2011-03-17, 17:11
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuNidal
Jag har inga förslag på rak arm på talespersoner för Wikileaks, men jag är säker på att de skulle kunna rekrytera någon lämplig person om intresse verkligen fanns.

Exempel på JA's något icke statsmannamässiga beteende förutom att använda Wikileaks för att skapa opinion i hans rättsfall kan man bland annat hitta här:
http://copyriot.se/2010/09/04/wikile...n-talesperson/
http://www.colbertnation.com/the-col...nded-interview

Efter några nästan sansade inlägg kom den här...

Artikeln av copyriot är ofta citerad, eftersom det var den som fick mig på spåren för länge sedan, som gjorde att andra sedan hittade kopplingar mellan grupper i island och i Sverige inom hbtq-sfären, för att inte tala om upptäckten av juliagruppens inblandning. Men tidigt var den ett led i tecken på den palatsrevolution som skedde just under de dagar artikeln skrevs, med bl a Birgitta Jónsdóttir inblandad. Jag har skrivit utförligt om detta flera gånger.

Så du plockar en av de mest avslöjande artiklarna för hela kampanjen, skriven av en central figur i juliagruppen med nära kontakter till palatsrevolutionärerna, försmådda älskarinna på island och en av det egna #prataomdet-kotteriet, och använder den som bevis... hört talas om cirkelresonemang?

Copyriots kritik är alltså att JA knackat honom på axeln och haft en åsikt han höll med om men inte tyckte var så viktig, och att han en annan gång verkade stressad.
Citera
2011-03-17, 17:15
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdbasher
Tack BaalZeBub för bidraget till min hushållskassa! Med all säkerhet kommer kommentarer som dessa leda till att min sambo får fler föreläsningsuppdrag. Både på dåliga grunder som att folk gärna hyr in "överlevare" som "bjuder på sig själva" och de rimliga grunderna att hennes tes om det skeva sättet att behandla psykisk sjukdom bekräftas av sånt här trams.
Menar du med 'det skeva sättet' de övriga i kotteriet, som hyllade den mentalt sjuke för att hon var så modig med att vara mentalsjuk, så håller jag med. Men utveckla gärna. Vad var poängen med att annonsera att hon var psykiskt sjuk i #prataomdet och under många andra taggar, och att hylla det? Hur lämpligt är det att en sådan person får sprida sina villfarelser till ungdomar?
Citera
2011-03-17, 17:16
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Sambo?

Då förstår jag ditt tvångsmässiga försvar av kampanjen.
Du menar att då förstår vi vem som drev henne över vansinnets brant?
Citera
2011-03-17, 17:20
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Dock att jag aldrig sagt att man ska känna sig traumatiserad, inte heller har kampanjen uttryckt detta.

Däremot tror jag att mäns ovana att reflektera över om allt är schysst mot en själv gör att man bara kan välja att se sig själv som "schyssta killen" eller "våldtäktsman", det senare inget som någon ser sig som, samtidigt som kvinnor bara kan välja offer eller inte. Det är problemet. Vi har alltid varit tydliga med att det inte handlar om att få fram offer eller förövare, sajten är bara en arena för berättande. Däremot har flera berättelser varit av ett tydligare övergreppsslag.

Vilken otrolig lögn! I min lilla inventering av de tidiga historierna visar jag ju att varenda en går ut på att skuldbelägga den andre (alltid en man i de jag tittade på) för att berättaren inte sade nej, ställde upp eller helt enkelt hade frivilligt sex men blev missnöjd på något sätt. Ofta efter år, till och med ett decennium, av tankar, är slutsatsen att mannen gjorde något som är ett övergrepp i lagens mening. Påstår berättaren. I verkligheten är det nästan alltid något trivialt. Berättarna är fast i en extremt föråldrad kvinnosyn, och det är de som slår fast att kvinnor bara kan vara offer.
Citera
2011-03-17, 17:39
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Så genom att ta del av andras åsikter, så reproducerar du deras åsikter genom att tycka likadant utan att själv direkt ha upplevt Julian Assange? Är det korrekt uppfattat?
Så du tycker alltså att aggressiva frågor som direkt motsägs eller förklaras av materialet du citerar främjar debatten? Har jag uppfattat dig korrekt rätt?

tl;dr: Fråga bättre så får du ett bättre svar.

Annars kan du försöka övertyga mig om att alla eller ens en majoritet av dina egna mjuka åsikter bygger på förstahandsinformation. Eller gäller bara den höga standarden när det kommer till Assange?

Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Du verkar ganska ouppfostrad faktiskt, och nu säger jag inte det för att vinna några billiga poäng här utan för att du uppenbarligen inte inser vad ouppfostrat det är att ta hem någon till en stad ett pendeltåg bort, inte ha ens något så enkelt som juice hemma, och inte inse att personen man släpat hela vägen till hålan behöver få hemresa. Byt om på könen och tänk efter. Hade det varit en kvinna som kom hem till en kille i Enköping för lite rajtan-tajtan, så hade det varit självklart att hon fått t-bana hem, om inte taxipengar, dessutom frukost (kanske på ett fik). Denna post-coital ritual gäller i de allra flesta länder, undantagen dem där man inte har sex innan äktenskapet utan att riskera stening förstås. Det är nämligen oförskämt att inte erbjuda frukost och hemresa till ens gäst i civiliserade länder där man lärt sig vanligt hyfs. Men detta kanske inte gäller i Enköping?

Har du någon åsikt om Assange beteende som gäst?
Om du har det anser du att han är en god gäst?

Jag har bara sagt att jag inte tycker att han ger något vidare gott intryck som en förklaring på frågan varför folk började diskutera hans person för något tag sedan. Dock bygger min egen åsikt även på förhör vilket inte kan sägas för de källor som det frågades om.

Jag förstår inte varför ni måste förvara hans person på detta fruktansvärt aggressiva sätt. Det har inte med saken att göra om han så smetar in sig med bajs och framför GG-allin-låtar.

Citat:
--- observera att det inte är Assange som tar Sofias sladdköpande för givet det är Broderskaparna, för hon har erbjudit sig att hjälpa till. När de saknas en sladd knuffar någon fram henne som sladdassisten. Assange har inget skäl att tro detta kommer från hennes egen ficka, han är inbjuden som föreläsare och förbereder sig för sitt tal just då. han har heller ingen anledning att luta huvudet på sne och be henne sockersött om "sladd X modell Y", Sofia verkar ju arg att han bara ber om en sladd rakt upp och ned och ber henne skaffa rätt sort, för han ser henne bara som en av många som arbetar för organisationen som bjudit in honom som talare. En föreläsning som börjar alldels straxt dessutom. Han har inte tid att gulla med vilt främmande groupies.
Har ingen åsikt om sladdinköpet.

Citat:
Tar man upp en sån sak "det står på X sajt" kan man ha hyfs nog att länka några exempel. Jag läser själv slashdot men kan inte dra mig till minnes en öväldigande majoritet som tycker som du påstår. Den tråden jag minns mest (och själv syns mest i, men det är en bisak) är denna.

http://news.slashdot.org/story/10/08...weden?from=rss

Hade själv ganska roligt åt att det tog bara en liten stund innan detta dök upp.
Hur stor tyngd har jag lagt vid det jag skrivit tycker du? Har jag uttalat mig i absoluter? Jag har skrivit någonting jävligt löst med jävligt lösa termer, t.ex. konsensus som kan betyda allt från en rösts majoritet till att alla är överens. Det är mycket möjligt att jag har ett vridet intryck av det jag läst på slashdot eftersom det lär vara runt två veckor sedan jag läste något sådant där.

Jag har inte heller använt uttrycket överväldigande majoritet. Om det är så du läser är det inte konstigt att du är ute och cyklar.

Läs vad jag skriver igen. Eller förresten skit i det det här är en skitfråga som jag egentligen inte har lust att driva eftersom jag tycker att våldtäktsåtalet är skit och hans person är rätt ointressant i förhållande till vad han skriver i sina essäer och hur viktigt wikileaks är.
Citat:
Så om du nu vill säga "koncensus på Slashdot är att Assange är en asshat" kan du vara hjälpsam nog att länka ett exempel. Du minns tråden, trådarna, och har därmed lättare att söka upp den.
Ett exempel är ingen konsensus. Konsensus är inte definierat. Rövhål är inte definierat.

Tror du att du och jag orkar hamra fram en definition på konsensus, rövhål och komma överens hur vi skall räkna inläggen? Sedan skall någon av oss sitta och räkna inlägg? Varför? För att någon någon stans (jag) har fått intrycket av att på ad hominem-nivå finns det fler negativa än positiva omdömen om Assange på slashdot?

Citat:
använder skallen.
Jag är inte intresserad av cirkellogik. Jag hoppas att du skrev det p.g.a. grinighet och inte bristande intellekt. För jag är faktiskt uppriktigt intresserad av hur du definierar tänka själv eller vad du nu skrev på ett sådant sätt att mitt förfarande utesluts.

Citat:
Consider the source. Vems vittnesmål baseras texterna om Assange på? Är det från Domscheit-Berg uppgifterna kommer? Anna Ardin? Judith Miller? Vanity Fair journalisten och författaren av "Family of Secrets" Russ Baker? Claes Borgström?
Skitsnacket som var i de tidningarna som för några månader sedan började skriva om hur illa Assange luktade och hur synd det var om de som behövda ha med honom att göra på redaktionen. JW:s, AA:s och SW:s förhör.

Domscheit-Berg avskriver jag helt och hållet. Han ger intryck av att vara ett riktigt litet status quo-kramande äckel.
Citera
2011-03-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Menar du med 'det skeva sättet' de övriga i kotteriet, som hyllade den mentalt sjuke för att hon var så modig med att vara mentalsjuk, så håller jag med. Men utveckla gärna. Vad var poängen med att annonsera att hon var psykiskt sjuk i #prataomdet och under många andra taggar, och att hylla det? Hur lämpligt är det att en sådan person får sprida sina villfarelser till ungdomar?

Att någon annan taggar det med #prataomdet är ju bara konstigt, eller i bästa fall skämtsamt i stil med andra rätt vanliga lustigheter. "Vad som helst som man tycker är ett värt ämne + #prataomdet-hashtag".

Men att du automatiskt kopplar psykisk ohälsa till "villfarelser" är som sagt trams. Tror du att en person som har sjukdomserfarenhet går upp och föreläser om hur härligt det är med sjukdom?
Citera
2011-03-17, 17:47
Medlem
Citat:
Vilken otrolig lögn! I min lilla inventering av de tidiga historierna visar jag ju att varenda en går ut på att skuldbelägga den andre (alltid en man i de jag tittade på) för att berättaren inte sade nej, ställde upp eller helt enkelt hade frivilligt sex men blev missnöjd på något sätt. Ofta efter år, till och med ett decennium, av tankar, är slutsatsen att mannen gjorde något som är ett övergrepp i lagens mening. Påstår berättaren. I verkligheten är det nästan alltid något trivialt. Berättarna är fast i en extremt föråldrad kvinnosyn, och det är de som slår fast att kvinnor bara kan vara offer.

Jag kan bara tala för kampanjens syfte. Inte hur enskilda berättelser uttryckts.
Citera
2011-03-17, 17:50
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Jag kan bara tala för kampanjens syfte. Inte hur enskilda berättelser uttryckts.
Du vet att kan och vill inte betyder samma sak?
Citera
2011-03-17, 17:50
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Att någon annan taggar det med #prataomdet är ju bara konstigt, eller i bästa fall skämtsamt i stil med andra rätt vanliga lustigheter. "Vad som helst som man tycker är ett värt ämne + #prataomdet-hashtag".

Men att du automatiskt kopplar psykisk ohälsa till "villfarelser" är som sagt trams. Tror du att en person som har sjukdomserfarenhet går upp och föreläser om hur härligt det är med sjukdom?

'Automatiskt'? Jag antar att du inte tillhör den lilla kretsen inbitna konstruktivister som slagit fast att Foucault bevisade att sinnessjukdom är ett hittepå för att det var ont om spetälska. I så fall borde du acceptera att villfarelser är ett ständigt återkommande inslag hos de flesta sinnessjuka. T ex:
"Personer som upplever en psykos kan uppleva hallucinationer eller vanföreställningar, och kan uppvisa personlighetsförändringar och tankestörningar. Detta kan vara kombinerat med ovanligt eller bisarrt beteende, samt svårigheter att genomföra sociala interaktioner och en svårighet att fullfölja aktiviteter kombinerade med vardagligt liv." http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykos
Citera
2011-03-17, 18:03
Medlem
Babemagnets avatar
Citat:
Det är, i min mening, grundproblemet. Vad har den här kampanjen med feminism att göra överhuvudtaget? Kvinnan som offer är något jag trodde vi lämnat bakom oss och som ingen i min bekantskapskrets känner igen sig i. Som ett exempel kan jag ta min flickvän. När jag föreslog att vi skulle ha analsex så gick hon med på det under en förutsättning; att hon fick strappa mig en en dildo först. Jag tackade nej och sen var det inget mer med det. #vipratadeomdet
Hon har gått från att kalla sig feminist till att nöja sig med att kalla sig kvinna eftersom epitetet "feminist" numera har hijackats av kvinnor med taskigt självförtroende och, ibland, psykisk sjukdom. Och, måste jag poängtera, jag viftar inte bort taskigt självförtroende och psykisk sjukdom. Men man måste veta vad det är man diskuterar.
Citera
2011-03-17, 19:41
Medlem
sirenss avatar
Citat:
Märkligt att utgå ifrån att det är detta engagemang som "dödat" något. Hashtaggen får minskad betydelse av den helt naturliga processen att nyhetens behag är borta och de flesta som ville berätta har berättat. Texterna i media försvinner av ungefär samma skäl, förutom de utvecklade resonemangen som tex jag varit med och fört i bla Tendens. Det finns inget egenvärde i att "Prata om det" lever vidare. Misslyckandet ni pratar om finns inte.
Men vad menar du nu?"de flesta som ville berätta har berättat"
Say what? Menar du att de flesta människor som har haft tveksamma sexuella erfarenheter nu har sagt det de ville och saken är utagerad? Hur vet du det isf?
Citera
2011-03-17, 19:59
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Tror du att du och jag orkar hamra fram en definition på konsensus, rövhål och komma överens hur vi skall räkna inläggen? Sedan skall någon av oss sitta och räkna inlägg? Varför? För att någon någon stans (jag) har fått intrycket av att på ad hominem-nivå finns det fler negativa än positiva omdömen om Assange på slashdot?

"Konsensus" betyder inte "majoritet", det betyder att samtliga inblandade är överens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in