2011-02-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Vinden har vänt

Nu väntar jag på att råttorna ska börja lämna det sjunkande skeppet, försöka rädda sina karriärer. Hitta bra vikarierande motiv för att snabbt och smärtfritt distansera sig från denna numera ganska otrevliga historia. prataomdet uppgång och fall. Detta kan ingen korspublicering i världen rädda er ifrån.

Notera att opinionsviden vänt att granskningen ökat de sista dagarna därmed också ivern att hitta bra förklaringar till det inträffade. Det av F-boy(tack för den, klockren) numera definierade gänget runt prataomdet som lantlollor. Förklädda till militanta ultrafeminister med diffusa sexuella preferenser står kanske inför ett betydligt större problem, nämligen att rädda resterna av en karriär inom media. Från hjältar till paria på några dagar. De trodde att det media och karriärmässigt var ett smart drag när de flyttade till den stora staden att koppla misstanke+Assange+våldtäkt+misstron.

Det var inte smart, så nu väntar vi på om ni ska begå kollektiv harakiri eller sälja ut varandra till högstbjudande. Dålig tajming kombinerad med ren dumhet har alltid ett pris.
korrekt.

Hur gör vi nu för att ta nästa steg då?, kampanjen är avslöjad, den är en flopp och vi har vunnit internetslaget om #prataomdet.
I riksmedia däremot agerar de fortfarande fritt, i varenda radio, tv inslag eller tidningsartikel framställs kampanjen fortfarande som en stor framgång, och man fortsätter att passa på med gliringar åt JA's håll så fort man får chansen.
Den kampen har vi ju fortfarande inte vunnit och det finns väl inget som stoppar dessa tokar från nya dumheter längre fram än så länge.
Det är skrämmande att en så liten grupp har så stort inflytande på "3e statsmakten" om vi skulle kunna stoppa dem nu, nu när vi har chansen och momentumet på vår sida så vore det ju en enorm seger för Sverige, det är ju vårat land vi pratarom här, vårat land som just nu görs till åtlöje världen över.
Citera
2011-02-12, 13:40
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Det av F-boy(tack för den, klockren) numera definierade gänget runt prataomdet som lantlollor.
Och Isobel kommer från Staffanstorp, ser jag nu.
Citera
2011-02-12, 13:47
Medlem
Veritas-Detectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonden
Hur gör vi nu för att ta nästa steg då?, kampanjen är avslöjad, den är en flopp och vi har vunnit internetslaget om #prataomdet.
I riksmedia däremot agerar de fortfarande fritt, i varenda radio, tv inslag eller tidningsartikel framställs kampanjen fortfarande som en stor framgång, och man fortsätter att passa på med gliringar åt JA's håll så fort man får chansen.
Den kampen har vi ju fortfarande inte vunnit och det finns väl inget som stoppar dessa tokar från nya dumheter längre fram än så länge.
Det är skrämmande att en så liten grupp har så stort inflytande på "3e statsmakten" om vi skulle kunna stoppa dem nu, nu när vi har chansen och momentumet på vår sida så vore det ju en enorm seger för Sverige, det är ju vårat land vi pratarom här, vårat land som just nu görs till åtlöje världen över.

Har noterat den sista tiden att tidningsartiklar och radioinslag som stöttar #prataomdet har fått nästan uteslutande negativa kommentarer, i den mån kommentarer tillåtits. Exempel:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4324410

http://nojesguiden.se/artiklar/kaenn...mmentarsbanken

Samma med http://live.twingly.com/prataomdet

http://twitter.com/prataomdet har varit nästan helt dött, men negativa kommentarer är förmodligen rensade.

Sveriges Radio verkar kämpa på - med programledare och -ansvariga som själva var med och startade kampanjen från början. Är inte det nåt för Granskningsnämnden?

Här gäller det nog att #hängautdem
Senast redigerad av Veritas-Detector 2011-02-12 kl. 13:50.
Citera
2011-02-12, 14:01
Medlem
Veritas-Detectors avatar
"Guilt by association" - en feministisk teknik?

(Med feminism avses här endast den nationalfeministiska riktning (Feminaz?) som verkar enligt mottot: "Alla djur är jämlika, men några är jämlikare än andra.")

(Feminaz - nyspråkligt klarläggande av nationalfeminismen. Se "1984")

Sandra Nelsson raljerar på Nöjesguiden om olika internetforum: http://nojesguiden.se/artiklar/kaenn...mmentarsbanken
Förutom det obligatoriska utfallet mot Flashback finns en intressant text:

One shot-dräparen
Internetforum har en sak som är ganska tilltalande: man kan säga något, få svar, utveckla sin ståndpunkt och så någonstans broderas det ut en stor filt av åsikter och perspektiv. Det är ju kanon. One shot-dräparen är inte intresserad av det. Han/hon ser snarare digitala samtal som ett slags rättegång. Man läser hela tråden en gång, sedan kommenterar man själv med ett inlägg (ofta mycket långt, se Romanskrivaren) som berättar hela sanningen om ämnet. Case closed. Därefter går One shot-dräparen vidare till en annan tråd som behandlas på samma vis. (Notera att vi ingenstans här refererar till journalisten Jan Guillou.)

Ovanstående illustrerat med en stor bild på Jan Guillou! En googling ger som första träff: Läs! - Nöjesguiden Känner ni stanken från kommentarsbanken? Feature; 12:57 28 JAN; Redaktion ..... (Notera att vi ingenstans här refererar till journalisten Jan Guillou.)

Fast det är just det Sandra Nelson gör - med både namn och foto.

Precis samma upplägg som i #prataomdet: "I spåren av misstron mot kvinnorna som anmält JA" + bild på JA + text om helt orelaterat övergrepp."

Sandra Nelson kan tekniken! Som programledare på Sveriges Radio har hon även möjligheterna.
Hennes presentation: http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...238&grupp=8634

Bland hennes senare insatser är:

27 Jan : Idag bidrar vi till #prataomdet ... Sandra Nelson http://twitter.com/URofficiell
Årets hashtag: #ashtag och #prataomdet http://sverigesradio.se/api/radio/ra...a&metafile=asx
sön 30 januari: Varför vill alla #prataomdet? http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4313301

Hon, Johanna Koljonen och Isobel Hadley-Kamptz var de tre första i den falska gräsrotskampanjen #prataomdet:

from isobelsverkstad: @jocxy du tänker att många olika ska skriva om samma sak samtidigt?
2010-12-14 20:20:42 via TweetDeck in reply to jocxy

from isobelsverkstad: @jocxy jag kan skriva även om mitt perspektiv varit att alltid vara för allting så att ingen någonsin ska kunna göra något mot min vilja
2010-12-14 20:26:57 via TweetDeck in reply to jocxy

from nelsonsandra: @jocxy hej, här är en hugad skribent. Nu bortom de där åren då jag helst av allt bara inte ville orsaka awkwardness och dålig stämning.
2010-12-14 20:31:17 via Twitter for iPhone in reply to jocxy

from jocxy: @nelsonsandra word. nu är vi tre. finns ingen övre gräns.
2010-12-14 20:34:11 via Twitter for iPad in reply to nelsonsandra

Dags att #hängautdem?
Citera
2011-02-12, 14:16
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veritas-Detector
Hon, Johanna Koljonen och Isobel Hadley-Kamptz var de tre första i den falska gräsrotskampanjen #prataomdet:

from isobelsverkstad: @jocxy du tänker att många olika ska skriva om samma sak samtidigt?
2010-12-14 20:20:42 via TweetDeck in reply to jocxy

from isobelsverkstad: @jocxy jag kan skriva även om mitt perspektiv varit att alltid vara för allting så att ingen någonsin ska kunna göra något mot min vilja
2010-12-14 20:26:57 via TweetDeck in reply to jocxy

from nelsonsandra: @jocxy hej, här är en hugad skribent. Nu bortom de där åren då jag helst av allt bara inte ville orsaka awkwardness och dålig stämning.
2010-12-14 20:31:17 via Twitter for iPhone in reply to jocxy

from jocxy: @nelsonsandra word. nu är vi tre. finns ingen övre gräns.
2010-12-14 20:34:11 via Twitter for iPad in reply to nelsonsandra

Dags att #hängautdem?

Snacka om smoking gun.

Det här med Jan Guillou förstod jag emellertid inte. Att han är en pompös idiot som tror att papperstidningar fortfarande är framtiden är ett faktum, och att påpeka detta och hans allmänna dinosauriemässighet är väl helt i sin ordning?

- F.G
Citera
2011-02-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Snacka om smoking gun.

Det här med Jan Guillou förstod jag emellertid inte. Att han är en pompös idiot som tror att papperstidningar fortfarande är framtiden är ett faktum, och att påpeka detta och hans allmänna dinosauriemässighet är väl helt i sin ordning?

- F.G

Handlar inte om Guillou utan om tekniken att skriva en text som beskriver något negativt och sen fräckt koppla ihop detta i läsarens hjärna med en person eller ett varumärke man vill misskreditera.

Jag beskrev tekniken här https://www.flashback.org/sp28684338
Citera
2011-02-12, 15:19
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Handlar inte om Guillou utan om tekniken att skriva en text som beskriver något negativt och sen fräckt koppla ihop detta i läsarens hjärna med en person eller ett varumärke man vill misskreditera.

Jag beskrev tekniken här https://www.flashback.org/sp28684338

OK, alltså då med avseende på #prataomdet och stackars Assange?

Jaja, den här "gräsrotskampanjen" gjorde väl ingen dundersuccé direkt. Som ni säkert redan noterat så använde man sig även av en annan propaganda-teknik som är klassisk inom medie-vänstern; dvs man hittar på något som gynnar ens privata agenda, och sedan låter man en av sina korrumperade journalistvänner, t ex analdrottningen Johanna Koljonen, skriva en "objektiv" tidningsartikel om hur fantastiskt det är. Detta funkade möjligen på 1970- och 80-talet, där kritisk granskning och neutrala diskussions-forum saknades.

Som Fula Gubben nämnt tidigare så insåg rutinerade media-granskare att #prataomdet var fejk i det ögonblick som Koljonen hyllade det i DN.

Problemet för dessa lantisar och lajvare är att deras granskare är både smartare och mer tekniskt bevandrade än de själva. Lösningen på dilemmat är att sluta ljuga och sluta bedriva propaganda, och istället försöka komma in i matchen med lite fakta, objektivitet och sanning. Men det är väl omöjligt för sådana typer.

- F.G
Citera
2011-02-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
OK, alltså då med avseende på #prataomdet och stackars Assange?

Ja, och poängen med Guillou artikeln var att den visade att en av anstiftarna till #prataomdet är väl bevandrad i tekniken.

Citat:
Jaja, den här "gräsrotskampanjen" gjorde väl ingen dundersuccé direkt. Som ni säkert redan noterat så använde man sig även av en annan propaganda-teknik som är klassisk inom medie-vänstern; dvs man hittar på något som gynnar ens privata agenda, och sedan låter man en av sina korrumperade journalistvänner, t ex analdrottningen Johanna Koljonen, skriva en "objektiv" tidningsartikel om hur fantastiskt det är. Detta funkade möjligen på 1970- och 80-talet, där kritisk granskning och neutrala diskussions-forum saknades.

Som Fula Gubben nämnt tidigare så insåg rutinerade media-granskare att #prataomdet var fejk i det ögonblick som Koljonen hyllade det i DN.

Ja precis.

Citat:
Problemet för dessa lantisar och lajvare är att deras granskare är både smartare och mer tekniskt bevandrade än de själva. Lösningen på dilemmat är att sluta ljuga och sluta bedriva propaganda, och istället försöka komma in i matchen med lite fakta, objektivitet och sanning. Men det är väl omöjligt för sådana typer.

- F.G

Tror det är så, är man van att förväxla kartan med verkligheten så ser man varken fakta eller sanning utanför kartan. Och så länge man stirrar på kartan så blir all objektivitet subjektiv relativt verkligheten.
Citera
2011-02-12, 16:49
Medlem
BaalZeBubs avatar
The Local har, sist av alla, tagit in en artikel som presenterar den nya trenden #prataomdet. Alla lögner presenteras som nya.

http://www.thelocal.se/31934/20110209/
Assange case triggers rape debate in Sweden

The Local är givetvis en ganska speciell tidning. Den är väldigt behändig eftersom den presenterar svenska nyheter på engelska, men en stor del av materialet är vansinnigheter från riktigt störda think tanks.
Citera
2011-02-12, 20:27
Medlem
whiteblacks avatar
Nagon som ar sugen pa att svara sonja?
sonjaschwarzenberger@gmail.com

Citat:
Hej, tack för att du gav mig tillfälle att ställa några frågor, det uppskattar jag uppriktigt. Jag håller på med ett reportage omkring reaktioner på Prataomdet för Tendens i P1 och jag skulle vilja försöka förstå kritiken, du kan naturligtvis inte svara för alla röster, men jag undrar vad du tänker omkring de här frågorna:

- Vad är dina tankar om #prataomdet?

- En del röster på tex kommentarstrådar verkar provocerade av berättelserna som skrivs, vad är det i ämnet som upprör tror du?

- Vad känner du själv när du läser berättelserna på www.prataomdet.se?

- Hur tycker du själv att det är tala om sexualitet, lust och att sätta gränser?

- Det här är ett citat ur tråden på FB om #prataomdet:
"Vi har alla allt för många gånger sprungit på den typen av kvinnor som till varje pris ska vrida det bästa ur varje upptänklig situation. När det inte lyckas är det alltid någon annans fel, gärna en man.
Vi har också suttit med när kvinnor hånar män vars ända fel var att dom var just vanliga. De dög inte. Hånade och bespottade! Jag tar gärna dessa män i försvar just av den anledningen att de i grunden är snälla, omtänksamma, bara inte så spännande att det räcker till i ett förhållande. "
- Vad tänker du när du läser det?

- Finns det några röster som du saknar i samtalet?

- Vad skulle kunna få samtalet att bli bättre?

Stort tack för din tid!
Vänligen/ Sonja
Citera
2011-02-12, 21:01
Medlem
Veritas-Detectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack

Tror bestämt de där Feminaz börjar bli mjuka i knäna nu.

Deras twitter-kampanj har avstannat, alla nya artiklar och radioinslag som tillåter kommentarer blir fyllda av kritik. Deras seminarier blir streamade över nätet (stort tack till whiteblack!) Själva hängs de ut, en efter en... Dessutom borde redaktionscheferna på ett antal tidningar och radiostationer ha en hel del att #prataom.

Det finns en tråd här, startad av HusvagnSvensson, som borde passa Lajvsonja: https://www.flashback.org/t1394074 - Kvinnor twittrar om "den sexuella gråzonen".
Citera
2011-02-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack

Sonja försöker blanda bort korten. Kritiken handlar inte huvudsakligen om innehållet i kampanjen, utan om det bedrägliga sätt som den har presenterats på.

Hade initiativtagarna spelat med öppna kort hade i alla fall inte jag haft några större problem med #prataomdet. Å andra sidan hade en sådan kampanj inte fått en bråkdel av mediautrymmet.

Ska bli se spännande att höra om Sonja tar upp kritik av den här typen i sitt program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in