2011-03-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdbasher
Just därför är det förbannat skönt att det inte alls är ett fiasko oavsett eventuella matteövningar här, utan nu kan stå på egna mediaben. Intresset för sex är väckt i media och behandlas bättre än förr, och det är ett gott mål nog för min del.

Ja, det var verkligen på tiden att någon väckte intresset för sex i media.
Citera
2011-03-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
DU verkar ju vara nån sorts representant, så kan du då snälla svara på det här?

Om denna kampanjs syfte inte var att smutskasta Assange, tycker ni (prataomdet) då inte att det var fruktansvärt klantigt och oansvarslöst att, i kombination med ert mediala inflytande, så starkt använda er av våldtäktsfallet för att få medial uppmärksamhet kring er gräsrotskampanj?

Om svaret på frågan är 'Ja', borde inte då prataomdet utryckligen be om ursäkt till Assange och AA (kvinnan som anklagat Assange), samt de som började följa er kampanj just pågrund utav detta snedsteg?

EDIT: fuckad grammatik

Dock att svaret är Nej. Däremot kan jag sträcka mig till att Assange kan ha varit på förhand dömd av folk i allmänhet långt innan detta eftersom pressen glappade hans namn så fort. Men det har jag inga belägg för att tro egentligen, det är bara min uppfattning av hur namngivna anklagade brukar porträtteras. Detsamma gäller dock även era påståenden om skadeverkan.
Citera
2011-03-08, 16:29
Medlem
Tenaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mbala

LOL, speciellt i P3 - där man aaaaaaaaaldrig brukar diskutera sex....
Citera
2011-03-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbala

Sex behandlat bättre än förr sa jag. Jag menar allt annat än Wendela-trams, stereotyp reklam och snaskiga serieöverfall nu. De grejerna handlar ju inte om sex egentligen. Men detta är OT antar jag.
Citera
2011-03-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
LOL, speciellt i P3 - där man aaaaaaaaaldrig brukar diskutera sex....

Nu gör de det ja. Ligga med P3 har funnits i .. två månader? Kanske. Sajten något längre.
Citera
2011-03-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Nerdbasher, AbuNidal och Nordanvindan:

Har någon av er lust att berätta om känslan ni fick när ni läste morotshistorien?

Själv blev jag förvirrad och förvånad.

Det ska erkännas att läsningen av denna tråd hade höjdpunkt i skratt när skämten om denna kom upp. fantasifullt.

Men historien i sig... Nej jag tycker inte att det är någon bra idé att kommentera enskilda historier, eftersom syftet var att låta dem berätta själva och läsare i så fall analysera. Ursäkta om jag låter som en politiker där.
Citera
2011-03-08, 16:37
Medlem
OldWolfs avatar
Det verkade i alla fall att Expressens chefredaktör "missförstod" syftet med #prataomdet:
" Jag har naturligtvis ingen aning om vad som hände mellan Assange och de båda kvinnorna, men han är brottsmisstänkt och kvinnorna bör behandlas som brottsoffer – och inte hängas ut och smutskastas på nätet. Förföljelsen av dem är vidrig, och här har Assange och kretsen kring honom ett ansvar."

http://blogg.expressen.se/thomasmatt...?messid=637648
Citera
2011-03-08, 16:38
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Det ska erkännas att läsningen av denna tråd hade höjdpunkt i skratt när skämten om denna kom upp. fantasifullt.

Men historien i sig... Nej jag tycker inte att det är någon bra idé att kommentera enskilda historier, eftersom syftet var att låta dem berätta själva och läsare i så fall analysera. Ursäkta om jag låter som en politiker där.

Håller med dig

Var bara tvungen att liva upp stämningen lite!
Citera
2011-03-08, 16:40
Medlem
Tenaciouss avatar
Citat:
Dock att svaret är Nej. Däremot kan jag sträcka mig till att Assange kan ha varit på förhand dömd av folk i allmänhet långt innan detta eftersom pressen glappade hans namn så fort. Men det har jag inga belägg för att tro egentligen, det är bara min uppfattning av hur namngivna anklagade brukar porträtteras. Detsamma gäller dock även era påståenden om skadeverkan.

Många som vill ställa frågor till dig här, men det är nyttigt

Känns som att du hoppade över delar i min fråga. Delar upp det lite mer.
1. Var Assange-kopplingen som gjordes i början av kampanjen medveten eller inte? (Finns olika yttranden som tyder på att det var medvetet)
2. Om kopplingen var medveten eller ej - anser prataomdet att man har ett ansvar för den potentiella skadeverkan som kopplingen kan ha gjort? Kampanjen startades ju ändå av medialt erfarna människor som man kan anse bör ta ett sådant ansvar.
3. Hur ser människor i prataomdet på att man (som många här ser det) skapade en kartell av människor med stort medialt inflytande, så att man med största styrka kunde styra vad som förekommer på dagordningen i den offentliga debatten? Personligen så ser jag detta som väldigt oetiskt, då det mediala utrymmet blev oproportionerligt stort och den potentiella skadan kunde ha blivit enorm.
Citera
2011-03-08, 16:43
Medlem
OldWolfs avatar
Så här skriver Johanna Nylander, medlem i Juliagruppen:

"De senaste dagarna har jag dock tappat all respekt jag hade för sidan, för fenomenet och för Julian Assange. Det gick ett tag, att särskilja Wikileaks med Assange, att se sexualbrotts-rättsfallet mot honom som något som har med honom som privatperson att göra, med devisen oskyldig tills dömd. Det går faktiskt inte längre."

http://johannanylander.se/2010/12/nu...wikileaks.html
Citera
2011-03-08, 17:05
Medlem
AbuNidals avatar
Måste först korrigera lite felaktiga påståenden innan jag kan svara.

Citat:
Ursprungligen postat av HansLucas
Johanna Koljonen kritiserades redan tidigt för att hon deltog i kampanjen trots sin koppling till AA.
Jag har inte sett någon bred kritik mot Johanna för detta. Faktiskt bara här på FB eller i relaterade bloggar med direkt koppling till den här tråden.

Citat:
Lars Truedson från Medierna i P1 kallade kritiken för "hat" och talade om "påstådda kopplingar".
Påstådda då de faktiskt inte känner varandra.

Citat:
Men nu, när kopplingarna är bekräftade, är de plötsligt inte relevanta längre?
Den enda koppling jag sett bekräftad är den som aldrig varit hemlig: Att AA en gång sett JK på krogen och twittrat om detta. Detta är för mig inte relevant.

Citat:
Om de inte är relevanta, varför var det då så viktigt att dölja dem?
Hur menar du viktigt att dölja? Vad jag sett har ingen försökt dölja någon koppling. Sedan finns som sagt ingen direkt koppling mellan AA och JK.

Citat:
Varför valde ni att avfärda kritiken genom att låtsas att kopplingarna inte fanns?
Jag kan helt utan att låtsas bekräfta att JK inte känner AA. Jag känner båda och vet att de inte känner varandra. De har varit i samma lokal 2 eller 3 gånger och sannolikt inte ens hälsat på varandra. Att folk i mediasvängen hamnar på samma fest är inget chockerande och betyder inte att de känner varandra, bara att de rör sig i samma kretsar och har gemensamma bekanta.
Citera
2011-03-08, 17:07
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Just därför är det förbannat skönt att det inte alls är ett fiasko oavsett eventuella matteövningar här, utan nu kan stå på egna mediaben. Intresset för sex är väckt i media och behandlas bättre än förr, och det är ett gott mål nog för min del.

Intresset för sex är nog äldre än så. Adam & Eva kanske annars skulle varken du eller jag vara här, så frågan är snarare hur klarade sig folk förr utan att prataomdet, fårtarmar till kondomer, inga p-piller illegala aborter. Ja listan kan göras lång. Är det så att vi faktiskt umgicks fick sociala färdigheter och lärde oss något på resan? Medan man idag likt ett aniaraskepp försvinner allt längre bort i cyberrymden.
Ömfotade, ensamma och lättkränkta. Det är ofrånkomligt att det finns ett mått av personligt ansvar för både kvinnor och män. Det är kanske svårt för de missmodiga att förstå det som för oss andra ter det sig ganska naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in