2011-02-06, 14:51
Medlem
Det är inte #prataomdet-nätverket som arrangerat samtalet på Södra Teatern. Just saying.
Citera
2011-02-06, 14:54
Medlem
KlaraMs avatar
Citat:
Det är inte #prataomdet-nätverket som arrangerat samtalet på Södra Teatern. Just saying.

Ok, men är några av de där och "bjuder in till ett öppet samtal" så är det ju inte alls dumt att fråga. Här har man ju en chans att gå över från internet till att konfrontera dem på riktigt liksom.
Citera
2011-02-06, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvindan

Lajvsonja är ju moderator. Ingår inte hon i #prataomdet-nätverket?
Citera
2011-02-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Lajvsonja är ju moderator. Ingår inte hon i #prataomdet-nätverket?

Hon är en del av nätverket ja.
Hon är anlitad av arrangören (ej prataomdet) som moderator.
Skilj på äpplen och päron här.

Det är ju inte så att På Spåret är en del av #prataomdet för att Koljonen är med och tävlar, eller att tidningen Metro är en del av #prataomdet för att Mymlan skriver krönikor där.
Citera
2011-02-06, 15:04
Medlem
AbuNidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Skulle man då, enligt samma princip, kunna finna det acceptabelt att offra en person (som kan heta vad som helst, t ex Jalien Ussange) i en som man upplever politiskt legitim kamp?

Att utsätta honom eller henne för ett våldsamt personligt bakdanteri - direkt eller indirekt - bara den politiska frågan är tillräckligt angelägen eller det politiska syftet tillräckligt viktigt?
Jag tycker det är rimligt att öppet ifrågasätta personer i en maktposition, all makt måste granskas och ifrågasättas. Smutskastning eller andra indirekta metoder att angripa någons trovärdighet är ineffektivt och slafsigt. Det tycker jag inte är rimligt och det är inget jag ägnar mig åt eller uppmuntrar eller underlättar andra att ägna sig åt.
Citera
2011-02-06, 15:11
Medlem
KlaraMs avatar
Citat:

Det är ju inte så att På Spåret är en del av #prataomdet för att Koljonen är med och tävlar, eller att tidningen Metro är en del av #prataomdet för att Mymlan skriver krönikor där.

Ja, men om vi kollar på beskrivningen.

Citat:
Sveriges Kvinnolobby och Södra Teatern bjuder in till ett samtal för att
#prata om det

Onsdag 9 februari kl 19:00, Södra Teatern i Stockholm
#prataomdet är ett offentligt samtal som startade när författaren och journalisten Johanna Koljonen i samband med rättegången mot Wikileaks grundare Julian Assange twittrade om sina erfarenheter av sexuella gråzoner, gränsdragningar och övertramp. Att någon vågade prata om det ledde snart till att fler och fler öppnade upp de tabun som finns kring att tala om negativa upplevelser av sex. Snart pratades det om det på alla möjliga håll; på hemsidor och bloggar, i artiklar och på arbetsplatser, i Sverige och internationellt.
Med anledning av den uppmärksammade debatten Prata om det arrangerar Sveriges Kvinnolobby och Södra Teatern ett samtal med syfte att ytterligare lyfta denna diskussion. Vilken betydelse har Prata om det? Vilka föreställningar om sexualitet synliggörs i detta samtal? Hur kan vi arbeta vidare politiskt med debattens kärnpunkter för att åstadkomma förändring? Vad händer efter att vi Pratat om det?

Medverkande:
Maria Sveland författare och journalist
Claes Borgström jämställdhetspolitisk talesperson (s) och advokat
Elin Grelsson frilandsjournalist och krönikör
Carin Göransson Tjejjouren.se och Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund
Samtalsledare: Sonja Schwarzenberger frilansjournalist

#prata om det, Södra Teatern, Champagnebaren, onsdag 9 februari kl 19:00 - 20:30
Entré: Frivillig
Hela Södra Teaterns program, uppdateringar och bilder finns på www.sodrateatern.com/press

Med vänliga hälsningar
Anneli Gunnar

Okej, det är inte så många från själva #prataomdetnätverket, men själva eventet handlar ju om #prataomdet, inte det bästa forumet eftersom man inte får möjlighet att konfrontera de viktigaste agerande då i kampanjen, men definitivt en chans att diskutera kampanjen ändå.
Citera
2011-02-06, 15:17
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuNidal
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Skulle man då, enligt samma princip, kunna finna det acceptabelt att offra en person (som kan heta vad som helst, t ex Jalien Ussange) i en som man upplever politiskt legitim kamp?

Att utsätta honom eller henne för ett våldsamt personligt bakdanteri - direkt eller indirekt - bara den politiska frågan är tillräckligt angelägen eller det politiska syftet tillräckligt viktigt?

Jag tycker det är rimligt att öppet ifrågasätta personer i en maktposition, all makt måste granskas och ifrågasättas. Smutskastning eller andra indirekta metoder att angripa någons trovärdighet är ineffektivt och slafsigt. Det tycker jag inte är rimligt och det är inget jag ägnar mig åt eller uppmuntrar eller underlättar andra att ägna sig åt.
Nähänä. Då vet vi.
Citera
2011-02-06, 15:18
Medlem
Citat:

Det är det som är så fiffigt med ett "nätverk" istället för en traditionell organisation. Ingen behöver ta ansvar för vad som görs i nätverkets namn.

Min kollega har varit i kontakt med en del tidningsredaktioner angående #prataomdet. Alla försvarar sin egen publicering, men ingen vill ta ansvar för den samlade effekten av kampanjen, trots att de var väl medvetna om upplägget från första början. Smart!
Citera
2011-02-06, 15:20
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlaraM
GÅ DIT! Jag kan inte gå...

Printa ut twittret och konfrontera dem med att de faktiskt försöker köra en "guilt by association" Assange, ni borde läsa upp "det ska ligga nära assange" twittret och annat.

Mm, vi borde lista frågor så kan den som går dit ställa dem om det blir läge... just sayin'...
Citera
2011-02-06, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Mm, vi borde lista frågor så kan den som går dit ställa dem om det blir läge... just sayin'...

Finns det kulturella skillnader, varför ingår inga invandrarkvinnor i #prataomdet?
Hur definierar man en "gråzon" för exempelvis en muslimsk man?
Citera
2011-02-06, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlaraM
Ja, men om vi kollar på beskrivningen.

Okej, det är inte så många från själva #prataomdetnätverket, men själva eventet handlar ju om #prataomdet, inte det bästa forumet eftersom man inte får möjlighet att konfrontera de viktigaste agerande då i kampanjen, men definitivt en chans att diskutera kampanjen ändå.

Eftersom #prataomdet inte är en förening eller formell organisation äger de inte namnet, vem som helst kan såklart använda frasen och rida på den, i vilket syfte som helst.
Citera
2011-02-06, 15:48
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuNidal
Nej.

Jag har inga kommentarer om AA som person eller om Assangefallet.

Vad rolig du är. Det här skrev du för bara några dagar sedan:
"Jag menar att Assange målade in sig i ett hörn genom att bete sig som en rövhatt i 3 år. Bara anmälan inte nog, men det var dags."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in