2011-02-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, jag vet, och jag har hänvisat till diskussionen i den tråden. Det var inte min poäng.

Min poäng är att båda sign. vi talar om har kommit med invändningar av typen 'men har du inget bevis för att', varvid de tillgriper något som ingen talat om tidigare i den här tråden. Och båda har valt att ägna många inlägg just åt 'ändra lagstiftningen'. Där de hysteriskt förnekar att Koljonen skrev att hon ville det - trots att ingen här ens varit i närheten av att påstå något sådant.

Men de kräver bevis iallafall.

Det kan vara värt att titta lite närmare på detta mycket fula 'retoriska trick', som knappast fungerar i en diskussionstråd, men som kan vara mer effektivt i en muntlig debatt.

Exempel: Tweetme skriver ett första inlägg i tråden på 68 rader, vilka behandlar många olika saker.
Mitt i inlägget finns följande besynnerliga, absurda fråga: "kan ni peka på en enda #prataomdet-berättelse som handlar OM JA? Dvs OM SKULDFRÅGAN? Inte där han nämns i hänvisande syfte."

Molok skriver ett långt svar om många punkter i inlägget, och flera ytterligare inlägg som också svarar på olika aspekter.

Tweetme's andra inlägg i tråden börjar:
"MoLok:

Så du hade inte ett enda exempel där någon uttalat sig i skuldfrågan? Okej."

En icke observant läsare förleds här att tro att Molok fått denna direkta fråga, och undvikit den.

Båda sign. använder konsekvent dessa taskspelarkonster i vart och vartannat inlägg, vilket troligen innebär att det är så de resonerar i sina dagliga liv.

Standard debatt-teknik på torgmöten och på kongresser bland yngre politiska aktivister. Det säger en del om bakgrunden på de som debatterar. Folk som är vana att argumentera i skrift brukar inte använde den tekniken.

EDIT: Kom på en aspekt till. Begreppet krok är något som både PR-människor och journalister känner till och jobbar med. Däremot är det kanske inte allmängods bland politiska aktivister.
Senast redigerad av f-boy 2011-02-07 kl. 12:07.
Citera
2011-02-07, 13:11
Medlem
espressinos avatar
prataomdet kunde återupprättat sin solkade heder

Prataomdet hade en rejäl chans att tvätta sin smutsiga byk genom att inte medverka i prataomdet på Södra teatern. Genom att på så vis markera att kopplingen till Assange och medverkan av Claes Borgström är olycklig.

Ultrafeministerna på Prataomdet har genom Johannes Axner, Tweetme, och Nordanvindan argumenterat för att ingen koppling finns till Assange och att kopplingen är olycklig och har tagit fokus från huvudfrågan. Det var och är upp till redaktionerna som ville ha en krok! Detta har komprometterat frågan och satt fokus på kopplingarna till AA genom de delikatess jäv som uppenbart förekommer!

Ni tog inte chansen!

Uppenbart var feminist agendan viktigare och alla argument om att det inte finns någon koppling till Assange har med all tydlighet kommit på skam.

Ni säger er vara bekymrade över misstron och hatet som följt i spåret av anmälan mot Assange, men bortser från att just det, är ett resultat av er kampanj! Ni säger att ni inte äger frågan. Ni äger uppenbart inte moral och etik heller.

Att med Claes borgström som huvudattraktion, skicka Elin och Sonja att medverka i ytterligare ett jippo, går inte att försvara! Ni hade chansen att ta avstånd när ni såg rubriksättningen. Istället deltar 2 av centralfigurerna i kampanjen på Södra teatern.

Kopplingen är uppenbar, osund och korrupt. Ni har inte ett dugg emot att genom "guilt by association" fortsätta att driva kampanjen, trots att ni med eftertryck hävdar motsatsen.

Detta kommer självklart att hålla misstron och "näthatet" vid liv. Det kommer också att fortsätta undergräva förtroendet för kampanjen i allmänhet och de inblandade i synnerhet. Detta handlar inte om gråzons sex, detta handlar om ett försvar för AA.

Ni kommer i det historiska perspektivet att framstå, inte som framsynta kvinnokämpar, utan bigotta kälkborgare med ett av hat förvriden syn på män. I stället för att kämpa för de kvinnor som varje dag skulle önskat att de befann sig i gråzonen. För dessa kvinnor hade en sådan dag varit en bra dag.

Sonja Schwarzenberger som moderator, som fö var moderator även på UR egen lilla kampanj
sonjaschwarzenberger@gmail.com
Twitter: lajvsonja

Elin Grelsson i panelen
elin.grelsson@gmail.com
Twitter: elingrelsson
Citera
2011-02-07, 13:54
Medlem
#prataomdets kompis Borgström kritiseras av människorättsadvokat Robertson:

Citat:
Den brittiska domstolen ska bestämma om Julian Assange ska utlämnas till Sverige.
Hans försvar menar att en rättvis rättegång är omöjlig i Sverige - och att målsägarbiträdet Claes Borgström skulle fängslas för domstolstrots i Storbritannien.
- Den här mannen Borgström har baktalat Assange, säger advokaten Geoffrey Robertson

Citat:
Den australiska människorättsadvokaten Geoffrey Robertson går hårt åt den kvinnornas målsägarbiträde Claes Borgström. Han säger att den före detta JämO skulle fängslas för domstolstrots om i Storbritannien och att han har läckt åtalet mot Assange till den svenska pressen.
- Han är en politiker som har anlitats av de här kvinnorna, säger Robertson.
http://www.expressen.se/nyheter/1.23...jlig-i-sverige
Citera
2011-02-07, 14:45
Medlem
MoLoKs avatar
AlexiMostrous Lunch! Just as Britta makes a hugely controversial and libelous comment about Claes Borgström. #wikileaks
26 minutes ago via Twitterrific

Kul att Borgström kommer på onsdag!
Citera
2011-02-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
prataomdet kunde återupprättat sin solkade heder

Prataomdet hade en rejäl chans att tvätta sin smutsiga byk genom att inte medverka i prataomdet på Södra teatern. Genom att på så vis markera att kopplingen till Assange och medverkan av Claes Borgström är olycklig.

Ultrafeministerna på Prataomdet har genom Johannes Axner, Tweetme, och Nordanvindan argumenterat för att ingen koppling finns till Assange och att kopplingen är olycklig och har tagit fokus från huvudfrågan. Det var och är upp till redaktionerna som ville ha en krok! Detta har komprometterat frågan och satt fokus på kopplingarna till AA genom de delikatess jäv som uppenbart förekommer!

Ni tog inte chansen!

Uppenbart var feminist agendan viktigare och alla argument om att det inte finns någon koppling till Assange har med all tydlighet kommit på skam.

Det finns ingen feministagenda för #prataomdet.
Enskilda i #prataomdet är feminister, men inte alla. Jag till exempel, kallar mig inte feminist, och även om det inte är ett särskilt kontroversiellt epitet är det störande att få det klistrat på mig om och om igen. #prataomdet handlar alltså inte om jämställdhet eller genus, utan om individen, och individers subjektiva upplevelser av sex.

Alla som är med i #prataomdet är individer, med frihet att driva vilka agendor de vill utanför ramen för #prataomdet.

Vad #prataomdet INTE är:
En kampanj mot Assange.
En kampanj för målsägarna.
En feministrörelse.
En politisk kampanj om våldtäktslagstiftning.

Vad #prataomdet ÄR:
En rörelse som vill uppmuntra individer att sätta ord på egna sexuella upplevelser.
Citera
2011-02-07, 15:18
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvindan
Vad #prataomdet ÄR:
En rörelse som vill uppmuntra individer att sätta ord på egna sexuella upplevelser.
Försökte ni på något sätt förhindra den ''olyckliga'' kopplingen till Assangefallet?
Citera
2011-02-07, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Försökte ni på något sätt förhindra den ''olyckliga'' kopplingen till Assangefallet?

Vi har väldigt tydliga med att enda kopplingen är att Koljonen inspirerades av diskussionen kring fallet Assange.
Uppenbarligen har vi överskattat folks förmåga att läsa innantill.
Citera
2011-02-07, 15:21
Medlem
Citat:
Vi har väldigt tydliga med att enda kopplingen är att Koljonen inspirerades av diskussionen kring fallet Assange.

Men - det är ändå ganska få som drar höga växlar på Assange-kopplingen. De allra flesta sätter inte #prataomdet i samband med Assange, många som #prataomdet vet inte ens vem Assange är...
Citera
2011-02-07, 15:23
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Citat:
och vi gillar inte heller att våra artiklar har illustrerats med bilder på Assange.
Men försökte ni få redaktionerna att upphöra med detta?
Citera
2011-02-07, 15:31
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Alla som är med i #prataomdet är individer, med frihet att driva vilka agendor de vill utanför ramen för #prataomdet.....
Vad #prataomdet ÄR:

OK, jag tror Dig på Ditt ord; att Du inte vill Assange något ont och att Du inte bedriver en kampanj till försvar för Anna Ardin.

Vem är det då som har kidnappat Er kampanj kring att prata om sex i gråzonen? Jag vill verkligen veta det. Vem/vilka är det som envist, gång på gång, i alla sammanhang, även sedan kampanjen blivit känd, kopplat ihop Assange med sexuellt tvång och övergrepp? Kopplingen, genom att hans namn nämns i sådana sammanhang, liknar förtal i mina ögon. Jag tror nog att Du inser det innerst inne.
Citera
2011-02-07, 15:56
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Det finns ingen feministagenda för #prataomdet.
Enskilda i #prataomdet är feminister, men inte alla. Jag till exempel, kallar mig inte feminist, och även om det inte är ett särskilt kontroversiellt epitet är det störande att få det klistrat på mig om och om igen. #prataomdet handlar alltså inte om jämställdhet eller genus, utan om individen, och individers subjektiva upplevelser av sex.

Alla som är med i #prataomdet är individer, med frihet att driva vilka agendor de vill utanför ramen för #prataomdet.

Vad #prataomdet INTE är:
En kampanj mot Assange.
En kampanj för målsägarna.
En feministrörelse.
En politisk kampanj om våldtäktslagstiftning.

Vad #prataomdet ÄR:

Det enda ni lyckats sätta ord på är era personliga tillkortakommanden, oförmågan att identifiera er med vanligt folk, och brist på moral & etik.

Nyfiken fråga hur många av er i gruppen är homo eller bisexuella? De som är, tycker de att de har rätt att skriva agendan för samvaron mellan heterosexuella?
Citera
2011-02-07, 16:00
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
OK, jag tror Dig på Ditt ord; att Du inte vill Assange något ont och att Du inte bedriver en kampanj till försvar för Anna Ardin.

Vem är det då som har kidnappat Er kampanj kring att prata om sex i gråzonen? Jag vill verkligen veta det. Vem/vilka är det som envist, gång på gång, i alla sammanhang, även sedan kampanjen blivit känd, kopplat ihop Assange med sexuellt tvång och övergrepp? Kopplingen, genom att hans namn nämns i sådana sammanhang, liknar förtal i mina ögon. Jag tror nog att Du inser det innerst inne.

mot bakgrund av vad du skriver, har dom tydligen kidnappat sig själv (Sonja Schwarzenberger, Elin Grelsson) att närvara på södra Teatern under parollen:

"#prataomdet är ett offentligt samtal som startade när författaren och journalisten Johanna Koljonen i samband med rättegången mot Wikileaks grundare Julian Assange twittrade om sina erfarenheter av sexuella gråzoner, gränsdragningar och övertramp."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in