2011-02-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oahu
Jag tycker det låter mer som melodifestivalen än en flodvåg av gräsrötter...

Dvs, ett mediaspektakel med en avtrubbad publik som glatt klappar händerna i otakt.

Har du läst berättelserna?
Har du läst bloggarna?
Har du läst de personer som berättar om vad de varit med om?

Att kalla dem "avtrubbad publik som glatt klappar händerna i otakt" tycker jag är att förminska dem och deras upplevelser å det grövsta.
Citera
2011-02-07, 21:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvindan
Jag tycker att du har fel.
Jag är nämligen helt övertygad om att det finns flera andra sätt att tolka Assanges beteende, och oavsett vad man väljer att tro - #prataomdet har inte någonstans på något vis uttryckt ställningstagande i skuldfrågan.

Men visst. Uppenbarligen - jag säger det igen - har vi överskattats folks förmåga att tänka två tankar samtidigt.

Jag har försökt variera hur jag uttrycker det här, men jag tar det igen. Problemet är att det blir ett ställningstagande i skuldfrågan oavsett vad när kampanjen så tydligt tar avstamp i vad som hänt i Assangefallet. Det går liksom inte att tänka bort. Och när sedan vissa prominenta deltagare har klara kopplingar till en av målsäganden och delar åsikter, bloggar, arbetsplatser och politiskt parti med henne och hennes ombud, då förvandlas det till ett totalt etiskt haveri, hur goda och uppriktiga intentionerna än är.
Citera
2011-02-07, 21:41
Medlem
Citat:
Har du läst berättelserna?
Har du läst bloggarna?
Har du läst de personer som berättar om vad de varit med om?

Att kalla dem "avtrubbad publik som glatt klappar händerna i otakt" tycker jag är att förminska dem och deras upplevelser å det grövsta.

Knappast. Snarare som att kraftigt linda in sin berättigade indignation och olust. Era berättelser, samtliga av dem, inte bara några, blir bara mer klandervärda ju allvarligare det de handlar om är. Sammanhanget med det rytmiska mässandet av "Assange" i samband med berättandet gör dem allihop till en samling osmakliga, illasinnade påhopp, och att de berättas just nu, med rättsfallet i det läge det just nu befinner sig, gör själva berättandet till en form av illa dolt förtal, smutsdragning av hans namn och hans heder och en grov otjänst därmed även av alla verkliga offer för sexuella övergrepp. Inte minst sedan många av era berättelser har tydliga tecken kring sig som tyder på att de är medvetna falsarier och humbug.

Ja, vi har läst skiten och vi vill inte läsa mer av den!
Citera
2011-02-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har försökt variera hur jag uttrycker det här, men jag tar det igen. Problemet är att det blir ett ställningstagande i skuldfrågan oavsett vad när kampanjen så tydligt tar avstamp i vad som hänt i Assangefallet. Det går liksom inte att tänka bort. Och när sedan vissa prominenta deltagare har klara kopplingar till en av målsäganden och delar åsikter, bloggar, arbetsplatser och politiskt parti med henne och hennes ombud, då förvandlas det till ett totalt etiskt haveri, hur goda och uppriktiga intentionerna än är.

1. Det är lätt att vara efterklok. Vi hade kunnat skippa kroken i vår faktatext (troligen med resultatet att flera av tidningsredaktionerna själva hade lagt in honom - nyhetskroken ni vet).

2. Men vet ni vad jag tror? Jag tror att det ändå hade dykt upp personer som läst på Twitter och frågat varför vi inte var öppna med hur det hela började, nämligen i ett samtal om fallet Assange. Eller vad tror du? Alltså: vi valde att vara helt öppna från början. Och jag tror inte att resultatet hade blivit annorlunda om vi gjort annorlunda.

3. Vi har i flera fall ifrågasatt och kritiserat redaktioner som valt att bildsätta artiklar med just Julian Assange.
Dock att vi ej gjort det av hänsyn till Assange, utan för att vi tänkt att det påverkar hur andra läser texterna, och läser in saker som kanske inte står.

4. Jag är personligen helt övertygad om att Assange inte påverkats nämnvärt av #prataomdet, då han långt dessförinnan redan vad "uthängd" i världens ledande medier.
Snarare har hans supportrar blivit om möjligt än ivrigare att försvara honom.
Citera
2011-02-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turekavla
Knappast. Snarare som att kraftigt linda in sin berättigade indignation och olust. Era berättelser, samtliga av dem, inte bara några, blir bara mer klandervärda ju allvarligare det de handlar om är. Sammanhanget med det rytmiska mässandet av "Assange" i samband med berättandet gör dem allihop till en samling osmakliga, illasinnade påhopp, och att de berättas just nu, med rättsfallet i det läge det just nu befinner sig, gör själva berättandet till en form av illa dolt förtal, smutsdragning av hans namn och hans heder och en grov otjänst därmed även av alla verkliga offer för sexuella övergrepp. Inte minst sedan många av era berättelser har tydliga tecken kring sig som tyder på att de är medvetna falsarier och humbug.

Ja, vi har läst skiten och vi vill inte läsa mer av den!

Jag vågar påstå att de flesta berättelserna berättats utan någon som helst koppling till eller text om Assange.

Här ett dagsfärskt exempel: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4336491
Citera
2011-02-07, 21:51
Medlem
Har försökt få kontakt med rätt moderator men lyckas inget vidare. Därför, med risk att bli avstängd och whatever, tänkte jag här publicera en "kontaktannons" mot rådande regler.

Jag tycker ändå att den är relevant, då journalisten som bett mig vidarebefordra vill komma i kontakt med just er i den här tråden, för att prata om just det som diskuteras här. Och jag hoppas verkligen att någon av er tar chansen att uttala er kritik i Sveriges Radio.

Jag ber hemskt mycket om ursäkt, och jag lovar att ej börjar tjoa om censur eller annat om det här inlägget plockas bort.

Och för tydlighetens skull: Nej, jag är inte Sonja Schwarzenberger.

"Hej,

jag jobbar med ett reportage för Tendens i P1 om olika reaktioner på Prataomdet och överlag reaktioner inför texter som behandlar sexualitet, intimitet och/eller könsroller. Jag vill gärna låta olika perspektiv och röster höras och tycker att kritiken som bla väckts på nätet fattas, varför jag letar efter en kritisk röst.

Söker efter en person som kan tänka sig att träffa mig för en radiointervju och berätta om sina tankar och känslor inför det som har bloggats och skrivits under Prataomdet. Du får vara anonym om du skulle föredra det.

Är du intresserad så maila till: sonja.schwarzenberger@sr.se
Med vänlig hälsning/ Sonja"
Citera
2011-02-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oahu
Jag tycker det låter mer som melodifestivalen än en flodvåg av gräsrötter...

Dvs, ett mediaspektakel med en avtrubbad publik som glatt klappar händerna i otakt.

Vi har redan konstaterat hur omöjligt det är att med blott dryga tiotusen frekventa twittrare totalt i hela landet bedriva denna smutskastningskampanj och "öppna dammluckor" för "gräsrötter". Det är totalt, komplett, urbota nonsens, och det vet förmodligen den här "Nordanvindan" också, om personen inte är skvatt galen. Men precis som allt annat uppenbart humbug, falskspel och orimligt i den offentliga bilden av kampanjen så förnekar personen detta. "Här ska inga invändningar besvaras utan undanflykter, inga motargument tillåtas få sin rätta vikt!"
Citera
2011-02-07, 21:57
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Har försökt få kontakt med rätt moderator men lyckas inget vidare. Därför, med risk att bli avstängd och whatever, tänkte jag här publicera en "kontaktannons" mot rådande regler.

Jag tycker ändå att den är relevant, då journalisten som bett mig vidarebefordra vill komma i kontakt med just er i den här tråden, för att prata om just det som diskuteras här. Och jag hoppas verkligen att någon av er tar chansen att uttala er kritik i Sveriges Radio.

Jag ber hemskt mycket om ursäkt, och jag lovar att ej börjar tjoa om censur eller annat om det här inlägget plockas bort.

Och för tydlighetens skull: Nej, jag är inte Sonja Schwarzenberger.

"Hej,

jag jobbar med ett reportage för Tendens i P1 om olika reaktioner på Prataomdet och överlag reaktioner inför texter som behandlar sexualitet, intimitet och/eller könsroller. Jag vill gärna låta olika perspektiv och röster höras och tycker att kritiken som bla väckts på nätet fattas, varför jag letar efter en kritisk röst.

Söker efter en person som kan tänka sig att träffa mig för en radiointervju och berätta om sina tankar och känslor inför det som har bloggats och skrivits under Prataomdet. Du får vara anonym om du skulle föredra det.

Är du intresserad så maila till: sonja.schwarzenberger@sr.se
Med vänlig hälsning/ Sonja"

Till den som eventuellt svara på detta: Kräv att få skriftliga frågor innan. Kräv att få godkänna slutresultatet. Kräv att få nämna Anna Ardins namn. Kräv att få ställa frågor till Sonja.

Låt dig inte hunsas.

edit: Sonja letar efter en (1) kritisk röst som ska väga upp de tiotals okritiska röster som fått fritt spelrum hitills.

Varning!
Citera
2011-02-07, 22:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
1. Det är lätt att vara efterklok. Vi hade kunnat skippa kroken i vår faktatext (troligen med resultatet att flera av tidningsredaktionerna själva hade lagt in honom - nyhetskroken ni vet).

2. Men vet ni vad jag tror? Jag tror att det ändå hade dykt upp personer som läst på Twitter och frågat varför vi inte var öppna med hur det hela började, nämligen i ett samtal om fallet Assange. Eller vad tror du? Alltså: vi valde att vara helt öppna från början. Och jag tror inte att resultatet hade blivit annorlunda om vi gjort annorlunda.

3. Vi har i flera fall ifrågasatt och kritiserat redaktioner som valt att bildsätta artiklar med just Julian Assange.
Dock att vi ej gjort det av hänsyn till Assange, utan för att vi tänkt att det påverkar hur andra läser texterna, och läser in saker som kanske inte står.

4. Jag är personligen helt övertygad om att Assange inte påverkats nämnvärt av #prataomdet, då han långt dessförinnan redan vad "uthängd" i världens ledande medier.

Vad jag tror är som jag sagt tidigare att ni drabbats av hemmablindhet och därför inte ser det förkastliga i att starta kampanjer av det här slaget. Vad säger du om min analogi om Timbro? Hade det varit en sådant nätverk som legat bakom kampanjen, hade det ändrat något?

Jag tror att kampanjen utgår från vad den sägs utgå från av iniativtagarna, nämligen Assangefallet och en önskan att "försvara" Anna Ardin mot "näthatet". Koljonen säger: "då slår det mig att jag också haft en sådan upplevelse..." (min parafras) Problemet är återigen vilka det är som står bakom kampajen, det sätt de gör det till en "gräsrotsrörelse" på, hur den framställs och att det är en enskild människa som riskerar att drabbas juridiskt av en medieinflytelserik grupps samordnande skriverier.

Din punkt fyra tycker jag då innebär ett mycket märkligt resonemang. Du skulle inte kunna tänka dig att utveckla det?
Citera
2011-02-07, 22:02
Medlem
Citat:
Jag vågar påstå att de flesta berättelserna berättats utan någon som helst koppling till eller text om Assange.

Här ett dagsfärskt exempel: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4336491

Det kvittar om en specifik sida i smutskastningskampanjen gör det eller inte. Alla de andra sidorna som gör och som gjort det är tillräckligt illa, och de som inte gör det är bara där för att vara ett alibi för de som gör det.
Citera
2011-02-07, 22:03
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Vi har förhandsmoderering på alla kommentarer. Och tydliga kommentarsregler.
Prataomdet.se ska vara en frizon för personer som vill prataomdet. Inte ett debattforum för personer som vill diskutera politik.
Det finns ju så många andra bra plattformar för det, Flashback till exempel, tycker du inte?
Och har du frågor att ställa är du fri att ställa dem här, du får samma svar här som du skulle ha fått på prataomdet.se

Det är därför ni inte har någon trafik, ingen vill prataomdet tydligen
Citera
2011-02-07, 22:07
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

Under planeringen av #prataomdet-kampanjen så sa Assange i engelsk press att det inom det närmaste dygnet skulle starta ytterligare en smutskastningskampanj från Sverige.

Dagen efter exploderade #prataomdet.

Intressant sammanträffande minst sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in