Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har försökt variera hur jag uttrycker det här, men jag tar det igen. Problemet är att det blir ett ställningstagande i skuldfrågan oavsett vad när kampanjen så tydligt tar avstamp i vad som hänt i Assangefallet. Det går liksom inte att tänka bort. Och när sedan vissa prominenta deltagare har klara kopplingar till en av målsäganden och delar åsikter, bloggar, arbetsplatser och politiskt parti med henne och hennes ombud, då förvandlas det till ett totalt etiskt haveri, hur goda och uppriktiga intentionerna än är.
1. Det är lätt att vara efterklok. Vi hade kunnat skippa kroken i vår faktatext (troligen med resultatet att flera av tidningsredaktionerna själva hade lagt in honom - nyhetskroken ni vet).
2. Men vet ni vad jag tror? Jag tror att det ändå hade dykt upp personer som läst på Twitter och frågat varför vi inte var öppna med hur det hela började, nämligen i ett samtal om fallet Assange. Eller vad tror du? Alltså: vi valde att vara helt öppna från början. Och jag tror inte att resultatet hade blivit annorlunda om vi gjort annorlunda.
3. Vi har i flera fall ifrågasatt och kritiserat redaktioner som valt att bildsätta artiklar med just Julian Assange.
Dock att vi ej gjort det av hänsyn till Assange, utan för att vi tänkt att det påverkar hur andra läser texterna, och läser in saker som kanske inte står.
4. Jag är personligen helt övertygad om att Assange inte påverkats nämnvärt av #prataomdet, då han långt dessförinnan redan vad "uthängd" i världens ledande medier.
Snarare har hans supportrar blivit om möjligt än ivrigare att försvara honom.