2011-01-24, 14:41
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Inte i skuldsammanhang. Jag vågar påstå att Assange aldrig skyldigförklarats av någon av de flertalet "större" skribenterna som deltagit i #prataomdet.

Varför har han då överhuvudtaget nämnts? Varför har bildvalen visat Assange eller Assange-relaterade bilder?
Citera
2011-01-24, 14:43
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Din fråga antydde att ingen av oss har kollat på detta i realtime. Jag synade, och höjde insatsen - inte nog med att jag följde #prataomdet när det föddes, jag hängde med i engelska varianten #talkaboutit och #mooreandme som kom till efter Michael Moore's inlägg också. Frågor på det?

Wow, fartfyllt! Du får gärna DM:a en bild på dig själv i såndär stor hatt och solglasögon som andra snubbar som spelar högt har på sig.

Ja - min fråga är: vad är din poäng? Vad kom du fram till?
Citera
2011-01-24, 14:43
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Kan du inte peta in ("...") när du citerar, satt och retade mig på att det var du som försvarade idiotin
Förlåt, jag skall bättra mig. Har inte varit med så länge på FB. Vilken idioti har jag varit med och försvara?
Citera
2011-01-24, 14:44
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Tror inte jerkus vet att jag jobbat med tjejer/kvinnor som utsatts för riktiga övergrepp. Där handlar det inte om några jävla gråzoner.

Gör dina listor du, jerkus. Under tiden fortsätter jag att ge stöd till de som utsatts för jävligt hemska saker.

Tänk, ändå kan vi ha åsiktsskiljaktigheter i en fråga som denna! Är inte världen underbar?

Det låter skitbra - jag beundrar dig på allvar för att du tar det ansvaret.
Citera
2011-01-24, 14:46
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
För att man kallar det, som ytterst tydligt framgår i tråden som en planterad kampanj med syftet att stötta Anna Ardin och svärta ned Assanges namn, för en "konspirationsteori", så får man inte rätt. Det är bara ett billigt och klumpigt sätt att argumentera.

Ta dig nu samman och förklara till att börja med oss andra:
Varför du tror att det rör sig om en gräsrotsrörelse.
Varför du inte ser sambandet med att man försöker få in Assanges namn överallt i media, i ett så ofördelaktigt sammanhang som möjligt.
Varför man velar fram och tillbaks om namnet, ska det ha anknyting till Anna Ardin eller inte.
Osv.

Om några män med fåniga mössor och schalar på Södermalm blev rädda och ängsliga när #prataomdet kom igång, eller om DJ Asslicka blev nervös och fick dålig mage, hör inte till den här tråden. Ta den diskussionen i feminist-delen av forumet.

Allt ovanstående klargör jag i mitt blogginlägg och i mina inlägg här hittills - jag hänvisar dig alltså till det.
Citera
2011-01-24, 14:47
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Wow, fartfyllt! Du får gärna DM:a en bild på dig själv i såndär stor hatt och solglasögon som andra snubbar som spelar högt har på sig.

Ja - min fråga är: vad är din poäng? Vad kom du fram till?

Din fråga: Har ni följt kampanjen? Mitt svar: Ja, inte nog med det, jag har nog läst på mer än dig.

Poängen: mitt svar till din fråga duger inte då du insinuerar att jag plötsligt talar om en världskonspiration.

Du verkar ha svårt med läsförståelsen.

p.s. Jag är inte en snubbe. Jag är en av de många kvinnorna i Assangetråden. Inte för att det skall göra någon skillnad här, men bara så att du vet.
Citera
2011-01-24, 14:48
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Så du menar då följdaktligen att Assange inte behöver oskyldigförklara sig överhuvudtaget. Han är ju inte anklagad.

Vilket fail du är...

Missade jag jerkus svar på det här?

För er andra - jerkus anser att Assange absolut inte behöver oskyldigförklara sig - han är ju inte formellt anklagad för något.

Vad tycker Koljonen, Mymlan och Ardin om att du har den åsikten?
Citera
2011-01-24, 14:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Inte i skuldsammanhang. Jag vågar påstå att Assange aldrig skyldigförklarats av någon av de flertalet "större" skribenterna som deltagit i #prataomdet.

Det där är en glidning på orden, precis som när du försäker få det hela till en konspirationsteori. Assange blir misstänkliggjord och smutskastad å det grövsta, när han sammanförs med en massa folk som begått övergrepp, om bara offren pratat om det i tid, enligt min tolkning i ett försök att balansera den smutskastning man ansåg Anna Ardin vara utsatt för. Det är bara att följa twitterspåren så ser man att kampanjen är orkestrerad och samfällig. Du ser inte bjälken i ditt eget öga här.

Ett antal skribenter som kunnat genomföra en samfälld kampanj för stöd av en av sina egna, falskt marknadsfört den som en spontan gräsrotsrörelse är inte en konspiration för att störta staten, men det är de facto ett försök att med hjälp av sina mediapostioner försöka påverka och styra opinionen under falska förespeglingar.

Och då handlar det om en grupp mediafolk som i praktiken skapar ett mediadrev mot en ensam man, som inte är dömd för något nota bene. Vad är det som är Bjästa här?

I Bjästafallet handlade de om en pojke som definitivt begått två våldtäkter på jämnåriga flickor. Här handlar det om ett drev av människor med liknande åsikter som via media påverkar opinionen i ett pågående rättsfall å det påstådda offrets vägnar.
Citera
2011-01-24, 14:49
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Våldtäktsman är en brottsbeskrivning, hora används som både du och jag mycket väl vet bra jävla mycket oftare som skällsord.

Medan "hora" kanske är ett vanligt skällsord (ett av många skällsord i sitt sammanhang, som tex "bög", "kukdjävul", "idiot" eller "rövhål") så är "våldtäktsman" något som det är helt ok att kalla ALLA MÄN.

Inte bara radikalfeminister skriver obskyra bloggar om att alla män är våldtäktsmän, potentiella våldtäktsmän eller talibaner, utan etablerade mediaprofiler och partiledare.

Det finns absolut tjejer som behöver #prataomdet, men de borde #prataomdetmedsinpsykolog.
Citera
2011-01-24, 14:49
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Ointressant i längden????? Assange är väl också människa med rättigheter? Tex att bli betraktad som oskyldig tills dess dom fallit? Du slår ju fast ovan att en våldtäkt har förekommit. Hur vet Du det? Du bidrar till smutskastningen av Assange nu. Eller hur? Är det tillåtet? Eller skäms Du lite? Javisst ja, Assange, och hans öde, är ju "ointressant i längden"?

Det finns ett par miljoner träffar på Assange/rape på nätet. På engelska, och ett antal på andra språk. Är det ointressant att han därmed utsätts för ett gigantiskt förtal på nätet. Och Du bidrar med Ditt hänvisande till "våldtäkten i fråga".

Den som lämnade ut uppgiften att Assange var misstänkt för våldtäkt var bland annat jouråklagaren Maria Häljebo Kjellstrand, och därpå Niklas Svensson på Expressen. Vågar Ni prata om det? Att en person som har rätt till skydd av sin integritet blir skandaliserad i global omfattning genom den svenska rättsapparatens och Expressens agerande. (Och det är bara början...).

Men Du tycker alltså att Assange är ointressant i längden. Alla människor är inte lika mycket värda tydligen.

Självklart, det var klumpigt av mig. Inlägget du citerade bör alltså istället lyda:

Citat:
Assange var en utlösande faktor men ointressant i längden - eftersom diskussionen handlar om gränsdragande, inte den påstådda våldtäkten i fråga.

Expressens agerande kan jag lova dig att jag aldrig i hela mitt liv försvarat, på något område.

Jag vidhåller att Assanges skuld eller oskuld är ointressant i längden när det kommer till #prataomdet - det är diskussionen om gränser och vad som är okej som följde på debatten kring bl.a Ardins trovärdighet och anklagelser som är intressant. Alltså helt fristående från nån skuldfråga.
Citera
2011-01-24, 14:57
Medlem
Tallkottens avatar
Citat:
Se det fetstilade. Isobels kommentar har jag redan förklarat hur jag ser på.
Men det styrker liksom inte ditt påstående om att "Män var välkomna från dag 1"

Citat:
Ja.
Varför var det då av vikt att "hålla det nära Assange" om målet verkligen skulle vara att hjälpa folk.
Tillåt mig mer än småle...

Är det så att journalister från och med #Prataomdet nu klarar av att säga "nej" när de inte vill ha den i tvåan?
Citera
2011-01-24, 15:00
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Din fråga: Har ni följt kampanjen? Mitt svar: Ja, inte nog med det, jag har nog läst på mer än dig.

Poängen: mitt svar till din fråga duger inte då du insinuerar att jag plötsligt talar om en världskonspiration.

Du verkar ha svårt med läsförståelsen.

p.s. Jag är inte en snubbe. Jag är en av de många kvinnorna i Assangetråden. Inte för att det skall göra någon skillnad här, men bara så att du vet.

Jag betackar mig för dina anklagelser.

Jo, så mycket förstod jag: men vem som hängt med mest är nog svårt att avgöra. Och så spännande att diskutera är det heller inte. Jag vill bara försöka klargöra var våra åsikter i frågan skiljer sig? Tycker du #prataomdet är en konspiration som jag köper för att jag läst att det är sant i tidningen?

Citat:
Missade jag jerkus svar på det här?

För er andra - jerkus anser att Assange absolut inte behöver oskyldigförklara sig - han är ju inte formellt anklagad för något.

Vad tycker Koljonen, Mymlan och Ardin om att du har den åsikten?

Ja, du missade mitt svar på det där. Leta upp det.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det där är en glidning på orden, precis som när du försäker få det hela till en konspirationsteori. Assange blir misstänkliggjord och smutskastad å det grövsta, när han sammanförs med en massa folk som begått övergrepp, om bara offren pratat om det i tid, enligt min tolkning i ett försök att balansera den smutskastning man ansåg Anna Ardin vara utsatt för. Det är bara att följa twitterspåren så ser man att kampanjen är orkestrerad och samfällig. Du ser inte bjälken i ditt eget öga här.

Ett antal skribenter som kunnat genomföra en samfälld kampanj för stöd av en av sina egna, falskt marknadsfört den som en spontan gräsrotsrörelse är inte en konspiration för att störta staten, men det är de facto ett försök att med hjälp av sina mediapostioner försöka påverka och styra opinionen under falska förespeglingar.

Och då handlar det om en grupp mediafolk som i praktiken skapar ett mediadrev mot en ensam man, som inte är dömd för något nota bene. Vad är det som är Bjästa här?

I Bjästafallet handlade de om en pojke som definitivt begått två våldtäkter på jämnåriga flickor. Här handlar det om ett drev av människor med liknande åsikter som via media påverkar opinionen i ett pågående rättsfall å det påstådda offrets vägnar.

"en av sina egna"... "mediadrev"... "drev av människor för att påverka opinionen". Jag vet inte vad jag ska svara på. Det där är definitionsmässigt en konspirationsteori. Jag tror inte som du att det här är ett försök att försvara någon av sina egna, och jag har aldrig sett några anklagelser riktade mot Assange under #prataomdet-flagg. Misstänkliggörandet via guilt by association har jag inte heller märkt av, eftersom han inte tagits upp i diskussionen annat än inledningsvis. Det är helt enkelt helt fristående, och det är det du måste inse.

Citat:
Ursprungligen postat av Tallkotten
Men det styrker liksom inte ditt påstående om att "Män var välkomna från dag 1"

Varför var det då av vikt att "hålla det nära Assange" om målet verkligen skulle vara att hjälpa folk.
Tillåt mig mer än småle...

Är det så att journalister från och med #Prataomdet nu klarar av att säga "nej" när de inte vill ha den i tvåan?

Fast det gör ju det, eftersom de var det. Jag vet inte hur annars jag ska svara dig.

Eftersom det är ett bra och klassiskt sätt att ge en viktig debatt mer relevans: att koppla den till ett aktuellt ämne.

Ja, det kan man ju hoppas. Men förmodligen behövs mer diskussion för att få alla som motvilligt går med på sex att sluta.

Kära kontrahenter: Olyckligtvis måste jag återgå till jobbet nu, men jag ska försöka återkomma till diskussionen senare.
Senast redigerad av jerkus 2011-01-24 kl. 15:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in