2011-02-06, 22:54
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvindan
Jag anser inte att #prataomdet komprometterat frågan på det stora hela. Att några få personer är upprörda på Flashback och Twitter förtar inte det faktum att många många fler börjat prataomdet, i alla möjliga olika sammanhang, tursamt nog utan att blanda in Assange.

Ja, det vore en sensation om det finns flera kvinnor i Sverige som inte anmält JA
Citera
2011-02-06, 22:57
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Jag uppfattar inte att det blåser så himla hårt. Missförstånd är till för att utredas, men jag har ett liv att leva också, som inte nödvändigtvis är framför skärmen.

Har inte sett att någon annan i tråden hintar eller ens skriver brb när de försvinner en stund, och det har inte föranlett minsta lilla försök till skämt eller dylikt.

Med det sagt - nu ska jag sova, i morgon ska jag jobba.
Kanske återkommer jag, kanske inte. Det beror på utvecklingen i tråden. Jag har förstått vad som upprör er, och gjort mitt bästa för att förklara vissa saker.

Jag tycker att det känns meningslöst och som slöseri på tid däremot att upprepa samma saker om och om igen. Vi i #prataomdet låg bakom faktatexten - ja. Syftet var inte att smutskasta Assange. Vi kan inte ta ansvar för hur andra personer använder #prataomdet. (vi kan till exempel inte ta ansvar för att det twittras en massa under hashtaggen som ej har med #prataomdet att göra)

Ett tips till er är också att försöka inse att här finns ingen hund begraven, och istället använda er eminenta kollektiva research till att rota fram verkligt begravda hundar. Det brukar ni vara bra på, keep up the good work!

Den enda hund jag såg var inte begravd, men försvann med svansen mellan benen
Citera
2011-02-06, 22:58
Medlem
Citat:
1. Vi har diskuterat översättningar på fler språk, men har ej kompetens inom gruppen och vi har andra jobb och därför har det ej blivit av. Vi jobbar ideellt, och som sagt - eftersom den enda agenda som fanns från början var att publicera artiklar i tidningen fanns inte då någon tanke på hur det hela skulle organiseras eller drivas vidare, när det visade sig att så många ville prata om det och ha forum för att göra det.

2. Jag anser inte att #prataomdet komprometterat frågan på det stora hela. Att några få personer är upprörda på Flashback och Twitter förtar inte det faktum att många många fler börjat prataomdet, i alla möjliga olika sammanhang, tursamt nog utan att blanda in Assange.

Hörde någonstans att det fanns forum som inte var öppna för andra, än speciellt inbjudna med traumatiska gråzonsupplevelser.
Något du känner till? Det låter märkligt.
Citera
2011-02-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Det är inte svar på frågan?

Det hindrar er inte från att markera, genom att inte skicka dit folk från kampanjen. Just därför!

Så varför skickar ni Elin och Sonja? Om ni vet att det är olyckligt eller har ni olika agendor inom gruppen?

Dessutom skulle ni kunna aktivt stödja Wikileaks och på så vis göra skillnad på Assange som person och Wikileaks som organisation.

Fick heller inte svar på varför det var så viktigt att vara snabba?¨

Varför var det så bråttom? Detta är väl ett ämne som alltid har och alltid kommer att vara aktuellt efterhand som det kommer nya kullar. Dessutom varför inte översatt till de vanligaste språken så att alla invandrare har en chans att se över sina sängkammarrutiner.

Vi skickar inte dit Elin och Sonja. De har blivit tillfrågade av arrangören. Jag vet inte under vilka förutsättningar, mer än att Borgström ej stod på programmet från början.
Det är Elin och Sonja själva som beslutar om sin medverkan, ingen i #prataomdet är livegen på något sätt.

Det finns personer i #prataomdet som stödjer Wikileaks. Precis som att det finns personer i #prataomdet som är feminister, eller sådana som gillar The Pirate Bay, det finns vänstersympatisörer och det finns liberaler. Men Wikileaks har absolut ingenting med #prataomdet att göra.

Det har inte heller pratats om någon vikt att vara snabba, mer än att åtminstone jag funkar så att om jag får en idé så vill jag genomföra den, och det fanns ingen anledning att vänta eftersom vi som sagt ej kunde förutse allt merjobb och det genomslag det kunde få.

Frågan om översättningar svarade jag på. Det har diskuterats men är inte så lätt. Det gäller att hitta folk som har kompetens och är beredda att jobba gratis. Sen har du rätt i att det inte är bråttom.

Nu måste jag logga ut. God natt!
Citera
2011-02-06, 23:45
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Nej, varför skulle någon tidning överhuvudtaget ta ansvar för något annat än sina egna publiceringar?

Vad gäller "effekten av kampanjen" så lever den ju sitt alldeles egna liv, det vore orimligt att någon person skulle ställas till svars för det.

Det räcker inte med att man vill väl och har goda motiv. Du är ansvarig för konsekvenserna av dina handlingar. Alltid. (s.k konsekvensetik). Det betyder att Du måste fundera över dem och tänka igenom olika möjliga effekter av det Du gör. De som gemensamt initierar och deltar i #prataomdet har ansvar för dess konsekvenser.
Citera
2011-02-07, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Den 17:e oktober skriver AA på sin blogg "Jag ska #prataomdet"

Så redan den 17:e oktober var hon på något sätt informerad och del i att hypa #prataomdet. Hade hon inte gjort det hade vi nog aldrig uppmärksammat #prataomdet och börjat gräva i kampanjens tillkomst redan den 20:e oktober.

Ooops! Fel månad, menar december.
Citera
2011-02-07, 01:38
Medlem
Citat:
Hmm. Ni kopierar in tweets på ett sätt som gör det svårt att läsa vem som skrivit dem. Jag har flera gånger i den här tråden läst det som att en man skrivit den där tweeten. En man som jag inte känner, och som ej varit inblandad i #prataomdet senare.

Hmm. Kan du hitta det? Det kan ju finnas flera som sagt liknande saker och om det är som du sett det att en för dig okänd man varit inne och slängt ur sig något sånt och sen försvunnit är det extremt intressant vem det i så fall är.
Citera
2011-02-07, 01:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag är bara nyfiken på hur ni tänker, om just smutskastning av personer är så allvarligt, varför ni helt tycks bortse från den smutskastning och hot som bevisligen drabbat kvinnorna medan ni går i taket över era egna fantasier om smutskastning av Assange som inte ens existerar?

(För att svara på den frågan är det givetvis en förutsättning att man ej tagit ställning i skuldfrågan.)

Jag frågar för att jag uppriktigt vill veta hur ni tänker här i tråden.

Därför att den smutskastning av kvinnorna som du upplever inte är en orkestrerad och planerad aktion i pressen av människor med möjlighet att driva igenom denna kampanj och med en given plattform i rikstäckande, licensfinansierad och presstödsberoende press. #prataomdet däremot är en genomtänkt och organiserad kampanj till försvar mot den smutskastning som grundarna av kampanjen upplever att kvinnorna råkat ut för genom "näthatet".

Men det är inte meningen att journalister på SR och de stora tidningarna skall driva kampanjer till försvar av meningsfränder och kompisar och samtidigt maskera det som en spontan gräsrotsrörelse, som de och deras kompisar samtidigt rapporterar under förespegling att det skulle vara journalistik. Detta är ju en ren lögn. Den är inte spontan och den är inte en gräsrotrörelse. Och det är inte journalistik när andra journalistkompisar sitter i tv-soffor och t.om i mediegranskande radioprogram, som inte ställer några kritiska frågor, utan tvärtom instämmer i hyllningskören till den viktiga gräsrotrörelsen.

För journalisters uppdrag är att granska makten. Wikileaks skall också granskas i egenskap av maktfaktor, men när Julian Assange ställs inför möjligheten till fängelsestraff för våldtäkt är han främst en ensam man ankalgad för ett brott han inte fällts för. Och då är makten som skall granskas först och främst den stat som ställer den enskilde inför rätta. Är anklagelserna verkligen riktiga och rimliga? Borde han ställas inför rätta med de bevis som finns? Har Marianne Ny handlat riktigt? Är det ett problem med Claes Borgströms roll som partikamrat till en av de anklagade? etc.

För om kampanjen är ett försvar för "offren" i det här fallet, så är det då med naturnödvändigheten kampanj mot "förövaren".

Det finns också ekon av styckmordsrättegången för tjugofem år sedan och den orkestrerade feministiska "gräsrotrörelse" med starkt stöd i pressen som fick hela Rättssverige att tappa huvudet och brallorna. "Ropen skalla, griftefrid åt alla." (Låt vara att det finns betydande skillnader också.)
Citera
2011-02-07, 01:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Notera något mycket intressant här. Nordanvindan börjar precis som tidigare sign. Tweetme att tala om något som ingen annan diskuterar i denna tråd: att ändra på lagstiftningen.

Det är ett försök att blanda bort korten, en försåtlig halmgubbe som gör att läsaren ska underförstå att den som blir kommenterad talade om något sådant. Vilket de givetvis aldrig gjorde.

Sedan är det utomordentligt roligt att Nordanvindan klart och tydligt tar upp agendan för #prataomdet, så som Koljonen presenterade den: ett se ett strukturellt problem med våldtäktslagstiftningen, och ändra dess tillämpning.

Nordanvindan är givetvis inte okunnig om att det dessutom har förts en omfattande debatt om att införa en samtyckeslagstiftning, på annat håll.

Att Nordanvindan och Tweetme för exakt samma sofistiska undanmanöver gång på gång, trots att alla ser fingrarna i syltburken, är ju väldigt skojigt.

Nå, jag får erkänna att jag pratat om just det med att ändra lagstiftningen gällande samtycke, något som är intimt förknippat med just de frågor som kampanjen handlar om, bland annat i min trådstart i feministforat.

Naturligtvis är frågan känd för feminister och det är ingen hemlighet att det lobbas friskt från företrädare för denna tankeskola för att införa en sådan. Johanna Kolonen är tillhör en feministisk tankesmedja. Anna Ardin tillhör rebellorna. Claes Borgström skulle blivit jämställdhetsminister om inte den solkiga verkligheten kommit emellan i form av firma R & B och de olydiga väljarna. Jag påstår dock inte att detta skule vara en dold agenda bakom kampanjen. Som sagt; det behövs inte när man har den positionen att man kan stå oemotsagd i media, föra kampanj öppet och avfärda all kritik som konspirationsteorier och näthat.
Citera
2011-02-07, 05:18
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nå, jag får erkänna att jag pratat om just det med att ändra lagstiftningen gällande samtycke, något som är intimt förknippat med just de frågor som kampanjen handlar om, bland annat i min trådstart i feministforat.

Ja, jag vet, och jag har hänvisat till diskussionen i den tråden. Det var inte min poäng.

Min poäng är att båda sign. vi talar om har kommit med invändningar av typen 'men har du inget bevis för att', varvid de tillgriper något som ingen talat om tidigare i den här tråden. Och båda har valt att ägna många inlägg just åt 'ändra lagstiftningen'. Där de hysteriskt förnekar att Koljonen skrev att hon ville det - trots att ingen här ens varit i närheten av att påstå något sådant.

Men de kräver bevis iallafall.

Det kan vara värt att titta lite närmare på detta mycket fula 'retoriska trick', som knappast fungerar i en diskussionstråd, men som kan vara mer effektivt i en muntlig debatt.

Exempel: Tweetme skriver ett första inlägg i tråden på 68 rader, vilka behandlar många olika saker.
Mitt i inlägget finns följande besynnerliga, absurda fråga: "kan ni peka på en enda #prataomdet-berättelse som handlar OM JA? Dvs OM SKULDFRÅGAN? Inte där han nämns i hänvisande syfte."

Molok skriver ett långt svar om många punkter i inlägget, och flera ytterligare inlägg som också svarar på olika aspekter.

Tweetme's andra inlägg i tråden börjar:
"MoLok:

Så du hade inte ett enda exempel där någon uttalat sig i skuldfrågan? Okej."

En icke observant läsare förleds här att tro att Molok fått denna direkta fråga, och undvikit den.

Båda sign. använder konsekvent dessa taskspelarkonster i vart och vartannat inlägg, vilket troligen innebär att det är så de resonerar i sina dagliga liv.
Citera
2011-02-07, 09:05
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Mr Assange’s solicitor Mark Stephens said: “We’re intending to put our defence argument on my firm’s home page at 10am.

“You will see some pretty fundamental challenges to the European Arrest Warrant scheme.

http://www.fsilaw.com/sitecore/conte...20Assange.aspx
Citera
2011-02-07, 09:48
Medlem
Jerry Silfwer, aka Doktor Spinn, Executive Digital Strategist på Whispr Group, god vän och kollega till mymlan:
Citat:
http://samesamebutdifferent.se/2011/...ick-vecka-5-2/

Jag har även sett diskussioner om SJF och Pressens samarbetsnämnd i veckan, men dessa frågor lämnar jag därhän åt dem som förstår vad som händer bättre. Inte heller har jag koll på diskussionen om #prataomdet och Julian Assange. Men apropå Assange tycker jag att det är roligt att SR startar Radioleaks.
Silfwer skriver på samesamebutdifferent, där han också delar redaktörskapet med mymlan. SSBD skrev om #prataomdet den 19:e december: http://samesamebutdifferent.se/2010/12/19/prataomdet/.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in