2011-02-02, 20:05
Medlem
MoLoKs avatar
Återigen, Flashbacktråden om Assangefallet är 50% större än #prataomdet.
Citera
2011-02-02, 20:08
Medlem
DonVonFjants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonden
"DonVonFjant"

1. Det är(var) ytterst få våldtäksoffer som skrev något alls på #prataomdet.
2. Inget riktigt våldtäksoffer nöjjer sig med 140tecken för att berätta.

Vågen av kritik var helt enkelt större än vågen av folk som behövde #prataomdet

Jag såg flera våldtäktsoffer berätta sin historia i #Prataomdet, däribland en tjejkompis till mig och jag blev väldigt rörd över det hela. Nej - hon begränsade sig inte till 140 tecken utan skrev det i fler tweets. Sedan kom det in en massa svin och började leva rövare och arsel. Såklart att folk slutar. Lär dig lägga ihop ett och ett - och om ni någonsin lär er att titta UTANFÖR twitter och flashback så ser ni ju att dikussionen flyttade från twitter till andra forum. Men det har inte ni lyckats avslöja med era "fantastiska"* detektivkunskaper ännu

*Vidhåller att enkom en idiot kan anse att det är ett genialt avslöjande att printscreena offentliga Twitterkonton. Suck.
Citera
2011-02-02, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DonVonFjant
Du tror att våldtäktsoffer vill fortsätta berätta sina historier i en hashtag som fyllts av idiotiska svin som tycker att de ska våldtas på nytt, misshandlas och hånas? Jävla idiot.
Bland dem som diskuterar här, och som hånfullt kallas för Flashbacktroll, finns kvinnor som har egna erfarenheter av att utsättas för våldtäkt (jag är en av dem) och som har valt att inte medverka i #prataomdet-kampanjen.
Citera
2011-02-02, 20:13
Medlem
Tallkottens avatar
Citat:
och om ni någonsin lär er att titta UTANFÖR twitter och flashback så ser ni ju att dikussionen flyttade från twitter till andra forum.

Det blir svårt. Flashback är ju känt för att alltid hålla sig till 140 tecken...
BTW, vad är det nu för forum som #Prataomdet flyttat till (artiklar skrivna av "plastgräsrötterna" räknas inte)?
Citera
2011-02-02, 20:14
Bannlyst
Citat:
Jag såg flera våldtäktsoffer berätta sin historia i #Prataomdet, däribland en tjejkompis till mig och jag blev väldigt rörd över det hela. Nej - hon begränsade sig inte till 140 tecken utan skrev det i fler tweets. Sedan kom det in en massa svin och började leva rövare och arsel. Såklart att folk slutar. Lär dig lägga ihop ett och ett - och om ni någonsin lär er att titta UTANFÖR twitter och flashback så ser ni ju att dikussionen flyttade från twitter till andra forum. Men det har inte ni lyckats avslöja med era "fantastiska"* detektivkunskaper ännu

*Vidhåller att enkom en idiot kan anse att det är ett genialt avslöjande att printscreena offentliga Twitterkonton. Suck.
(min fetning) Det här som du säger nu stärker mig faktiskt i min uppfattning att nätet inte är rätt plats att diskutera så svåra saker som egna erfarenheter av våldtäkter.
Citera
2011-02-02, 20:16
Medlem
DonVonFjants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Bland dem som diskuterar här, och som hånfullt kallas för Flashbacktroll, finns kvinnor som har egna erfarenheter av att utsättas för våldtäkt (jag är en av dem) och som har valt att inte medverka i #prataomdet-kampanjen.

Vem har krävt att du ska medverka i Prataomdet? Skiter väl jag i fullkomligt. Alla har sitt sätt att hantera övergrepp. Alla ska respekteras. Även de som valde att prata ut i Prataomdet. De förtjänar inte att hånas och hotas.

Eller tycker du att det är rätt att håna våldtäktsoffer som väljer en annan linje än du? Varför då?
Citera
2011-02-02, 20:17
Medlem
DonVonFjants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallkotten
Det blir svårt. Flashback är ju känt för att alltid hålla sig till 140 tecken...
BTW, vad är det nu för forum som #Prataomdet flyttat till (artiklar skrivna av "plastgräsrötterna" räknas inte)?

Tror du att jag kommer hjälpa trollen att fortsätta håna våldtäktsoffer där? Knappast. Dream om. Om ni nu har några detektivskills alls så skulle ni upptäckt det för länge sedan.
Citera
2011-02-02, 20:18
Medlem
MoLok:

Så du hade inte ett enda exempel där någon uttalat sig i skuldfrågan? Okej.

Förföljelsen av AA har måhända liknats vid Bjästa. OM (som jag skrev redan i första posten är detta INGET jag säger bu eller bä om, men häng med i logiken) han skulle dömas så ligger det ju rätt nära, eller? Därav kanske det inte är så bra rent generellt att bedriva häxjakt på någon som anmäler ett brott, eller den som anmäls (vilket jag ju hävdar att #prataomdet inte gör).
#prataomdet uttalar sig INTE i skuldfrågan och berör ju inte ens fallet, medan de som propagerar för JA inte verkar ha några problem att kalla AA lite vad som helst. Du ser ingen skillnad i detta?

Förföljelsen av AA och kommentarer på den är en sak, #prataomdet en annan.

"Håll det nära Assangesituationen" åsyftade den GRÅZON som händelsen hamnade i. Att INGEN i #prataomdet tagit upp skuldfrågan visar väl just på det, att berättelserna handlar om fall som kanske inte alls är våldtäkt, men där det slutade med att någon mådde dåligt.
Återigen vill jag här påpeka att ingen i #prataomdet vill att allt som behandlas ska betraktas som brottsligt, utan syftet är att komma bort från såna här fall i framtiden genom att människor ska lära sig tydligt säga ifrån när någon går över deras gränser.

Vilka foton från fester finns det på alla "konspiratörer"? Jag har ärligt talat inte läst alla 60 sidor noggrant, de flesta sammankopplingar jag sett i tråden har byggt på "de har väldigt mycket kontakt på twitter" eller skärmdumpar som visar att folk är facebookvänner.
OBS: jag hävdar inte att INGEN ur #prataomdet känner AA för det har jag ingen insyn i, men de nätverk som här målats upp är rätt far fetched.

Det har väl skrivits en hel del om JA i media utan någon koppling till #prataomdet? Eller?
Men här verkar du se 23000 poster om Assange i MOTSATS till #prataomdet. Återigen tar inte #prataomdet ställning i skuldfrågan ALLS utan är bara inspirerat av en medial uppmärksammad händelse i sexuella gråzoner.

Jag var inte så mycket ute efter att hitta nya polare, så att jag förstör rör mig föga i ryggen

Ja, där har du ju då 2500 twittrare som deltagit, och då räknas alltså bara de 10 000 senaste tweetsen. Sen finns 5500 tweets från 16-17:e och ett okänt antal 14-16. Återigen, "tusentals berättelser" är ingen lögn och det motbevisar du ju inte alls. Eller?
Att vissa skrivit väldigt mycket gör väl inte saken till en bluff? 850 personer har stått för 8000 tweets... Ja, personligen snittar jag 10 tweets om dagen så den siffran kanske inte är så märklig då det krävs mindre än så för att fylla den budgeten?

BaalZebub: Men sättet som propageras för att lösa problemen är ju INTE att ändra lagstiftningen utan att göra så folk vågar säga nej. Eller hur? Hur påverkar detta JA-fallet?

Feministerna i #prataomdet vill att både de själva och andra ska säga ifrån NÄR DET HÄNDER. För annars är alla väldigt medvetna om att ingen kan dömas. DET är hela #prataomdet's syfte, inte att rucka på våldtäktslagstiftningen.

Koljonen har också påpekat att hon INTE SA NEJ och att killen därför INTE ska hållas helt ansvarig. Det är ju där problemet ligger och det hon vill förändra. Hon medger helt öppet att hon gick med på det, men iom det begick övergrepp på sig själv genom att inte säga nej.

Hennes slutsats i den texten är ju:
"Det här är något vi måste prata om så att språket i framtiden alltid finns på plats i de fall där det verkligen räknas."

Sen avrundar hon med:
"För just mig är det viktigt att prata om självbildens och skammens nyanser. Någon annan berättar sårigt och rått om en brutal våldtäkt. En tredje om sorgen att inte vilja ha sex med sin älskade. En fjärde om sexuella trakasserier på jobbet. Både män och kvinnor berättar, både som offer och förövare, ofta förvånade över hur svårt det var att veta vilket man var."

Hur berör dessa berättelser JA-fallet menar du? Hur blir detta ett direkt övergrepp i rättssak?

Ja, vissa av berättelserna var så korta. Andra var ihoplänkade tweets, eller länkar till bloggar. Återigen, att DU inte anser 140-tecken där en människa kanske för första gången erkänner att de blivit förgripna på vara en berättelse gör det inte mindre viktigt i vare sig den personen eller många som läser dets ögon.

Tallkotten:

Du menar att detta inte gjordes t.ex. efter att Mehdi Tayeb avslöjats om vi just pratar HIV? Om medierna ser en möjlighet i att sälja fler lösnummer genom att använda sig av ett redan etablerat namn (en så kallad "krok" i mediespråk) så gör de det. Tror du #prataomdet-folket som blivit publicerade skrivit sina egna faktarutor/ingresser? Isåfall är din insyn i journalistiken lite si och så.

Sonden:

Återigen, vad DU definierar som berättelse och vad andra gör det kanske skiljer sig? Ni menade att inläggen inte fanns, ni hade fel.

Ingen i #prataomdet har väl påstått att twitterflödet fortsatt lika starkt, eller? Dock har det inspirerat program som till exempel världens bästa sex i UR häromdagen. Det är ingen som styr det här vilket ni vägrar inse. OM det vore så håller jag fullständigt med om att det skulle vara fiasko.

Pentyl:

Fast nu handlar ju inte EN ENDA svensk artikel om #prataomdet om skuldfrågan. Eller? Kan någon peka på en sån?
Styckmordsrättegången och Billy Butt är ju fullständigt olikt. Det finns alla anledning att utreda mediadreven där, men de fallen skiljer sig rätt avsevärt från #prataomdet-publiciteten och dess kopplingar till JA.
Senast redigerad av Tweetme 2011-02-02 kl. 20:21.
Citera
2011-02-02, 20:21
Medlem
DonVonFjants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
(min fetning) Det här som du säger nu stärker mig faktiskt i min uppfattning att nätet inte är rätt plats att diskutera så svåra saker som egna erfarenheter av våldtäkter.

Så du anser att det är viktigare att motverka att kvinnor talar om det istället för att motverka arsel som ger sig på dem?

Varför ska någon respektera ditt eget val vad gäller hur du hanterade ditt övergrepp om du visar en sån total brist på respekt för andras val? Jag har aldrig blivit våldtagen men tror och anser att folk hanterar problem på olika vis: Och jag VET att man alltid ska säga nej till att en person som blivit våldtagen hånas. OAVSETT om de väljer att prata om det eller inte. Men du har valt sidan som sitter och hånar flera av dem i tråden: Grattis.

Förresten. Nu berättade du ju själv att du blivit angripen. Hur skulle du känna om folk började håna dig för det? Det har ingen relevans om du berättar det i din blogg, på Flashback, i en hashtag eller i en tidning. Tycker du att du förtjänar att hånas för att du just förtäljde detta?
Citera
2011-02-02, 20:24
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Du tror att våldtäktsoffer vill fortsätta berätta sina historier i en hashtag som fyllts av idiotiska svin som tycker att de ska våldtas på nytt, misshandlas och hånas? Jävla idiot.

Var har någon sagt nåt så lågt med taggen #prataomdet ? Länka gärna direkt till inlägget.
Citera
2011-02-02, 20:29
Bannlyst
Citat:
Så du anser att det är viktigare att motverka att kvinnor talar om det istället för att motverka arsel som ger sig på dem?

Varför ska någon respektera ditt eget val vad gäller hur du hanterade ditt övergrepp om du visar en sån total brist på respekt för andras val? Jag har aldrig blivit våldtagen men tror och anser att folk hanterar problem på olika vis: Och jag VET att man alltid ska säga nej till att en person som blivit våldtagen hånas. OAVSETT om de väljer att prata om det eller inte. Men du har valt sidan som sitter och hånar flera av dem i tråden: Grattis.

Förresten. Nu berättade du ju själv att du blivit angripen. Hur skulle du känna om folk började håna dig för det? Det har ingen relevans om du berättar det i din blogg, på Flashback, i en hashtag eller i en tidning. Tycker du att du förtjänar att hånas för att du just förtäljde detta?
Nej, nu får du lugna ner dig lite. Jag har inte hånat nån. Inte heller har jag berättat om min egen våldtäkt, jag nämnde den här. Berättat om den har jag gjort i terapi.
Citera
2011-02-02, 20:30
Medlem
Citat:
Var hittar du dessa "idiotiska svin"? Jag följer taggen #prataomdet, och kritiken jag ser är mestadels saklig och relevant. Hån och hat förekommer förvisso, men då från företrädare för #prataomdet. T.ex. @cissiwallin, @GrovtInitiativ och @danielswedin, som alla gjort sig skyldiga till riktiga lågvattenmärken. Den sakliga kritiken bemöts i princip aldrig, då det är lättare att kalla sin meningsmotståndare för "foliehatt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in