2012-01-13, 14:38
Medlem
Gosmysarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stokker
NyTeknik : "NASA: Kall fusion funkar"
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3384168.ece

Mycket intressant. Får hoppas Rossi's teknik fungerar som det påstås då den även verkar sjukligt billig. Här kan vi snacka om en enorm teknisk revolution inom några år.

Lite synd om länderna med olja dock.
Citera
2012-01-13, 17:35
Medlem
Nasa har kanske en aning högre trovärdighet än Rossi. Dock kan konstateras att CIA lagt stora belopp av amerikanska skattepengar på forskning kring parapsykologiska fenomen.

Vi ska inte tro att namnet NASA är någon sorts garanti för att det är god vetenskap.

Så upprepning, granskning och publicering i erkänd vetenskaplig tidskrift tack!
Citera
2012-01-13, 19:19
Medlem
Kupos avatar
För att inte tala om hur intetsägande den där filmen de länkade till var.

Men NyTeknik gillar ju att skriva spaltmeter för minsta lilla händelse kring detta så...
Citera
2012-01-13, 21:59
Avslutad
Pension vid typ 40 kommer bli ett faktum om detta stämmer.

Att NASA går in och bekräftar forskning gör ju att man blir allt mer hoppfull om att det inte handlar om en mycket avancerad bluff.

Vad säger alla som med religiös "säkerhet" hävdat att det tekniken inte fungerar?
Citera
2012-01-14, 02:21
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stokker
NyTeknik : "NASA: Kall fusion funkar"
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3384168.ece

Tackar.

Vill tillägga:
Jag läste NyTeknik under några år, många artiklar var riktigt bra, som även riktade sig åt civilingenjörer mm. Alltså inte nån populärvetenskap för 12-åringar.
NyTeknik är relativt bra källa.

Jag tycker NASA har hög trovärdighet. De har gjort missar, men de verkar ha ett system för att analysera och minska risker med teknologin.
Det är möjligt att massor av oberoende forskningsinstitutioner har fel allihop.
Men NASA ser jag som relativt trovärdig.

Ovanpå detta finns det många forskningsartiklar om LENR.

Vad jag förstår finns färdiga hypoteser, som ofta är verifierade, och som förklarar LENR. Även om detaljerna i Rossi-manicken inte verifierats av oberoende forskare.

Jag hoppas NASA redan börjat bygga en experiment-anläggning.

Om några i Sverige vet hur man skapar långsamma neutroner med elektriska fält, så kan de bygga en prototyp i Sverige också.

Jag kan inte bedöma om Rossi är en riktig skurk, men vi får se. Kanske inte.

Detta är nog den intressantaste tråden på FB, tänk om det funkar bra.
Det blir kanske ett historiskt genombrott med en LENR-apparat.

Christer
Citera
2012-01-14, 13:35
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Tackar.

Vill tillägga:
Jag läste NyTeknik under några år, många artiklar var riktigt bra, som även riktade sig åt civilingenjörer mm. Alltså inte nån populärvetenskap för 12-åringar.
NyTeknik är relativt bra källa.

Jag tycker NASA har hög trovärdighet. De har gjort missar, men de verkar ha ett system för att analysera och minska risker med teknologin.
Det är möjligt att massor av oberoende forskningsinstitutioner har fel allihop.
Men NASA ser jag som relativt trovärdig.

Ovanpå detta finns det många forskningsartiklar om LENR.

Vad jag förstår finns färdiga hypoteser, som ofta är verifierade, och som förklarar LENR. Även om detaljerna i Rossi-manicken inte verifierats av oberoende forskare.

Jag hoppas NASA redan börjat bygga en experiment-anläggning.

Om några i Sverige vet hur man skapar långsamma neutroner med elektriska fält, så kan de bygga en prototyp i Sverige också.

Jag kan inte bedöma om Rossi är en riktig skurk, men vi får se. Kanske inte.

Detta är nog den intressantaste tråden på FB, tänk om det funkar bra.
Det blir kanske ett historiskt genombrott med en LENR-apparat.

Christer
Hur tolkar du själv att övriga världen är helt kallsinniga till till Rossi och denna intetsägande videosnutt från NASA? Notera att han som pratar tydligen har ett patent han säkert vill slå mynt av. NyTeknik är för övrigt en tidskrift som endast tidigt avhoppade wannabe ingenjörer läser och tror på. Plus vanliga idioter som skyr logiskt tänkande och skolböcker som pesten.
Citera
2012-01-15, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Hur tolkar du själv att övriga världen är helt kallsinniga till till Rossi och denna intetsägande videosnutt från NASA? Notera att han som pratar tydligen har ett patent han säkert vill slå mynt av. NyTeknik är för övrigt en tidskrift som endast tidigt avhoppade wannabe ingenjörer läser och tror på. Plus vanliga idioter som skyr logiskt tänkande och skolböcker som pesten.

Helt fel, det finns ett väldigt stort intresse världen runt hos folk som fått höra om Rossi & E-Cat, men media verkar satsa mest på dem vars intresse främst är lekar, spel & sport mm strunt och det som ej kräver eget initiativ att söka info. Googla på Rossi & E-Cat och se hur många hits det blir!

Färsk intervju på engelska med Rossi:
http://www.youtube.com/user/smartscarecrow#p/c/0/RP5cG-36Bag
Citera
2012-01-15, 09:24
Avslutad
Zlatans bok var ju bara en bluff tills dess Aftonbladet började skriva om den...

Googlar jag Ecat så får jag 9 390 000 träffar.
Citera
2012-01-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Zlatans bok var ju bara en bluff tills dess Aftonbladet började skriva om den...

Googlar jag Ecat så får jag 9 390 000 träffar.
Och på E-cat får jag 116 000 000 hits
Citera
2012-01-15, 18:02
Medlem
Balekens avatar
Nu skall jag vara konspiratorisk, men kan det vara så att NASA går ut och bekräftar detta enbart för att USA behöver en enorm upp-sving.
Alltså, om NASA bekräftar detta (men ecat fungerar ej) Så köper dem upp konceptet från Rossi och startar startar sin egen forskning kring Kall fusion och får det att fungera.
Sedan har ingen annan konceptet Kall fusion medans NASA och USA sitter på hela konceptet samtidigt som dem kommer att börja leasea ut det till resten utav världen. För att ta monopol på det helt enkelt.

Som sagt, konspirationsteorier!
Citera
2012-01-15, 19:33
Medlem
Ny Teknik gör rätt som skriver om det här. Det journalistiska uppdraget är annorlunda än det vetenskapliga. Mats Lewan är teknisk fysiker och har gjort vad han kan för att gå till botten med om fenomenet är verkligt eller inte.

Han säger någonstans att han har stängt av all yttre energitillförsel och ändå kunna känna hur det kokat i Rossis burkar flera timmar efteråt. Jag tycker det är alldeles rätt av en journalist att rapportera en sådan upplevelse till allmänheten. Och han har tagit dit egen mätutrustning för att efter bästa förmåga försöka verifiera och kvantifiera energiutvecklingen.

Även om det visar sig att Rossi lyckats lura honom tycker jag det är bra journalistik.
Citera
2012-01-15, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf

Även om det visar sig att Rossi lyckats lura honom tycker jag det är bra journalistik.

Det är väl det som är så absurt med dervet mot Lewan. Lewan själv har väl bara rapporterat om tekniken men personligen inte tagit någon ställning till huruvida E-cat:en funkar eller inte, så Rossi kan omöjligtvis "lura" honom oavsett hur det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in