Dock är den meningen konstruerad av journalisterna som skrev artikeln.
Detta är faktiskt intressant, inte all såpass goofy som man förväntar sig när man läser orden "kall fusion", det handlar inte om vare sig Fleischman/Pons resultat eller magiska evighetsmaskiner som "bensinbolagen" håller hemliga, utan om en reaktion mellan Nickel och väte, vilket är något nytt. Spontant tänker jag mig att nickelisotoperna, om de nu kan reagera med protoner utanvidare mängdmässigt skulle ha blivit kraftigt reducerade i förhållande till koppar redan i urstjärnan där de skapades, dock är jag lite osäker på huruvida produktionen av Ni ur järn, etc är en endoterm eller exoterm process, dvs om den sker i en aktiv stjärna eller när stjärnan exploderar. Någon fysiker är jag inte, kanske någon av forumets fysiker som känner sig manad?
Dock är den meningen konstruerad av journalisterna som skrev artikeln.
Detta är faktiskt intressant, inte all såpass goofy som man förväntar sig när man läser orden "kall fusion", det handlar inte om vare sig Fleischman/Pons resultat eller magiska evighetsmaskiner som "bensinbolagen" håller hemliga, utan om en reaktion mellan Nickel och väte, vilket är något nytt. Spontant tänker jag mig att nickelisotoperna, om de nu kan reagera med protoner utanvidare mängdmässigt skulle ha blivit kraftigt reducerade i förhållande till koppar redan i urstjärnan där de skapades, dock är jag lite osäker på huruvida produktionen av Ni ur järn, etc är en endoterm eller exoterm process, dvs om den sker i en aktiv stjärna eller när stjärnan exploderar. Någon fysiker är jag inte, kanske någon av forumets fysiker som känner sig manad?
Om jag har lärt mig min kärnfysik korrekt, så är produktion av alla ämnen som är tyngre än Fe-56 endoterma processer. Detta för att Fe-56 har högst bindningsenergi per nukleon, och ingen massenergi kan därför frigöras genom att försöka fusionera det till tyngre ämnen.
Slår vi ihop massorna till vänster så blir de 0.0051534u lättare än kopparisotopen, eller ca 4.8MeV. Cu-61 sönderfaller med halveringstid 3.33h (2.237MeV beta-plus) till Nickel-61. 7.037 MeV frigörs alltså totalt, en neutrino snor dock en del.
Enligt mina grunda kärnfysikkunskaper så kan processen alltså ge nettoenergi, om inget annat säger stopp. Därmed inte sagt att denna process faktiskt sker.
Dels för att det är italienare och dels för att det handlar just om kall fusion.
Det är inte första gången någon sagt sig löst fusion eller kall fusion.
Var ju nån snubbe för några år sedan som bestämt hävdade att han hade uppnått fusion från indien eller något och det var ju bara bluff och båg och förfalskade upptäckter.
Maskinen ser för övrigt jävligt B och oseriös ut och att dessutom ingen ens finns någon generell ritning till hur den fungerade känns ju ännu mer B.
Känns mest som att det kom dit och "Look at thissa here, we putta the water on boiling and we putta the pasta in ande now it is cookeed with the colda fusionne, fantastico!
Tycker den här kommentaren summerar det rätt bra
"The other problem is that this is not a demonstration where they are publishing the details of their experiment so that replication of the experiment can be done by independent researchers. Instead, this is a public demonstration of a "proprietary" technology such as to garner sales. As such, the only verification of this technology is when people are able to buy the generators and confirm that they do, indeed, work as claimed. Until then, nothing really can be claimed and the demonstration is little more than a parlor trick. "
Senast redigerad av StarOnEarth 2011-01-20 kl. 19:18.