2011-02-01, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det här pappret beskriver detaljerat hur man ska gå till väga för ett experiment. I det försöket så pläterade dom ett rostfritt rör med Nickel i ett vanligt elektrolytiskt bad. värmde upp det och ca 4W utvecklades i 300 dygn. Att reproducera det försöket borde vem som helst händig kunna fixa, inga dyra komponenter. Ingen som känner sig manad att göra ett försök?.. Lite sugen blir man faktiskt.

http://newenergytimes.com/v2/library/1998/1998FocardiS-LargeExcessHeatProductionNiH.pdf

Jo jag antar att en hel del är intresserade, så jag startade en specialtråd
https://www.flashback.org/p28606915#p28606915
Citera
2011-02-01, 19:34
Medlem
Citat:
Jo tror du har rätt. Vilken blunder. I övrigt tycker jag patentet är ganska taffligt och amatörmässigt skrivet. Jämför med andra patent skrivna av patentjurister så får jag känslan han har skrivit det själv utan proffshjälp efter lite smuttande av italienskt vin.

(ioförsig 517kg olja för 1 gram Ni är ju inte illa pinkat det heller)

Om man ska räkna med 10 MeV/ Ni(58) kärna, som de gjort i patentet, så bör 1 gram nickel ge energi motsvarande 4.6 MWh, och näee, det är inte dåligt de heller, inte alls, men ska man ersätta all olja får de ju inte vara dåligt.

En global oljeförbrukning på 80 miljoner fat/dag blir typ 134 TWh varje dag! Och då måste man alltså förbruka 29 ton nickel/dag för att ersätta den.
Detta gäller dessutom bara om man lyckas använda allt nickel(att man kan skilja rent nickel från avfallsprodukterna), och att apparaten fungerar som det beskrivs i patentet förstås.

1 gram nickel_________= 4.6 MWh__________= 438 liter olja
29 ton nickel/dag_____ = 134 TWh__________= 80 miljoner fat/dag
10600 ton nickel/år_= 49000 TWh________= 29 miljarder fat/år

Årlig nickel produktion = ca 1 miljoner ton, där 1 % går till att ersätta oljan,
Ja drömma får och kan man alltid göra!
Citera
2011-02-01, 19:59
Medlem
raskenss avatar
Nickelproduktionen skulle räcka i alla fall med marginal. Om det visar sig att detta verkligen fungerar så skulle nog inte heller nickelpriset förändras så mycket.

Jag undrar om det är något labb som törs hoppa på detta och göra försök? Enligt Rossi ska det ju vara repeterbart. Jag får känslan av att det nog är så kontroversiellt att om någon på KTH börjar labba så vågar dom nog inte säga nånting med risk att blir förlöjligade alt världsberömda. Det är ju ändå et ganska enkelt experiment och allt finns ju dokumenterat, man skulle tom kunna göra det som ett examensjobb. Har sett examensjobb som är betydligt mer.....ja ..konstiga än detta..
Senast redigerad av raskens 2011-02-01 kl. 20:02.
Citera
2011-02-01, 23:48
Medlem
Citat:
Nickelproduktionen skulle räcka i alla fall med marginal. Om det visar sig att detta verkligen fungerar så skulle nog inte heller nickelpriset förändras så mycket.

Jag undrar om det är något labb som törs hoppa på detta och göra försök? Enligt Rossi ska det ju vara repeterbart. Jag får känslan av att det nog är så kontroversiellt att om någon på KTH börjar labba så vågar dom nog inte säga nånting med risk att blir förlöjligade alt världsberömda. Det är ju ändå et ganska enkelt experiment och allt finns ju dokumenterat, man skulle tom kunna göra det som ett examensjobb. Har sett examensjobb som är betydligt mer.....ja ..konstiga än detta..

Om vi bortser från diskussionen huruvida denna apparat är möjlig eller inte att utveckla, så är det förstås precis som du säger,
bli förlöjligad eller bli världsberömd, dessa ytterligheter är vad man har att välja på, kanske båda samtidigt! Uppfinningens potential är av den digniteten helt enkelt.

Och det roliga är ju att det här vet alla, förstås, och påverkar diskussionens intensitet på olika sätt. Jag menar, en fungerande apparats påverkan på samhället skulle vara ganska så betydlig, som ni känner till!

Men, fysikens alla lagar har alltid sista ordet, oavsett vad människan tror eller önskar,
det gäller bara att känna till dem, allesammans.
Citera
2011-02-02, 10:38
Medlem
xfiler76s avatar
är det någon som vet någon sida där man kan följa detta mer ingående? Alltså vad som händer osv.
vet att dom sagt att dom kommer köra igång serieprodukton inom kort...
man blir ju lite skeptisk.
Citera
2011-02-02, 11:30
Medlem
raskenss avatar
Ny teknik har gjort en intervjuv med uppfinnarna:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3080567.ece
Citera
2011-02-02, 12:02
Medlem
xfiler76s avatar
Observatörerna, som fick välja mätutrustning, konstaterade bland annat att:
- de anslöt vätgastube till reaktorn själva
- mindre än ett gram väte förbrukades
- inga dolda anslutningar fanns

Detta var nytt för mig. Vet inte hur ja ska tolka det egentligen vilka var det som anslöt ?
nu är ja ingen fysiker men ja tycker fallet är intressant oavsett bluff eller inte.

Detta förefaller väldigt märkligt för mig:
Andrea Rossi är alltså konstruktören av apparaten. Endast han och de som arbetar med produktionen vid företaget Leonardo Corporation i Miami (grundat av Andrea Rossi 1997) vet exakt hur den är konstruerad.

vad har då denna professor med det att göra? någon som kan upplysa mig?
Citera
2011-02-02, 12:39
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xfiler76
Observatörerna, som fick välja mätutrustning, konstaterade bland annat att:
- de anslöt vätgastube till reaktorn själva
- mindre än ett gram väte förbrukades
- inga dolda anslutningar fanns

Detta var nytt för mig. Vet inte hur ja ska tolka det egentligen vilka var det som anslöt ?
nu är ja ingen fysiker men ja tycker fallet är intressant oavsett bluff eller inte.

Detta förefaller väldigt märkligt för mig:
Andrea Rossi är alltså konstruktören av apparaten. Endast han och de som arbetar med produktionen vid företaget Leonardo Corporation i Miami (grundat av Andrea Rossi 1997) vet exakt hur den är konstruerad.

vad har då denna professor med det att göra? någon som kan upplysa mig?
Vilken professor syftar du på? Frågan i slutet kommer lite... oväntat?
Citera
2011-02-02, 13:02
Medlem
xfiler76s avatar
professor Sergio Focardi

är detta han som har kommit på själva terorin ?
Citera
2011-02-02, 13:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xfiler76
professor Sergio Focardi

är detta han som har kommit på själva terorin ?

Jag tror Focardi mest har varit ett bollplank hur han ska ställa upp experimeten och sånt.
Citera
2011-02-02, 18:36
Medlem
Okej, Professor Giuseppe, som övervakade experimentet, är åtminstone medveten om strålningsproblematiken. Han är imponerad av testet men om det varit ”normal” fusion hade folk fallit som käglor, säger han!
Han vill också gärna göra ett längre test för att fullständigt kunna utesluta kemiska reaktioner som förklaring till värmeutvecklingen.

Nyteknik igen
Citera
2011-02-02, 19:53
Medlem
raskenss avatar
Spekulationer igen:

Om fenomenet visar sig verkligen skulle existera och allt är riktigt. Vad är det som säger att man inte också skulle kunna konstruera en kärnladdning? Ponera att det finns nån märlig reaktion mellan Ni och H och man på något sätt kunde baka in Ni o H i en slags homogen massa och sen man på något fiffigt sätt initiera reaktionen i varje atom momentant, kanse med hjälp av nån slag mikrosekundsnabb impuls, kansk en kraftid tryckvåg från ett sprängämne. Ok det blir ingen Megaton kärnladdning men en laddning på motsvarande 1000-10000ton TNTkanske.
Ja ja, spekulationer jag vet, men så länge fysiken är okänd så varför inte?

Kan tänka mig att om fenomenet verkligen är riktigt så har Amerikanska försvarsdepartementet nog vetat om det sedan lång tid och vi får kanske snart information från deras sida när kunskapen läkt ut. Ser man till Manhattanprojektet så har dom onekligen haft bäde ambitioner och erfarenhet av stora projekt som har hållits hemliga under många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in