2012-02-08, 19:41
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Jag kan också klippa och klistra:

Defkalion säger att skälet tlll att man väljer denna testmetod, är att man vill låta folk testa en naken reaktor, bortrensad från allt runt omkring.
Möjligheten för Defkalion att fuska blir då minimal. Det blir enkelt för testarna att kontrollera allt i testet.
Det finns ingen möjlighet att föra över energi till reaktorn förutom via elkabeln som testarna kontrollerar.
Dessutom säger Defkalion att vanliga kalorimetriska mätningar ska ske på deras färdiga hyperion-aggregat.
men det ger ju inget test. det ger ju bara en mätning av yttemperaturen på reaktorn. det ger inget svar på någon fråga. man behöver inte ens försöka att fuska, eftersom man i princip kan påstå vad som helst med dom mätdata det ger. ingen kan säga varken för eller emot dessa slutsatser, eftersom det inte är ett test som man kan dra några slutsatser ifrån.

det är totalt irrelevant vilken yttemperatur reaktorn har. varför får man inte på ett enkelt vis mäta vilken energi som utvecklas? vad är själva anledningen tror du?
Citera
2012-02-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
men det ger ju inget test. det ger ju bara en mätning av yttemperaturen på reaktorn. det ger inget svar på någon fråga. man behöver inte ens försöka att fuska, eftersom man i princip kan påstå vad som helst med dom mätdata det ger. ingen kan säga varken för eller emot dessa slutsatser, eftersom det inte är ett test som man kan dra några slutsatser ifrån.

det är totalt irrelevant vilken yttemperatur reaktorn har. varför får man inte på ett enkelt vis mäta vilken energi som utvecklas? vad är själva anledningen tror du?
Det får man enligt Defkalion. Meningen är att man ska mäta på ett färdigt Hyperionaggregat.
Men detta test avser att mäta på en naken reaktor bortrensad från all kringutrustning.
Menar du fortfarande att det inte säger någonting om den laddade reaktorn blir betydligt varmare än reaktorn som saknar bränsle?
Citera
2012-02-08, 22:18
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Det får man enligt Defkalion. Meningen är att man ska mäta på ett färdigt Hyperionaggregat.
Men detta test avser att mäta på en naken reaktor bortrensad från all kringutrustning.
Menar du fortfarande att det inte säger någonting om den laddade reaktorn blir betydligt varmare än reaktorn som saknar bränsle?
det säger något om den ena reaktorn utvecklar mer värme än den andra.
men det avgör man inte genom att mäta yttemperaturen på en specifik punkt på reaktorn.
så, ja. det säger ingenting.

det enda det säger mig är att det är något lurt på gång. men jag hoppas lika mycket som du att det faktiskt fungerar. tyvärr så talar sånt här mygel sitt tydliga språk. hade dom haft rent mjöl i påsen så hade dom använt enkla beprövade mätmetoder.
Citera
2012-02-08, 22:35
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Får man? I en obestämd framtid kanske men det är för djävulen inte det vi diskuterar nu. Nu diskuterar vi skittestet som de annonserade nyligen, det med naken reaktor som inte säger ett djävla piss om någonting. Det idiottest som du har suttit och tyckt var alla tiders i sida efter sida nu.

Helt djävla otroligt!
Citera
2012-02-08, 22:45
Medlem
Elmamans avatar
Tycker allt verkar påminna mycket om Stanley Pons & Martin Fleischmann.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Pons
http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Fleischmann

Här är en dokumentär för för er som tror på konspirationsteorier

http://video.google.com/videoplay?docid=6562030534380820378
Citera
2012-02-10, 06:23
Medlem
ChristerNs avatar
Jag är inte insatt i testmetoderna.

Men om jag vore utomstående kontrollant för testen, då skulle jag vilja kräva:

1) Avgiven energi är med hög säkerhet betydligt större än förbrukad energi. (Både el och vätgas-förbränning).

2) Testen skall utföras på så sätt att alla tänkbara fuskmetoder avslöjas.
(Olika individer bedömer detta olika).

Men detta är ju inget absolut bevis.

Man kan tänka sig att italienska maffian styr Rossi med hjärnchips för att lura omvärlden.
De kanske matar in energi via radiovågor, maser eller annat.
Men detta är vansinning konspirationsteori.

De tyngsta bevisen kommer när flera oberoende har byggt liknande och kört dem länge, samt att en teori verifierat hur det fungerar.

Men det finns ju en viktig bit teori som är verifierad och som gör att jag tror kall fusion/fission är möjlig. (Alltså då man kan skapa fria neutroner, så borde resten vara lätt. (Ni, Cs, Ag?).)

Christer
Citera
2012-02-10, 13:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Men det finns ju en viktig bit teori som är verifierad och som gör att jag tror kall fusion/fission är möjlig. (Alltså då man kan skapa fria neutroner, så borde resten vara lätt. (Ni, Cs, Ag?).)

Christer
Nu är jag petig men kall fission är inget konstigt. Det räcker med att kolla på en gammal klocka med självlysande visare med radium- eller tritiumhaltig färg. Inte så varm...
Citera
2012-02-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Jag är inte insatt i testmetoderna.

Men om jag vore utomstående kontrollant för testen, då skulle jag vilja kräva:

1) Avgiven energi är med hög säkerhet betydligt större än förbrukad energi. (Både el och vätgas-förbränning).

2) Testen skall utföras på så sätt att alla tänkbara fuskmetoder avslöjas.
(Olika individer bedömer detta olika).

Men detta är ju inget absolut bevis.

Man kan tänka sig att italienska maffian styr Rossi med hjärnchips för att lura omvärlden.
De kanske matar in energi via radiovågor, maser eller annat.
Men detta är vansinning konspirationsteori.

De tyngsta bevisen kommer när flera oberoende har byggt liknande och kört dem länge, samt att en teori verifierat hur det fungerar.

Christer

Kompetent utfört vanlig kalorimetri på oberoende testlabb som fått råda över alla inkopplingar och anslutningar till apparaten. Vi ska ha flödet, deltaT på kylmediet och volt och ampere på samtliga kablar.

Samt ett antal blanka körningar med inert gas istället för vätgas.

Och allra helst en blank körning med inert material istället för nickel.

När en detaljerad sådan testrapport blivit redovisad kan vi ropa hej.
Citera
2012-02-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Kompetent utfört vanlig kalorimetri på oberoende testlabb som fått råda över alla inkopplingar och anslutningar till apparaten. Vi ska ha flödet, deltaT på kylmediet och volt och ampere på samtliga kablar.

Samt ett antal blanka körningar med inert gas istället för vätgas.

Och allra helst en blank körning med inert material istället för nickel.

När en detaljerad sådan testrapport blivit redovisad kan vi ropa hej.

En uppställning något i den här stilen hade jag kunnat tänka mig:
Reaktorn värmer upp en tank med vatten. Längst ner i tanken finns en ventil som öppnar vid typ 70 grader(och stänger vid 69 grader), så att vattnet kan strömma ut ur tanken. Mängden vatten och temperaturen på vattnet som strömmar ut övervakas.
Längst upp i tanken öppnar en flottör en annan ventil när vattennivån sjunker, så att kallvatten hela tiden automatiskt fyller på tanken till samma nivå. Kallvattnets temperatur övervakas också.

Sen kör man bara på i några dygn med pålitliga observatörer som håller koll på det hela. Energiförbrukningen från väggen kontrolleras givetvis också.

Det är alltid bra om man bränner sig lite av vattnet som kommer ur tanken, då vet man att det är varmt!
Citera
2012-02-11, 03:33
Medlem
E-cat är en 'scam' och Andrea Rossi har suttit i italienskt fängelse förut för en annan 'scam' han sysslade med.

Läs mer: http://www.sott.net/articles/show/241427-E-Cat-Cold-Fusion-Machine-Claims-of-Fraud-Heating-Up?utm_medium=twitter&utm_source=SOTT
Citera
2012-02-11, 11:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
En uppställning något i den här stilen hade jag kunnat tänka mig:
Reaktorn värmer upp en tank med vatten. Längst ner i tanken finns en ventil som öppnar vid typ 70 grader(och stänger vid 69 grader), så att vattnet kan strömma ut ur tanken. Mängden vatten och temperaturen på vattnet som strömmar ut övervakas.
Längst upp i tanken öppnar en flottör en annan ventil när vattennivån sjunker, så att kallvatten hela tiden automatiskt fyller på tanken till samma nivå. Kallvattnets temperatur övervakas också.

Sen kör man bara på i några dygn med pålitliga observatörer som håller koll på det hela. Energiförbrukningen från väggen kontrolleras givetvis också.

Det är alltid bra om man bränner sig lite av vattnet som kommer ur tanken, då vet man att det är varmt!
Eller så köper man en billig, standardiserad och exakt värmemängdsmätare typ http://www.ventim.se/sv/vaermemaengdsmaetning/vaermemaengdsmaetning.php som är så noggrann att folk och företag betalar sin energiräkning baserat på dess mätningar. I storlek för mätning på E-caten så kostar en sådan bara runt 5000 spänn. Det har Rossi inte kostat på sig, undrar varför...
Citera
2012-02-11, 14:09
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu är jag petig men kall fission är inget konstigt. Det räcker med att kolla på en gammal klocka med självlysande visare med radium- eller tritiumhaltig färg. Inte så varm...

Ja du har rätt.
aw skrev på sidan 15 i denna tråd:

Citat:
1) Ni63 + neutron -> (neutron capture) -> Ni64
2) Ni64 + neutron -> (neutron capture) -> Ni65
3) Ni65 -> (normalt sönderfall) -> Cu65 + restprodukter + energi

Vi håller oss fortfarande inom helt vedertagen fysik. Processen kommer att producera energi vid sönderfall av de instabila isotoper som bildats.

Dock, detta är INTE fusion, utan kanske snarare fission (sönderfall) som följer av att man tvingat upp atomer hos metallen i ett högre instabilt tillstånd genom neutron capture.

Kanske jag borde skrivit Kall fusion/fission, som inte kräver radioaktiva isotoper.

Christer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in