2018-05-14, 21:06
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Varför skulle det vara mer trovärdigt? Motivera det för det skulle jag gärna vilja höra en motivering till.
[/quote]
Ja , de språk som jag har källorna i används i olika deler av världen ( utom Engelska) alltså Svenska används typ i Europe och Tamil i Asien så det betyder att det som skriver Website på just de språk borde leva i olika världsdeler. Troligtvis skiljer tro och utövning av religion på olika världesdeler/ länder. Så tyckte jag att det bättre att ha källorna på olika språk som säger samma sak så förstärkar de varan.

Är det inte så?
Citera
2018-05-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aysa
Källan är ganska trövärdigt om det är skriven av en famous organisation eller så än av en privatperson.

Eftersom jag har många källor då kan det vara mer trövärdig om många källorna säger samma sak ( hänger ihop)

Eftersom det handlar om religion , är tron och regler är densamma hela tiden så jag tror inte att tiden som artikel publiserat spelar ingen roll... men är det inte så eller?

Jag skriver om Sikhism då tror jag att om websidan ags av tex, Sikh försämling då det är mer trövärdigt eftersom de vet exakt hur man tolkar religion och så... men är det inte tvärtom eftersom de kan överdriva sin religion tex. De kan säga att deras religion visar mer hänsyn till jämlikhet och så även om de inte är det /gör det..?????

Jag har källor på olika språk ( Tamil , English och Svenska) så blir det mer trövärdig om de källorna i olika språk säger samma sak?

Men finns det nån mer som jag kan ta ? eller är mina tänker rätt?
Så om alla hoppar i älven och drunknar, gör du också det? Det låter mer som en självmordssekt utan eget tänk.

Alla stora religioner (och många sekter) har en stor guru, som Jesus, Muhammed eller Buddha, så varför inte bara jämföra det de säger, deras skrifter, med dina egna åsikter och värderingar, i stället för att börja lyssna på en viss (sekts) tolkning?
Citera
2018-05-15, 03:33
Medlem
Har fått en fråga på religionen som vi ska reflektera över och sedan diskutera nästa lektion, problemet är att jag inte vet vart jag ska börja med att svara på denna fråga, har inte kommit fram till någonting än.

Frågan är ställd exakt såhär: Hur påverkas identitet av religion och livsåskådning?

Tack på förhand!
Citera
2018-05-15, 04:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradaron
Har fått en fråga på religionen som vi ska reflektera över och sedan diskutera nästa lektion, problemet är att jag inte vet vart jag ska börja med att svara på denna fråga, har inte kommit fram till någonting än.

Frågan är ställd exakt såhär: Hur påverkas identitet av religion och livsåskådning?

Tack på förhand!

(FB) Skillnad i identitetskapande mellan kristendom och hedendom?
Citera
2018-05-24, 01:14
Medlem
Religion

Hej på er!!!

1, En jämförelse mellan två av Icke religiösa livsåskådningar?

2, Hitta skillnader och likheter mellan både två?

3, Vilken av dessa skulle du själv tänka att leva efter och inte leva efter också?
Citera
2018-05-27, 14:56
Avslutad
Koppling Galaterbrevet med GT?

Hej!

Skulle ni snabbt kunna ge en/några kopplingar mellan Galaterbrevet och GT samt analysera dessa kort?
Hade uppskattats något oerhört!

Tack!
Citera
2018-05-27, 15:13
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej!

Skulle ni snabbt kunna ge en/några kopplingar mellan Galaterbrevet och GT samt analysera dessa kort?

Tack!
Det första vi läser är att församlingarna avfaller och börjar lyssna till ett annan evangelium.
Det är precis det mycket av GT handlar om. Hur folket sett Gud, men ändå drar sig till avgudar och börjar offra åt dessa.
Även Salomon, den visaste mannen någonsin som kände Gud mer än oss andra började avfalla och offra åt avgudar. Det säger litet om hur lätt det är att gå vilse och börja lyssna på människoläror istället.
Citera
2018-05-27, 15:27
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Sedan ger Galaterbrevet 2 olika budskap.
Det ena att vi ska tro på berättelsen om Jesus.
Det andra att vi inte ska tro på Gudar som någon människa försöker sälja till dom.

4:8 Tidigare, då ni inte kände Gud, var ni slavar under gudar som egentligen inte är några gudar. 9 Men nu, då ni känner Gud, ja, än mer, har blivit kända av Gud, hur kan ni då vända tillbaka till dessa svaga och ynkliga människostadgar som ni på nytt vill bli slavar under? 10 Ni iakttar noga dagar och månader och särskilda tider och år. 11 Jag är rädd att jag har ansträngt mig förgäves bland er.

Man måste förstå att ingen har sett Jesus eller på något sätt vet att Jesus är Gud.
Jesus är en människolära för dessa. Ja, för oss alla än idag.

Ja, du ser kanske det som sedan hände. Världen och alla människor blev slavar under kyrkan och dennes avgud Jesus.

I ljuset av att även Salomon blev lurad, så förstår du kanske nu att Jesus är en falsk bild av Gud.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2018-05-27 kl. 15:30.
Citera
2018-05-27, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej!

Tack!
Rekommenderar dig att ställa frågan på en Bibel-site istället.
Här kan det komma alla möjliga "svar"...
Citera
2018-05-28, 11:47
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Sedan ger Galaterbrevet 2 olika budskap.
Det ena att vi ska tro på berättelsen om Jesus.
Det andra att vi inte ska tro på Gudar som någon människa försöker sälja till dom.

4:8 Tidigare, då ni inte kände Gud, var ni slavar under gudar som egentligen inte är några gudar. 9 Men nu, då ni känner Gud, ja, än mer, har blivit kända av Gud, hur kan ni då vända tillbaka till dessa svaga och ynkliga människostadgar som ni på nytt vill bli slavar under? 10 Ni iakttar noga dagar och månader och särskilda tider och år. 11 Jag är rädd att jag har ansträngt mig förgäves bland er.

Man måste förstå att ingen har sett Jesus eller på något sätt vet att Jesus är Gud.
Jesus är en människolära för dessa. Ja, för oss alla än idag.

Ja, du ser kanske det som sedan hände. Världen och alla människor blev slavar under kyrkan och dennes avgud Jesus.

I ljuset av att även Salomon blev lurad, så förstår du kanske nu att Jesus är en falsk bild av Gud.

Det du sprider är endast fåfänga och egna teorier. Du är väl helt enkelt rädd för att våga erkänna att du är en syndare
Citera
2018-05-28, 12:11
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Det du sprider är endast fåfänga och egna teorier. Du är väl helt enkelt rädd för att våga erkänna att du är en syndare
Det är mina teorier. Jag säger vad jag ser och tror på. Det gör vi väl alla? Annars skulle skoluppgiften bli exakt lika från alla eleverna. Om man hade en Gud i sig som styrde allt, menar jag.
Citera
2018-05-28, 16:26
Medlem
Buddhism och hinduism fråga, hur samhället påverkar religonerna

Hej, ska skriva om hur samhället och religionen påverkar varandra inom buddhism och hinduism. Hittar myckor om hur religionen påverkar samhället, men inte om hur samhället påverkar religionerna. Någon som har ideer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in