2020-05-25, 14:20
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jag tror att Gud finns! Men jag tror inte att Gud är någon farbror med skägg som sitter uppe på ett moln.

Jag tror mer att Gud är som en slags medvetenhet som genomsyrar allt. Något som är osynligt och formlöst. Kanske t.o.m utanför tid och rum.

Något som våra tankar inte riktigt kan greppa, eller ens notera, men som vi kan ana(skönja) i våra hjärtan när vi öppnar upp dom.

Gud som ett slags medvetande med inneboende godhet och intelligens. Ett medvetande som inte dömer – som inte ens dömer människan bakom onda handlingar.

Ty Gud vet att alla onda handlingar beror på en förlorad kontakt med sig själv, sitt innersta. Ingen ÄR ond, men många kan utföra det onda då de inte känner sig själva.

Förstår du hur jag menar? Eller blev det för flummigt?
Finner du det inte otroligt arrogant att en gud skulle skapa oss eller ens bry sig om något som våra handlingar?
Citera
2020-05-25, 14:28
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Finner du det inte otroligt arrogant att en gud skulle skapa oss eller ens bry sig om något som våra handlingar?

Men nu "boxar" du in mina teorier i tankar. Du måste komma utanför boxen, i "rymden" som finns mellan- och utanför tankarna. Det är i den rymden som mina insikter är giltiga.

Se tankar som små isbitar i ett hav. Tankarna(isbitarna) känner bara till sig själva, men har ingen aning om havet de ligger i.

Med denna analogin så kanske jag skulle beskriva vattnet som kallt när man kliver i det. Varpå du skulle fråga: "Hur kliver du in i en isbit menar du?"

Ser du hur din fråga förlorar giltighet när den utgår från ett perspektiv som inte är riktigt(det att det bara finns is).
Citera
2020-05-25, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
1. Visa att Gud finns.

Jag kan bara visa dig hur jag ser att gud finns kortfattat.

Om man utgår ifrån att universum startades av bigbang, och detta ledde till att vårt solsystem råkade ha exakta inställningar för att jorden skulle få liv, men utöver de så finns det exakta inställningar på jorden som ser till att livet fortsätter att leva , med ekosystem och nyckelarter.

Och alla varelser i naturen har uppgifter och funktioner för att hålla en balans, allt är designat med funktioner och syften, som kroppens organ eller att se djuren och växternas funktion.

Och det är knappast djuren eller växterna som har kommit på nånting, det är något annat som styr och upprätthåller balansen och det är alldeles för intelligent för att vara en slump.
Det har ingen koppling till någon bok eller religion, de är bara att studera naturen och förstå själv hur allt är uppbyggt.

Allt man kan se är en intelligens och sen är det bara frågetecken kvar, gud säger ingenting.
Citera
2020-05-25, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex

Det vore otroligt patetiskt av en gud att bry sig om våra handlingar, mycket mer paettiskt än om vi skulle ha synpunkter på hur t.ex. myror beter sig. Människor och myror är åtminstone båda materiella varelser, medan en gud skulle vara något metafysiskt helt väsensskilt.
Citera
2020-05-25, 14:37
Medlem
1. Det finns absolut ingenting som talar för att Gud finns.
2. Gud är uppenbart bara påhittad av människan. Oavsett vilken bild du har av Gud så är han baserad på gudar var syfte var att förklara naturfenomen som vi idag kan förklara vetenskapligt.
Citera
2020-05-25, 15:33
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Men nu "boxar" du in mina teorier i tankar. Du måste komma utanför boxen, i "rymden" som finns mellan- och utanför tankarna. Det är i den rymden som mina insikter är giltiga.

Se tankar som små isbitar i ett hav. Tankarna(isbitarna) känner bara till sig själva, men har ingen aning om havet de ligger i.

Med denna analogin så kanske jag skulle beskriva vattnet som kallt när man kliver i det. Varpå du skulle fråga: "Hur kliver du in i en isbit menar du?"

Ser du hur din fråga förlorar giltighet när den utgår från ett perspektiv som inte är riktigt(det att det bara finns is).
Nej, jag ser inte hur det gör att min fråga förlorar giltighet eftersom du skrev att gud är medveten av våra handlingar. Så varför?
I ett extremt överväldigande och mäktigt universum, varför skulle t.ex den mest avskyvärda händelsen i vår hela historia ens spela någon som helst nämnvärd roll?
Vilken nämnvärd egenskap till ditt liv har världen mellan två atomer på din ytterdörr just nu?

Visst, det är en otroligt tunn skiva av verkligheten som vi kan förstå oss på.
Men jag tycker det är så sorgligt att spela ned det mystiska undret som är universum till vad ens närmsta troende person hellre vill att det ska vara.
Citera
2020-05-25, 17:56
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det vore otroligt patetiskt av en gud att bry sig om våra handlingar, mycket mer paettiskt än om vi skulle ha synpunkter på hur t.ex. myror beter sig. Människor och myror är åtminstone båda materiella varelser, medan en gud skulle vara något metafysiskt helt väsensskilt.
Om en myra kommer i min väg krossar jag den!!
Så länge myran sköter sitt och ger fan i att störa mig så låter jag den vara.
Man måste tänka att man är en myra och inte störa Gud. Då blir man krossad.
Citera
2020-05-26, 08:07
Medlem
starke_adolfs avatar
Tråden gör sig nog bäst under religionsforumet trots sin filosofiska framtoning.

Filosofi --> Religion
/Moderator
Citera
2020-05-26, 21:49
Medlem
Hur fan ska man definiera gud? Religioner har olika synsätt på vad gud är så egentligen är det meningslöst och diskutera om gud finns. Men men. Här kommer ett logiskt ”bevis” på att gud finns.

1. Om du vore gud vad skulle du göra? Du hade förmodligen önskar efter pengar, sex, kändisskap etc. Efter ett tag hade du tröttnat på det, allting existerar i relation så det är ingen snack om saken att man tröttnar på saker hur kul något än är. Den enda anledningen varför du mår bra är för att du kan må dåligt.
Om du nu tröttnat på njutning, vad gör du då? Du hade troligtvis insett att livet måste ha gott för att ha ont, du skapar ett liv där lite är gott och lite är ont (världen vi lever i nu)

Eftersom du är gud kan du se in i framtiden, men om du ser in i framtiden så är framtiden samma sak som dåtiden, blir jävligt meningslöst och leva för något då. Du vill därför inte veta vad som händer i framtiden, livet måste ha överraskningar, och överraskningarna måste vara både goda och onda.

Du hade troligtvis skapat en dröm där du är på ett äventyr då du möter utmaningar, faror och det okända. Men om du konstant är medveten om att det bara är en dröm blir inte drömmen verklig och du tröttnar också på att drömma äventyr. Drömmar är roliga om man inte inser att det är en dröm.

Nu är vi vid slutet. Om du vet att allting måste ha något gott för att ha något ont, du vill ha överraskningar (okänd framtid) och du vill dessutom inte veta om att du är gud och lever i en simulerad verklighet efter din önskning, vad gör du då?

Svaret är den världen vi redan lever i nu.

Badabim badabom.
Jag tycker personligen det här är fullt logiskt och om något har invändningar så tar jag gärna emot
Citera
2020-05-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
Detta har att göra med religionsfilosofi men jag skulle väl ändå påstå att resonemangen bör kring gå en filosofisk basis.

Skoluppgift (sista):
1. Visa att Gud finns.
2. Visa motsatsen dvs att Gud inte finns.

Det är inte mycket jag har att gå på än det är därför jag frågar hur jag ska tänka.

Jag är icke religiös och jag har inget emot religiösa människor, men just nu önskar jag att man var mer intresserad av ämnet och om Guds existens.

Men som jag resonerar det, enligt en materialist menar denne att det finns en yttre värld som består av partiklar och materia, så finns inte Gud eftersom denne inte består av något.

Är det ett resonemang som kan vara relevant att nämna i ett seminarie?

Övrigt input är tacksamt!

/TonyM
Det är nog svårt att filosofera kring detta utan en tydlig definition av vad Gud är.
Man kan ju säga att Gud finns i hjärnan hos folk, som en tanke, åsikt eller en idé.
Citera
2020-05-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är nog svårt att filosofera kring detta utan en tydlig definition av vad Gud är.
Man kan ju säga att Gud finns i hjärnan hos folk, som en tanke, åsikt eller en idé.

Det kan man väl inte säga då? Bara en av de tre kan på rak arm sägas vila på filosofisk basis medans åsikter är helt uteslutna.
Citera
2020-05-27, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tusendrakar
Det kan man väl inte säga då? Bara en av de tre kan på rak arm sägas vila på filosofisk basis medans åsikter är helt uteslutna.
De går nog in i varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in