2011-10-15, 16:39
Medlem
Snurrighares avatar
Okej tar hjälp av denna tråd igen denna gången är det om Kristna frikyrkor.

a) De kristna frikyrkorna har sitt ursprung i väckelserörelsen. Beskriv kort framväxten av frikyrkor i Sverige, framför allt orsaken till deras framväxt, diskutera även vilken roll frikyrkorna har i samhället idag.

Sen ska man välja en frikyrka, och kolla på medlemsantal, centrala trossatser/kännetecknande läror, gudstjänst, traditioner.
Citera
2011-10-16, 02:15
Medlem
bombaccis avatar
Skriv om pingstkyrkan, finns mycket info om den och är ganska lätt att skriva om. Lewis resa av Engqvist är en intressant skönlitterär bok om Lewi Pethrus.
Citera
2011-10-16, 11:23
Medlem
Snurrighares avatar
Citat:
bombacci Skriv om pingstkyrkan, finns mycket info om den och är ganska lätt att skriva om. Lewis resa av Engqvist är en intressant skönlitterär bok om Lewi Pethrus.

tackar , hittade en del mer om den än den evangeliska frikyrkan!!
Citera
2011-10-20, 07:33
Medlem
Behöver även hjälp med "Mellanöstern är en ständig oroshärd. Förklara hur de religiösa föreställningarna försvårar skapandet av varaktig fred i området." Jag vill inte få svar på frågan utan bara lite vägledning. Har googlat och kollat i boken men hittar inget om det där.

Tacksam för hjälp
Citera
2011-10-20, 09:15
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanniy
Behöver även hjälp med "Mellanöstern är en ständig oroshärd. Förklara hur de religiösa föreställningarna försvårar skapandet av varaktig fred i området." Jag vill inte få svar på frågan utan bara lite vägledning. Har googlat och kollat i boken men hittar inget om det där.

Tacksam för hjälp
Som jag ser detta elände så anser Israel att dom är Guds utvalda folk på vår planet och därför tagit sig rätten att ockupera ett annat land samt bekämpa palestinierna sedan 1948. Detta i sin tur har radikaliserat muslimerna i nästan hela världen (!) som anser att de i sin tur har rätt att förgöra Israel och finner stöd för detta även i Koranen. FN har försökt stoppa Israels ständiga landutvidgning som tvingar allt fler palestinierna att flytta från sina hem där ofta bott i många generationer. Samtidigt står USA bakom Israel främst av militärstrategiska orsaker vilket innebär att Israel kan fortsätta sin folkrättsvidriga ockupation i Guds namn.

Detta är såklart en stram sammanfattning på din fråga och andra kristna har nog en annan förklaring där de ser det som självklart att Israel har rätt till palestiniernas land eftersom bibeln hävdar detta. Jag i min tur anser att bibeln inte får tolkas så snävt eftersom det är människor och inte Gud själv som skrivit texterna.

Mvh Carlstad
Citera
2011-10-20, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Som jag ser detta elände så anser Israel att dom är Guds utvalda folk på vår planet och därför tagit sig rätten att ockupera ett annat land samt bekämpa palestinierna sedan 1948. Detta i sin tur har radikaliserat muslimerna i nästan hela världen (!) som anser att de i sin tur har rätt att förgöra Israel och finner stöd för detta även i Koranen. FN har försökt stoppa Israels ständiga landutvidgning som tvingar allt fler palestinierna att flytta från sina hem där ofta bott i många generationer. Samtidigt står USA bakom Israel främst av militärstrategiska orsaker vilket innebär att Israel kan fortsätta sin folkrättsvidriga ockupation i Guds namn.

Detta är såklart en stram sammanfattning på din fråga och andra kristna har nog en annan förklaring där de ser det som självklart att Israel har rätt till palestiniernas land eftersom bibeln hävdar detta. Jag i min tur anser att bibeln inte får tolkas så snävt eftersom det är människor och inte Gud själv som skrivit texterna.

Mvh Carlstad

Tusen tack..håller på att skriva om det just nu så får se hur det blir ^^
Citera
2011-10-20, 23:57
Medlem
Tja!

Fått följande två frågor i ett religionsarbete:

1.''Redogör i stora drag hur den hinduiska livsåskådningen ser ut''.

2. ''Samla fakta och argumentera för och emot kastsystemet ur politisk, religiös, social och ekonomisk synpunkt. Peka på några eventuella likheter och skillnader med det svenska ”klassamhället”.

Är gött trött i huvudet så får inte ihop det riktigt. om någon har lust att hjälpa mig lite vore det riktigt snällt

Tack på förhand.
Senast redigerad av bamsebiffen88 2011-10-21 kl. 00:17.
Citera
2011-10-21, 15:00
Medlem
Jämför den kristna etiken med den hinduiska och/eller buddhistiska etiken. Vilka likheter och skillnader finner du?

De två sista kan jag men inte den kristna etiken..kan någon hjälpa mig?=)

Har även en uppgift om "Kan man verkligen leva enligt existentialismen?" Är inte ute efter direkta svar vill bara som kan sätta igång min hjärna=)
Citera
2011-10-21, 15:00
Medlem
Jämför den kristna etiken med den hinduiska och/eller buddhistiska etiken. Vilka likheter och skillnader finner du?

De två sista kan jag men inte den kristna etiken..kan någon hjälpa mig?=)

Har även en uppgift om "Kan man verkligen leva enligt existentialismen?" Är inte ute efter direkta svar vill bara som kan sätta igång min hjärna=)
Citera
2011-10-22, 05:48
Medlem
Jag undrar:

Vad har kristendomen och islam för grundtankar?

Jag vore mycket tacksam för er hjälp!

p.s Det vore bra om ni kan få med källa, eftersom jag måste få med det i uppgiften
Citera
2011-10-22, 07:01
Medlem
Vilka viktiga etiska frågor finns inom kristendomen och islam?
Citera
2011-10-22, 15:59
Medlem
behöver hjälp med att fixa denna fråga, hoppas att nån Fb-are kan hjälpa:

1. Hur är det att leva i ett samhälle som har hinduism som religion, jämfört med ett kristet?
Gärna utförligt också!

2. Vad är skillnaden mellan ett Judiskt och ett Islamiskt samhälle?
vilket skulle ni välja? och varför?
Tackar som fan om nån kan hjälpa mig med detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in