Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-28, 21:50
  #1645
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tovalarsson
Hej, ska skriva om hur samhället och religionen påverkar varandra inom buddhism och hinduism. Hittar myckor om hur religionen påverkar samhället, men inte om hur samhället påverkar religionerna. Någon som har ideer?
T.ex homosexualitet. Samhället har börjat bli mer accepterande mot sexuellt avvikande och folk som bor ihop och skaffar barn utan att vara gifta. Religionen har tvingats att ignorera mycket av det som står i deras skrifter och be om ursäkt mm.
Förr brände man upp dom levande. Nu viger man dom och går med i pridefestivalen.
Citera
2018-05-31, 19:36
  #1646
Medlem
Är det rätt att säga att svenska kyrkan är en protestantiska kyrka?

Hej!

Jag har inte någon koll på skillnaden mellan olika kyrkor. Det enkla anledningen är att det inte intresserar mig. Men nu håller jag på med en skoluppgift i religion där jag skriver om kyrkor runt om i världen.

Min fråga är om svenska kyrkan tillhör den protestantiska kyrkan? Om jag har fel kan någon tala om vad svenska kyrkan tillhör.
Citera
2018-05-31, 19:39
  #1647
Medlem
Ja. aka Evangelisk-luthersk.
Citera
2018-05-31, 19:49
  #1648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groople
Ja. aka Evangelisk-luthersk.

Kan du förklara varför du skriver aka. Evangelisk-luthersk? Är protestantiska kyrkan samma som Evangelisk-luthersk?
Citera
2018-05-31, 19:52
  #1649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 06bkapo
Kan du förklara varför du skriver aka. Evangelisk-luthersk? Är protestantiska kyrkan samma som Evangelisk-luthersk?

Det är en indelning inom protestantismen.
Citera
2018-05-31, 20:47
  #1650
Medlem
Hjälp! Hare krishna, Livets ord,Scientologi, New age etc

Hej!
Har en skoluppgift där vi ska diskutera olika religioner/ livsåskådningar eller sekter. Vad man nu väljer att kalla det.
Jag har svårt att hitta information saker som Hare Kristhna, Livets ord, pingstkyrkan och new Age har gjort för ”fel”. Jag behöver alltså hitta saker som man kan kritisera religionerna för så som tex Jehovas vittne och scientologi som ”hjärntvättat” folk och JV har skev kvinnosyn osv.

Skulle vara extremt tacksam för hjälpen + om ni även länkade eran källa/ bara källa
Citera
2018-05-31, 21:25
  #1651
Medlem
Titta på dokumentären Going Clear.
Citera
2018-05-31, 21:28
  #1652
Medlem
Passepartouts avatar
Hur ser frågeställningen i skoluppgiften ut? Är den skriftlig? Ska du hålla föredrag?
Citera
2018-05-31, 21:49
  #1653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Hur ser frågeställningen i skoluppgiften ut? Är den skriftlig? Ska du hålla föredrag?

Den ska vara muntlig. Vi ska ha en gruppdiskussion.
Citera
2018-05-31, 22:41
  #1654
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 06bkapo
Kan du förklara varför du skriver aka. Evangelisk-luthersk? Är protestantiska kyrkan samma som Evangelisk-luthersk?


I början av 1500-talet börjar en del människor ifrågasätta Katolska kyrkans dogmer. Sedan Gutenberg uppfunnit en metod att massproducera biblar kunde åtminståne prästerna läsa vad som faktiskt står i den.

Den Anglikanska kyrkan ligger ganska nära den katolska. Från början handlade det att om att den engelske själv ville utse biskopar och bröt med påven år 1534. Sedan har man glidit ifrån den katolska läran alltmer. Faktum är att även de "Gammalkatolska" kyrkorna ingår i Anglikanska kyrkan. Man har genom den samhälleliga utvecklingen alltmer närmat sig Calvinismen, men anser sig sjäva vara en reformerad katolsk kyrka.

Martin Luthervar en tysk munk som efter mångåriga bibelstudier upptäckt att kyrkan inte följde bibelns ord utan riktade kritik mot kyrkan. Han uteslöts därför ur katolska kyrkan, men hade många anhängare bland furstar främst i norra europa bl a. Gustav Vasa som bröt med påven och under 1500-talet grundläggs den svenska kyrkan.

Andra var mer radikala såsom Johan Calvin, Ulrich Zwingli och Martin Bucer. De grundlade de Reformerta kyrkorna. Dessa delar huvuddraden i de lutherska kyrkorna men med tillägget att våra själars öden är förutbestämda.

Observera att detta är en mycket förenklad och kortfattad beskrivning.
Citera
2018-06-01, 00:15
  #1655
Medlem
Passepartouts avatar
Kolla lite om sekter.


Citat:
Gruppen är en frivillig organisation. Även om medlemskapet är frivilligt existerar oftast en tröskel för att uppnå medlemskap i gruppen. Inom t.ex. scientologikyrkan kännetecknas denna tröskel av olika utbildningspaket som medlemmen måste genomgå. Inom Hare Krishna sker introduktionen till rörelsen i en slags invigning i samband med en ritual.

Gruppen är exkluderande. Sekten kräver oftast att medlemmen ska leva upp till vissa etiska och ideologiska krav. Tvivlar och ifrågasätter man sektens ideologi riskerar man att uteslutas ur sekten.

Medlemmarna utgör en andlig elit. Sektens medlemmar får tidigt veta att de är en del av en utvald elit samtidigt som sektledaren upphöjs till skyarna som en profet vars profetior och texter kan jämföras med t.ex. Bibeln.

Gruppen är i konflikt med samhället. Eftersom punkterna 1-3 står i tydlig konflikt med många av de rådande grundnormerna i olika samhällen, är det naturligt att dessa sekter oftast hamnar i dispyt med samhället.

Alla är ”präster”. Även om sektens ledare har en tydlig auktoritär roll så har alla sektens medlemmar rätt till sanningen. Det finns även ett slags förakt för den som befinner sig utanför sekten.

Höga etiska krav. Det starka kollektiv som stärker sekten gör att dess medlemmar blir väldigt hängivna. Tiden inom sekten blir mycket regelbunden och medlemmar förväntas redovisa vad de gör under deras fritid.

Absolut lydnad. Detta brukar vara den del som främst kännetecknar en sekt. Sektens medlemmar har lite att säga till om när det gäller gruppens utformning och definiering av läran och verksamheten.
https://www.so-rummet.se/kategorier/religion/om-sekter#

Edit: Frihetsrummet blir stympat, tänkandet förvrängt. Den sociala kontrollen är stark, du förväntas agera enligt vad sekten anser är rätt; agerar eller tänker du annorlunda stöts du ut, eller stigmatiseras.

Om du exempelvis vill fira födelsedag och är ett Jehovas vittne, det får du inte.
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2018-06-01 kl. 00:32.
Citera
2018-08-28, 09:10
  #1656
Medlem
Ge exempel på en myt som förklarar något "oförklarligt" inom kristendomen

Tja! har en jävligt jobbig uppgift här inom religion så var vänliga o gör den åt mig. Tack

ps. förlåt för att jag finns
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback