2018-03-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuisCustodiet
Förstår det. Menar bara att uppgiften är dum. Du borde fått en uppgift som gick ut på att jämföra utan att värdera. Men off the top of my head: religionerna är lika, och inom båda är målet att slippa återfödas. Hinduismen har dock ett stort antal gudar, och buddhismen ingen. Istället är människan ansvarig för sitt eget öde. Det kanske man kan argumentera är bättre?

Tack så mycket, ska försöka skriva in det i texten!
Citera
2018-03-23, 00:05
Medlem
Har en fråga som vi ska gå hem och fundera på och sedan redovisa svaren imorgon bitti. Frågan är som följande:

Förklara varför gudsbilden är så motstridig och komplex genom att använda begrepp inom ämnet religion (monoteism, polyteism osv). Ta exempel från både östasiatiska religioner och de abrahamitiska religionerna.

Det jag hittils har kommit fram till är att inom kristendomen till exempel kan gudsbilden vara rätt så motstridig då religionen anses vara monoteistisk enligt majoriteten då det bara finns en enda gud, men enligt vissa anses den vara polyteistisk eftersom att Gud, den heliga anden och Jesus är tre varelser som bär på gudomliga krafter.

Jag har försökt kolla upp detta på Google men hittar inget som kan besvara denna specifika fråga, skulle uppskatta att höra hur ni tolkar den? Det finns inget rätt svar utan alla tolkningar är inspirerande till att utveckla tankesättet gällande denna fråga. En väldigt intressant fråga dessutom och ser fram emot era svar. Tack på förhand!
Citera
2018-03-28, 12:19
Medlem
gretagris123s avatar
Ondska inom shinto?

Vad är definitionen av ondska inom Shintoismen och Taoismen?
Jätte tacksam för svar!
Citera
2018-03-28, 13:12
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gretagris123
Vad är definitionen av ondska inom Shintoismen och Taoismen?
Jätte tacksam för svar!
Om Shintoismen vet jag inte men inom Taoismen är det väl att gå emot det viktigaste, att vara en sann människa!?
Citera
2018-04-05, 01:55
Medlem
Santa Muerte, hjälp mig.

Jag har slut på fantasi och internet kan inte hjälpa mig då jag sökt på hundratals sökmotorer efter hjälp.
Jag ska skriva en uppsats angående Santa Muerte och behöver helt enkelt hjälp med frågeställningar till denna uppsats.
Förslag?

Tack på förhand.
Citera
2018-04-05, 03:04
Medlem
Vad är det för frågeställningar du behöver hjälp med? Ser inte hur nån här ska kunna hjälpa dig om du inte beskriver vad det är som du har problem med att hitta information på.
Citera
2018-04-05, 07:25
Medlem
Om det är till någon hjälp så kan du söka på "Our Lady of Holy Death" som hon kallas på engelska.
Citera
2018-05-12, 23:54
Medlem
Hej hej

I skolan arbetar vi med att göra en faktauppsats om en livsåskådning. Då det var en del i den som vi ska reflektera kring trövärdighet och relevans av källorna som vi har använt. Mina källor är olika website. Så kan nån hjälpa mig att hur jag ska skriva om dess trövärdighet?

Jag tänker så här lite-

Källan är ganska trövärdigt om det är skriven av en famous organisation eller så än av en privatperson.

Eftersom jag har många källor då kan det vara mer trövärdig om många källorna säger samma sak ( hänger ihop)

Eftersom det handlar om religion , är tron och regler är densamma hela tiden så jag tror inte att tiden som artikel publiserat spelar ingen roll... men är det inte så eller?

Jag skriver om Sikhism då tror jag att om websidan ags av tex, Sikh försämling då det är mer trövärdigt eftersom de vet exakt hur man tolkar religion och så... men är det inte tvärtom eftersom de kan överdriva sin religion tex. De kan säga att deras religion visar mer hänsyn till jämlikhet och så även om de inte är det /gör det..?????

Jag har källor på olika språk ( Tamil , English och Svenska) så blir det mer trövärdig om de källorna i olika språk säger samma sak?

Men finns det nån mer som jag kan ta ? eller är mina tänker rätt?
Citera
2018-05-14, 18:34
Medlem
Källkritik och religion- Hjälp

Hej hej

I skolan arbetar vi med att göra en faktauppsats om en livsåskådning. Då det var en del i den som vi ska reflektera kring trövärdighet och relevans av källorna som vi har använt. Mina källor är olika website. Så kan nån hjälpa mig att hur jag ska skriva om dess trövärdighet?

Jag tänker så här lite-

Källan är ganska trövärdigt om det är skriven av en famous organisation eller så än av en privatperson.

Eftersom jag har många källor då kan det vara mer trövärdig om många källorna säger samma sak ( hänger ihop)

Eftersom det handlar om religion , är tron och regler är densamma hela tiden så jag tror inte att tiden som artikel publiserat spelar ingen roll... men är det inte så eller?

Jag skriver om Sikhism då tror jag att om websidan ags av tex, Sikh försämling då det är mer trövärdigt eftersom de vet exakt hur man tolkar religion och så... men är det inte tvärtom eftersom de kan överdriva sin religion tex. De kan säga att deras religion visar mer hänsyn till jämlikhet och så även om de inte är det /gör det..?????

Jag har källor på olika språk ( Tamil , English och Svenska) så blir det mer trövärdig om de källorna i olika språk säger samma sak?

Citera
2018-05-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aysa
Hej hej

Jag tänker så här lite-

Gå in och läs på Skolverkets sida Kolla källan, så får du veta hur du ska tänka om källkritik
Citera
2018-05-14, 18:56
Medlem
franges avatar
Varför inte prata med din lärare om detta? Denne - om någon - borde ju veta vad som är rätt och fel, menar jag.

Kör du dessutom google translate när du kommunicerar med dina lärare också?
Citera
2018-05-14, 20:37
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Finns absolut ingen sanning i det påståendet. Exempel:
Svenska kyrkan, aftonbladet, socialdemokraterna, moderaterna etc är en "famous organisation" och dom snackar så mycket skit att hälften hade räckt.

Det kan stämma och det kan vara fel. Det är från fall till fall och varje fall måste granskas eller korrekt kommenteras i analysen.

Citat:

Behöver absolut inte stämma. Exempel:
Det finns massa olika personer/organisationer som samlar fake-information som säger att Cannabis inte är farligt för att dom vill det skall bli lagligt. Det är helt tokigt fel och det är ett bevis för att ditt påstående inte håller. Du kan alltså inte tänka så. Du måste kritiskt analysera varje påstående. Det kan vara svårt och hittar du ingen som kritiskt granskar informationen så bör du nämna det så det framgår tydligt.

Citat:

Hittar du flera sidor från så kallade sikhers förbund och dom säger olika saker så blir det intressant att försöka tolka vad som menas hit och dit. Det man skall vara noga med är att kritiskt granska historiska händelser som religiösa förbund ofta kan sväva ut i sanning med.

Exempel:
Det finns många kristna som fortfarande tror att Jesus har levt fast det framstår allt tydligare att han förmodligen inte alls har levt.

Exempel2:
Det finns många muslimer som tror att deras försupna profet flög på en bevingad häst. Idag vet vi att det är omöjligt då det aldrig har funnits hästar som vare sig kan flyga eller har vingar.

Citat:

Varför skulle det vara mer trovärdigt? Motivera det för det skulle jag gärna vilja höra en motivering till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in