Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-08, 22:52
  #1
Medlem
ellivos avatar
Tja!

Jag har fått en sjukt svår fråga inom religionskunskap där jag studerar då jag ska beskriva hur det är att vara en ortodox-kristen man levande i Makedonien.
Efter timmar av sökningar på Google etc. har jag fortfarande inte kunnat få fram något vettigt svar

Har något ut av er fb:are någon vetskap om detta? Eller har ni kanske t.o.m egna erfarenheter? Dela med er

Peace!
Citera
2009-12-09, 15:36
  #2
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellivo
Tja!

Jag har fått en sjukt svår fråga inom religionskunskap där jag studerar då jag ska beskriva hur det är att vara en ortodox-kristen man levande i Makedonien.
Efter timmar av sökningar på Google etc. har jag fortfarande inte kunnat få fram något vettigt svar

Har något ut av er fb:are någon vetskap om detta? Eller har ni kanske t.o.m egna erfarenheter? Dela med er

Peace!
Ge oss lite bg-info. Vad är huvudreligion i Makedonien? Finns det koppling etniska grupper - religion? Hur är det med religionsfriheten osv? Detta måste du kommit fram till under dina timmar på google.
Citera
2009-12-09, 18:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Ge oss lite bg-info. Vad är huvudreligion i Makedonien? Finns det koppling etniska grupper - religion? Hur är det med religionsfriheten osv? Detta måste du kommit fram till under dina timmar på google.

Huvudreligionen är den Ortodoxa, ja det finns kopplingar mellan grupper och religion. Makedonierna är i regel ortodox.
Citera
2009-12-09, 18:35
  #4
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedHound
Huvudreligionen är den Ortodoxa, ja det finns kopplingar mellan grupper och religion. Makedonierna är i regel ortodox.
Så frågan är egentligen: "Hur är det för standardmakedoniern?"
Citera
2009-12-09, 18:38
  #5
Avstängd
Ballistis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellivo
Tja!

Jag har fått en sjukt svår fråga inom religionskunskap där jag studerar då jag ska beskriva hur det är att vara en ortodox-kristen man levande i Makedonien.
Efter timmar av sökningar på Google etc. har jag fortfarande inte kunnat få fram något vettigt svar

Har något ut av er fb:are någon vetskap om detta? Eller har ni kanske t.o.m egna erfarenheter? Dela med er

Peace!
Det är ett ortodoxt kristet land med ca 30% som bekänner sig till islam. Att vara ortodoxt kristen i makaronien är som att vara katolik i Italien.

En väldigt ointressant fråga, med ett väldigt ointressant svar.
Citera
2009-12-09, 23:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Så frågan är egentligen: "Hur är det för standardmakedoniern?"

Ja standard makedoniern bör ju ha det rätt bra om denne är ortodox kristen,
Man accepteras ju bäst i ett samhälle om man tillhör detta lands huvudreligion.
Citera
2009-12-10, 21:34
  #7
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellivo
Tja!

Jag har fått en sjukt svår fråga inom religionskunskap där jag studerar då jag ska beskriva hur det är att vara en ortodox-kristen man levande i Makedonien.
Efter timmar av sökningar på Google etc. har jag fortfarande inte kunnat få fram något vettigt svar

Har något ut av er fb:are någon vetskap om detta? Eller har ni kanske t.o.m egna erfarenheter? Dela med er

Peace!

Tror du ska skriva om kyrkogång, fasta mm.
Makedonska ortodoxa kyrkan borde nog vara lik den serbiska ortodoxa kyrkan, mer vet jag tyvärr inte.

Står lite om gudstjänster och fasta här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_Orthodoxy
Citera
2010-12-10, 21:48
  #8
Medlem
Tråden för er som behöver hjälp med skoluppgift/läxa

Har du en läxa, skoluppgift eller studieuppgift i ämnet religion?

Då ska du inte starta en ny tråd i forumet utan istället posta ett inlägg i den här tråden.

/MOD
Citera
2010-12-11, 15:12
  #9
Medlem
NBCsChucks avatar
Skulle någon kunna hjälpa mig besvara följande frågor?

1. Hur ser det ut i respektive religion idag jämfört med förr? Vad har förändrats, lagts till, tagits bort?
2. Varför mediterar man (utövningar i överlag)?
3. Vilka problem kan dessa religioner skapa i det moderna samhället, i länder där hinduismen/buddhismen är ledande samt länder där de är minoriteter?
4. Hur ser de på livet ?
5. Vilka saker en hindu och buddhist skulle tänkas vilja förändra i det svenska samhället, och varför?
6. Hur ser dem på det svenska samhället?
7. Jämför deras traditioner, riter och levnadssätt med varandra samt väv in kristendomen...


Ni behöver absolut inte besvara alla om ni känner att det blir för mycket, de viktigaste frågorna är nr 7, 1, 5 och 3.

Ett stort tack till er alla som hjälper... De som spammar rapporteras direkt!

Utförligare svar uppskattas!
Citera
2010-12-12, 17:49
  #10
Medlem
Hej

Jag håller på med en uppgift i religion, de handlar om Etik. Vi ska välja en etisk dilemma som är aktuell som vi sedan ska utgå från dessa teorier och skriva en djupare analys om: Regeletik, Konsekvensetik, Utilitarismen, Avsiktetik och existensialismen. Har ni någon tips på en etisk dilemma där man kan applicera dessa teorier på och skriva en djupgående analys? Man ska även formulera minst 3 frågor till en artikel som vi sedan ska besvara. Jag tänkte på wikileaks men jag vet inte om den passar in, vad tycker ni?

mvh
Citera
2010-12-13, 16:15
  #11
Medlem
.akator.s avatar
Människans roll inom buddhismen

Hej, det är en sak som jag undrar, och det är vad människans roll inom buddhismen är? vad är det egentligen som människan finns till för inom buddhismen, vad är vårt syfte på jorden liksom, enligt buddhister?
Citera
2010-12-13, 21:29
  #12
Medlem
vad förenar judar?

Har ett skolarbete där vi ska skriva om vad som förenar judarna trots att dom inte har haft ett land tills ett ett tiotal år sen. Vad är det, är det sabbaten , synagogan? plz hjälp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback