2011-07-06, 22:39
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Jag tänkte främst på den etniska nationalism som finns i Sverige (och resten av norden) som du omtalade i denna topic: https://www.flashback.org/t1526083
Jag tror att anti-nationalismen, som nämndes i gårdagens axess-debatt, paradoxalt nog samexisterar med denna outtalade, djupt rotade och nästintill omedvetna etniska nationalism.
Svenskarna är nog beredda att vara väldigt öppna och toleranta, trots självmordsbombare och moskéer så länge medierna matar på. Men det kommer dras till sin absoluta spets om de konfronteras med tanken på att de skulle hamna i etnisk minoritet. Jag tror det finns en omedveten känsla av att situationen med invandrarna alltid är kontrollerad så länge svenskarna är i majoritet. Men om man ändrar den omständigheten kan jag tänka mig att en majoritet av de etniska svenskarna faktiskt skulle känna att det inte är acceptabelt. Dvs att de måste få vara i majoritet.
Inget politiskt riksdagsparti - inte ens SD - har en politik som kommer att förhindra att de etniska svenskarna kommer vara minoritet om x antal år. Och jag inbillar mig att SDs väljare tror att det inte kommer att hända om SD faktiskt skulle få regeringmakt en vacker dag. Men SD för ingen som helst politik för detta. Och det finns inte heller någon realistisk modell som skulle anses "human" som kan lösa detta. Därav det öppna problemet.
Jag tror att anti-nationalismen, som nämndes i gårdagens axess-debatt, paradoxalt nog samexisterar med denna outtalade, djupt rotade och nästintill omedvetna etniska nationalism.
Svenskarna är nog beredda att vara väldigt öppna och toleranta, trots självmordsbombare och moskéer så länge medierna matar på. Men det kommer dras till sin absoluta spets om de konfronteras med tanken på att de skulle hamna i etnisk minoritet. Jag tror det finns en omedveten känsla av att situationen med invandrarna alltid är kontrollerad så länge svenskarna är i majoritet. Men om man ändrar den omständigheten kan jag tänka mig att en majoritet av de etniska svenskarna faktiskt skulle känna att det inte är acceptabelt. Dvs att de måste få vara i majoritet.
Inget politiskt riksdagsparti - inte ens SD - har en politik som kommer att förhindra att de etniska svenskarna kommer vara minoritet om x antal år. Och jag inbillar mig att SDs väljare tror att det inte kommer att hända om SD faktiskt skulle få regeringmakt en vacker dag. Men SD för ingen som helst politik för detta. Och det finns inte heller någon realistisk modell som skulle anses "human" som kan lösa detta. Därav det öppna problemet.
Visst har du rätt. Sverige har egentligen aldrig haft någon assimileringspolitik. Däremot har Sverige haft en etno-separatisk politik. Detta skiljer sig från katolska länder, där man "blandade" och det var okej för judar att bosätta sig bland de kristna om de konverterade. För Nordmännens del var detta inte lika självklart, men även för lutheraner som ansåg att "etnos" ibland var viktigare än det religiösa. Oftast fanns det en religiös nationalism, kulturell nationalism och etnisk nationalism parallellt.
Om de etniska svenskarna är på väg att bli en minoritet - kommer de försvara den etniska nationalismen. Vi är inte där än, men i framtiden kommer det bli så. Egentligen är det ju inte så konstigt att "mångkulturalismen" var så enkel för svenskarna att adoptera, eftersom "mångkulturalism" just är en form av etnisk separatism. Så här tänker även Tyskland. Principen "Blod och Jord" är väldigt stark bland de nordgermanska folket. Utan tvekan.
Den dagen en "blod och jord"-politik anses vara nödvändig kommer en sådan drivas fram, kanske inte av Sverigedemokraterna men av ett annat parti. Jag tror dock det räcker med en assimileringspolitik och en mycket restriktiv invandringspolitik för att stävja att Sverige tas över av kulturella, religiösa och etniska främmande intressen. Det är inte mot etno-nationalismen jag vill att SD skall gå, men om en sådan politik krävs och möjligheterna för en sådan politik finns, så kommer den genomföras. Det är jag säker på.
Senast redigerad av Dogdylan 2011-07-06 kl. 22:41.
Senast redigerad av Dogdylan 2011-07-06 kl. 22:41.