Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
På vilket sätt? Har du någon teori om varför?
Som jag skrev tidigare tror jag faktiskt att detta är första gången som ekonomiskt tvingande skäl gör att mångkulturen bevakas seriöst.
Både Expressen och Aftonbladet har förstått att nät-TV är framtiden. Expressen hade stor succé med sina TV-sändningar i samband med järnrören och känner nog för första gången på länge att de ligger ett steg före Aftonbladet.
Som jag uppfattade det var Fria Tider först ute med att ta in video från Husby-upploppen, men det dröjde för första gången inte länge innan kvällstidningarna hängde på och då får allt en helt ny dynamik.
Att se Expressens reportrar med brinnande bilar i bakgrunden och stenkastande mot polisbilar är BRA OCH BILLIG TV. Det blir liksom inte bättre än såhär: åka bil några mil och springa runt med några kameror är det mest kostnadseffektiva sättet att få tittare som tänkas kan.
"Vanliga" reportage med stillbilder har inte varit lika intressant kommersiellt och därför har tidigare upplopp och bränder fallit under regeln att bara skriva en neutral liten notis om ett kinkigt multukulti-ämne.
För visst har vi väl haft upplopp tidigare, utan bråkdelen av uppmärksamheten, även i Stockholm.
Svaret är alltså att detta är för frestande för kvällstidningarnas TV-satsningar att missa - och vips måste alla andra medier haka på. Trots att detta onekligen gynnar SD.
ÄNTLIGEN börjar kapitalism och konkurrensen i en döende bransch tvinga fram en omvändning under galgen.