2013-03-19, 02:56
Medlem
gardasjon96s avatar
SvD:S Sanna Rayman krigar mot DN och SvT!

"Ibland blir journalistiken rent aktivistisk, som när SVT under Reva-debatten gör reportage om en papperslös som blivit framgångsrik entreprenör (ABC, 24/2). En fin historia, förstås, men vad tillför det den migrationspolitiska debatten? Betänk vulgariteten i att använda den samvetslöse tunisiske tunnelbanerånaren som bakgrundsexempel i samma diskussion."

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...en_8005836.svd
Citera
2013-03-19, 08:02
Medlem
stevenstillss avatar
Billström och Reinfeldt spelar nu någon sorts Putin-Medvedevspel där den ena är the bad guy och den andra the good guy. Då kan man hålla både den invandringsvänliga och den invandringskritiska opinionen nöjda samtidigt. Jag tror att verkligheten, läs ekonomin och sentimenten bland etniska svenskar ute i landet, nu nått fram till m-bunkern med Reinfeldt och Borg. Som nog faktiskt trott att arbetslinjen skulle fixa allt. Kanske har det sagts ett antal raka och hårda ord från m:s kommunalråd mellan skål och vägg under m-dagarna senast. Ord som fått lasset att välta. Och Billström att återigen gå ut i invandringsfrågan och bli slagpåse i media. Kanske har Andes Borg också börjat bli bekymrad över några av sina konton i statsbudgeten? Reinfeldt och Borg är otroligt skickliga på att hålla inne med vad de egentligen tycker och tänker. Själv tror jag posterna i statsbudgeten är den enda parametern de tillmäter något värde.

Jag har lyssnat på Billström ett par gånger. Han är en otroligt skicklig politiker som säkert skulle kunna efterträda Reinfeldt. Men det är kanske för sent att vända skutan nu. Sverige håller på och förvandlas till ett sorts lilla Storbritannien. Utan att svenska folket blivit tillfrågat.
Citera
2013-03-19, 08:11
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Sakine Madon visar i dagens Norran hur smart man kan använda Billström och Moderaterna för att flytta fram gränsen för vad man faktiskt får säga. Först kommer en massa standardbeklaganden, men det är det näst sista stycket som är intressant:
Citat:
Ursprungligen postat av Sakine Madon
Det ska självklart gå att kritisera att Sverige ensamt tar ett stort ansvar för flyktingsströmmar och påpeka att en helt oreglerad invandring inte går ihop med det svenska välfärdssystemet. Eller att våra demokratiskt stiftade lagar går före allt annat: att människor som får avslag ska utvisas
Visst, det ska självklart gå göra allt detta. Men hade Sakine Madon gjort det utan att använda sig av Billströms uttalande så hade det blivit ett ramaskri!
Citera
2013-03-19, 08:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Billström och Reinfeldt spelar nu någon sorts Putin-Medvedevspel där den ena är the bad guy och den andra the good guy. Då kan man hålla både den invandringsvänliga och den invandringskritiska opinionen nöjda samtidigt. Jag tror att verkligheten, läs ekonomin och sentimenten bland etniska svenskar ute i landet, nu nått fram till m-bunkern med Reinfeldt och Borg. Som nog faktiskt trott att arbetslinjen skulle fixa allt. Kanske har det sagts ett antal raka och hårda ord från m:s kommunalråd mellan skål och vägg under m-dagarna senast. Ord som fått lasset att välta. Och Billström att återigen gå ut i invandringsfrågan och bli slagpåse i media. Kanske har Andes Borg också börjat bli bekymrad över några av sina konton i statsbudgeten? Reinfeldt och Borg är otroligt skickliga på att hålla inne med vad de egentligen tycker och tänker. Själv tror jag posterna i statsbudgeten är den enda parametern de tillmäter något värde.

Jag har lyssnat på Billström ett par gånger. Han är en otroligt skicklig politiker som säkert skulle kunna efterträda Reinfeldt. Men det är kanske för sent att vända skutan nu. Sverige håller på och förvandlas till ett sorts lilla Storbritannien. Utan att svenska folket blivit tillfrågat. (min fetstil)

Vad avser du med "lilla Storbritannien"? I Sverige utgörs dubbelt så stor andel av befolkningen av "ethnic minorities" jämfört med Sverige (ca. 30% jämf. med ca. 15%) - vilket har uppnåtts på betydligt kortare tid i Sverige och utan någon tidigare kolonial historia. Mängden krigsförbrytare i Sverige uppskattas vara väsentligt större (än i Storbritannien) - t.o.m. i absoluta tal. Anmälda våldtäkter är dubbelt så många i Sverige jämf. med i Storbritannien (och fyra ggr. så många jämfört med Norge och Danmark). Misshandelsbrotten torde också vara fler i Sverige per capita.

Utgår du från din personliga upplevelse av London... eller vad tänker du på? Vilken (vilka) är din parameter (dina parametrar) där Sverige i jämförelse bara blir "lilla Storbritannien"?
Citera
2013-03-19, 09:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Sakine Madon visar i dagens Norran hur smart man kan använda Billström och Moderaterna för att flytta fram gränsen för vad man faktiskt får säga. Först kommer en massa standardbeklaganden, men det är det näst sista stycket som är intressant:

Citat:
Det ska självklart gå att kritisera att Sverige ensamt tar ett stort ansvar för flyktingsströmmar och påpeka att en helt oreglerad invandring inte går ihop med det svenska välfärdssystemet. Eller att våra demokratiskt stiftade lagar går före allt annat: att människor som får avslag ska utvisas

Visst, det ska självklart gå göra allt detta. Men hade Sakine Madon gjort det utan att använda sig av Billströms uttalande så hade det blivit ett ramaskri!

Du har helt rätt i, att Madon något-så-när tryggt kan skriva detta, när det hänvisar till vad Billström sagt. Men, du utelämnade den sista, centrala meningen:

Citat:
Fritt fram att argumentera för det i sak. Men varför ägnar sig regeringsföreträdare åt obegripligt misstänkliggörande av människor?

Det är i praktiken *omöjligt* att kritisera den unika invandringspolitiken, utan att det är möjligt att beskriva som "misstänkliggörande av människor".

Man kan ha olika uppfattningar om och diskutera, vad som bör beskrivas som "rasism". Begreppet har idag därför delvis övergivits av media och ersatts med det mer omfattande "främlingsfientlighet".

"Misstänkliggörande av människor" är en ännu vidare formulering som torde kunna användas om ALL kritik eller ALLT ifrågasättande av Sveriges världsunika invandringspolitik. All, säger all, kritik av all mänsklig verksamhet, kan avfärdas som "misstänkliggörande av människor".
Citera
2013-03-19, 09:12
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Utgår du från din personliga upplevelse av London... eller vad tänker du på? Vilken (vilka) är din parameter (dina parametrar) där Sverige i jämförelse bara blir "lilla Storbritannien"?

Jag är ingen statistikfreak. Och jag försöker undvika att hetsa upp mig på enskilda formuleringar. Jag utgår alltid från mina personliga upplevelser. Jag kan tycka att gatumiljön i centrala Stockholm (jag bor där flera tunnelbanelinjer från förorten löper in) vad gäller antalet etniska minoriteter börjar likna vad jag upplevt i London. Det handlar om mängden etniska minoriteter i stadsbilden, bland personalen på kaféer och restauranger. I olika yrken på byggen, som brevbärare, flyttgubbar, säljare på telekomföretag osv. Är det tillåtet? Utan statistik i ryggen?
Citera
2013-03-19, 09:26
Medlem
Gullegubbens avatar
Margit Silberstein har verkligen en stark ställning på SVT. Hon fick Agenda att bekosta hennes bokrelease, till exempel. Något som även Ebba von Sydow lyckats med.

http://www.dn.se/kultur-noje/johan-c...ang-bokrelease

Även på senaste Medierna i P1.
Citera
2013-03-19, 09:36
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Du har helt rätt i, att Madon något-så-när tryggt kan skriva detta, när det hänvisar till vad Billström sagt. Men, du utelämnade den sista, centrala meningen:

Det är i praktiken *omöjligt* att kritisera den unika invandringspolitiken, utan att det är möjligt att beskriva som "misstänkliggörande av människor".

Man kan ha olika uppfattningar om och diskutera, vad som bör beskrivas som "rasism". Begreppet har idag därför delvis övergivits av media och ersatts med det mer omfattande "främlingsfientlighet".

"Misstänkliggörande av människor" är en ännu vidare formulering som torde kunna användas om ALL kritik eller ALLT ifrågasättande av Sveriges världsunika invandringspolitik. All, säger all, kritik av all mänsklig verksamhet, kan avfärdas som "misstänkliggörande av människor".
Jag ser det mer som ett alibi för att få skriva det jag citerade ovan, men det är klart att det går att läsa på olika sätt.
Citera
2013-03-19, 10:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Citat:

Jag är ingen statistikfreak. Och jag försöker undvika att hetsa upp mig på enskilda formuleringar. Jag utgår alltid från mina personliga upplevelser. Jag kan tycka att gatumiljön i centrala Stockholm (jag bor där flera tunnelbanelinjer från förorten löper in) vad gäller antalet etniska minoriteter börjar likna vad jag upplevt i London. Det handlar om mängden etniska minoriteter i stadsbilden, bland personalen på kaféer och restauranger. I olika yrken på byggen, som brevbärare, flyttgubbar, säljare på telekomföretag osv. Är det tillåtet? Utan statistik i ryggen?

Alla avgör ju själva hur - dvs m.h.a. vilka metoder - som man vill forma sin egen bild av omvärlden. Och det är väl inte ovanligt, att man väljer att överge "[sina] personliga upplevelser" som uteslutande eller främsta metod (för omvärldsanalys), eftersom det är en så otillförlitlig metod. En sådan bild blir ju med nödvändighet exklusiv dig, så andra (t.ex. jag) måste kunna få fråga för att förstå.
Citera
2013-03-19, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gardasjon96
SvD:S Sanna Rayman krigar mot DN och SvT!

"Ibland blir journalistiken rent aktivistisk, som när SVT under Reva-debatten gör reportage om en papperslös som blivit framgångsrik entreprenör (ABC, 24/2). En fin historia, förstås, men vad tillför det den migrationspolitiska debatten? Betänk vulgariteten i att använda den samvetslöse tunisiske tunnelbanerånaren som bakgrundsexempel i samma diskussion."

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...en_8005836.svd
Bra. Men samtidigt skrämmande att hon är en av ytterst få (man kan räkna dem på ena handens fingrar) i media som lever i verkligheten. Allt hon skriver borde räknas som självklarheter. Att man ändå applåderar och får lust att sätta upp ett idolfoto på en mediaperson enbart för att hon är högst normal och förnuftig, är sjukt deprimerande.
Citera
2013-03-19, 11:17
Medlem
Debattartikel på SvD brännpunkt idag, avsändare är LUF och Liberala Studenter.

Man ondgör sig över Billströms uttalanden och kuttrar om "en human och generös migrationspolitik"(tm). Uppenbarligen vill man ta tillfället i akt att positionera sig gentemot (m).

Intressant passage:
"Det nya programförslaget visar med all önskvärd tydlighet att Folkpartiet till skillnad från Moderaterna står upp för en fri invandring."

Har jag missat något? Står FP officiellt nu för fri invandring? Eller råkade man bara försäga sig?
Senast redigerad av Dre 2013-03-19 kl. 11:19.
Citera
2013-03-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dre
Debattartikel på SvD brännpunkt idag, avsändare är LUF och Liberala Studenter.

Man ondgör sig över Billströms uttalanden och kuttrar om "en human och generös migrationspolitik"(tm). Uppenbarligen vill man ta tillfället i akt att positionera sig gentemot (m).

Intressant passage:
"Det nya programförslaget visar med all önskvärd tydlighet att Folkpartiet till skillnad från Moderaterna står upp för en fri invandring."

Har jag missat något? Står FP officiellt nu för fri invandring? Eller råkade man bara försäga sig?

3 partier som officiellt står för fri invandring i så fall. Men räknar man med V så blir det 4. Rätt sjukt. 2 på höger och 2 på vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in