2023-09-11, 11:24
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hefti
Vända det här? Min analys är att om du sätter in lite araber och afrikaner i Sverige och blandar dem väldigt väl kan deras beteende bli ungefär som svenskens. Men om de hamnar i grupp i mer än 3, då har de en annan arab som har deras naturliga beteende och de har då konfirmation på att de ska bete sig så.

Det här talar för väldigt kaos då förorterna är fulla av dem och de kan konfirmera varandras beteende. Så kulturkriget eller inte. Kulturkriget är en sak om det vore att vi hade aktiv integrationsprocess och de kunde ta efter svenskarna.

Du skriver: "om det vore att vi hade aktiv integrationsprocess och de kunde ta efter svenskarna". Det är en märklig utgångspunkt, att migranter a priori skulle *vilja* "ta efter svenskarna".

Citat:
Alla som går omkring som ser en arab med en annan arab får genast känslan att de hittar varandra i sitt beteende. Oftast om de är i grupp om tre.

Om vi säger att arabländerna ser ut som de gör, så är det för att araberna beter sig så. Kultur eller inte. Samma sak händer ju i Sverige när man sätter in lite araber med varandra. Hur kan det ha med kultur att göra om exakt samma sak händer här? Då har det med ett folks beteende.

Trots allt förespråkar islam att man ska bete sig väl. Vad har islam med kriminalitet att göra? Jag fattar inte hur det är kulturellt betingat.

Islam förespråkar våld i mycket större utsträckning än andra stora religioner. Vidare lär islam ut, att Muhammed är ett ideal och den perfekta människan. Islam lär ut, att en muslim ska ha Muhammed som förebild och försöka efterlikna honom.

Det framstår som rätt självklart, att en kultur, som har en våldsutövande, krigisk erövrare (Muhammed) som förebild, blir annorlunda än en kultur, som har en förebild vilken framhåller, att alla övergrepp alltid ska förlåtas (Jesus).

.....

Den anbefallda, politiskt korrekta berättelsen är, att alla folkgrupper (inkl. män och kvinnor) är identiska på gruppnivå - vilket uppenbarligen och intuitivt är fel. Alla skillnader på gruppnivå anses därför vara 1. kulturellt betingade och 2. möjliga att förändra mha politiska, statliga åtgärder. Svenska samhällsingenjörer behöver bara skruva lite här och omfördela lite där, så får den nya befolkningen på gruppnivå samma profil som den tidigare befolkningen. Det här är självfallet rent nonsens!

Sverige hade en unikt homogen skandinavisk befolkning. Det resulterade i att Sverige hade hög produktivitet och mycket låg brottslighet.

Sverige har på ett par generationer medvetet förvandlats till ett land där mer än en tredjedel av befolkningen har sina rötter i länder, vilka har en mycket lägre produktivitet och är präglade av korruption och våld. Den nya befolkningen har som förväntat förvandlat Sverige till ett annat land med betydligt lägre produktivitet och Europas värsta våldsbrottslighet.

Igår handlade Karl Olov Arnstbergs söndagskrönika om det:

Söndagskrönika: Det är farligt och blir fattigt
Senast redigerad av Meiji 2023-09-11 kl. 12:20.
Citera
2023-09-11, 11:25
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det finns ett mycket sort regelverk, normen, för hur samhället ska fungera. Det är ingen åsikt – det är fakta. Vad du tycker är ”normalt” är något helt annat. Problemen skapas av sådana som du som godtyckligt hittar på egna ”normer”.
Du talar om "normen för hur ett samhälle ska fungera" kontra normen för hur samhället fungerar. Bara sluta projicera dina inre konflikter på mig och gilla läget.
Citera
2023-09-11, 11:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Du talar om "normen för hur ett samhälle ska fungera" kontra normen för hur samhället fungerar. Bara sluta projicera dina inre konflikter på mig och gilla läget.
Inser du att du visar precis samma tankemönster som det som möjliggjort massinvandringen och annat som skadar Sverige?
Citera
2023-09-11, 11:40
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Inser du att du visar precis samma tankemönster som det som möjliggjort massinvandringen och annat som skadar Sverige?
Jösses. Förklara du hur påtalandet av fakta för dig är att möjliggöra massinvandring. Kan tillägga att jag inte hör till de som gått och röstat på partier som främjat massinvandring till Sverige. Det är andra som gjort och de har fått precis allt vad de bett om. Och kom nu inte dragandes med någon halmgubbe, tack.

Har du förresten själv någonsin röstat på något utav riksdagspartierna? I och med att du anklagar mig för att besitta "precis samma tankemönster som det som möjliggjort massinvandringen och annat", så kan det vara på sin plats med ett klargörande om detta.
Citera
2023-09-11, 11:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jösses. Förklara du hur påtalandet av fakta för dig är att möjliggöra massinvandring. Kan tillägga att jag inte hör till de som gått och röstat på partier som främjat massinvandring till Sverige. Det är andra som gjort och de har fått precis allt vad de bett om. Och kom nu inte dragandes med någon halmgubbe, tack.

Har du förresten själv någonsin röstat på något utav riksdagspartierna? I och med att du anklagar mig för att besitta "precis samma tankemönster som det som möjliggjort massinvandringen och annat", så kan det vara på sin plats med ett klargörande om detta.
Du påtalar ingen fakta – du påtalar dina åsikter. Du använder samma metoder som ”vänstern”. Att folk röstat för en okontrollerad massinvandring som förstör landet är bara struntprat.
Citera
2023-09-11, 11:51
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Du påtalar ingen fakta – du påtalar dina åsikter. Du använder samma metoder som ”vänstern”. Att folk röstat för en okontrollerad massinvandring som förstör landet är bara struntprat.
Detta icke-svar talar sitt tydliga språk för att du har gått och röstat på Moderaterna, KD eller något annat skitparti som i decennier befrämjat massinvandring till Sverige.

Surt, sa räven.
Citera
2023-09-11, 11:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Detta icke-svar talar sitt tydliga språk för att du har gått och röstat på Moderaterna, KD eller något annat skitparti som i decennier befrämjat massinvandring till Sverige.

Surt, sa räven.
Vad menar du att folk har röstat för? Visa något i något partis partiprogram som ens påminner om den utveckling som skett i Sverige.
Citera
2023-09-11, 12:22
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Enligt Spengler hade Västvärlden gått mot något slags undergång och inledningen skulle börja i början på 2000-talet. Konsumism, pengar styr politiken etc. skapar dysfunktionellt samhälle. 200 år av aristokrati förutspådde han.

Spengler förstod inte invandringen. Det är ett fenomen han inte förutspådde, vad jag har fått till mig via en som läst boken. (Jag har själv läst mestadels på Internet om vad han haft att säga.)

Låt oss påpeka att det här inte enbart har med korrupta politiker osv. Det är en allmän dekadens, oförmåga till bildning etc. som ligger bakom. En genomsnittlig intelligent person eller till och med en med under genomsnittet i IQ, kan förstå att om man har ett land som är väldigt bra, så vill självklart resterande av världen in dit. Det är inte svårt att förstå. Politiker förstår det, folk borde förstå det, men vill leva sina privata liv.
Jag tror att Spengler och alla andra förstod den ena sidan av invandringen, den att folk vill söka sig till ett bättre land, däremot var det nog otänkbart att dessa lycksökare skulle släppas in i dessa bättre länder och inte betraktas som fiender som vill tillskansa sig landets resurser. Utan till och med betraktas som en ovärderlig tillgång!

Apropå detta så kan jag rekommendera ett samtal mellan Thomas Gur och Zweiman om det märkliga förhållandet att vi (Sverige) kritiserar Turkiets bakvända inflationspolitik utan att reflektera över att vi under så många år på tvärs mot all fakta och empiri hävdat att flyktingmottagande skulle vara en ekonomisk vinst och till och med nödvändigt för Sverige!!

Detta kan höras i Zweimans podd.
Citera
2023-09-11, 14:15
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Vad menar du att folk har röstat för? Visa något i något partis partiprogram som ens påminner om den utveckling som skett i Sverige.
Jag menar precis vad jag skriver. Ni har i decennier röstat på partier som befrämjat massinvandring och har fått precis det samhälle ni förtjänar. Ni bär det yttersta ansvaret, ni som vallfärdat till valurnorna och röstat till höger och vänster på partier som drivit fram detta samhälle. Är så att du hade väntat dig ett annat resultat efter att ha gjort detta år ut och in? Kontakta psykvården.

Vilket stolpskott du är som försökte använda mig som projektionsyta för din kognitiva dissonans och skylla ifrån dig med "du visar precis samma tankemönster som det som möjliggjort massinvandringen" och "vänster".

Något mer patetiskt än sådant ansvarslöst jämrande från en mångfaldsröstare som dig som sent omsider har drabbats utav buyers remorse får man söka efter med ljus och lykta. Men "buuhuu det stog inte partiprogrammet".

Citera
2023-09-11, 15:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag menar precis vad jag skriver. Ni har i decennier röstat på partier som befrämjat massinvandring och har fått precis det samhälle ni förtjänar. Ni bär det yttersta ansvaret, ni som vallfärdat till valurnorna och röstat till höger och vänster på partier som drivit fram detta samhälle. Är så att du hade väntat dig ett annat resultat efter att ha gjort detta år ut och in? Kontakta psykvården.

Vilket stolpskott du är som försökte använda mig som projektionsyta för din kognitiva dissonans och skylla ifrån dig med "du visar precis samma tankemönster som det som möjliggjort massinvandringen" och "vänster".

Något mer patetiskt än sådant ansvarslöst jämrande från en mångfaldsröstare som dig som sent omsider har drabbats utav buyers remorse får man söka efter med ljus och lykta. Men "buuhuu det stog inte partiprogrammet".

Att svepande skylla samhällsproblemen på medborgarna är ett förräderi mot det egna folket som är minst lika illa som det förräderi som makthavare och medier har begått.
Citera
2023-09-11, 15:33
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Att svepande skylla samhällsproblemen på medborgarna är ett förräderi mot det egna folket som är minst lika illa som det förräderi som makthavare och medier har begått.
Så talar den ansvarslöse som mandatperiod efter mandatperiod har gått och röstat på partier som främjat massinvandring. Ditt problem är då att jag påpekar det faktum att du och den överväldigande majoriteten av det svenska folket med dig i decennier har gjort just detta. Och ditt svar är nu att fortsätta projicera på mig som påtalar detta, denna gång i form av "förräderi". Patetiskt är bara förnamnet.
Citera
2023-09-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag tror att Spengler och alla andra förstod den ena sidan av invandringen, den att folk vill söka sig till ett bättre land, däremot var det nog otänkbart att dessa lycksökare skulle släppas in i dessa bättre länder och inte betraktas som fiender som vill tillskansa sig landets resurser. Utan till och med betraktas som en ovärderlig tillgång!

Apropå detta så kan jag rekommendera ett samtal mellan Thomas Gur och Zweiman om det märkliga förhållandet att vi (Sverige) kritiserar Turkiets bakvända inflationspolitik utan att reflektera över att vi under så många år på tvärs mot all fakta och empiri hävdat att flyktingmottagande skulle vara en ekonomisk vinst och till och med nödvändigt för Sverige!!

Detta kan höras i Zweimans podd.

Vad jag fått till mig förstod Spengler inte invandringen. Den är ett nytt fenomen.

Men låt oss inse fakta. Självklart kommer det att bevisas att invandrarna inte är som oss. När väl det konstaterats från allmänheten så kan nog en vändning komma. Vi måste först bara bearbeta de kulturella skillnaderna. Om det är så att svenskarna börjar tycka att det är lite svårt att få dem till svenskar eller om det är så att svenskarna börjar inse IQ och rasfrågan, är inte så betydelsefullt i sammanhanget.

Visst kommer det uppta svenskarna ju längre det här projektet pågår. Som sagt.

Därmed är SD inte så relevanta på ett plan. De hade varit relevanta om de kommit för 20-30 år sedan. Politiken har nog spelat ut sin roll i det här projektet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in