2023-09-10, 21:26
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Ännu ett hisnande faktafel.

https://www.expressen.se/gt/krim/ass...er-och-filmer/
https://www.expressen.se/kvallsposte...r-97-miljoner/
https://www.expressen.se/ledare/lind...usk-och-apati/
https://www.expressen.se/ledare/vakn...et-ert-ansvar/
https://www.expressen.se/nyheter/sys...g-30-miljoner/
https://www.expressen.se/nyheter/fic...s-av-bilderna/
https://www.expressen.se/ledare/gor-...sistansfusket/
https://www.expressen.se/ledare/anna...-till-sverige/

Jag kan fortsätta i all evighet. Det räcker så länge.

Totius säger det men kan inte peka på ett enda så kallat lagbrott och kommer heller aldrig någonsin själv försöka driva någon process kring det.

Åter igen artiklar som inte svarar på frågan varför. Därför är de meningslösa.
Citera
2023-09-10, 21:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Hur assistansersättningen användes behövdes inte redovisas. Ersättningen var redan beskattad. De stora assistansföretag vi har idag lockade kunder med att de fick del av assistansersättningen för sin egen privata ekonomi. Det rörde sig om 10 000 varje månad för en kund. Vem lockas inte av detta. Riksrevisionen slog larm om detta redan 2003. Men varken Göran Perssons regering eller Reinfeldts reagerade på saken. Trots att kostnaden för assistans då låg närmare 30 miljarder. 2008 kom en lagändring för att man måste redovisa hur assistansersättningen användes. Men försäkringskassan som betalar ut ersättningen ville sällan utreda om felutbetalningarna och motarbetade de som ville anmäla.

Det talas ofta om fusk i bidragssystemet, men grejen är ju att myndigheter motarbetar och misstänkliggör de som vill göra något åt saken.

Är det främst på grund av att myndigheterna idag är politiserade, som de "motarbetar och misstänkliggör de som vill göra något åt saken"?

Citat:
Vi kan ju tänka oss hur polisens samarbeta med socialen kommer att bli med samkörning av register. Ingen av dessa myndigheter vill ju ta tag i saken eftersom ingen av dem har resurser eller kompets, ytterst vilja, för ta tag i de resultat som blir utfallet.

Ja, hur kommer det att bli? Ett kraftfullt slag i luften - med medias fulla och lojala stöd?
Citera
2023-09-10, 22:06
Medlem
Citat:
Hur assistansersättningen användes behövdes inte redovisas. Ersättningen var redan beskattad. De stora assistansföretag vi har idag lockade kunder med att de fick del av assistansersättningen för sin egen privata ekonomi. Det rörde sig om 10 000 varje månad för en kund. Vem lockas inte av detta. Riksrevisionen slog larm om detta redan 2003. Men varken Göran Perssons regering eller Reinfeldts reagerade på saken. Trots att kostnaden för assistans då låg närmare 30 miljarder. 2008 kom en lagändring för att man måste redovisa hur assistansersättningen användes. Men försäkringskassan som betalar ut ersättningen ville sällan utreda om felutbetalningarna och motarbetade de som ville anmäla.

Det talas ofta om fusk i bidragssystemet, men grejen är ju att myndigheter motarbetar och misstänkliggör de som vill göra något åt saken. Vi kan ju tänka oss hur polisens samarbeta med socialen kommer att bli med samkörning av register. Ingen av dessa myndigheter vill ju ta tag i saken eftersom ingen av dem har resurser eller kompets, ytterst vilja, för ta tag i de resultat som blir utfallet.

Jag vet inte om du skämtar eller inte.

Låt säga att regeringen imorgon meddelar att de vill ha en rejäl uppstramning av assistansbidrag så att skattepengar inte försnillas. En "myndighet" ska då "misstänkliggöra" det? Vad i... och detta skulle... stoppa något?

Hur ska någon som vill anmäla "motarbetas" ens teoretiskt?

Och en annan sak... du har i ett tidigare svar till mig inte bara försvarat utan hyllat detta ruttna system. Du var extremt tydlig med att du absolut inte håller med mig. Det man skriver har konsekvenser. Du är skyldig svaren på de frågor du ställer. Det är inte upp till andra. Det är upp till sådana som försvarar det ruttna monstret till system.
Senast redigerad av experten10 2023-09-10 kl. 22:11.
Citera
2023-09-10, 22:21
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Jag vet inte om du skämtar eller inte.

Låt säga att regeringen imorgon meddelar att de vill ha en rejäl uppstramning av assistansbidrag så att skattepengar inte försnillas. En "myndighet" ska då "misstänkliggöra" det? Vad i... och detta skulle... stoppa något?

Och en annan sak... du har i ett tidigare svar till mig inte bara försvarat utan hyllat detta ruttna system. Det man skriver har konsekvenser. Du är skyldig svaren på de frågor du ställer. Det är inte upp till andra. Det är upp till sådana som försvarar det ruttna monstret till system.

Vad är det jag ska svara på? Märks att du saknar kunskap i ämnet. Ingen av de som verkar inom det jag talar om skulle ifrågasätta mitt inlägg. Möjligen kan man ha olika ingångar, men det är en annan sak. Du svarar utan att ens veta vad som är random fakta.
Citera
2023-09-10, 23:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Totius säger det men kan inte peka på ett enda så kallat lagbrott och kommer heller aldrig någonsin själv försöka driva någon process kring det.
Nu visar ju debattartikeln jag länkade till exempel på flera vanliga lagbrott. Om du inte förstår texten går den uppenbarligen över huvudet på dig. Det kan inte jag göra något åt. Du har ingen aning om hur många processer jag på olika sätt har hållit på med. Att ansvariga inte ställs till svars beror på att IVO ser mellan fingrarna och låter lagbrotten passera.

Citat:
Till exempel genom att strunta i det som anmäls.
Citera
2023-09-11, 01:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ja, hur kommer det att bli? Ett kraftfullt slag i luften - med medias fulla och lojala stöd?
En erfaren och luttrad brottsutredare sa en gång till mig: ”Polisarbete nuförtiden handlar om prioritering. Vi måste prioritera korta utredningstider och högt straffvärde. Ditt ärende kan ta veckor eller månader att utreda och det är inte säkert att vi kan fälla någon i slutändan. Vi måste prioritera bort sådana ärenden”.

Polisen har varken tid eller kompetens att utreda brotten. De hänvisar utredningsansvaret till ansvariga myndigheter som struntar i det. Och medierna tittar lojalt åt ett annat håll. Ingen journalist frågar VARFÖR det är såhär.

Det är inte konstigt att kaoset breder ut sig i Sverige. Det kan ju inte bli annat än kaos.
Citera
2023-09-11, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
En erfaren och luttrad brottsutredare sa en gång till mig: ”Polisarbete nuförtiden handlar om prioritering. Vi måste prioritera korta utredningstider och högt straffvärde. Ditt ärende kan ta veckor eller månader att utreda och det är inte säkert att vi kan fälla någon i slutändan. Vi måste prioritera bort sådana ärenden”.

Polisen har varken tid eller kompetens att utreda brotten. De hänvisar utredningsansvaret till ansvariga myndigheter som struntar i det. Och medierna tittar lojalt åt ett annat håll. Ingen journalist frågar VARFÖR det är såhär.

Det är inte konstigt att kaoset breder ut sig i Sverige. Det kan ju inte bli annat än kaos.

Självklart .. samhället håller ju på att förfalla, det är det normala sedan ett antal år tillbaka. Att Polisen inte har tid och medierna tittar åt ett annat håll är helt normalt och inget att bli upprörd över, det kommer ju bli mycket värre och att vända på detta i nyktert tillstånd är omöjligt. Dessutom är ju Europa på väg ner i avgrunden som konsekvens av ställningstagandet mot Ryssland och andra auktoritära länder som Kina. Det går inte heller att vända detta med argument eller intellektuella insikter ..
Citera
2023-09-11, 09:00
Medlem
Vända det här? Min analys är att om du sätter in lite araber och afrikaner i Sverige och blandar dem väldigt väl kan deras beteende bli ungefär som svenskens. Men om de hamnar i grupp i mer än 3, då har de en annan arab som har deras naturliga beteende och de har då konfirmation på att de ska bete sig så.

Det här talar för väldigt kaos då förorterna är fulla av dem och de kan konfirmera varandras beteende. Så kulturkriget eller inte. Kulturkriget är en sak om det vore att vi hade aktiv integrationsprocess och de kunde ta efter svenskarna.

Alla som går omkring som ser en arab med en annan arab får genast känslan att de hittar varandra i sitt beteende. Oftast om de är i grupp om tre.

Om vi säger att arabländerna ser ut som de gör, så är det för att araberna beter sig så. Kultur eller inte. Samma sak händer ju i Sverige när man sätter in lite araber med varandra. Hur kan det ha med kultur att göra om exakt samma sak händer här? Då har det med ett folks beteende.

Trots allt förespråkar islam att man ska bete sig väl. Vad har islam med kriminalitet att göra? Jag fattar inte hur det är kulturellt betingat.
Citera
2023-09-11, 10:21
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Låt oss försöka gå till botten med om Keith Woods är en "öppen nazist"
Går han runt och skriker "Slava Ukraini" och påstår att "ryzzar är orcher"? Tror då mer det är en fråga om det mentalsjuka stämplade som i sedvanlig ordning kommer från ett visst håll och individ. Det är månader sedan jag var här och fortfarande är det samma gamla hackiga grammonfon som upprepar sig i tråden: nazist, nazist, nazist. Nu med en ung irländare som det senaste offret i raden att stämplas.
Citera
2023-09-11, 10:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Självklart .. samhället håller ju på att förfalla, det är det normala sedan ett antal år tillbaka. Att Polisen inte har tid och medierna tittar åt ett annat håll är helt normalt och inget att bli upprörd över, det kommer ju bli mycket värre och att vända på detta i nyktert tillstånd är omöjligt. Dessutom är ju Europa på väg ner i avgrunden som konsekvens av ställningstagandet mot Ryssland och andra auktoritära länder som Kina. Det går inte heller att vända detta med argument eller intellektuella insikter ..
Det finns inget ”normalt” i att offentliganställda tjänstemän förstör ett land i allians med likasinnade anställda inom medierna.
Citera
2023-09-11, 11:08
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:

Jaså har de sent omsider nu börjat prioritera grova brott istället för att springa runt i skogen och samla urin från dansande ungdomar

Varför det är såhär? Det är för att vi har en demokrati i landet där folket har röstat fram detta samhälle. Vi som till skillnad från 98-procentarna kan tänka må tycka det är trist att se, men vi måste ändå gilla läget för det blir inte bättre och snart kommer baksmällan från krigseuforin att drabba folket med full kraft.

Citat:
Det finns inget ”normalt” i att offentliganställda tjänstemän förstör ett land i allians med likasinnade anställda inom medierna.
Det är helt och hållet normaliserat. Att du utifrån din uppfattning om vad som är eller borde vara normalt tycker en annan sak säger mig endast att du rent internt bör förlika dig med verkligheten och som jag skriver här ovan, gilla läget.
Citera
2023-09-11, 11:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Jaså har de sent omsider nu börjat prioritera grova brott istället för att springa runt i skogen och samla urin från dansande ungdomar

Varför det är såhär? Det är för att vi har en demokrati i landet där folket har röstat fram detta samhälle. Vi som till skillnad från 98-procentarna kan tänka må tycka det är trist att se, men vi måste ändå gilla läget för det blir inte bättre och snart kommer baksmällan från krigseuforin att drabba folket med full kraft.

Det är helt och hållet normaliserat. Att du utifrån din uppfattning om vad som är eller borde vara normalt tycker en annan sak säger mig endast att du rent internt bör förlika dig med verkligheten och som jag skriver här ovan, gilla läget.
Det finns ett mycket sort regelverk, normen, för hur samhället ska fungera. Det är ingen åsikt – det är fakta. Vad du tycker är ”normalt” är något helt annat. Problemen skapas av sådana som du som godtyckligt hittar på egna ”normer”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in