Citat:
Ursprungligen postat av
Vågskålen
oyto:
"dimridåer om att vi har oss själva att skylla"
Visst har etablissemanget tidvis gjort sitt allra bästa för att ljuga oss fulla med skit, men varje tänkande individ kunde rimligtvis se igenom och över det. Och vi vet också genom SOM-studierna att svensken "alltid" varit emot flyktinginvandring. Anledningen till att svensken i allmänhet ändå inte reagerat tidigare och tydligare söker fortfarande sin förklaring. Jag konstaterar att vi även i en annan fråga (elpriset) som är mycket enklare och med omedelbar och kvantifierad kostnad ändå inte reagerar.
Förklaringen är ingen dimridå. För det första är det ingen förklaring, utan en problembeskrivning som kräver en förklaring. För det andra är det givetvis vårt problem om vi inte röstar bort folk som vi vet driver en politik som vi uttryckligen inte vill ha. Er förklaring är att vi vilseletts av en ond världsomspännande maffia, ibland (((maffia))), som har alla dinglande i sitt nät av intriger och lögner. Vilket alltså är en förklaring som inte håller för en granskning. För dels har det gått utmärkt att skaffa sig en egen uppfattning ändå - du har väl lyckats göra det? - och dessutom är den observerbara verkligheten nu sedan ganska många år så beskaffad att den inte på något vis går att undvika.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Du misstolkar. Migrationstrycket är MYCKET större idag än på 20-talet eller 60-talet. När det finns ett stort migrationstryck från Afrika/Mellanöstern/Asien mot Europa och ett stort migrationstryck från Sydamerika (plus den övriga världen) mot USA, så är det minsta motståndets väg att att inte stävja inflödet från söder med gränstrupper och en flotta i Medelhavet.
Så såg det inte ut för USA på 20-talet. Wikipedia skriver om 1924 Immigration Act: "Enacted amid increasing public and political anxiety about the country's rapid social and demographic changes, the 1924 act supplanted earlier legislation by vastly reducing immigration for countries outside the Western Hemisphere: Immigrants from Asia were banned". Det här var ju före WWII, varför det inte var några problem att lagstifta, att "Immigrants from Asia were banned".
Vi är självfallet helt överens om att inflödet borde stävjas. Men du inser säkert själv, att det är mindre ansträngande för politiker i EU och USA att strunta i att stävja inflödet från söder med gränstrupper och en flotta i Medelhavet.
Du skrev ovan, att vi tycker uppenbarligen olika. Jag vet inte om vi gör det, möjligen betonar vi bara olika faktorer? Jag har heller inte riktigt pejl på vilka "andra intressen", som du anser, att media i västvärlden är i händerna på?
Ingen av er tror alltså att det finns en "världsomspännande maffia" som koordinerar den parallella utveckling vi sett i hela västvärlden, är det korrekt uppfattat? Att media över nationsgränserna talar med en röst i frågor som migration, pandemin, klimat, geopolitik, sociala normer är bara en slump? Det finns inga konspirationer, inga agendor, ingen intention? Istället för ett övergripande västligt "klimat" så bör vi leta efter lokala orsaker och ansvar i USA, Frankrike, Holland, Belgien, Irland, Sverige...? Detta tror jag faktiskt är en ovanlig uppfattning idag, även bland "normies". Att intressen med agenda kontrollerar media är nog allmängods, så till den grad att det ju medvetet sjösätts konkurrerande konspirationsteorier om vilka som egentligen ligger bakom tidsandan.
Till Vågskålen vill jag säga att talet om "svensken" för mig inte låter så vänligt sinnat och dessutom antikverat (i stil med att "afrikanen är rytmisk" eller "juden beter sig si och så"). Att begära att just det svenska folket ska bestå av en absolut majoritet propagandaresistenta kritiska tänkare är inte rimligt i en västvärld där sociala normer förskjutits på ett sätt som skulle verkat sinnessjukt för bara en generation sedan. Precis som andra folkslag består svenska folket av en supermajoritet hyggliga medelmåttor som följer strömmen och låter sig distraheras/skrämmas av populärkultur och statstelevision. Detta innebär inte att de förtjänar bli en minoritet i sitt eget land eftersom de inte i tid och som enda folk i väst välte en svekfull elit överända. Klandret ska läggas hos eliten, inte den breda massan och om nu SD var folkets chans att stoppa utvecklingen (tveksamt) så var det upp till det partiet att göra ett bättre jobb med att framstå som ett verkligt alternativ. Kort sagt måste det till ett omsorgsfullt och kapabelt fåtal som gör sig förtjänta av tilltro från det med rätta desillusionerade flertalet.
Meijis resonemang tycker jag inte hänger ihop. Det fanns alltså politiska möjligheter i 20-talets USA att via kvoter prioritera bort inte bara asiater utan också syd- och östeuropéer, trots stora befintliga diasporor, men i dagens Europa är det för "besvärligt" att agera mot en aldrig sinande ström av afrikaner (bokstavligen hundratals miljoner i relativ närtid). Detta samtidigt som det uppenbarligen går att offra alla pengar och europeisk industri, kämpa till sista ukrainare och riskera kärnvapenkrig för att Ukraina inte ska råka ut för samma splittring efter etniska linjer som NATO bombade Serbien för att säkerställa. För att inte tala om den politiska beslutsamheten att införa lockdowns och allehanda andra tvångsåtgärder under pandemin och avveckla irländskt och holländskt jordbruk i klimatkrisens namn. Att politiker gör det lätt för sig känns helt enkelt inte som någon bra hypotes, åtminstone inte utan kompletterande premisser som går tillbaka på trycket från den där "världsomspännande maffian".