Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Jag fullkomligt njuter av det som sker i svensk media nu. Att det var Expo som startade allt är enorm humor. Att sedan expo blir anklagade för att gå SD´s ärenden är ännu mer humor!
Har även en känsla av att drevet går på starkt, och kommer inte avta innan Mustafa avgår.
Visst kan det te sig både bakvänt och ironiskt att det var just från Expo drevet utgick. Jag tycker att vi i möjligaste mån ska undvika att besudla denna tråd med "antisemitism", men i detta fall är det befogat. För Expo och dess partner SKMA utgör försvaret mot antisemitism det högsta syftet, och i ett skarpt läge är inget pris för högt i denna kamp. Herr Omars inträde i SAP:s partistyrelse är just ett sådant skarpt läge där Expo medvetet tar risken att under en kortare period främja antimuslimska intressen.
Så snart Herr Omar har tvingats bort och hans försvarare (som t.ex. Anna Ardin) har tystats kommer allt att återgå till det normala och antimuslimsk retorik blir åter tabu.
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det här mediadrevet har förbluffat mig. För sossarna måste det ha kommit som en blixt från klar himmel. Att det första mediadrevet någonsin som handlar om en invandrarpolitiker drabbar en av deras egna måste leda till frågor om den bakomliggande agendan. Det har funnits, och finns, tiotals liknande offentliga muslimer att uppröras över - en del av dem höga företrädare i andra partier.
Tanken går osökt till drevet mot Juholt som även det var osedvanligt välkoordinerat och oförsonligt.
Jag har ingen bra förklaring. På något sätt har man på senare tid fått för sig att det som vi kallar "mediavänstern" alltmer övergivit de båda vänsterpartierna för att istället sympatisera (utåt) med MP och i verkligheten med Moderaterna, och deras råare och mer utrerade nationsupplösande politik.
Men som sagt, jag vet inte vad det här handlar om eller kommer att få för följder. Det känns som att drevet kommer att hålla på tills han utträder ur styrelsen i alla fall.
Att det just är SAP som drabbas tror jag har två orsaker. Dels att Herr Omar i och med inträdet i SAP:s partistyrelse blir del av den reella makten i Sverige och inte bara en lydig och ofarlig knapptryckare i Riksdagen som t.ex. Waberi. SKMA och Expo är givetvis fullt införstådda i hur Sveriges maktstrukturer ser ut och fungerar. Styrkan och oförsonligheten i drevet mot Juholt hade nog besläktade orsaker.
Det andra skälet är att jag tycker mig se att SKMA har blivit betydligt mer aggressivt med Willy Silberstein som ordförande.