Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Det har aldrig tidigare hänt att en utifrån kommande svagare grupp flyttar in i en starkare inhemsk grupps territorium där den starkare ska försörja den svagare. Det är emellertid den situationen som nu råder. Den självklara frågan är - Varför? Mitt svar är att vi har ett samhälle där grupper numer i huvudsak kan leva Av samhället och inte som tidigare där alla levde Med samhället. Det finns en föreställning om att vi inte längre behöver en etnisk sammanhållning eftersom vi har ett system som ska garantera allas trygghet och god levnadsstandard. Systemet istället för etniciteten är därmed garanten för samhällets och dess invånares väl och ve.
Jag tror att du har rätt - detta är en historiskt exceptionell situation. Om den är helt unik vet jag dock inte.
Men jag tror inte att detta med vilka som är "starkare" och "svagare" är det relevanta att fokusera på, utan istället att fokusera på de faktiska resursflödena mellan etniciteter.
När vita kolonialister och slavägare flyttade till Afrika var de
faktiskt en
svagare grupp: De klarade inte av att försörja sig själva eller producera något av värde eller ens hålla sig friska, utan behövde för sin överlevnad att invånarna ställde upp med resurser, arbete och råvaror, frivilligt eller ofrivilligt. Möjligen med undantag av boerna i de mera tempererade södra delarna, där det gick att odla traditionella europeiska grödor och föda upp boslap från den gamla världen. Men även de var tidigt beroende av lokal arbetskraft tror jag.
På ett liknande sätt är det idag, när migrationen går åt motsatta hållet. Skillnaden är förstås att dagens svenskar (
"västerlänningar" - jag avskyr dock det flumordet), inte behöver disciplineras med våld för att dela med sig av sina resurser utan tycks ha nått någon sorts nivå av självdisciplinering/självsnöpning (stryk det som ej önskas), så att de mera självmant lättar på pungen.
Det är som när möss äter kattbajs och får i sig toxoplasma gondi som gör att de är mera beredvilliga att erbjuda sina köttresurser till katter.
Jag tror att den samhälleliga motsvarigheten till toxoplasmen är just tilltron till "systemet" som du är inne på. "Sverige är ett rikt land" som trossatsen lyder i sin vulgäraste form. Men det typiska för system är att de länge tycks motståndskraftiga mot yttre störningar, allt medan de faktiskt urholkas, men när de väl faller samman går det mycket fort. Det går så länge som det går, och sen går det inte alls.