2022-09-13, 21:48
Medlem
Aftonbladets Tone Schunnesson har besökt Moderaternas valvaka och skriver en hysterisk och stereotypiskt kvinnlig ångestfylld kulturartikel om vad hon upplevde;

Citat:
Stämningen utanför, i lobbyn på ett hotell i centrala Stockholm, är svår att sätta fingret på. Om jag ändå skulle försöka skulle jag säga att den är artig. Tv-kanalerna levererade kvällens första valundersökning till en samling människor som blev tystare och tystare. ”Det är väl tack vare Ukraina,” mumlade någon när Liberalerna kom över spärren.

(...)

Medan jag är akut ångestfylld över att Sverigedemokraterna ser ut att bli största partiet i den nya konstellationen har jag svårt att avläsa vad moderaterna i lobbyn känner för det. Jag har gråt bak i huvudet men jag ska sitta här några minuter. Jag ska samla mig.

(...)

Inne på toaletten fantiserar jag om att någon av de moderata kvinnorna också ska söka skydd på toaletten, förkrossade över Sverigedemokraternas storlek. Kvinnorna ska vara tårögda och ångerfulla, darra på rösten när de erkänner att det var ett misstag att omfamna rasisterna. Jag fantiserar om ett samtal mellan två kvinnor, där den ena håller på att tappa förståndet och där den andra försöker trösta. Som i en film där någon råkat mörda någon annan av misstag, fast här är båda mördare. Inga hysteriska kvinnor kommer.

(...)

Har inte högborgerligheten rykte om sig att vara goda människor? De läser böcker och Svenska Dagbladet. De pratar gärna om vad som är aktuellt. De är beresta, tillåter en viss skillnad mellan olika kulturer och tar i hand när de hälsar. Även om också högborgerliga måste snyta sig och pissa bättrar de inte på sminket bland folk. När de får dåliga siffror ler de och minglar. När de får bättre siffror ler de och minglar. De ser ut att ha ordning på sig själva och vill gärna ordna andra på samma sätt. Den borgerliga goda smaken är berömd och andra söndagen i september väcker den min avsmak.

(...)

Den borgerliga anständigheten är ett gift som tar död på det som är sant.

(...)

Klockan närmar sig midnatt när partiledarna börjar tala på sina valvakor. Jag står vid skärmen närmast det stora rummet där Kristersson som kvällens sista partiledare ska tala. Att lyssna på valnattstalet är att lyssna på en dement. Verkligheten de beskriver är en annan än där jag är. De ler, säger sig vara stolta och glada över ett val alla utom rasister har förlorat.

(...)

Framför mig pratar två moderata kvinnor om sin människosyn, precis som i min toalettfantasi. Men de säger inte som i dagdrömmen utan skämtar om att Nooshi Dadgostar påstår att valrörelsen handlat om att vissa människor är mindre värda. Kanske är människor oroliga, säger Dadgostar, över att skicka sina barn till skolan eftersom högernationalisterna blivit så stora. Kvinnornas manliga sällskap säger bekymrat att vänsterledaren talar osammanhängande. Kvinnorna håller med.

(...)

Senast jag hörde ramsan var 2010, när jag för första gången såg Sverigedemokraternas valvaka på tv. Hur obehagliga jag tyckte de övertända, vrålande männen var, när de skrek en ramsa med samma melodi mina högstadiekamrater hade använt när de skrek ”Sverige åt svenskarna”. På tv:n börjar Sverigedemokraterna dansa conga och ute i hotellkorridoren har dörrarna äntligen slagits upp till salen där Ulf Kristersson ska tala

(...)

Men människorna i den här salen ser sig själva som anständiga människor med god smak. Moderater är minsann inga tölpar. Den här gången hör jag inga skratt.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...es-rost-del-10
Detta är det mest avslöjande;

Citat:
Har inte högborgerligheten rykte om sig att vara goda människor? De läser böcker och Svenska Dagbladet. De pratar gärna om vad som är aktuellt. De är beresta, tillåter en viss skillnad mellan olika kulturer och tar i hand när de hälsar.
Aftonbladets definitionen på att vara god är att läsa böcker, den vänsterliberala (förutom Gudmundsson) tidningen Svenska Dagbladet och ha pengarna att resa. Ja och hövlighet såklart. Aftonbladets skribenter förstår inte varför manliga arbetarna inte längre röstar på Socialdemokraterna. Varför S stöd inte sträcker sig längre än till underbetalda och underanställda invandrarkvinnor i den kommunala vården. Många av dem som tror att de måste rösta på S för att överhuvudtaget ha ett jobb.

De traditionella svenska arbetarna röstar inte på Socialdemokaterna eftersom de är per definition är onda enligt Aftonbladet. Bor du inte i 28 miljoners lägenhet på Södermalm, jobbar som journalist och tjänar 150,000 i månaden är du per definition ond enligt Aftonbladets skribenter. Detta är så typiskt för den journalistiska överklassen. Vidare är stereotypen att arbetare och fattiga inte läser böcker fullständigt idiotiskt. Drivor med arbetare och fattiga har förövrigt högre utbildning. Det räcker med att titta på hur det går för många av dem som läst på journalisthögskolan. De jobbar i vården på halvtid och tjänar 15,000 i månaden - men de kanske är obildat white trash för att de inte fick arbete i Public Service, i Bonnier eller Schibstedkoncernen?

Det är ingen hemlighet att journalisterna tillhör den absoluta eliten i Sverige. De anser sig ha moralistiskt, politiskt och ekonomiskt företräde. De kan avsätta, hota och moralisera. Journalisterna och då i synnerhet på Aftonbladet är rikare och betydligt mer inflytelserika än de flesta moderater. De flesta moderater är småhusägare på Lidingö och i Stockholms yttre villaförorter. Det är inga rika människor. Schunnesson föreställer sig att M består av Wallenbergare. Det stämmer inte. Den familjen är förövrigt liberal och inte moderat. Aftonbladet ledar och kulturskribenter vill så gärna ha Bo Lundgren tillbaka eftersom de kan hantera Bo Lundgren. Tidningen kan dock inte hantera ett populistiskt moderaterna. De vet inte hur de skall förhålla sig till detta och då lyser journalisternas elitism fram - den nya överklassen.

I Vänsterpartiet är man mer tydlig om att man inte längre är ett arbetarparti. Nu kräver Rossana Dinamarca att V blir ett parti för urbana kvinnor och invandrare i förorterna. Tydligen är etniska svenskar så som "Roy och Roger" och andra arbetare ett direkt hot mot vänsterpartiet långsiktiga intressen. Ett parti som enligt Novus har 44% akademiker bland sina väljare (mer än moderaterna);

Citat:
DAGENS ETC. Delar av Vänsterpartiet lever i det förflutna och håller fast vid en föreställning att partiet kan vinna väljare som partiet inte kan vinna, säger Rossana Dinamarca. – Partiet behöver förstå att vi måste lämna Roy och Roger på macken, vi kommer inte att vinna dem. Vi måste ut i förorterna, säger hon.

https://www.etc.se/inrikes/dinamarca...nt-v-s-ledning
Det lustiga är att varken journalisterna eller V-märkta ex-politiker som Rossana Dinamarca har koll på invandrare. Vad har V tänkt sälja till invandrarna i Rinkeby, Tensta och Rosengård? HBTQ och feminism till troende muslimer? Kurd-nationalism till araber?, NATO-vänlighet till sekulära Assad-vänliga arab-nationalister? Skattehöjningar för småföretagare? Berätta för afrikanska svenskutbildade ekonomer att de skall nöja sig med att köra taxi eller jobba halvtid på McDonalds som någon Aftonbladet-skribent sade i någon spinn-off av SVT: Debatt.

Det finns ingen vänster kvar. Den är död och det kan vara dags att framförallt S/MP/V och de elit-institutioner som de äger att säga som det är. De är kosmopolitiska NATO-vänliga Davosliberala partier. Tone Schunnesson är precis lika "vänster" som Bill Gates eller Jeff Bezos. Pettersson och Lindberg är i alla fall ärliga och kallar sig för liberaler. Det är Gates och Bezos intressen som den så kallade "vänstern" representerar. Moderaterna kanske representerar kälkborgerliga friskoleintressen men S/MP/V och deras elit-institutioner (där Aftonbladet ingår) representerar betydligt större nyliberala ekonomiska intressen. Den så kallade "vänsterns" största misstag är att de inte är ärliga och det är faktiskt något som Rossana Dinamarca efterfrågar.
Senast redigerad av Edgerton 2022-09-13 kl. 22:24.
Citera
2022-09-13, 22:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Så länge de elit-strukturerna ser ut som de gör i Sverige kommer Jimmie Åkesson och hans väljare kunna spela martyrkortet.

Efter att ha tagit del av dessa tirader du sammanställt, tomma på politiskt sakinnehåll, känns det udda att anklaga Åkesson för att spela martyrkortet. Tvärtom har han får jag säga haft en beundransvärd förmåga att svara sakligt på vilket trams han än fått kastat i ansiktet. I många år nu.
Citera
2022-09-13, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Efter att ha tagit del av dessa tirader du sammanställt, tomma på politiskt sakinnehåll, känns det udda att anklaga Åkesson för att spela martyrkortet. Tvärtom har han får jag säga haft en beundransvärd förmåga att svara sakligt på vilket trams han än fått kastat i ansiktet. I många år nu.
Vad ska jag säga. Det är underligt. Aktuellt ägnade 11:19 minuter av sitt 45:46 minuter långa program åt Sverigedemokraterna. Mycket av detta var en debatt mellan Willy Silberstein (SKMA) och liberalen PM Nilsson (Dagens Industri). Silberstein hävdade att SD är nynazister vilket han inte hade några belägg för annat än att hänvisa till Expressen och Expo. Det oväntade i debatten var att PM Nilsson inte rullade runt på rygg. PM Nilsson förklarar hur situationen ser ut och att SD inte alls är lika farliga som det hävdas av det mediahus han arbetar på.

Silberstein ansåg att Björn Söder är "nazist" eftersom Söder anser att judar (och samer) är en nationell minoritet med medborgarskap och där med inte etniska svenskar. Det var ett eko från gammal förvirrad debatt som framförallt SKMA förstörde genom att medvetet sammanblanda etnicitet med medborgarskap. Jag skall inte gå in på detta. Hur som helst byte PM Nilsson och journalisten fokus för slippa älta en gammal meningslös debatt. Det som Willy Silberstein faktiskt hade rätt i var att allt färre bryr sig om vad Expressen skriver. David Baas avslöjanden ger inget stort genomslag längre. Annars var det påtagligt i debatten att PM Nilsson är en borgerlig partigängare av rang som bryr sig mer om skattesänkningar för rika människor än om judisk ängslighet och sensitivitet.

https://www.svtplay.se/video/3393103...950&id=egvgMy6

Efter Centerpartiets felberäkning om väljarströmningar (C tänkte sig att landsbygdsväljare skulle ersättas av L och Mp-väljare) som resulterade i att C förlorade var fjärde väljare så höjs det nu röster om att lägga om kursen. Från Expressen;

Citat:
Det råder stor förstämning inom Centerpartiet efter söndagens val, då man tappade mest av alla partier. Nu höjs kritik mot partiets stora fokus på SD i valrörelsen – och röster för att helt ändra strategin framåt. – Det är ett tungt slag från väljare mot Centerpartiet, och det måste vi ta på djupaste allvar, säger C-profilen Fredrick Federley.

(...)

De röda linjer man drog upp mot Vänsterpartiet missade det faktum att det är ett helt annat parti som landsbygdsväljarna är oroliga för och skulle vilja se röda linjer mot. – Miljöpartiet är ett större problem för våra gräsrötter än Vänsterpartiet. Tittar man på Dalarna till exempel finns det valdistrikt där inte en enda person röstar på Miljöpartiet. Man upplever MP som ett större hot mot livsstilen man lever, där människor har två bilar för att både han och hon ska kunna ta sig till jobbet och skjutsa sina barn, säger han.

En C-profil som Expressen talat med säger att mycket talar för att Annie Lööf kommer lämna, men tycker inte det är överordnat. – Jag varken tror eller tycker att nuvarande ledning ska leda oss i valet 2026. Men för mig är det inte bråttom att några ska sluta, men det är däremot bråttom att börja diskutera vad vår roll i svensk politik ska vara, säger källan som också underkänner partiets strategi och ensidiga fokus på SD i valet.

https://www.expressen.se/nyheter/val...s-valresultat/
Rösterna är inte ens färdigräknade och kraven kommer nu att Centerpartiet skall falla in i ledet på det sättet som M,KD och i mindre utsträckning L har gjort. Sverigedemokraterna vinner redan normaliseringspoäng och valet är inte ens över. Aftonbladets Lovisa Arvidsson pekar på S och C förlorar sina kärnväljare till SD;

Citat:
Precis som S har svårt att övertyga arbetarväljarna om att de har den bästa politiken för dem, har C svårt att övertyga sin tidigare trogna skara på landsbygden. De har inte längre en politik som bygger landet bortom städerna. Samhällskontraktet står på spel. Båda partierna blöder till SD och har gjort det en längre tid. Det är hög tid för både S och C att förstå varför kärnväljarna överger dem. Deras historier är mer lika än de vill kännas vid.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...en-at-sitt-ode
Vad nu S och C skall göra får vi naturligtvis aldrig veta och som vanligt kommer det säkert misslyckas. Däremot uppfattar jag att Centerpartiet har gjort korrekt bedömning att vända sig mot städerna. De hade otur så det finns ingen mening för C att bli ett landsbygdsparti och gå den vägen som M, KD och L har gjort. Å andra sidan tror jag inte att C-kongressen kommer tolerera det här dåliga resultat så "risken" finns att även Centerpartiet snart springer samma väg som Liberalerna har gjort för att rädda sitt skinn. Det betyder Sverigedemokraterna kommer legitimeras ytterligare om Centerpartiet kastar in handduken.

Det är förövrigt kaos i Liberalerna (L)

Citat:
Flera källor i Liberalerna vittnar om chockstämning i partiet efter söndagens val. En glädje över att inte åka ur riksdagen – men en djup oro över att Sverigedemokraterna blir största partiet i blocket. Liberalerna sitter nu i en rävsax. De som Aftonbladet pratat med framhåller att partiet aldrig kommer gå med på att släppa in SD i regeringen, eller rösta fram en regering där SD ingår. Men får de sin vilja igenom kommer det att kosta politiska eftergifter: SD får sannolikt igenom stora sakpolitiska vinster i regeringsförhandlingarna vid maktskifte. Något som är svårt att acceptera för L.

(...)

– Vi som jag jobbat i valrörelsen, stått i valstugor, knackat dörr och fått frågor om hur vi ska förhålla oss till SD. VI har lovat dyrt och heligt att vi ska försvara liberala värden. Till exempel när det kommer till bistånd, kulturpolitik och asylrätt, säger en L-källa. Källan ger några exempel på frågor som liberaler mött under valrörelsen: – Hur många är ni beredda att utvisa till Kabul? Hur mycket ska ni skära i biståndet? Var ska ni införa visitationszoner? Vad är ni beredda att ge i utbyte mot ministerposter? Slår vi inte vakt om de liberala värdena och håller vad vi lovat - då kommer det gå åt helvete, säger källan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-ha-falkogon
Partiet tog en risk och vände sig till den högra sida och förlorade drivor med väljare men räddades kvar av M och C-väljare. Nu när de väl är på högersidan vill de inte befinna sig där längre. Hur ska de ha det? Jag undrar vem som är kaptenen på det där skeppet. Det värsta är att Liberalerna i valet 2026 kommer hitta något sätt att nässla sig kvar i riksdagen ytterligare fyra år. Partiet är ett plåster vi aldrig blir av med. Jag har accepterat det.

Det måste nu stå klart för de flesta att ingen av partierna i riksdagen vinner på att ge sig på Sverigedemokraterna och göra anti-SD politik till deras enda politik. Det är bättre att göra som M och KD och inte prata om SD och förhandla med dem i de församlingar de måste förhandla med dem. Jag antar att C kommer förstå det under den här mandatperioden och efter att L ordnat upp sitt interna kaos kommer även deras gräsrötter och aktivister förstå detta. Å andra sidan - det kan gå åt andra hållet. Vad vet jag.
Senast redigerad av Edgerton 2022-09-14 kl. 00:23.
Citera
2022-09-14, 07:54
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Alla dessa inlägg av kvinnor som Edgerton exemplifierar, med eller utan penis, som nu fullständigt exploderar i sina känsloyttringar är nog bara en övergående period, innan de inser att vi är på rätt väg. De behöver raka besked, tydlig vägledning och någon som kan ta beslut utan att fastna i känslor och genomgående sämre alternativ som bara skjuter upp problemen. Som den gode Allard sagt, de ligger 30 steg efter utvecklingen, dags att vakna nu. Därför positivt att vi åter får ett gäng män, räknar även Ebba dit, som bör kunna visa vägen, ta de beslut som behövs för att gå vidare till nästa steg. Det kommer ta tid men är övertygad om att de känslostyrda kvinnorna kommer räta in sig i ledet och tystna ju mer lösningar som presenteras och vi åter tar kontrollen över sakernas tillstånd. Ljusare tider väntar, även för de som nu hysteriskt gråter.
Senast redigerad av redrik.feinfeldt 2022-09-14 kl. 08:25.
Citera
2022-09-14, 08:11
Moderator
Siegfrids avatar
Håll fokus på mediakriget om mångkulturen.
Inlägg som främst handlar om valet har ett annat forum (FB) Valet 2022
/Mod.

Citera
2022-09-14, 10:06
Medlem
Kan tänka mig att Finlands Sanna Marin kan vara en förebild för moderna, framgångsrika svenska kvinnor; hon är bra byggd, smal, finlemmad med ett bra leende och någon som kan ta för sig när det är läge. För några dagar twittrade hon ju som alla vet att "Sanctions Must Harm ‘Everyday Lives of Ordinary Russians". Är inte detta ett bra exempel på den cancel- och uteslutningskultur som den feministiska rörelsen skapat? De som inte tänker rätt skall straffas. Det är en ostrasistisk häxkultur som bestämmer vad som är rätt och fel, sant och falskt, i det ortodoxa åsiktsrummet. Självklart är Sanna Marin som individ blott en exponent och produkt av vad som ligger i tiden, men ändå ..

Korrigering: Sanna Marin sa detta till EU-parlamentet.
Senast redigerad av Swordomer 2022-09-14 kl. 10:23.
Citera
2022-09-14, 12:20
Medlem
En liten utflykt till England, men jag postar det här eftersom den krönika och skribent jag tar upp är så urtypiska för den "rasifierade wokevänstern" som vi annars möter den i DN, ETC eller Rummet. Det här är också en text som nästan lika gärna kunde tänkas skriven när vår egen kung ska läggas i graven (kanske av Mona Masri eller Maria Ripenberg).

Först litet bakgrund:

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Fruktansvärt virrig (och anspråksfull) krönika som vältrar sig i ett galopperande offerkomplex, en självskapad identitet som den ädla men utanförstående afrikanskan, ättling till slavar, och en arrogant fientlighet mot det land där hon lever, studerat och byggt sin karriär i media. Visserligen är det här ett exempel från England, men samma diskurs finns ju sedan länge i Sverige (t ex Judith Kiros och Pascalidou). Detta är värre än Behrang Miri, mina damer och herrar!

Afua Hirsch, ghanesisk-norsk-judisk medieaktivist och f d advokat, bosatt i England, skriver i Guardian (där hon är krönikör) om "vad Storbritannien kan lära av Afrika när det gäller kulturpolitik", konst och museer.

https://www.theguardian.com/commenti...ultural-sector

Ännu en aggressiv höjdarkrönika av samma skribent i samma tidning; denna gång försöker hon beskriva sorgen efter drottning Elisabeth som ett fikonlöv för ingrodd brittisk rasism och afrofobi (som lever och frodas än idag, enligt Hirsch). Jag tror inte ens hon fattar hur von oben hon låter, eller så har hon helt enkelt bestämt sig för att skita i den saken, i kraft av sin privilegierade position (examen från Oxford, karriär som advokat och åsiktsjournalist i en av UK:s största tidningar, tv-produktioner osv). Stora delar av krönikan är dessutom troligen skrivna i förväg, i varje fall som utkast: hon har haft dem på lut för ett ögonblick i offentligheten som hon visste skulle komma och hade bestämt sig för att kommentera.

Trots att drottningen inte hade någon politisk makt, trots att det är allmänt omvittnat att hon var emot rasism och segregation och såg med stor sympati på ansträngningar att demontera rasistiskt präglade samhällen som t ex Sydafrika eller "the Old South" i USA, beskriver Hirsch henne och monarkin som nersmetade med generationer av svartas blod. Frågan hur det har gått med demokratin i de flesta aftikanska stater efter att kolonialmakterna tågade ut för sextio år sedan berör hon förstås inte ens, hon ser själva den frågeställningen som rasistisk. (I en annan krönika skrev hon att "den rasism som dödade George Floyd avlades i Storbritannien").

Citat:
Ursprungligen postat av Afua Hirsch
The plunder of land and diamonds in South Africa, crimes that adorned the Queen’s very crown. The physical suffering that continues from violence inflicted by her government in Kenya, even as her reign was celebrated for having begun there. The scars of genocide in Nigeria, events that took place a decade into her rule. In Britain, minoritised people are remembering this Elizabethan era through the lens of the racism that was allowed to thrive during it. Shooting the messenger – the radio host and former footballer Trevor Sinclair was quickly hung, drawn and quartered for voicing this perspective – has failed to quell the tide of global truth-telling.

The burdensome task of truth-telling – to a hostile Britain more used to hearing that its past is glorious – has always fallen unequally on the descendants of empire. Yet as I write, our stories are continuing to be erased. During her reign, the BBC tells us, colonies “gained independence”, but there’s no mention of those who were imprisoned, shot and killed in the struggles – from the Gold Coast to Cyprus, India and Malaya – that were required to win it.

This trauma is not recalled with a single voice. One of the effects of the empire that Queen Elizabeth personified is that it is unevenly remembered within our communities. People who were enslaved were taught that their assimilation into the culturally superior empire was a form of advancement. Families such as mine in Ghana experienced the violence of colonialism, and were then educated to believe it was justified.

I will never forget visiting Independence Arch in Ghana. This was the nation proud to have been the first black African people to successfully break free from empire, and here was the physical focal point of that freedom – an archway bearing a symbolic black star. When I looked inside, I found a reality check: a plaque dedicated this freedom to none other than Queen Elizabeth II.

I understood it as a lesson that even in our freedom, we are not free. We are expected to be grateful for having been colonised. We are racialised, and then expected to prove that racism exists. Even as black British people continue to die at the hands of the state, such as the unarmed Chris Kaba, news of the black community’s mourning is obscured by the more important story of royal mourning. To the extent that it’s ever acknowledged that black lives matter, now is certainly not the time.

(---)

When I am attacked for applying reason to what is obviously an emotional situation, one of the allegations will be that I dare speak of race, when the real oppressor is class. And yet here we come to the other mainstay of royal ideology – the Queen was the class system personified. Her role, and that of the King who succeeds her, is to sit at the apex of a class system, in a hierarchy anointed by God. In some cases, it’s hard to distinguish this from the idea that she was indeed a god herself – the British tabloids began seeing her omnipresence in rainbows and old-lady-with-a-hat-shaped clouds hovering benignly over the land.

Change has come, but the systems of race and class that delineate our destinies remain. The genius of our monarchy is that it transforms people who have the most to gain from dismantling those systems into passionate subjects of the Crown instead.

If it were possible to set all of this to one side, maybe I would like to mourn the Queen, the hard-working old lady who has been the symbol of my country for my, even my parents’, entire lives. But I can’t separate her from a reign that refused to acknowledge this reality, let alone attempt to change it.

Nor do I get to opt out of the emotional labour of processing the memories that other British people refuse to acknowledge. Until now. Last week, Britain lost the luxury of long-lasting denial, at the same time as it lost its Queen.

https://www.theguardian.com/commenti...british-empire

Det här är verkligen woke i kubik, och Hirsch vet naturligtvis att det bara är vita västerländska samhällen som det lönar sig att ifrågasätta enligt denna kvasihistoriska metodik och ställa sådana krav - i alla andra länder skulle responsen bli att hon bleve utkastad eller utskrattad.

Man kan också notera att hon inte verkar se något värde över huvud taget i UK (eller England) som nation, för henne är landet bara en väldig uppsamlingsplats, och alla som sätter foten där har samma rätt att kalla landet sitt och definiera det genom sina privata (eller påhittade) berättelser (även om dessa berättelser och idéer är rotade någon helt annanstans.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-09-14 kl. 12:33.
Citera
2022-09-14, 14:58
Medlem
longbow4ys avatar
Hur mycket stöd har Ryssarna använt för att uppmuntra mångkultur i Sverige?
Ryssland har i hemlighet skickat minst 300 miljoner dollar, motsvarande drygt 3,1 miljarder kronor, till utländska politiska partier och kandidater i fler än 20 länder sedan 2014.
...
Syftet är enligt den amerikanska underrättelsetjänsten att överföra pengarna för att få ryskt inflytande.
...
”detta är ett minimibelopp och att Ryssland sannolikt har överfört ytterligare betalningar i hemlighet som inte upptäckts”.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/u...dska-politiker

Följdfrågan är givetvis om USA eller någon annan makt också skickat pengar i hemlighet för att påverka.

En del verkar tro att det inte hänt. En del vill inte tro det hänt. Och en del vill inte att det avslöjas.
Citera
2022-09-14, 20:10
Medlem
Det ser ut som eftervalskampanjen mot SD fortsätter; Aftonbladets ledarredaktör Anders Lindberg lovar att Aftonbladet ska kämpa mot M/SD/KD under de kommande fyra åren.

Citat:
På Aftonbladets ledarsida kommer vi att fortsätta vara i ständig opposition mot orättvisor, maktmissbruk och rasism. Vi viker inte en tum, oavsett vem som för tillfället styr i Rosenbad. Som Sveriges största och mest engagerande ledarsida kommer vi aldrig att ge upp. Du kan räkna med oss.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...rlunda-sverige

Aftonbladets Gellert Tamas skriver om SD-hotet under rubriken "De kommer fortsätta att sprida sitt hat".

Citat:
En integrerad del av detta ”kulturkrig” är det verbala våld som har präglat partiet. ”Vi är en motståndsrörelse”, förklarade den rättspolitiske talespersonen, Kent Ekeroth, i ett tal i Trelleborg hösten 2015.

(..)

Kan det vara så att det tidsmässiga sambandet mellan bränderna och Sverigedemokraternas landsomfattande kampanj, med uppmaningar att ”gå man ur huse” och ”agera”, var en ren tillfällighet? Ja, hävdar Sverigedemokraterna. Nej, säger såväl forskningsresultat som svenska rättsvårdande myndigheter: ”När gränsen för vad som är normalt att uttrycka hela tiden flyttas fram kan det leda till att våldsbejakande extremister tycker sig ha stöd, inte bara för sin uppfattning, utan även för att begå brott”, sammanfattade Säpo i sin senaste årsrapport.

(..)

Inget annat parti har så medvetet och konsekvent använt sig av hån, hat och hot som ett politiskt medel. Det svenska näthatets historia går hand i hand med Sverigedemokraternas historia och utveckling.

(..)

Det är detta parti som delar av borgerligheten, påhejade av ledarskribenter på tidningar som Expressen, Göteborgsposten, Svenska Dagbladet och Dagens Industri, tror sig kunna kontrollera och styra. Erfarenheterna hittills har visat på motsatsen. Normaliseringen av Sverigedemokraterna har skett på bekostnad av röster från moderater, kristdemokrater och liberaler.

Och det har brutaliserat och förråat samtalsklimatet. Det kan mycket väl bli så att Sveriges lagstiftande församling, riksdagen, utser en regering som är helt beroende av Sverigedemokraterna. Samma parti vars desinformations- och propagandacentral samtidigt fortsätter att sprida sitt hat mot alla dem som de anser har ett – för att citera partiledaren Åkesson – ”högt tonläge” mot dem.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...gedemokraterna

Kulturjournalisten Hynek Pallas skriver i Göteborgsposten att nu även M, KD och L utgör ett hot (vad jag förmodar är liberalismen) på grund av deras samarbete med Sverigedemokraterna;

Citat:
Vi kan göra listan på hoten som SD – och nu M, KD och L – utgör hur lång som helst. Men centralt efter detta val är ändå sorgen över hur många väljare i det här landet som struntar i vad folk med kunskap om rasism säger. Vad så många Förintelseöverlevare med oro ger uttryck för och vad de som har erfarenhet av kommunistiska diktaturer berättar. Vad invandrare – och många andra som känner att det inte kommer vara behagligt att avvika från normen i den svenska offentligheten framöver – försökt förklara för er. Sorgen över att inget av detta i slutändan spelade någon som helst roll för en växande del av väljarna.

https://www.gp.se/kultur/kultur/det-...aign%3Dfollow=

Aftonbladets Wolfgang Hansson varnar för att SD kanske inte kollapsar;

Citat:
Samtidigt har extrempartierna anpassat sig bland annat genom minskat EU-motstånd och en tuffare ton mot Ryssland. De försöker bli mer rumsrena genom att rensa ut företrädare som är alltför frispråkiga med kontroversiella åsikter. De högerextrema behöver inte ens komma till regeringsmakten för att påverka. Men om de väl hamnar där är det inte mycket som talar för en kommande kollaps.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...xtrema-partier

NWT-koncernens flaggskepp Nya Wermlands Tidnings "liberalkonservativa" ledarsidor anser att väljarna för att ha röstat fel;

Citat:
Vi ser att SD:s framgångar effektivt blockerar vad som annars skulle innebära solklara icke-socialistiska majoriteter. Därvidlag är inte Karlstad och Värmland annorlunda än hur det varit i riket de senaste mandatperioderna. Fast det verkar inte de som röstar på SD bry sig om, hur kontraproduktivt det än är.

https://www.nwt.se/2022/09/13/maktsk...gion-varmland/

Björn Söder och Markus Wiechel på Willy Silbersteins (SKMA) TV-framträdande, i vilket han anklagade SD för att vara nazister genom att hänvisa till Expo, Expressen och ett gammalt uttalande av Söder.

Citat:
Samma dag som SD:s partiledare ser talmansposten som en ”paketlösning” i regeringsförhandlingar går vice talman Björn Söder till hårt angrepp mot SVT:s ”Aktuellt”. Söder anklagar SVT för att låta debattören Willy Silberstein ”framföra rena lögner” oemotsagd – och kräver att public service reformeras i grunden.

https://www.expressen.se/nyheter/val...ice-i-grunden/

Eftersom Björn Söder inte rullade runt på rygg efter att han anklagats för att vara nazist, för att ha förklarat etnicitet, nationell minoritet och medborgarskap, går Expressens ledarsida till angrepp mot Sverigedemokraterna;

Citat:
...Men av allt att döma kommer Sverigedemokraterna att få ett stort inflytande på nästa regering. Att ett parti med rasistiska rötter nu får mer makt väcker rädslor hos många människor i landet.

(...)

Ett stort allvar vilar också på Jimmie Åkesson. SD-ledaren leder inte längre någon obetydlig ytterkantsrörelse utan Sveriges näst största parti. Det förpliktigar. Willy Silberstein från Svenska kommittén för antisemitism uttryckte i tisdagens Aktuellt en oro över att extremistiska krafter ska få vind i seglen med anledning av SD:s framgångar. Han påminde om att det rasistiskt motiverade våldet ökade i USA efter att Donald Trump valts till president.

Jimmie Åkesson kan inte styra över vad enskilda svenskar gör, men han måste betänka att det har stor betydelse vilka ord han nu använder. SD-ledaren måste visa att han förstår att Sverige har blivit ett invandrarland. Även andra ledande sverigedemokrater står inför ett val. De kan antingen verkar förtroendeskapande eller bidra till att förstärka oron för SD. Visst finns det politiska motståndare som ständigt försöker fultolka uttalanden från partiets företrädare. Men att Björn Söder twittrar om att reformera public service när ett inslag i Aktuellt inte faller honom på läppen är just den typen av plumpt maktspråk som skrämmer med SD.

Om Sverigedemokraterna inte har en talmanskandidat som kan uppföra sig mer samlande än så bör man inte göra anspråk på den posten – och övriga partier bör stötta andra kandidater. Men det gäller samtidigt att se att uppdelningen i ett ”vi” och ett ”dom” inte är så tydlig som den ofta framställs. I SVT:s vallokalsundersökning är Sverigedemokraterna näst största parti även bland de väljare som huvudsakligen har växt upp utanför Europa. Det är en nyttig påminnelse om att människors åsikter inte automatiskt är en följd av deras ursprung.

https://www.expressen.se/ledare/jimm...lan-pa-allvar/
Expressen kräver att Jimmie Åkesson skall "förstå att Sverige har blivit ett invandrarland". Expressens vill naturligtvis att SD skall ge upp sin försiktiga inkluderande nationalistiska ideologi och istället anamma en form av liberal nationalism där liberala tidningar och partier skall avgöra vilka som är fiender och vänner och vilka som skall omfattas i "vi".

Vad det inte handlar om är att Expressens ledarsida pekar på att Sverige är "mångkulturellt" och att policy behövs utarbetas för att ett sådant samhälle ska kunna hålla ihop. Om så var fallet hade inte Expressen ägnat sig åt att sparka på framförallt muslimer och minoriteter och anklagat dem för att vara "terroristsympatisörer", "extremister" och "illiberala". Således, jag tror inte att SD kommer ändra sin ideologi och i synsätt på Sverige bara för att Expressens ledarsida vill det.

Vidare skriver Expressen att SD (och övriga partier) inte bör välja Björn Söder till talman eftersom Söder, inte helt oväntat, blev upprörd och krävde Public Service skall vara sakliga. Således, SD skall alltså inte få försvara sig när de kritiseras. Expressens har ett utstuderat och tråkigt mobbingbeteende som inte direkt gynnar deras politiska agenda.

Jag uppfattade inte att Public Service var osakliga i den bemärkelsen att de tog sida för Silberstein. Jag fick känslan av att programledaren var ytterst försiktiga för att provocera SD och var femte väljare. Det var därför programledaren inte plockade upp diskussionen om etnicitet, medborgarskap, nationell minoritet diskussionen. Men det spelar mindre roll. Även politiker måste få kritisera Public Service.

Jag tror att Gellert Tamas kommer få rätt. De liberala eliterna på de stora tidningarna kommer antagligen inte kunna kontrollera Sverigedemokraterna. I alla fall inte på det sättet som de vill. Kanske satsade Expressens ledarsida på fel kort? Kanske de skulle ha tagit sida för Centerpartiet och arbetat för att sänka Liberalerna. Det hade gynnat dem betydligt mer.
Senast redigerad av Edgerton 2022-09-14 kl. 20:39.
Citera
2022-09-14, 20:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det ser ut som eftervalskampanjen mot SD fortsätter;

Jag uppfattade inte att Public Service var osakliga i den bemärkelsen att de tog sida för Silberstein. Jag fick känslan av att programledaren var ytterst försiktiga för att provocera SD och var femte väljare. Det var därför programledaren inte plockade upp diskussionen om etnicitet, medborgarskap, nationell minoritet diskussionen. Men det spelar mindre roll. Även politiker måste få kritisera Public Service.

Willy Silberstein blåljög när han sa:

"I det förra valet för fyra år sedan, då gick Sverigedemokraterna bland annat till val på att jag som jude inte är svensk, vilket är ett oerhört kränkande förslag. Det var ett förslag som partiet drev. Dåvarande talman och jag hade en debatt om detta, där han med emfas sa, att jag som jude inte kan vara svensk".

Det är en ren lögn, att SD skulle ha gått till val på något sådant förslag. Föga förvånande blev Björn Söder förbannad.
Citera
2022-09-14, 20:53
Medlem
Citat:
Expressen kräver att Jimmie Åkesson skall "förstå att Sverige har blivit ett invandrarland
".

Blev för jobbigt att citera från telefon. Sorry Edgerton.

Just detta reagerade jag starkast på när jag läste. Här pratar vi om en person/ett parti som i varje vaken stund framhållit, med all rätt, invandringen som det enskilt största samhällsproblemet under decennier. Nu helt plötsligt, när någon form av inflytande står framför dörren, ska Jimmie & Co bara resignerat konstatera fakta. "Det var så här det blev. Vi kan inget göra. Nu får vi försöka göra en katastrofal situation något lite mindre katastrofal genom att minska invandringen. Mer går inte att åstadkomma."

Nej gott folk. Detta duger icke! Prio ett om inte nu Liberala extremister sätter käppar i hjulet, är att jacka upp återvandringsverket. Ta från bistånd och lägg resurser där. En redan implementerad verksamhet får mångdubbelt ökade anslag och hugade tjänstemän som alltid äskar mer pengar för sin verksamhet kommer att gnugga händer och säga " Ge oss mera pengar, vi måste anställa fler".

Expressen har verkligen en defaitistisk attityd. Anna D stod i typ Aktuellt dagen efter valet och bedyrade "Det blir inte så farligt. Bara som Danmark". Har för mig även PM Nilsson var inne på samma linje. Men, ett stort men, blott Sverige svenska invandringsproblem hava. Det som eventuellt ger resultat där blir endast en marginaleffekt här. Expressens linje hade varit hyfsat gångbar på 90- talet. Det här hänt en del sedan dess...
Citera
2022-09-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Willy Silberstein blåljög när han sa: "I det förra valet för fyra år sedan, då gick Sverigedemokraterna bland annat till val på att jag som jude inte är svensk, vilket är ett oerhört kränkande förslag. Det var ett förslag som partiet drev. Dåvarande talman och jag hade en debatt om detta, där han med emfas sa, att jag som jude inte kan vara svensk". Det är en ren lögn, att SD skulle ha gått till val på något sådant förslag. Föga förvånande blev Björn Söder förbannad.
Ja, det var ju inte en direkt stark argumentation från Silberstein. Å andra sidan har du just läst artiklarna på SKMA. Det är en fasansfullt låg nivå. Det har varit en hel del tjafs mellan höger/vänster-sympatisörer och Judiska Ungdomsförbundet (JUS) på Twitter. Det resulterade i att JUS var tvungna att twittra ut någon förklaring till vad de gör;

Citat:
Många på twitter verkar ha svårt att förstå vad vi gör och använder oss som slagträ för att kamma hem billiga politiska poäng. Här följer en tråd i hopp om att reda ut några oklarheter. Vårt huvudsakliga syfte är att främja det judiska barn- och ungdomslivet i Sverige. Detta gör vi på flera olika sätt. Vi har ett 20-tal medlemsorganisationer runtom i landet som vi ger direkta medel till för att de ska organisera lokala aktiviteter.

Vi som paraplyorganisation består av en styrelse om 6 ledamöter och en tjänsteman. Vi försöker i snitt arrangera 2-3 aktiviteter/år för våra medlemmar. Utöver det arbetar vi mycket med påverkansarbete mot olika makthavare, politiker och myndigheter. En annan del av påverkansarbetet görs direkt mot civilsamhället genom debattartiklar, medieframträdanden och intervjuer. Det görs även på våra socialamedieplattformar som vårt insta-konto stoltjude där vi vill visa på alla olikheter och likheter mellan oss som svenska judar.

Vi tror och hoppas att med ökad kunskap och förståelse kan vi motverka stereotypa och fördomsfulla åsikter. En fortsättning på kontot har varit att skapa en bok som skickas ut till skolor och i skrivande stund arbetar vi med en 3e upplaga! Vårt twitter konto är alltså endast en del i vårt påverkansarbete. Många här har uppfattningen av att vi springer olika partiers ärenden beroende på vem vi riktar kritik mot och återigen vill vi understryka att det inte är sant. Vi har i debattartiklar riktat stark kritik mot vänstergrupperingar för deras ensidiga antirasistiska arbete där judar utelämnas.

Vi riktade kritik mot C när de ville förbjuda manlig omskärelse och vi har riktat kritik mot S om ett etableringsstopp mot konfessionella skolor. Vi har riktat kritik och tagit ställning när antisemitismen blossat upp kopplat till israel/palestina konflikten och vi riktar kritik mot SDs uppenbara problem med antisemitism. Vi har även kritiserat skolverket när antisemitismen inte togs på allvar och vi såg en kraftig ökning med hot och hat mot judiska elever i Malmö. Judar är inte en homogen grupp där alla tycker likadant. Tvärtom finns det ett gammalt talesätt, där det finns två judar finns det tre åsikter. Vi är partipolitiskt obundna och vi kommer alltid att stå upp för vår rätt att få leva som svenska judar utan att utsättas för hat & hot.

https://twitter.com/JudiskaUngdom/st...C8hbm85bcrAAAA
I och med att de bedriver organiserad identitetspolitik och argumenterar för vad de uppfattar som judiska intressen leder det inte oväntat till konflikt med omgivningen. De fördömer andra folks nationalism (inklusive palestinsk) samtidigt som de hyllar en rätt hårdför judisk identitetspolitik och israelisk nationalism. De avkräver andra att de adopterar en kulturell, religiös, etnisk och politisk liberalism medan de själva anser att de skall vara undantagna. Det leder till att personer som annars är sympatiska till dem surnar till. Ingen gillar "dubbelstandard". De enda som egentligen känner sig hemma i detta är L-märkta borgerliga partigängare i Stockholm samt ett par journalister på Bonnier - men få andra.

JUS är en fruktansvärt liten organisation och det har sin förklaring. Det finns 30,000 personer med någon judisk bakgrund i Sverige varav 20,000 som är judar enligt judisk lag. Av dessa 20,000 är det 15,000 som identifierar sig som judar (10% är konvertiter). (Se; Sergio DellaPergolas studier). De judiska församlingarna har omkring 6000 medlemmar och JUS är en paraplyorganisation som skall samlas judiska ungdomar i församlingarna. De flesta som är medlemmar i en judisk församling i Sverige är pensionärer och så har det varit länge.

Således, det är en riktigt liten del av judiska ungdomar (etniskt, religiöst, politiskt eller kulturellt) som JUS representerar. I princip handlar det om ungdomar från den övre medelklassen i Stockholm och i viss utsträckning Göteborg och Malmö. De gillar New York, Israel och är bedrövligt slentrian-liberala. Jag utgår från att JUS har lyssnat för mycket på internationella judiska organisationer och mindre på sig själva tycker. De försöker upprätta någon form av judiskhet som inte riktigt är representativ för den svenska judenheten.

Den skiljer sig åt vilket också noterats i rätt många artiklar i Judisk Krönika. Faktum är att även Alan Dershowitz påpekade det i någon intervju i Judisk Krönika. Han ansåg att svenska judar (utanför den organiserade kärngruppen som springer på judiska kulturvevent synagogan i tid och otid) var bedrövliga - vilket kanske säger något om den svenska judenheten. Sverige är som sagt inte USA, Kanada, Storbritannien eller Frankrike. Jag plockade upp en av konflikterna mellan JUS och personer eller organisationer de kritiserat på Twitter. Den här konflikten mellan JUS och Nyans tycker jag är talande;

Citat:
Judiska Ungdomsförbundet : Hur kommer det sig att Israel, som även det enda utrikespolitiska ni pratar om, är er viktigaste valfråga? Vore det inte lämpligare att ni fokuserade på att rensa upp antisemitismen i era egna led speciellt när ni pratar om att vara minoriteternas parti. Eller gäller det bara vissa?

Mikail Yuksel, Nyans: Vore det inte lämpligare att ni tog avstånd från Israels brutala våld mot palestinier och brott mot internationell rätt.

(...)

Mikail Yuksel, Nyans: "Vi tolererar inte rasism mot någon minoritetsgrupp. Kritik mot Israel är däremot inte antisemitism. Jag har inte fått svar på min fråga. Tar ni avstånd från Israels brott mot mänskligheten"

Judisk Ungdomsförbundet : Du kräver alltså att det judiska ungdomsförbundet i Sverige, alltså svenska judiska ungdomar, ska ta avstånd från något de har noll ansvar över? Ett avkrävande som enligt IHRA:s definition av antisemitism, antagen av Sveriges regering, är ren och skär antisemitism.

https://twitter.com/SofieLowenmark/s...281280/photo/1
https://twitter.com/naomimolly/statu...881152/photo/1
Först ger sig JUS på Nyans och anklagar dem för att vara antisemiter ("pro-Palestina") och när Nyans partiledare Yuksel frågar hur JUS ser på Israel får han inget svar annat än att hans fråga är antisemitisk och får den hårt kritiserade IHRA-deklarationen kastad på honom. Naturligtvis ställer Yuksel frågan med vetenskapen om att JUS är pro-israeliska men JUS blir något bortspelade. JUS vill kunna ta hårda pro-israeliska positioner men samtidigt skall det inte få diskuteras att de gör det och inte heller vill JUS stå för att de gör det.

Detta är en rätt slipprig strategi som kräver att de har diskursivt tolkningsföreträde och skriver manus för den större politiska diskursen. Tyvärr skriver inte JUS manus och att diskutera direkt med dem du kallar för "extremister" är aldrig smart. Det ger dem legitimitet. Jag gissar på att Willy Silberstein hade den utgångspunkten när han diskuterade med PM Nilsson i SVT. Han tänkte sig att liberalerna (drygt 80% av alla tidningar är liberala) skulle samlas bakom honom men tiden har sprungit om honom. Vi befinner oss i en ny tid med ett stort SD, social media och ett mediaflöde som glömmer efter 24 timmar. Jag skulle föreslå en mer försiktig och långsiktig strategi.

Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Expressen har verkligen en defaitistisk attityd. Anna D stod i typ Aktuellt dagen efter valet och bedyrade "Det blir inte så farligt. Bara som Danmark". Har för mig även PM Nilsson var inne på samma linje. Men, ett stort men, blott Sverige svenska invandringsproblem hava. Det som eventuellt ger resultat där blir endast en marginaleffekt här. Expressens linje hade varit hyfsat gångbar på 90- talet. Det här hänt en del sedan dess...
Expressen har ingen defaitistisk attityd. Syftet är att borgerligheten skall kontrollera SD. Det är det som Expressens ledartext nästan explicit säger. Det som SD får är en migrationspolitik som är betydligt mer generös än den i Danmark och mindre än idag.

I utbyte får de borgerliga partierna privatisera sjukvården, skolan och sänka skatterna. Ett alternativ hade varit en samlingsregering (DN föreslår M och S) men det kan inte partierna gå med på. Det är ingen som kommer offra någonting. Människor tenderar att vara egoistiska och de vill alla ha en del av kakan. För Expressens ledarsida var en M/KD-regering med stöd av L och SD den bästa lösningen. Kontrollera SD och sedan ge SD minimala eftergifter. Det är allt. Det är inte så att Expressens ledarsida vill förändra något. Det är bara strategi. Den stora frågan är då. Kan Expressens ledarsidor (och vänner i politiken) kontrollera SD och då är svaret antagligen nej - vilket uppenbarligen Gellert Tamas och de rödgröna förstår. Ingen av partierna eller för den delen journalisterna är villiga att uppoffra något själva men alla vill ha så mycket som möjligt så konstigt att vi hamnade här.
Senast redigerad av Edgerton 2022-09-14 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in