2022-05-20, 02:16
Medlem
För att fortsätta med Musk ett tag till:
Citat:
A flight attendant for SpaceX said Elon Musk asked her to "do more" during a massage, documents show.

The billionaire founder exposed his penis to her and offered to buy her a horse, according to claims in a declaration.

After she reported the incident to SpaceX, Musk's company paid her $250,000 as part of a severance agreement.

SpaceX, the aerospace firm founded by Elon Musk, the world's wealthiest man, paid a flight attendant $250,000 to settle a sexual misconduct claim against Musk in 2018, Insider has learned.
De kommer att fullständigt krossa den här människan bara för att han ville införa yttrandefrihet på nätet. Det är en signal till alla andra miljardärer där ute som hyser planer på att stötta regimkritik finansiellt. Gör inte det om du vet vad som är bäst för dig.

Vilka är dessa ”de” som drar i alla trådar? Ja, det är någonting som jag också skulle vilja veta.
Citera
2022-05-20, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
För att fortsätta med Musk ett tag till:

De kommer att fullständigt krossa den här människan bara för att han ville införa yttrandefrihet på nätet. Det är en signal till alla andra miljardärer där ute som hyser planer på att stötta regimkritik finansiellt. Gör inte det om du vet vad som är bäst för dig.

Vilka är dessa ”de” som drar i alla trådar? Ja, det är någonting som jag också skulle vilja veta.

Ja hur tåtarna dras påverkar skeppets färdriktning som förstås också påverkas om man inte längre drar utan släpper taget om tåten som så många har gjort. Nu är det försent att greppa tamparna och vända skeppet. Återstår att hålla käften och titta bort om man skall bli kvar på jobbet eller hålla ihop familjen i rådande mobbnings- och gränsdragningskultur.
Citera
2022-05-20, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Extremteorin om folkutbyte har slagit rot i USA.

https://www.expressen.se/nyheter/ext...git-rot-i-usa/"Folkutbyte" eller ett land i ständig förnyelse, smaksak men sant är i alla fall att befolkningen byts ut i USA och även i Sverige. Titta in på en skolgård, ta en runda på stan, det är skrämmande, knappt några svenska barn och undomar i sikte. När försvinner vår absoluta majoritetsstatus? Tar det 20 år, 10, 30, är det någon som vet? Att det kommer ske verkar nu ok att säga, även om våra ledare tillbakavisar liknande fakta som lögner. En sann extremteori, de finns tydligen om man vågar titta.
Expressens Mats Larsson hänvisar till neo-konservativa NYT journalisten Bret Stephens;

Citat:
In the broadest sense, what goes by the name “replacement theory” — the idea that American elites are conspiring to replace so-called real Americans with immigrants from poor countries — is merely a description of the American way, enshrined in tradition, codified by law, promoted by successive generations of American leaders from Washington and Lincoln to Kennedy and Reagan. There have been four, arguably five, great replacements in American history.

(...)

The fifth is the most contentious but also the most routine and unexceptional: the alleged replacement of the native-born white working class with a foreign-born nonwhite working class. In this telling, Washington policies, from the 1965 Immigration and Nationality Act to the 1994 North American Free Trade Agreement to current enforcement failures at the border, are part of a broad conspiracy to give American businesses cheap labor and Democratic politicians ready votes.

This is both nothing new and nothing at all. The United States has, from its earliest days, repeatedly “replaced” its working class with migrants, not as an act of substitution, much less as a sinister conspiracy, but as the natural result of upward mobility, the demands of a growing economy and the benefits of a growing population. The idea that NAFTA simply caused jobs to flee the United States sits at odds with the fact that the labor-force participation rate in the United States grew to its peak in the years immediately after the signing of the agreement. What all of this says is that the phenomenon of replacement, writ large, is America, and has been from the beginning, sometimes by force, mostly by choice. What the far right calls “replacement” is better described as renewal.

(...)

All this is of a piece with our traditional self-understanding as a country in which a sense of common destiny bound by ideals matters more than common origins bound by blood. It’s also necessary to any form of conservatism that wants to draw a line against blood-and-soil nationalism or white-identity politics. You cannot defend the ideal of “E pluribus unum” by deleting “pluribus.” To subscribe to “replacement theory” — the sinister, conspiratorial kind now taking hold of parts of the right — is to weaponize America against itself.

I’m writing this in the wake of Saturday’s massacre in Buffalo, whose alleged perpetrator wrote a racist and antisemitic rant about replacement theory. It’s usually a mistake to judge an idea based on the behavior of some deranged believer. It’s also unnecessary. The danger with replacement theory in its current form isn’t that a handful of its followers are crazy but that too many of them are sane.

https://www.nytimes.com/2022/05/17/o...theory-us.html

Så för att sammanfatta Bret Stephens. Engelsmännen ersatte indianerna, Wasps ersatte engelsmän, vita ersatte Wasps, katoliker ersatte protestanter och nu ersätts den europeiska befolkningen med icke-europeiska folk. Han kallar detta för "renewal" istället för ersättning men det är vad jag kan se ingen praktiskt skillnad. Orsaken till detta bottnar i att amerikanerna behöver billig arbetskraft. Stephens skriver;

Citat:
The United States has, from its earliest days, repeatedly “replaced” its working class with migrants, not as an act of substitution, much less as a sinister conspiracy, but as the natural result of upward mobility, the demands of a growing economy and the benefits of a growing population.
Jag kan inte tolka det på annat sätt. Så vad är det då som är "konspiratoriskt" i att hävda att de europeiska amerikanerna ersätts av billig icke-europeisk arbetskraft? Det är de facto det som sker och det är också det som Bret Stephens skriver. Vad detta handlar om är egentligen är detta;

Citat:
All this is of a piece with our traditional self-understanding as a country in which a sense of common destiny bound by ideals matters more than common origins bound by blood. It’s also necessary to any form of conservatism that wants to draw a line against blood-and-soil nationalism or white-identity politics. You cannot defend the ideal of “E pluribus unum” by deleting “pluribus.
Bret Stephens anser att USA skall vara någon form av mångetniskt kosmopolit som vilar på liberala ideal (som han av någon anledning kallar för konservatism). Naturligtvis gäller inte detta för Israel givet vad han skrivit tidigare. Här om veckorna ansåg en demokratisk kongressledamot att palestinierna utgör ett demografiskt hot mot den israeliska judiska befolkningen och att judisk nationalism är viktigare än "demokrati". Från Mondoweiss;

Citat:
Rep. Seth Moulton, a Massachusetts Democrat, says he rejects one state in Israel and Palestine, even if it’s a “democracy,” because Palestinians outnumber Jews and they will end the Jewish state.

https://mondoweiss.net/2022/04/if-is...state-moulton/
Det är intressant hur judisk identitetspolitik och nationella aspirationer anses legitima medan andra folkgruppers identitetspolitik och nationalism anses vara ett hot. Vad jag förstår så anser ADL nu att "anti-sionism är antisemitism".

https://jewishcurrents.org/the-adl-d...i-zionist-left

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det var liksom poängen i relation till den pågående diskussionen, att det inte finns någon kontinuitet alls mellan det svenska och det nya som ersätter det svenska. Det blir ett brott, ett non sequitur. Tack för att du tog dig besväret att översätta. Vad gäller det här med att "ersätta" europeisk befolkning eller inte, räknas det alltså inte att det på samma tidningar ena dagen kan propageras för det moraliska i att inte skaffa barn (vita) och i ett följande nummer larma om att en åldrande, minskande (vit) befolkning som behöver fyllas på av de nya européerna. En tanke som ju återkommer är ju den om hur demokratin kapas av eliter som späder ut väljarnas rösträtt med nya väljare. Som ett aktiekapital som minskar genom ständiga nyemissioner.
Kritiken mot "demokrati" som ett redskap för eliter dels att kontrollera sträcker sig tillbaka till Aristoteles och populariserades av franska sociologen Vilfredo Pareto på 1920-talet. Jag tänker mig också att demokrati är ett system för att reducera politiskt konflikt mellan eliterna. Istället för att konflikterna tas bakom stängda dörrar så sker det istället öppet där de olika sidorna stödjer kandidater som gynnar deras intressen. Uppenbarligen så skapar massinvandringen en hel del politiska problem för de liberala eliterna som sedan 1945 haft någon form av hegemonisk position i västvärlden.

Tanken är att migranterna skall vara lojala till liberala intressen men givet vad vi ser så börjar migranterna (vilket jag uppfattar som högst legitimt) ta kontroll. Utöver det möter liberaler på motstånd från de europeiska majoritetsbefolkningarna runt om i västvärlden. Detta har resulterat i liberalerna blir allt mer illiberala. Jag har dock inte sett något direkt motstånd mot mass-demokrati men uppenbarligen anser många liberaler att några av pelarna för den liberala demokratin bör avskaffas. Hur som helst. Det ut som vi i tråden får rätt om Elon Musk. Så här skrev Elon Musk för några dagar sedan;

Citat:
In the past I voted Democrat, because they were (mostly) the kindness party. But they have become the party of division & hate, so I can no longer support them and will vote Republican. Now, watch their dirty tricks campaign against me unfold.

https://twitter.com/elonmusk/status/...rc=twsrc%5Etfw

Två dagar senare började liberal media runt om i västvärlden rapportera om "sexskandaler" Musk tydligen varit involverad i;

Citat:
En kvinna som jobbade för SpaceX anklagar Elon Musk för att ha blottat sig inför henne och velat få sexuella tjänster under en massage, rapporterar Business Insider. SpaceX ska ha betalat 2,5 miljoner för kvinnans tystnad.

https://www.expressen.se/nyheter/elo...a-blottat-sig/
Som några har påpekat i tråden finns det andra metoder än att skriva ned någons åsikter och värderingar. De liberala eliterna och deras medier har en tendens att leta fram skandaler om sina motståndare. Jag antar att Musk-skandalen är ett exempel på det. Det är också intressant att Musk två dagar innan detta publicerades var med medveten om det. Jag tror han är högst medveten om att många i elit institutionerna vill förhindra hans köp av Twitter och att de kommer ta till alla medel för att stoppa honom eller tvinga honom vid ett senare skede att sälja Twitter.
Citera
2022-05-20, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nu är Musk inte helt renons på socioekonomiskt våldskapital (bra ord!). Alla Teslabilar är mig veterligt uppkopplade och en maliciös over-the-air uppdatering av mjukvaran kan få hela flottan till ett grinding halt. Och det är inte Rotebro-Conny som kör Tesla. Al Gore skämtade väl en gång att "I gave you the Internet. I can take it back". Men Musk har lite större reellt våldskapital än så.
Något som skulle vara riktigt lustigt vore om Elon Musk sålde Tesla till kinesiska biltillverkaren BAIC Group som hämnd. Jag undrar vad de amerikanska liberalerna som försöker sänka hans affärsverksamhet skulle säga då? Inte för att jag tror det är möjligt men som sagt - det hade varit en kul grej. Inte minst positivt för amerikanerna. Volvo sålde Volvo Cars till amerikanska Ford och det första Ford gjorde var att skicka svenska jobb till Mexiko för att sedan köra bolaget i botten. Sedan köpte kinesiska Geely det krisdrabbade Volvo Cars och flyttade tillbaka jobben till Sverige för att göra Volvo Cars mer svenskt. Volvo Cars har till och med svenska flaggor i sätena på billarna idag. Tänk vad BAIC Group skulle kunna göra med Tesla. Dra fram det bästa ur amerikansk bildindustri - vilket de nyliberala woke-ägarna av amerikanska biltillverkare har saboterat de senaste femtio åren. Off-topic naturligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Det finns idag några miljoner indianer i USA, och samma område beboddes före Columbus av några miljoner indianer. Man kan rätt framgångsrikt hävda att USA:s befolkning är utbytt, eftersom det har tillkommit drygt 300 miljoner människor av annan härkomst. Alternativt konstaterar man att det finns lika många indianer idag som 1490, och att befolkningen därmed inte alls är utbytt. Många finner nog det senare synsättet närmast svagsint.

När det gäller Kinas inflyttning av kineser till Tibet och det muslimska Xinjiang är även medierna införstådda i att det ursprungliga samhället påverkas menligt, men det synsättet är tabu i en svensk kontext. Knepigt.
En detalj bara: Kina flyttar inte kineser till Tibet och har egentligen aldrig gjort det i någon större omfattning. Det gäller även under kulturevolutionen. Tibetaner är förövrigt etniskt besläktade med han-kineser och relationerna är rätt goda. Däremot har kineserna flyttat han-kineser till Xinjiang provinsen eftersom uigurer är ett turkiskt folk. Hur som helst är det knepigt för våra eliter att förklara detta och jag antar att det är tur att ingen ställer några frågor om de uppenbara motstridigheterna - å ena sidan är folkförflyttningar "rasism" (när det gäller Kina) men inte när det gäller amerikansk historia eller för den delen Israel. Jag antar att det inte gäller Turkiet heller som gjorde samma sak i Norra Cypern. I synnerhet inte nu när Sverige och Finland ska med i NATO.

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
För att fortsätta med Musk ett tag tille kommer att fullständigt krossa den här människan bara för att han ville införa yttrandefrihet på nätet. Det är en signal till alla andra miljardärer där ute som hyser planer på att stötta regimkritik finansiellt. Gör inte det om du vet vad som är bäst för dig. Vilka är dessa ”de” som drar i alla trådar? Ja, det är någonting som jag också skulle vilja veta.
Jag skulle gissa på att det liberaler i elit-institutionerna som drar i trådarna. De är på väg att förlora sin hegemoni så uppenbarligen kommer de använda alla tillgängliga metoder. Trots att Donald Trump var en marionett som tog pengar från särintressen och vägrade förändra någonting så sänkte liberalerna honom ändå eftersom de inte vill ha honom som president.

Jag tror att många miljardärer har fattat budskapet. Notera hur rädda alla svenska hockeyspelare är för att säga fel. Framförallt pensionerade målvakten Henrik Lundqvist. Han sitter och fumlar och är rädd för att han inte skall få gå på kändisfester för f.d. NHL-spelare om han säger något förbjudet. Istället blir allt han säger menlöst. Pensionerade NHL-spelaren Nicklas Lidström råkade säga för mycket i en intervju för sex år sedan med Expressen (eller om det var Aftonbladet) när han var för neutral och råkade säga att några av killarna från hans tid som han hade kontakt med hade en annan åsikt om Trump än MSM. Jag kommer ihåg att journalisten blev tydligt stöt och Lidström tog snabbt tillbaka det han sagt och rullade runt som en pudel. Detta trots att Lidström är värd över en miljard svenska kronor och har sedan han lade ned karriären hållit en låg profil. Folk är uppenbart rädda för liberalerna. Jag undrar hur det ser ut bland eliterna - om de gillar dem. Uppenbarligen gillar inte turkiska diplomater feministiska vänsterliberaler . Från Reuters;

Citat:
Cavusoglu not only set conditions for Turkey accepting the membership bids but raised his voice at Sweden's Ann Linde in what three NATO diplomats said was an "embarrassing" break in protocol. "For us it was a historic moment and yet Cavusoglu said he was irritated at Linde's 'feminist policy', bringing so much drama," another NATO diplomat said, describing a very tense atmosphere in the German foreign ministry in Berlin, in which many allies opted for silence to calm the situation. "We were trying to understand what our Turkish colleague wanted - you know, really wanted," said the diplomat, who like others spoke on condition of anonymity because of the sensitivity of the issue. "It was embarrassing."

Ankara's main demands are for the Nordic countries to halt support for Kurdish militant groups present on their territory, and to lift their bans on some sales of arms to Turkey. A Turkish diplomatic source said Cavusoglu had outlined Turkey's stance respectfully, rejecting what he said was an allegation from Linde that its opposition was due to Sweden's feminist foreign policy. "Her comments are not helping Sweden's NATO bid, while the statements coming from Finland are carefully crafted," the source said. Sweden's foreign ministry did not immediately respond to a request for comment after business hours.

https://www.reuters.com/world/how-tu...finland-sweden
Inte heller hade Sarkozy något till överst för den här typen av aggressiv dumdryg vänsterliberal feminism i privata eller formella sammanhang - bakom stängda dörrar. Jag tror att många av de mer "högkyrkliga" liberalerna stör sig på den här låga sorten som svenska politiker representerar i nationella och internationella sammanhang. Annars vittnar det skrivet ovan hur olustigt det är att Sverige skall gå med i NATO. Sverige kommer bli uppätna av vargarna i den där alliansen.
Citera
2022-05-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Men ändå har du inte gått vidare utan ältar ordets giltighet. Du måste i vilket fall som helst förhålla dig till det faktum att utlänningar finns där det förr blott fanns svenskar. Fast det behöver man kanske inte i ett mediakrig. Inte i svensk politik heller förresten. Kanske kan man tala bort verklighten? "Föryngringsytor" ersätter "kalhyggen", typ. Men lite mer substans och lite mindre showbusiness, tack.

Ja, jag skrev det. Tjärna ängar i Borlänge, Rosengård i Malmö. Jag "förhåller mig" till det på så sätt att jag inte överväger att flytta dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Om (exempelvis) 100 % ändras till 75 % som tidigare och 25 % nytt så har ett utbyte (eller välj annat substantiv efter behag) skett. Sveriges befolkning och kultur byts sakta men säkert ut sedan decennier oavsett vad du skriver här i tråden. Ditt tramsande är bara löjligt.

Låt oss använda de folkkära Magnus och Brasses barnprogram som exempel. Uppenbarligen behöver vi gå till den nivån.

Fem myror är fler än fyra elefanter. Låt säga att vi har fem myror och inga elefanter, d.v.s 100% myror, i vår lilla hage. sedan lägger vi till fyra elefanter. Vad vi då har är fem myror och fyra elefanter, d.v.s 56% myror. Myrorna har inte bytts ut. Inget "utbyte" har ägt rum.

Och igen: svenskar firar inte ramaden. Inget "kulturutbyte" har ägt rum.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Rörande det franskättade folkutbytet — det går i alla händelser knappast för sig att tala om ett "folkavbyte" eftersom inga svenskar lämnar planen till applåder från läktaren och sätter sig på bänken. In kommer ingen avbytare (utbytare?) och byter ut, jag menar av, svensken. Statistiskt ersätter inflyttade och infödda icke-svenskar i ganska hög grad när de svenske lämnar jordelivet. Är det någon som vet vad vi har för ratio i dag? Demografin förändras på ett sätt som inte är fördelaktigt för den svenska befolkningen i Sverige, och det är varken samernas eller finnarnas förskyllan. Att endast skylla på låga svenska födslotal verkar även det långsökt, fast den totala folkmängden i Sverige ökar snabbt på något magiskt sätt. Den tidigare någorlunda homogena befolkningen i vårt land ersätts av en mer växlande. Till den svenska läggs andra folkgrupper. Frågan är framför allt varför man ägnar flera sidor åt att debattera mindre lyckade ordval — kan det vara för att blanda bort korten?

Magiskt sätt? Det handlar om invandring. Har du förvillat dig så i "utbytes"-nonsens att du inte förstår detta?

Ja, varför försvaras ordet "utbyte" när inget har skett. För att blanda bort korten? Kanske. De som kör med detta försöker blanda bort korten i varje försök till försvar de gör. Och du ser ut att dribblat bort dig själv så mycket att du tror att befolkningen i Sverige ökat på grund av magi och inte invandring. Det som har pågått är invandring. Inget "utbyte". Punkt slut.

Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Det finns idag några miljoner indianer i USA, och samma område beboddes före Columbus av några miljoner indianer. Man kan rätt framgångsrikt hävda att USA:s befolkning är utbytt, eftersom det har tillkommit drygt 300 miljoner människor av annan härkomst. Alternativt konstaterar man att det finns lika många indianer idag som 1490, och att befolkningen därmed inte alls är utbytt. Många finner nog det senare synsättet närmast svagsint.

När det gäller Kinas inflyttning av kineser till Tibet och det muslimska Xinjiang är även medierna införstådda i att det ursprungliga samhället påverkas menligt, men det synsättet är tabu i en svensk kontext. Knepigt.[/quote]

Framgångsrikt säger du. Folk lagda åt vänsterhållet har hur länge som helst tjatat på om "native americans" och de har aldrig använt ordet "utbyte". Och varför skulle de? Om de gjort det skulle ingen ha fattat vad de babblade om.
Citera
2022-05-20, 12:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Magiskt sätt? Det handlar om invandring. Har du förvillat dig så i "utbytes"-nonsens att du inte förstår detta?

Ja, varför försvaras ordet "utbyte" när inget har skett. För att blanda bort korten? Kanske. De som kör med detta försöker blanda bort korten i varje försök till försvar de gör. Och du ser ut att dribblat bort dig själv så mycket att du tror att befolkningen i Sverige ökat på grund av magi och inte invandring. Det som har pågått är invandring. Inget "utbyte". Punkt slut.
1. Det är inte jag som talar om folkutbyte. Enkelt: principen "en ut, en in" gäller inte. Det som sker är statistiskt säkerställda demografiska förändringar till det svenska folkets nackdel. Kan man inte välja att använda "statistiskt säkerställda demografiska förändringar" i stället?

2. Magi är väl härligt? Du har glömt att jag fick mycket kritik i den här tråden för mitt "magiska tänkande".

3. Det var du som inledde hela den semantiska diskussionen om "folkutbytet" med att förklara att det är ett nonsensord. Att du gjorde det kan uppfattas som att det var du som ville flytta fokus från något — alltså blanda bort korten. Varför vet jag inte. Du är ju också med på att invandring förändrar demografin i västvärlden.
Citera
2022-05-21, 08:26
Medlem
Om det stora befolkningsutbytet

På den borgerliga sajten Det Goda Samhället så har det nu under två dagar skrivits om det stora befolkningsutbytet.

Dagens version är Patric Engellaus.

Citat:
Oavsett immigrationens orsaker förefaller det otvivelaktigt att den nu i länder som Sverige och USA nått proportioner som gör att man inte saknar skäl att tala om ett faktiskt folkutbyte. Det här borde diskuteras mer noggrant, seriöst och vetenskapligt än vad mig veterligen sker i något av de berörda länderna (jo, både Gunnar Sandelin och Anders Leion har tagit upp frågan på dessa sidor men det är inte tillräckligt). När man betänker de omedelbara problem som immigrationen medfört för Sverige finns det anledning att oroa sig för framtiden.
https://detgodasamhallet.com/2022/05...-folkutbyte-2/

Själv skulle jag naturligtvis föredra Den Stora Hemvandringen. Den skulle vara ett svar på den eviga frågan. Vad är bäst för svenskarna?
Citera
2022-05-21, 09:54
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Apropå folkutbytet blir från nu försvaret av familj och hem och Gemeinschaft inte längre den bofasta befolkningens ytterst egna ansvar, utan lejs ut till främmande knektar.

Den yttersta garanten för att det finns ett Sverige, det svenska folket och dess någonstans-vilja att värja det med sitt blod, byts nu ut mot resande varsomhelst-svennar (svennar i gammal betydelse) som gör det för pengar. Det är inte ens ett folkutbyte, utan det ytterst folk-bildande fundamentet rycks bort helt och hållet. Bertoldt Brechts raljerande om att regeringen tappat förtroendet för folket och bestämt sig för att byta ut det framstår närmast som naiv.

Jag tycker det är märkligt att jag inte någonstans sett någon som uppmärksammat denna omyndigförklaring av svenska folket i och med NATO-inträdet.

Jag är glad att jag får framföra denna ståndpunkt här, trots att den givetvis är såväl lögnaktig som rent dravel, vilket jag städse "behöver" upplysas om. I alla fall dravel och lögn "För de lärde och rike som bråka sitt vett, om vilken rätt som är god".

Men "Mig ren är den rätt som man värvt med sin svett, och som man värjt med sitt blod".

Och, för att citera ordförande Mao (en blind höna hittar ibland ett korn) Folket och enbart folket är drivkraften i skapandet av världshistorien. Likväl rör den sig sa Galilei inför inkvisitionen.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-05-21 kl. 10:13.
Citera
2022-05-21, 10:57
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

På den borgerliga sajten Det Goda Samhället så har det nu under två dagar skrivits om det stora befolkningsutbytet.

Själv skulle jag naturligtvis föredra Den Stora Hemvandringen. Den skulle vara ett svar på den eviga frågan. Vad är bäst för svenskarna?
Här ironiserar samme Patrik Engellau 2021 över begreppet folkutbyte och skojar till det att hotet kommer från de nya människorna som föds, negativa kommentarer under artikeln verkar ha rensats bort varefter de inkommer.

https://detgodasamhallet.com/2021/12...au-folkutbyte/
Citat:
Själv har jag svårt att bli bergfast övertygad åt det ena eller det andra hållet. Däremot är jag bekymrad över ett annat folkutbyte som är helt obevekligt och som inte kan förnekas. Det handlar om helt nya människor som kommer med en hastighet av ungefär en procent om året och är hjälplöst oanpassade när de anländer. I jämförelse med en genomsnittlig somalier eller afghan är de sorgligt illa integrerade. Bland annat är de de värsta egocentriker man kan tänka sig. Deras värld styrs och hållet av deras för tillfället mest angelägna behov och de reagerar spontant och hänsynslöst. Det läggs ned oändliga resurser på att assimilera dem vilket kallas att uppfostra dem.
Citat:
De nya människorna är betydligt mer positivt inställda till invandringen än de gamla människorna. Det kan bero på att de själva ju är ett slags nyanlända och att de därför känner frändskap med kollegorna som kommit från andra länder. För övrigt har de nya människorna ofta lika snedvridna uppfattningar om vad som gällde i det gamla Sverige – det vill säga Sverige av 1950 års modell – som någonsin en lika nyanländ somalier.
Ja, det var ju kul Patrik
Citera
2022-05-21, 13:06
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Här ironiserar samme Patrik Engellau 2021 över begreppet folkutbyte och skojar till det att hotet kommer från de nya människorna som föds, negativa kommentarer under artikeln verkar ha rensats bort varefter de inkommer.

https://detgodasamhallet.com/2021/12...au-folkutbyte/

Ja, det var ju kul Patrik

Nu beskrev Engellau inte verkligheten. Visst kan svenska ungdomar umgås med invandrare: men det är ju väl anpassade sådana. När våra ungdomar blir 30 och bildar familj så umgås man sedan bara med svenskar, och de invandrarvänner man hade umgås bara med de sina.

Ser vi till hur ungdomar röstar så röstar 70 procent av unga män blågult, medan 65 procent av unga kvinnor väljer på de rödgröna. Men kvinnor svänger efter 30 till blågult och männen är kvar i de blågula.

När vi talar om folkutbyte så tycker jag att man gör det lätt för sig. Samhället existerar bara i våra gemensamma föreställningar om det. Den som inte förstår samhället som man lever i saknar också makt. Man kan migrera till ett territorium, men man kan inte migrera till föreställningar om man saknar den förmågan.Det svenska samhället kan således inte inkludera andra samhällen. Det betyder också att det svenska samhället inte kan finnas i andra parallella samhällen. Det är därför jag hävdar att Rinkeby och andra liknande platser inte ligger i Sverige.
Citera
2022-05-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Låt oss titta på vad Engellau säger.
Camus hårda variant måste nog räknas som en konspirationsteori [...]
Korrekt. Det är en konspirationsteori. Per definition. En teori som Camus kokat ihop själv. Intressant nog har hans teori ingenting att göra med dravel om vinstmaskineri, pizza, dasspapper eller något annat nonsens. Eller nja.. möjligen pizza. Om man nu ska låtsas tro på Camus ihopkokade dravel om att den franska "eliten" hellre äter pizza än den finaste franska mat de kan få tag i på restaurang.
Oavsett immigrationens orsaker förefaller det otvivelaktigt att den nu i länder som Sverige och USA nått proportioner som gör att man inte saknar skäl att tala om ett faktiskt folkutbyte. Det här borde diskuteras mer noggrant, seriöst och vetenskapligt än vad mig veterligen sker i något av de berörda länderna (jo, både Gunnar Sandelin och Anders Leion har tagit upp frågan på dessa sidor men det är inte tillräckligt). När man betänker de omedelbara problem som immigrationen medfört för Sverige finns det anledning att oroa sig för framtiden. [...]
Engellau anför att det finns skäl att kalla det som pågått för folkutbyte. Men... sen gör han det inte. Han har inget skäl. Inte ett enda. Han säger dessutom emot sig själv. När man betänker de omedelbara problem folkutbytet medfört... skulle man kunna tänka sig att han skulle säga. Men det gör han inte. I stället pratar han om de omedelbara problem immigrationen medfört. Att han gör detta är ganska självklart om man tänker igenom det. Immigration har ägt rum. "Folkutbyte" har inte ägt rum.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Apropå folkutbytet blir från nu försvaret av familj och hem och Gemeinschaft inte längre den bofasta befolkningens ytterst egna ansvar, utan lejs ut till främmande knektar.

Den yttersta garanten för att det finns ett Sverige, det svenska folket och dess någonstans-vilja att värja det med sitt blod, byts nu ut mot resande varsomhelst-svennar (svennar i gammal betydelse) som gör det för pengar. Det är inte ens ett folkutbyte, utan det ytterst folk-bildande fundamentet rycks bort helt och hållet. Bertoldt Brechts raljerande om att regeringen tappat förtroendet för folket och bestämt sig för att byta ut det framstår närmast som naiv.

Jag tycker det är märkligt att jag inte någonstans sett någon som uppmärksammat denna omyndigförklaring av svenska folket i och med NATO-inträdet.

Jag är glad att jag får framföra denna ståndpunkt här, trots att den givetvis är såväl lögnaktig som rent dravel, vilket jag städse "behöver" upplysas om. I alla fall dravel och lögn "För de lärde och rike som bråka sitt vett, om vilken rätt som är god".

Men "Mig ren är den rätt som man värvt med sin svett, och som man värjt med sitt blod".

Och, för att citera ordförande Mao (en blind höna hittar ibland ett korn) Folket och enbart folket är drivkraften i skapandet av världshistorien. Likväl rör den sig sa Galilei inför inkvisitionen.

Om någon nu undrade så kan jag upplysa allmänheten om att dessa "främmande knektar" är danska, norska och finska soldater. Dessa länder är Nato-medlemmar. Detta är vad jag tror: Om någon i Finland hade kommit med detta lögnaktiga dravel om svenskar som hjälpte Finland med kriget mot Sovjet hade personen fått ett skott i nacken. Ingen rättegång. Ingen process.
Citera
2022-05-21, 16:02
Medlem
Jag brukar inte titta på så kallade "folkliga" debatter i SVT men jag gjorde ett undantag för "Sveriges möts" eftersom det var en integrationsdebatt som skulle fokusera på "lösningar". För att sammanfatta detta;

Debatten börjar med att Filipstads kommunalråd Åsa Hååkman Eriksson (S) förklarar att Filipstad har tagit emot för många flyktingar. Kommunalrådet skyller på M-styrda kommuner, invandrarkritiska länder och näringslivet som hon hävdar förlagt flyktingförläggningar i staden. Vad kommunalrådet inte säger är att S-regeringen och hennes S-styrda kommun faktiskt bär det huvudsakliga ansvaret.

För att "lösa integrationen" vill kommunalrådet återfå ett arbetsförmedlingscenter vilket jag antar har att göra med att hon vill ha mer statliga jobb i kommunen snarare än att arbetsförmedlingens verksamhet är effektiv. Hååkman Eriksson förklarar att Filipstad sedan en tid tillbaka praktiserar vad jag skulle beskriva som "tvångintegration" i skolorna. Jag skulle gissa på att det bara är en tidsfråga innan de etniskt svenska barnen snart är för få för att integration överhuvudtaget skall vara meningsfull. Det är också min gissning att Filipstad snart kommer se vad man i USA kallar för "White flight".

Sedan ger programledaren ordet till näringslivsprofilen Bert Karlsson som skyller på politikerna. Karlsson menar att han absolut inte kan beskyllas för något eftersom han i egenskap av entreprenör bara har tjänat pengar på politikens misslyckande inom ramen för befintlig lagstiftning. Sedan släpps en svensk lokal restaurangchef in. SVT har antagligen med restaurangchefen för att göra en primärt makrofråga till en mikrofråga. Hon förklarar att integrationen fungerar bra men har vissa brister.

Programledaren intervjuar sedan publiken. En flykting som fått arbete menar att Sverige behöver "tydlighet". Jag skall inte expandera på detta men i korthet handlar det om att vårt kulturella, byråkratiska och ekonomiska system är främmande för migranterna. Sedan vill programledaren prata om "kultur och värderingar". SVT har bjudit in egyptiska liberala skribenten Omar Makram. Han förklarar att invandrare måste "assimileras in i liberala ideal" och att Sverige bör överge "mångkulturalismen" (definierat som ett politiskt system som tolererar illiberala religiösa och kulturella uttryck).

Programledaren ger ordet till Centerpartiets ekonomiska talesman Martin Ådahl som genast projicerar sina egna värderingar på migranter. Om jag förstår Ådahl rätt finns det en liberal i varje invandrare som vill komma ut. Ådahl avbryts av Bert Karlsson som hävdar att man inte får "prata om problemen". Faktum är att "vi" får prata om problemen i Sverige så länge det reduceras till en integrationsfråga och sedan 2015 även volymer. Vi får däremot inte ifrågasätta själva premissen för ett deskriptivt mångkulturella samhälle eller artikulera hållbara integrationslösningar eftersom sådana är obekväma för eliter.

Sedan ges ordet till riksdagsledamoten Maria Malmer Stenergard (M). Inte oväntat förklarar moderaten att Sverige skall bygga på "liberala värderingar". Varför just liberala värderingar skall gälla i Sverige får jag ingen klarhet i men sant är att etniska svenskar tenderar att sympatisera med vissa liberala uttryck. Ordet går vidare till somaliska lokalpolitikern Mursal Isa (Mp) som jag tänker mig försöker ge uttryck för en pragmatisk kommunitär position där grupptillhörighet har mening för individen. Jag antar att Isa också menar att samhället måste dra pragmatiska gränser för att skydda både minoritetens etniska kollektiv och individen som befinner sig i minoritetens kollektiv.

Sedan följer ytterligare samtal med andra inbjudna innan historiken Lars Trägårdh får ordet. Trägårdh förklarar att "mångkulturalism" är en problematisk överideologi eftersom den hamnar i konflikt med liberala ideal och vissa svenska kulturella uttryck. I stället skall vi prata om assimilering, volymer samt begränsa migrationens hastighet. Således, mångkultur skall existera i termer av mat, kläder och musik men det liberala systemet skall värnas. Den S-märkta Aftonbladetjournalisten Lotta Ilona Häyrynens kontrar och förklarar att "vi" skall prata om skolpolitik och arbetsmarknadspolitik och undvika att prata om invandrare som ett problem.

Detta följs av en partipolitisk debatt mellan Åhdal (C), Stenergard (M) och kommunalrådet Hååkman Eriksson (S). De två borgerliga politikerna vill ha lägre skatter och färre rättigheter på arbetsmarknaden medan Hååkman Eriksson vill ha mer "integration". Den senare försöker och signalera att hon inte är "rasist" för att hon vill ha färre flyktingar till Filipstad. Bland annat genom att hävda att många finnar inte heller pratar god svenska. Jag antar att vi rör oss mot en amerikaniserad rasdebatt eftersom politiker i allt större utsträckning gör skillnad på invandrare beroende på deras ursprung.

Efter 32 minuter släpper programledaren in Filipstads kommunalpolitiker Johnny Grahn (SD). Han förklarar att SD har haft rätt hela tiden och att Sverige måste ha en "nollvision" under ett par år. Politikern får i viss mån stöd av Lars Trägårdh men för att distansera från SD börjar Trägårdh jämföra dagens invandring med den europeiska arbetskraftsinvandringen på 1960-talet som han anser var mer lyckad.

Vad Trägårdh inte nämner är att Sverige på 1960-talet hade en industriell ekonomi med högbetalda industrijobb, liten arbetslöshet och skyhög tillväxt. Vidare var arbetskraften europeisk, utbildad och efterfrågad. Invandrarna var också färre i antal och vi hade ett system som kunde husera dem. Idag har vi en finansiell serviceekonomi, låg tillväxt och hög arbetslöshet. Invandringen är primärt en icke-efterfrågad icke-europeisk flyktinginvandring av individer som inte kan ta de jobb som finns tillgängliga. Programledaren ger ordet till Maria Malmer Stenergard (M) som förklarar att Moderaterna ändrade uppfattning 2015 och att de idag vill ha "krav" och begränsa invandringens storlek. Sedan följer fler menlösa inlägg av debattens deltagare.

I mitten av debatten presenterar SVT siffror som är ett led att framstå som mer trovärdiga. Enligt SVT är sysselsättningen (20-64 år) 86% för inrikes födda och 60% för utrikes födda. Uppenbarligen vet inte programledaren vad sysselsättning betyder eftersom han hävdar att det betyder att personerna "jobbar" men så behöver det alltså inte vara. Den andra siffran berör självförsörjningsgrad (20-70 år). Då är det 63% av de inrikes födda som är självförsörjande medan bara 27% av de utrikes födda är det. Vad "självförsörjande" innebär är huruvida någon är en nettobetalare till skattesystemet. Det vill säga bara 27% av de utrikes födda betalar in tillräckligt mycket i skatt för att kompensera för vad de får av offentliga medel.

Nu kan man tänka sig att detta skulle leda till en intressant ekonomisk diskussion. Vad kommer ske när nettobetalarna inte längre kan kompensera för kostnaderna för de med lägre produktivitet? Programledaren ger ordet till Stenergard (M) som omedelbart börjar prata om sänkta skatter, frysta bidragsnivåer och språkkunskaper utan att analysera SVT:s siffror. Stenergard fortsätter sedan att prata om en somalisk sexbarnsmamma som tjänar mer på att leva på bidrag än att arbeta. Jag har inte alla detaljer men jag skulle gissa på att den somaliska sexbarnsmamman måste tjäna betydligt mer än en svensk genomsnittslön för att bli en nettobetalare till systemet. Således, det spelar egentligen ingen roll om den somaliska sexbarnsmamman arbetar eller inte. Hon är en börda även om kostnaderna mitigeras något om hon arbetar.

Sedan följer ytterligare debattinlägg av deltagarna som berör småföretagande, skatter, utvisningar, arbetsförmedlingen osv. I slutet av meningsutbytet besinnar sig Martin Ådahl även om det bara är för ett kort ögonblick. Han erkänner att det finns en botten för hur mycket skatterna kan reduceras och en gräns för hur mycket staten kan skära i socialförsäkringssystemen. Han fördjupar det inte men vad han menar är att vi skulle ha drivor med hemlösa svenska och invandrande familjer om vi skulle övergå till ett amerikanskt system. Det är min gissning att Ådahl är medveten om det bara är en tidsfråga innan Sverige "tippar över" på grund av kostnader associerade med invandringen och befolkningens ekonomiska struktur som helhet.

Programledaren flyr ut i publiken för frågor. Sedan följer ett debattinlägg av Lars Trägårdh i vilket han menar att Sverige bör göra som de "stora anglosaxiska invandrarländerna" och ge det juridiska och ekonomiska ansvaret till "sponsorer". Den S-märkta Aftonbladsjournalisten undrar om Trägårdh kan skilja på flyktingar och arbetskraftsinvandrare. Det kan Trägårdh men inser att han begick ett misstag och pratar bort situationen.

Det socialdemokratiska kommunalrådet får ordet. Hon förstår uppenbarligen inte vad Trägårdh sade och börjar prata om att svenskarna bör "ta en fika med invandrarna så de lär sig svenska". Kommunalrådet pratar sig sedan varm om praktik. Uppenbarligen förstår inte kommunalrådet att värdet på praktik och är avhängt utbud och efterfrågan. Ju fler som gör praktik ju mindre blir praktiken värd på arbetsmarknaden. Programledaren ger ordet till den moderata riksdagspolitikern som inte heller förstår nationalekonomiska mekanismer och börjar pratar om vikten av att gå ut gymnasiet.

Sedan följer en något förvirrad debatt om bostadsbyggande, jugoslaver, svenskarnas ansvar och annat som ramas in i meningslösa plattityder och lösa skott. Den egyptiska journalisten nämner förvånande nog familjeplanering. Det hela avslutas med några "catchiga" meningar från politikerna och sedan är programmet över.

https://www.svtplay.se/video/3498889...467&id=jLD5oD3

Sammantaget - inte mycket har hänt sedan Reinfeldt-eran.
Senast redigerad av Edgerton 2022-05-21 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in