Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Ok, jag gör en välvillig tolkning likaledes. Har du aldrig hört argumentet "pizza"? Hur fantastiskt det är med riktigt flottdrypande pizzor... det är nödvändigt för folkhälsan vilket är vetenskapligt bevisat.
Nej just det har jag inte hört faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Det dras till med precis vad som som helst som argument. Det är den här tråden i sig också ett exempel på. Det är fullkomligt skamlöst beteende raktigenom. Om folk drar till med dasspapper som ett "argument"... varför är det då svårt att inbilla sig att de som förespråkar invandring drar till med precis vad som helst?
Så som jag påpekat och Per Wirtén påpekat i Expressen så är det ovanligt med vinstmaskineri-argumentet numera. Ingen köper det längre - utom "trådgiganter".
[...]
Ja, det här med "pensionsräddare" är ett skämt. Det är helt befängt att tro att invandring räddar pensioner. De enda som inte fattar skämtet är giganterna i den här tråden.
Om det finns personer i tråden som hävdar att den migration vi haft mellan 90-talet och idag genererar ökat genomsnittligt välstånd per svensk över tid så har de fel. En större befolkning ger inte per definition mer välstånd på genomsnittlig individnivå.
Detta var vanligt i media förr men inte längre. Tror aldrig jag läst någon argumentera för detta i tråden och det är lite synd för det hade varit intressant att diskutera med någon som faktiskt håller den åsikten.
Jag läste till och med en text i Dagens Industri (vill jag minnas) som hävdade att minskat mottagande skulle vara ett hårt slag för alla nya företag och asylentreprenörer i asylindustrin. Det hade ju skapats en fri marknad att sälja [dasspapper] och nu tar staten BORT konsumenterna! [gråt och fiolmusik]. Lite som om vapenindustrin skulle klaga på att kriget tog slut.
Per Wirtén och andra bör nog sluta citera MMT, som de sannolikt inte helt förstår eftersom de inte är nationalekonomer, och istället fundera över om inte asylindustrin fungerar som William Forster Lloyd's "Tragedy of the Commons", där asylprofitörerna är betesdjuren som agerar i eget intresse och skattepengarna representerar betet.
Att personer, journalister och medier drar till med "vilka argument som helst" beror ibland på det som det du själv skrivit tidigare, d.v.s. att personerna faktiskt tycker så, det är deras legitima åsikt. Men även dels för att personer bara använder argumenten för att driva en tes, likt ett vapen i ett krig, oavsett om de egentligen tror på just detta argument själva eller inte. Men jag vet att du vet detta. Och såklart förekommer det även i den här tråden. Ska man slåss mot detta så kommer man aldrig få slut på väderkvarnar.
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Ingen brist på arbetskraft alltså.
Brist på arbetskraft betyder oftast brist på personer med kompetens som är villiga att jobba för så låga löner som företagen önskar betala.
Kommer du inte ihåg fackmedlemmarna med skyltar som sade "go home" och Laval-domen?
Corazza-Bildt som sade att om man tar bort möjligheten att komma till Sverige och arbeta för sämre villkor så tar man bort dessa människors främsta konkurrensverktyg?
Det handlar sällan om brist på arbetskraft, inte då heller, det handlar om viljan att betala så lite som möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Så här fungerar det inte:
Varje politiker är på vippen av dö för att de slafsat i sig pizzor i decennier och detta tycker de är jättebra. => Alltså behövs invandring.
Förklara gärna.
Det är ofta intressant att läsa dina inlägg, eftersom du inte ägnar dig åt ryggdunkande koncensuskalas, men jag förstår inte alltid vad du vill ha sagt.