2021-11-08, 14:46
Medlem
McAzs avatar
”Hybridattack”, ja så kallar självaste NATO Vitrysslands försök att använda migranter som påtryckningsmedel. Märkligt vad det kan svänga i hockey.

Citat:
Belarus taktik att utnyttja migranter för att sätta press på EU är ”oacceptabel”, uppger Nato, enligt AFP. Under måndagen uppges hundratals migranter vara på väg mot polska gränsen eskorterade av beväpnade belarusier. Enligt tv-bilder från oppositionella nyhetskanalen Nexta har en stor folksamling samlats vid gränsen.
Nato kallar det en ”hybridattack” att föra migranterna till EU:s gräns.
”Nato är redo att bistå våra allierade och upprätthålla säkerhet i regionen”, skriver försvarsalliansen i ett uttalande.
EU menar att Aleksander Lukasjenko använder migranterna för att sätta press på EU att lyfta sanktionerna mot Belarus.

https://omni.se/a/28oBgx
Citera
2021-11-08, 15:07
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
”Hybridattack”, ja så kallar självaste NATO Vitrysslands försök att använda migranter som påtryckningsmedel. Märkligt vad det kan svänga i hockey.

Jag undrar vad liberalerna och den "demokratiska högern" tycker om att NATO nu reducerats till ett vaktbolag anställt av EU, som bara vågar kriga mot obeväpnade civila nu när ryssen, och kinesen (och Bellman) blivit för otäcka.

EU står och dinglar med ett all unclusive-paket innehållande välfärd utan motkrav på ena sidan stängslet och försöker locka över flyktingarna på andra sidan stängslet till en spännande språngmarsch för att se vem som överlever NATO:s kulsprutor. Detta tycker liberaler är en god sak.

Fy fan vad jag hatar liberaler.
Citera
2021-11-08, 15:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Från "Kompetensregn" till "Hybridattack". Så kan det gå.

Just ordet "Hybridattack" var det nog ingen som vågade tänka den där dagen dom tårögda stod med fuktiga regnrockar på Medborgarplatsen 2015 & lyssnade på när Löfven sade -"Mitt Europa känner inga gränser"-
Citera
2021-11-08, 17:06
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Hur resonerade man kring motåtgärder från Lukasjenka när man införde sanktionerna?

Eller var det det vanliga liberal-utopiska beslutsunderlaget, dvs inget alls. "Tänkte inte på det", "vi har varit naiva" osv.

Jag är så glad att Sverige inte agerade liberal-utopiskt 1940 så som Aron Flam nu vill. Tapperhet är en dygd, men den skall avvägas mot en annan dygd, nämligen klokheten.

Och Lukasjenka sitter längre och säkrare med sanktioner än utan.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-11-08 kl. 17:10.
Citera
2021-11-08, 17:19
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Det verkar ju inte finnas något stöd för detta migrantfölje i media. Inte heller i EU. Uppenbart har man i Belarus missbedömt situationen i EU och nu sitter man där med tusentals migranter. Missnöjet bland migranterna lär ju vara väldigt stor och kommer att växa. Man kan inte heller vara kvar i Belarus eftersom landet inte erbjuder något. Knappt mat. Lösningen blir väl att EU erbjuder mat in i Belarus. Tackar man ja till det är det en oerhörd förödmjukelse . Finns många ur den egna befolkningen som har svårt med mat.
Citera
2021-11-08, 18:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det verkar ju inte finnas något stöd för detta migrantfölje i media. Inte heller i EU. Uppenbart har man i Belarus missbedömt situationen i EU och nu sitter man där med tusentals migranter. Missnöjet bland migranterna lär ju vara väldigt stor och kommer att växa. Man kan inte heller vara kvar i Belarus eftersom landet inte erbjuder något. Knappt mat. Lösningen blir väl att EU erbjuder mat in i Belarus. Tackar man ja till det är det en oerhörd förödmjukelse . Finns många ur den egna befolkningen som har svårt med mat.
Som jag förstått så befinner sig nu en stor mängd "flyktingar" mellan taggtråden till Vitryssland & Polen. Så det blir nog ett chicken race innan dom svälter ihjäl.
Citera
2021-11-08, 19:21
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som jag förstått så befinner sig nu en stor mängd "flyktingar" mellan taggtråden till Vitryssland & Polen. Så det blir nog ett chicken race innan dom svälter ihjäl.

Som tidigare påtalats i tråden om ämnet (dvs Polen/Vitryssland/migranter) så har isf liberal media fått precis den ammunition de behöver för att utmåla Polen som en av dagens onda axelmakter. Polen förvägrar kvinnor abort så de dör, och sedan låter man flyktingar svälta ihjäl inför världens ögon. Efter en kortare mediastorm torde sedan en snabb färgrevolution ta plats i Polen, och efter det kommer en ny, gentemot Soros/Biden/Bryssel lydig regim tillträda.
Citera
2021-11-08, 19:38
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Som tidigare påtalats i tråden om ämnet (dvs Polen/Vitryssland/migranter) så har isf liberal media fått precis den ammunition de behöver för att utmåla Polen som en av dagens onda axelmakter. Polen förvägrar kvinnor abort så de dör, och sedan låter man flyktingar svälta ihjäl inför världens ögon. Efter en kortare mediastorm torde sedan en snabb färgrevolution ta plats i Polen, och efter det kommer en ny, gentemot Soros/Biden/Bryssel lydig regim tillträda.

Hmm det låter lite för konspiratoriskt i min smak. Jag undrar jag om inte motståndet hos Europas folk mot ytterligare flyktinginvandring trumfar eliternas avsky for Polen. EU verkar inte stå upp för flyktingarna alls. EU är under press och peak liberalism och flyktingvurm har nog varit. Kom också ihåg att Vitryssland också är en bad guy. Ja kanske en värre bad guy än Polen.
Senast redigerad av stevenstills 2021-11-08 kl. 19:43.
Citera
2021-11-08, 20:18
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Här finns en annan aspekt. Många i Belarus svälter och klagar. Med migranterna hoppas man kunna finna en öppning för dessa in i EU. Men EU stänger gränsen för en rad länder såsom Ryssland, Ukraina, Vitryssland. Så även för Georgien, Armenien, Kazakstan med flera. Resultatet blir att missnöjet växer i dessa regioner, vilket man vill inom EU.
Citera
2021-11-08, 21:17
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Hmm det låter lite för konspiratoriskt i min smak. Jag undrar jag om inte motståndet hos Europas folk mot ytterligare flyktinginvandring trumfar eliternas avsky for Polen. EU verkar inte stå upp för flyktingarna alls. EU är under press och peak liberalism och flyktingvurm har nog varit. Kom också ihåg att Vitryssland också är en bad guy. Ja kanske en värre bad guy än Polen.

Polen är politiskt delat på mitten, den ena halvan är konservativa bakåtsträvare, den andra liberala och EU-vänliga. Det krävs inte mycket tryck från media för att vågskålen ska tippa över till den liberala sidans favör. Lite stenhård anti-abort och aningen för hårdhänt behandling av något flyktingbarn räcker långt ... kanske t o m ända fram.
Citera
2021-11-08, 21:40
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Polen är politiskt delat på mitten, den ena halvan är konservativa bakåtsträvare, den andra liberala och EU-vänliga. Det krävs inte mycket tryck från media för att vågskålen ska tippa över till den liberala sidans favör.

Tippa över och tippa över... Är det inte enklast att EU och Ryssland delar upp Polen emellan sig? För fredens skull. Har ju funkat förr. Polackerna kan dela upp sig frivilligt den här gången.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-11-08 kl. 21:46.
Citera
2021-11-08, 22:23
Medlem
Citat:
Herr Watson har lagt upp en film på Youtube där han illustrerar den sociala ingenjörskonst som, likt ett otäckt gift, pumpas ut genom reklam i västvärlden.

Knappast någon nyhet för tråden men ändock intressant att se hur sinnesjukt långt det gått numera där propagandan för länge sedan tagit över som det främsta målet framför att sälja varor, uppenbarligen.

https://youtu.be/PQWlgFYeXlk

Ja tråden har ju tagit upp Freuds släkting som förekom i Watsons film. Propaganda genom reklam. Om man lägger samman alla dödsfall som den framgångsrika tobaksreklamen orsakat hos kvinnor genom rökningsrelaterad cancer mm. så hamnar Edward B ganska högt bland förra århundradets best of lista.

Allting går att sälja med mördande reklam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in