2013-02-01, 16:05
Medlem
Moderaterna har tydligen tillsatt en arbetsgrupp som ska "pröva och ompröva vår integration och migrationspolitik"

http://twitpic.com/c0127i

Notera alltså att det även handlar om migrationspolitik. Det betyder väl invandringspolitik så vitt jag kan förstå. Undrar om Löfven noterar det här också. Det kanske inte räcker att gnälla över arbetskraftsinvandringen utan det kommer att fordras starkare piller för att kunna konkurrera i valrörelsen.
Citera
2013-02-01, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Moderaterna har tydligen tillsatt en arbetsgrupp som ska "pröva och ompröva vår integration och migrationspolitik"

http://twitpic.com/c0127i

Notera alltså att det även handlar om migrationspolitik. Det betyder väl invandringspolitik så vitt jag kan förstå. Undrar om Löfven noterar det här också. Det kanske inte räcker att gnälla över arbetskraftsinvandringen utan det kommer att fordras starkare piller för att kunna konkurrera i valrörelsen.

Både integration- och migration kommer avhandlas:

Citat:
Moderaterna tillsätter en arbetsgrupp för att ta fram förslag på hur integrations- och migrationspolitiken ska utvecklas.

Utgångspunkten är dock den gamla vanliga:

Citat:
Utgångspunkten för arbetet är att Sverige ska vara ett öppet, tolerant och generöst land och att invandring berikar Sverige.

I mångt och mycket tycks arbetsgruppen ha tillsatts som en reaktion på kommunupproret:

Citat:
Mycket kommer att handla om arbetsmarknad, men också om relationen stat-kommun och vilka krav som är rimliga att ställa på någon som vill ta hit sin familj.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/m-...rationspolitik

I allt väsentligt tror jag man kommer landa i ett förtydligande om att invandringen ska minskas genom att man gör det svårare att komma hit som anhöriginvandrare. Alltså ett steg mot SD:s linje samtidigt som man högljutt förnekar detsamma.
Citera
2013-02-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
I allt väsentligt tror jag man kommer landa i ett förtydligande om att invandringen ska minskas genom att man gör det svårare att komma hit som anhöriginvandrare. Alltså ett steg mot SD:s linje samtidigt som man högljutt förnekar detsamma.

Så kommer det helt säkert att bli. Och man bör inte fästa något avseende vid deklarationerna om att "invandring berikar" och annat trams. Det enda som kan tala för att moderaterna kommer att vara mindre radikala än sossarna är att partiet hittills klarat sig oförskämt bra i opinionen samtidigt som sossarna tappar kraftigt till SD. Å andra sidan så är moderaternas kommunpolitiker betydligt mer skeptiska till invandring än sossarnas (som inte vågar annat).

Sverigedemokraterna bör förbereda sig på att valrörelsen kommer att innehålla en hel del skarpa förslag att minska invandringen. Strategin kommer att gå ut på att tala om för väljarna att en röst på SD är onödig för vi kommer att genomföra allt det ni vill ändå.

Edit: Även om det kommer skarpa förslag från M och S, så går det inte att genomföra detta med den nuvarande blockpolitiken eftersom de andra partierna i respektive block inte är med på noterna. Enda sättet är i så fall ett samarbete mellan S och M eller med SD.
Senast redigerad av Andraandningen 2013-02-01 kl. 16:39.
Citera
2013-02-01, 16:54
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
...
Visst är det fascinerande att invandring alltid är berikande, det kan aldrig någosin i något endaste enskilt litet fall vara icke-berikande.
Citera
2013-02-01, 18:01
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jag är inte heller så förtjust i den här tråden, som är närmast kontraproduktiv ur ett realistiskt/invandringskritiskt perspektiv.

Hör upp! Det spelar ingen roll vad gammal-media pruttar ur sig för dumheter om Sverigedemokraterna och dess skönmålningar av invandringen. De senaste 4 årens utveckling visar att PK:iterna och deras propagandakanaler har noll inflytande över de vanliga medborgarnas politiska ställningstaganden -- särskilt då vad gäller invandringspolitiken.

Att hålla på och gnälla över ännu en hjärndöd Bror Duktig-ledare i DN eller ännu ett Sverige-hatande utbrott från någon batikhäxa är bortslösad energi -- ungefär som att gå fram och sparka på en redan död hyena. Låt hyenan ligga och glömmas bort, och ägna er kraft åt de media som faktiskt betyder något vad gäller SD, dvs fria nyhetssajter, utländska (icke PK) tidningar, Flashback, m fl oberoende organ. Där pågår den verkliga debatten, där finns de faktiska nyheterna.

Varför Don Quijote-fajtas mot dinosaurie-media och PK-debattörer -- de är helt offside i den här frågan, de har inte ens förstått grundläggande orsakssammanhang, och de kommer inte att ändra sig. Även om de skulle ändra sig, så saknar det som sagt betydelse, då folk fattar sina egna beslut utifrån sin egen verklighet. Glöm bort skiten, det är stendött 1900-tal. Säg upp prenumerationen, ta bort bokmärkena. Jag har inte varit inne på en svensk dagstidnings-sida på 2 månader och mår bättre än någonsin.

Det är en ny verklighet, ett nytt samhällsklimat, en ny folkrörelse i vardande, och för allt detta finns det nya medie-kanaler. Använd dessa.

- F.G
Citera
2013-02-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Jag är inte heller så förtjust i den här tråden, som är närmast kontraproduktiv ur ett realistiskt/invandringskritiskt perspektiv. - F.G
Jag tycker ni hakar upp er på trådens rubrik. Man skulle kunna ändra rubriken till "allmänpolitisk debatt om invandringspolitiken, företrädelsevis ur ett invandringskritiskt perspektiv, med särskilt fokus på hur denna debatt reflekteras i olika medier men även i politiska partier".

Det är så jag uppfattar trådens ämne och som sådan tycker jag den fyller en funktion.
Senast redigerad av Andraandningen 2013-02-01 kl. 18:19.
Citera
2013-02-01, 18:26
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Jag är inte heller så förtjust i den här tråden, som är närmast kontraproduktiv ur ett realistiskt/invandringskritiskt perspektiv.

Hör upp! Det spelar ingen roll vad gammal-media pruttar ur sig för dumheter om Sverigedemokraterna och dess skönmålningar av invandringen. De senaste 4 årens utveckling visar att PK:iterna och deras propagandakanaler har noll inflytande över de vanliga medborgarnas politiska ställningstaganden -- särskilt då vad gäller invandringspolitiken.

Att hålla på och gnälla över ännu en hjärndöd Bror Duktig-ledare i DN eller ännu ett Sverige-hatande utbrott från någon batikhäxa är bortslösad energi -- ungefär som att gå fram och sparka på en redan död hyena. Låt hyenan ligga och glömmas bort, och ägna er kraft åt de media som faktiskt betyder något vad gäller SD, dvs fria nyhetssajter, utländska (icke PK) tidningar, Flashback, m fl oberoende organ. Där pågår den verkliga debatten, där finns de faktiska nyheterna.

Varför Don Quijote-fajtas mot dinosaurie-media och PK-debattörer -- de är helt offside i den här frågan, de har inte ens förstått grundläggande orsakssammanhang, och de kommer inte att ändra sig. Även om de skulle ändra sig, så saknar det som sagt betydelse, då folk fattar sina egna beslut utifrån sin egen verklighet. Glöm bort skiten, det är stendött 1900-tal. Säg upp prenumerationen, ta bort bokmärkena. Jag har inte varit inne på en svensk dagstidnings-sida på 2 månader och mår bättre än någonsin.

Det är en ny verklighet, ett nytt samhällsklimat, en ny folkrörelse i vardande, och för allt detta finns det nya medie-kanaler. Använd dessa.

- F.G

När DogDylan startade tråden fanns det väl någon slags from förhoppning om att ett inbördeskrig skulle bryta ut i ljug-MSM. Att så inte blev fallet kan vi dessvärre konstatera såhär i efterhand.

Men visst finns det ljus i mörkret; vi kan fröjdas åt gammelmedias skleros och att fler och fler genomskådar deras agitprop-lögner:
http://www.friatider.se/dagstidningarnas-upplagor-rasar
Citera
2013-02-01, 18:34
Medlem
Citat:
Utgångspunkten är dock den gamla vanliga
Aaaaaaahhhhggghhh! Jag får raggresning av detta jävla ord "generöst" som ALLA asylvurmare tydligen har nån slags plikt att klämma in som en disclaimer överallt. Generöst. Generöst. "Ja jo vi måste se över vissa delar av invandrings- och integrationspolitiken MEN Sverige ska vara generöööööööööööööööööst". Det är fan inte upp till politiker att bestämma att skattebetalare ska vara "generösa". De kan tycka att vi ska vara "solidariska" eller "dra vårt strå till stacken" eller "bidra", men generositet och tvång är oförenliga. Generositet är kopplat till frivillighet, donationer, gåvor, allmosor, kollekt, men fan inte skatt.
Citera
2013-02-01, 18:56
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag tycker ni hakar upp er på trådens rubrik. Man skulle kunna ändra rubriken till "allmänpolitisk debatt om invandringspolitiken, företrädelsevis ur ett invandringskritiskt perspektiv, med särskilt fokus på hur denna debatt reflekteras i olika medier men även i politiska partier".

Det är så jag uppfattar trådens ämne och som sådan tycker jag den fyller en funktion.

Instämmer. Tråden ger en värdefull fortlöpande och kommenterande rapportering av hur media försöker förhålla sig till den katastrof, som svenska politiker, svenska journalister och en del andra åsiktsmannekänger tillsammans är ansvariga för att ha skapat. Vilka berättelser lanseras? Vilken begreppsvärld skapas? Vilka konfliktlinjer dras upp (och vad sopas beslutsamt under mattan)? M.m.
Citera
2013-02-01, 19:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Aaaaaaahhhhggghhh! Jag får raggresning av detta jävla ord "generöst" som ALLA asylvurmare tydligen har nån slags plikt att klämma in som en disclaimer överallt. Generöst. Generöst. "Ja jo vi måste se över vissa delar av invandrings- och integrationspolitiken MEN Sverige ska vara generöööööööööööööööööst". Det är fan inte upp till politiker att bestämma att skattebetalare ska vara "generösa". De kan tycka att vi ska vara "solidariska" eller "dra vårt strå till stacken" eller "bidra", men generositet och tvång är oförenliga. Generositet är kopplat till frivillighet, donationer, gåvor, allmosor, kollekt, men fan inte skatt.

Alldeles riktigt! Emellertid lever politikerna dels kvar i vanföreställningen att Sverige har en välfärdsplats i stil med läget 1967, dels måste man av mediala skäl säga så där som en form av liturgisk trosbekännelse, ungefär som "alla människors lika värde". Som om en hederlig medborgare skulle vara lika mycket värd som en massmördare.

Problemet är att politikerna har internaliserat dumheten och fått den att bli ideologi.
Citera
2013-02-01, 19:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Solidaritet och tvång är också oförenligt. Det handlar inte vare sig om solidaritet eller om generositet.

Det handlar om kollektiv kommandogenerositet och kollektiv kommandosolidaritet.
Citera
2013-02-01, 19:35
Medlem
Johan Hakelius skrev häromdagen en krönika som är ett elegant litet lustmord på nya Centern och deras tankefoster:

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/...er=wwwredirect

Noterbart i krishanteringen efter Ideprogramskatastrofen är att Centern skyddas såväl av statsmedia som av bonniermedia. Man försöker få haveriet att handla om 2-3 illa genomtänkta förhållandevis betydelselösa förslag: Polygami, skolplikten och arvsrätten. Dessa ska nu Lööf enligt den upplagda mediadramaturgin resolut plocka bort och sedan med ett enat parti bakom sig få partiet att lyfta igen i opinionen.
Den "fria" eller ialla fall extremliberala invandringspolitiken ska forslas igenom stormen i det stängda lastrummet... Eller varför denna uppenbara överenskommelse mellan politiker- & mediaeliterna att inte pressa Annie Lööf om den "fria invandringen" ?
Senast redigerad av BengeRunflak 2013-02-01 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in