2013-01-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AudreyHorne
Så har det alltså hänt. Heinö har köpts av etablissemanget. Offentlighetens sista etniskt svenska man med stundtals avvikande åsikter har alltså kuvats. Nu är debatten snart död i Sverige. Snart är allt tyst.

Ja, för hittills har ju debattens vågor verkligen gått höga...
Citera
2013-01-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills

Ja det är märkligt att marknadskapitalet och kulturvänstern verkar tycka lika om mångkulturen/den stora invandringen. För marknadskapitalets del handlar det om att det behöver en ny arbetarklass/underklass som kan putsa fönster, servera mat på äldreboenden, städa osv. Den gamla etniskt svenska arbetarklassen finns inte kvar längre och deras barn har flyttat till storstäderna och blivit medelklass. Det behovet är överordnat allt annat. Må landet bli förstört till oigenkännlighet, men marknaden måste få sitt. Som Segerfelt och Norberg säger. Det ser i princip likadant ut överallt i Europa. Marknaden är kung. Det finns inte längre någon vänster som har kraft nog att sätta emot kapitalet.

Kulturvänstern gillar mångkulturen för att den är egalitär. Människorna är reducerade till konsumenter och understödstagare. Alla toppar är kapade. De starka är svaga och de svaga starka. Eller tvärtom. Inga gemensamma kulturyttringar och riter (underskatta inte riterna!!) typ "midsommar" eller "lucia" förekommer längre. Sånt är exkluderande. Attackerna på luciafirandet började nu i december senast. Möjligen kan riterna förekomma inom ramen för någon av de grupper som ingår i mångkulturen. Kanske finns tillräckligt många etniska svenskar kvar ute på Möja för att midsommarfirandet ska kunna leva kvar där en tid. De muslimska grupperna firar förstås Eid-al-Fitr osv. Sverige som något sorts nytt USA. Men kulturellt svagare. USA har ändå förmågan att få folk att känna sig stolta över att vara amerikaner.

Som sagt: marknadskapitalet och kulturvänstern verkar tycka lika om mångkultur och invandring. Men från skilda utgångspunkter.

Det är inte särskilt konstigt alls när man väl förstår att kommunism/kulturmarxism och kapitalism/nyliberalism bara är två sidor av samma judiska mynt. Båda är i grunden judiska fenomen och ideologier och bådas verkliga syfte är att främja den judiska agendan. För judarna spelar det ingen roll om de uppnår sitt mål genom kommunism och våldsam erövring eller genom kapitalism, nyliberalism, globalisering och en smygande totalitär kulturmarxism.

Det som räknas är att den judiskt styrda globala eliten uppnår makt och kontroll över alla andra. Om den framtida världsregeringen kallas för revolutionskommitté eller bolagsstyrelse är ointressant både för judarna och för deras tilltänkta slavar och offer.

Det finns bara en motkraft mot denna destruktiva ondska och det är nationalism. Kampen står inte mellan "vänster" och "höger" utan mellan globalistmaffian med sina olika tentakler och nationalister som inte vill att hela jorden ska förvandlas till ett globalt 1984-Gulag befolkat av rotlösa, rasblandade, lagom korkade och kaffe latte-färgade trälar.
Senast redigerad av Varnagel 2013-01-25 kl. 21:36.
Citera
2013-01-25, 21:49
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tino Sanandaji använde centerpartiets självmordsbrev.. hrrrm idéprogram som s.a.s. en tunn överrock för sin bredsida mot Johan Norberg.

Idéprogrammets sekreterare Per Ankersjö svarar Sanandaji. Han tycker, att Tino S har gjort "ett tråkigt inlägg i debatten".

Citat:
:
Centerpartiets vision om fri migration bygger i första hand på den humanistiska värdegrunden om alla människors lika rätt och värde. Om man anser att mänskliga fri- och rättigheter är någonting som gäller alla, oavsett var man befinner sig i världen, är den rimliga slutsatsen att man också ska ha rätt att flytta från en plats där dessa inte respekteras.

Sanandajis implicerade slutsats att fri migration skulle vara något kostsamt och icke eftersträvansvärt är därmed ett tråkigt inlägg i debatten. Där Sanandaji ser kostnader ser vi människor. Människor med kraft, viljor och rättigheter. Vår utgångspunkt kommer alltid vara att dessa människor är precis lika mycket värda som de människor som råkat födas i ett rikt och tryggt land som Sverige. Om vi på allvar ska kunna föra en fri och öppen debatt kring migration måste vi sluta se människor som kostnader och istället fundera på hur det kommer sig att vissa grupper har svårt att klara sin egen försörjning. Sedan måste vi hitta lösningar för att undanröja de hinder som finns. De strukturer som idag håller människor utanför arbetsmarknaden måste förändras så att fler får möjlighet att skaffa sig ett arbete, bygga sin egen framtid och bidra till vår gemensamma välfärd.

http://www.dn.se/debatt/centerpartie...nte-fjarrstyrt

Hahaha Det är så man storknar, nu kommer stackars Ankersjö och tycker att det där med handfasta fakta var ett trist inslag i diskussionen, helst skulle den väl tillåtas flyga runt hur som helst i luften utan minsta verklighetsförankring, precis som den gör i Centerpartiet.

Argument var förstås slut sedan lnge, så då kommer det där om värdegrunden fram: alla människor är lika värda - och därför ska de tydligen allihop också få komma hit, ett logiskt språng som jag inte riktigt är med på. Christopher Caldwell förklarar på ett utomordentligt sätt varför det ena inte innebär det andra, men Ankersjö får gärna berätta hur det här hänger ihop. Varför har alla dessa människor rätt att komma till Sverige och ta del av den välfärd vi har byggt upp? Med samma resonemang undrar jag om Ankersjö själv ser sig som förmer än de senast nykomna somalierna, annars kan ju de förslagsvis dela bostad med honom - förutsatt att alla är lika mycket värda och har precis samma rätt till vad som helst i Sverige vill säga. För varför ska Ankersjös bostad, med samma logik vara helig det är ju bara en påittad begränsning i rummet, inbillade gränser precis som landet Sverige. Och om inte svenska folket har någon som helst ägnaderätt till sitt eget land, varför ska då Ankersjö ha någon äganderätt till en fysisk plats? Varför ska inte alla ha samma rätt att vara där, jorden tillhör väl ingen - åtminstone verkar inte Ankersjö tycka det.

Och sedan kom det: vi ser inte kostnader, vi ser människor Århundradets stora ickeargument, som verkligen inte betyder någonting. De som överhuvudtaget bryr sig om kostnader, bryr sig alltså inte om människor då? Och hur är det med alla de människor i Sverige som drabbas av Ankersjös politik? Bryr sig Ankersjö om dem och deras åsikter? Ojdå, tänkte inte på det!

Och om vi inte ser kostnader enligt Ankerjöns logik: då borde vi ju ta hit hela den miljard människor som just nu lever på en dollar om dagen, eller tja.. varför inte de tre miljarder människor som lever på mindre än två dollar -det är ju trots allt inte så himla värdigt det heller. Vi ser ju människor Ankersjö: inte kostnader. Och om kostnaderna är irrelevanta då är det ju mycket bättre att hjälpa 3 miljarder än bara några futtiga miljoner som Centern propagerat för tidigare.

Och sedan ska vi förstås undanröja strukturer. Dessa hemska, eviga strukturer som tycks vara det sista hindret på vägen mot mångkulturens Shangri-la. Om vi bara får bort alla hemska rasister som sitter i vägen på alla de företag som tydligen har tiotusentals tomma jobb som bara väntar på att fyllas, men någon ful chef med hitlermustasch står emellan och säger "Nein!". Det är ungefär scenariot som man med Ankersjös logik väntar sig. Företagen bara skriker efter dessa horder av obildade analfabeter, men det är strukturerna som står i vägen! Att inte svenskar heller får jobb, verkar inte bekymra Ankersjö eller hans strukturmarinerade skalle.

Alternativ två är förstå att göra dem till slavar enligt Segerfeldts idé. Denne humane Segerfeldt, som hade varit plantageägare i ett annat liv, utan några moraliska betänklighter.

Nej, Ankerjöns får vi nog stoppa i Miljöparti-kvoten. Han är helt enkelt dum, en clown som inte förstår bättre. Han tror själv på sina galenskaper, och har inte sett verkligheten på många år. Det är Adolf Hitlers påhittade spökdivisioner, som ska rädda allt, under de sista svettiga dagarna nere i Berlinbunkern. Det är rosiga idéer framvärpta under rödvinskvällar med ungdomsförbundet. Medelklassungar som lever i någon slags politisk dokusåpa stationerad i Stockholm. Det här är förmodligen det roligaste som har hänt dessa sinnessvaga på många år, tänk vad de får synas.. och visa godhets och toleranskort i media. Synd bara att det inte blir något mer efter 2014.
Senast redigerad av El Capitano 2013-01-25 kl. 21:57.
Citera
2013-01-25, 21:51
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Det är inte särskilt konstigt alls när man väl förstår att kommunism/kulturmarxism och kapitalism/nyliberalism bara är två sidor av samma judiska mynt. Båda är i grunden judiska fenomen och ideologier och bådas verkliga syfte är att främja den judiska agendan. För judarna spelar det ingen roll om de uppnår sitt mål genom kommunism och våldsam erövring eller genom kapitalism, nyliberalism, globalisering och en smygande totalitär kulturmarxism.

Det som räknas är att den judiskt styrda globala eliten uppnår makt och kontroll över alla andra. Om den framtida världsregeringen kallas för revolutionskommitté eller bolagsstyrelse är ointressant både för judarna och för deras tilltänkta slavar och offer.

Det finns bara en motkraft mot denna destruktiva ondska och det är nationalism. Kampen står inte mellan "vänster" och "höger" utan mellan globalistmaffian med sina olika tentakler och nationalister som inte vill att hela jorden ska förvandlas till ett globalt 1984-Gulag befolkat av rotlösa, rasblandade, lagom korkade och kaffe latte-färgade trälar.

Kevin MacDonald skriver om mångkulturens uppkomst i Sverige:

http://www.theoccidentalobserver.net...ism-in-sweden/
Citera
2013-01-25, 21:52
Medlem
SwedishDissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
OK, vad är slutsatserna då? Hur man än vänder och vrider på det och vare sig man lutar mest åt arv eller miljö så slutar det ju ändå alltid med att man kommer fram till att vita nordvästeuropéer är bäst på nästan alla sätt och vis, nordostasiater är intelligenta myrstacksmänniskor medan negrer och diverse andra icke-vita är destruktiva, kaosskapande, våldsamma, smittspridande och civilisationsnedbrytande. Eller?
Ja vita européer och nordostasiater dominerar överallt, oavsett om det är i Sydostasien, Nordostasien, Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, eller Oceanien - och det är det Rindermann och kolleger säger, fast med tillrättalagt fackspråk.

Det som nyanserar din bild av sub-sahariska populationer är dels Botswana, som trots att en 1/3 av befolkningen lever i så kallad absolut fattigdom har en hyfsad intelligenskvot, skolresultat, BNP-nivåer, och demokratiseringsgrad (som du är egal inför, antar jag, eftersom du är mer auktoritärt inriktad). Dels Bahamas och möjligen Barbados. Jag har varit i Bahamas och det är ett riktigt civiliserat litet land. Men jag håller med om de stora dragen i världen - de allra flesta populationer som inte härstammar från Europa eller Nordostasien beter sig mindre civiliserat och lyckas sämre i jämförelse med européer och nordostasiater.
Citera
2013-01-25, 23:07
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishDissident
Ja vita européer och nordostasiater dominerar överallt, oavsett om det är i Sydostasien, Nordostasien, Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, eller Oceanien - och det är det Rindermann och kolleger säger, fast med tillrättalagt fackspråk.

Det som nyanserar din bild av sub-sahariska populationer är dels Botswana, som trots att en 1/3 av befolkningen lever i så kallad absolut fattigdom har en hyfsad intelligenskvot, skolresultat, BNP-nivåer, och demokratiseringsgrad (som du är egal inför, antar jag, eftersom du är mer auktoritärt inriktad). Dels Bahamas och möjligen Barbados. Jag har varit i Bahamas och det är ett riktigt civiliserat litet land. Men jag håller med om de stora dragen i världen - de allra flesta populationer som inte härstammar från Europa eller Nordostasien beter sig mindre civiliserat och lyckas sämre i jämförelse med européer och nordostasiater.
Det som nyanserar din "nyansering av bilden" är faktiskt nyansen av befolkningens raskvot.

Botswana - Tswana (or Setswana) 79%, Kalanga 11%, Basarwa 3%, other, including Kgalagadi and white 7%
Bahamas - black 85%, white 12%, Asian and Hispanic 3%
Barbados - black 93%, white 3.2%, mixed 2.6%, East Indian 1%, other 0.2% (2000 census)

Du ser att Bahamas har 12% vita, det är ju mer än Sydafrika:

South Africa - Black African 79%, white 9.6%, colored 8.9%, Indian/Asian 2.5% (2001 census)

Sen har Barbados i detta sammanhang en nämnvärt låg procentandel, men å andra sidan skriver du "möjligen Barbados", och jag är faktiskt inte så värst djupt insatt i hur välstånd och ekonomisk materiell standard mäts bäst, men jag antar att även dessa länder ligger i linje med raskvoten, och så även mätt i kriminalitet och i synnerhet våld, sannolikt även korruption som verkar förfölja negrer mest av alla varthän de sätter sin fot.

https://www.cia.gov/library/publicat...orld-factbook/
Citera
2013-01-25, 23:45
Medlem
SwedishDissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Det som nyanserar din "nyansering av bilden" är faktiskt nyansen av befolkningens raskvot.

Botswana - Tswana (or Setswana) 79%, Kalanga 11%, Basarwa 3%, other, including Kgalagadi and white 7%
Bahamas - black 85%, white 12%, Asian and Hispanic 3%
Barbados - black 93%, white 3.2%, mixed 2.6%, East Indian 1%, other 0.2% (2000 census)

Du ser att Bahamas har 12% vita, det är ju mer än Sydafrika:

South Africa - Black African 79%, white 9.6%, colored 8.9%, Indian/Asian 2.5% (2001 census)

Sen har Barbados i detta sammanhang en nämnvärt låg procentandel, men å andra sidan skriver du "möjligen Barbados", och jag är faktiskt inte så värst djupt insatt i hur välstånd och ekonomisk materiell standard mäts bäst, men jag antar att även dessa länder ligger i linje med raskvoten, och så även mätt i kriminalitet och i synnerhet våld, sannolikt även korruption som verkar förfölja negrer mest av alla varthän de sätter sin fot.

https://www.cia.gov/library/publicat...orld-factbook/
Ja, fast även de svarta i dessa länder beter sig överlag civiliserat. Det grundar jag inte bara på anekdotisk bevisföring utan på demokratiseringsnivåer, BNP, PISA-mätningar, och Lynn & Vanhanens senaste verk (2012):

http://graphics.eiu.com/PDF/Democrac...x_2010_web.pdf (demokratiindex)

http://www.nationmaster.com/compare/Botswana/Finland/ (jämförelse mellan Botswana och Finland)

http://www.economist.com/node/10925770 (om Botswanas ekonomi)

http://travel.state.gov/travel/cis_p...989.html#crime (regeringen i Bahamas menar dock att kriminaliteten är relativt hög, men jag vidhåller att den grundläggande atmosfären är civiliserad.)

http://nces.ed.gov/timss/table07_1.asp (PISA-statistik)

Jag tror det mest handlar om grad när det gäller hur stora skillnaderna är i fråga om prestationsförmåga, impulskontroll etc. mellan olika populationer i världen. Den egalitära religionen har dock helt fel, så klart, för om det inte fanns några genetiskt relaterade skillnader så borde det ha ploppat upp länder åtminstone någonstans på jorden som var på samma nivå som Västeuropa och Nordostasien men med övervägande afrikansk demografi.
Senast redigerad av SwedishDissident 2013-01-25 kl. 23:47.
Citera
2013-01-26, 00:34
Medlem
Arthur Dents avatar
Ifall någon såg Kunskapskanalens Är extremisten också människa skulle en snabb sammanfattning vara välkommen. Själv såg jag inledningen eftersom jag verkligen trodde att det skulle handla om extremister och nazister var i inledningsskedet på tapeten men mycket snabbt kom de tre extremisterna (Niklas Orrenius, Olle Lönnaeus, Lena Sundström), fram till att Sveriges verkliga extremister nog ändå var SD även om Åkesson tappat en moped på knät, ja ni hör ju själva, jag såg inte klart på programmet. Hur slutade denna fars?
Senast redigerad av Arthur Dent 2013-01-26 kl. 00:37.
Citera
2013-01-26, 01:03
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Ifall någon såg Kunskapskanalens Är extremisten också människa skulle en snabb sammanfattning vara välkommen. Själv såg jag inledningen eftersom jag verkligen trodde att det skulle handla om extremister och nazister var i inledningsskedet på tapeten men mycket snabbt kom de tre extremisterna (Niklas Orrenius, Olle Lönnaeus, Lena Sundström), fram till att Sveriges verkliga extremister nog ändå var SD även om Åkesson tappat en moped på knät, ja ni hör ju själva, jag såg inte klart på programmet. Hur slutade denna fars?
Jag tittade på det där o jag fick uppfattningen om att de alla tonat ner rösten. Kunde inte själv som Sd:are komma på något av det som nämndes som vidare upprörande.

Jämför med Lisa Bjurwald, där ska åtminstone Breivik, Hitler o Sverigedemokraterna förekomma i varannan mening. Dock vet jag att jag förut förmodligen rasat på Sundströmskan, då hon är på min avatar...
Citera
2013-01-26, 11:43
Moderator
TheLuckys avatar
Tino Sanandaji tog i tisdags tag i den spridda föreställningen att det tar sju år för en invandrare att få jobb (notera ordet få istället för att skaffa). Sanadaji hade läst Mikael Feldbaums artikel på den radikala vänstertidningen dagens Arena. Själva uppgiften om sju år kommer från SCB. Det där med sju år har man som vanligt missförstått i media.

Citat:
Vänta sju år bara så har invandrare integrerats, det vär inte så farligt? Så tycks även Mikael Feldbaum tolka siffran.

Citat:
Bland svenskar med svenskfödda föräldrar i arbetsför ålder är det 15% som inte förvärvsarbetar. Bland utomeuropeiska invandrare är siffran nästan 50%, samma som för tio år sedan.

Citat:
Notera att:

Siffran avser medianen, inte genomsnittet som Feldbaum skriver.

Siffran avser tid från när man får uppehållstillstånd, inte från när man kommer till Sverige.

Siffran avser det första jobbet, inte när man har integrerats på arbetsmarknaden. Många jobbar givetvis ett tag och blir arbetslösa igen.

Citat:
Efter sju år i Sverige var i enligt SCB i genomsnitt 55% av de två sista kohorterna invandrare som redovisas sysselsatta. Denna siffra inkluderar ändå invandrare från Nordiska länder, bland invandrare från t.ex. Irak var 40% sysselsatta efter sju år.

Citat:
Utomeuropeiska invandrares sysselsättningsgrad blir enligt SCB aldrig lika hög som etniska svenskars, inte ens efter 20 år i Sverige. Ponera dock att Centerpartiet sänker lönerna eller att Arena expanderar AMS eller genom något annat magiskt förslag gör att sysselsättningsgraden faktiskt konvergerade efter 20 år. Det innebär fortfarande att invandring ökar utanförskapet i Sverige. 20 år är runt halva tiden man normalt är på arbetsmarknaden under en livstid.

Sanandaji har alltså på ett enkelt sätt demolerat förställningen om sju år. På en punkt anser jag dock att han inte har helt rätt. Tino menar att :

"Det är därför andelen som förvärvsarbetar inte har ökat på tio år trots att de som kom för tio år sedan givetvis har stärkt sin position."

Många gånger är det istället så att den som bott här länge och inte arbetat har svårare att få jobb än den som kommer hit nyligen. Den generösa välfärden gör att invandrare som lever på bidrag blir bekväm och finner sig tillrätta i sin situation. Detta får ett vidare större problem eftersom den här livsstilen med dito värderingar kommer att påverka de nya som kommer hit.
Citera
2013-01-26, 12:09
Moderator
Meijis avatar
SMP uppmärksammar att Sanandaji exponerat, att Norberg och Migro vilseleder.

Citat:
Naturligtvis kritiserades Sanandaji av människor som anser sig särskilt moraliska och goda eftersom de är för fri invandring. En Migroföreträdare gjorde stor poäng av att Sverigedemokrater gillade Sanandajis artikel.

Guilt by association är alltid ett tydligt tecken på att det saknas sakargument. Men det är dessutom intellektuellt ohederligt att använda godhetsargumentet mot Sanandaji. Han diskuterar inte den moraliska plikten att hjälpa människor på flykt, han ifrågasätter de ekonomiska argumenten för fri invandring. De som har använt ekonomiska argument för fri invandring bör bemöta Sanandaj i sak. Kan de inte det kanske det beror på att de liksom kejsaren är nakna.

http://www.smp.se/ledare/invandring-...83619123%29.gm

Sanandaji har exponerat och demolerat Norbergs lögner betr. att det skulle vara en god affär för skattebetalarna, att svenska politiker importerar stora mängder av socialfall på den befintliga befolkningens bekostnad.

När kommer någon etiker att på samma sätt våga exponera och demolera den påstådda moralen i detta agerande.
Senast redigerad av Meiji 2013-01-26 kl. 12:12.
Citera
2013-01-26, 12:11
Medlem
Kul att myten om att det "bara" skulle ta 7 år för invandrare att integreras och få arbete, nu pulveriseras.

Har själv gjort årliga försök sedan 2010 att ge "7-års-myten" den uppmärksamhet som den förtjänar:

2010:
Citat:
Det räcker med arbete 1 timme/vecka, för att räknas som sysselsatt i statistiken.

Siffrorna som angetts, 7-8 år för män och drygt 10 år för kvinnor gäller fr o m de blivit folkbokförda. Det sker väl först då PUT beviljas för asylsökande, så det blir ytterligare något år att lägga till.

Skulle man försöka räkna ut mediantiden för somalier, är det omöjligt. De kommer aldrig upp i 50 % sysselsättningsgrad, ett medianvärde går då inte att räkna ut.
https://www.flashback.org/sp22975870

2011:
Citat:
Samtidigt "som 600.000 invandrare går till arbetet och betalar skatt" i arbetsför ålder, är det drygt 400.000 som inte gör det. Endast 57% av invandrarna i arbetsför ålder är i sysselsättning enligt Ekbergs utredning. För att vara sysselsatt enligt statistiken räcker det f ö att man arbetar 1 timme/vecka.

Samtidigt är drygt 80% av den icke-invandrade befolkningen i sysselsättning. Det här gapet i sysselsättningsgrad mellan infödd och invandrad befolkning är det största av samtliga OECD-länder, inte i något annat land har man en så stor skillnad.

När man pratar om en "snitt" på 7 år för invandrare att komma i arbete, så glömmer man att informera om att det gäller för invandrade män, för invandrarkvinnor är siffran 11 år.
Man glömmer likaså att tala om att det handlar om ett medianvärde om när den här gruppen kommer i arbete, siffran är ett medianvärde och talar om när gruppen nått 50% sysselsättning.
Efter 7 respektive 11 år är det ett fåtal av invandrarna som kommer i arbete, har man inte lyckats på den tiden så gör man det inte i någon större utsträckning senare.
https://www.flashback.org/sp30731479

2012:
Citat:
7 år för män, 9 år får kvinnor, tills gruppen når en 50%-ig sysselsättningsgrad.

Det är alltså ett medianvärde, vilket gör det än mer bedrövligt.

Av de 50% som då efter ett knappt decennium inte börjat arbeta, bör det handla om ett fåtal som någonsin kommer i arbete inom den gruppen.

Siffrorna som presenteras är från tidigare invandring, av de som kommer idag är det inte orimligt att anta att tiden 7 resp 9 år kommer att vara än längre. Man kanske inte kommer upp i 50%-ig sysselsättningsgrad någonsin.
https://www.flashback.org/sp40007008
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in