2013-01-10, 19:03
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDylan4.0
Vi vet visst hur Löfven resonerar. Han sitter hellre i en borglig regering alternativt ger en borglig regering stöd än samarbetar med Sverigedemokraterna. Vet du när vi hade ett nyval senast i Sverige? Det var år 1958 och innan dess var 1914. Det är bara i tredje världen som man utlyser nyval. Partierna kan i regel komma överrens. Skillnaderna mellan M, S, Fp, C, Kd, Mp och V är inte speciellt stora. Sverigedemokraterna är också snarlika de andra partierna politiskt men skiljer sig i partiets syn på EU och invandringspolitiken. Det är enbart den sista frågan som gör Sd tabu. Det finns en mängd möjliga konstellationer och några mer rimliga än andra. Det som kommer hända efter valet 2014 är följande:

1) Alliansen blir mindre än de rödgröna
2) Om alliansen skall sitta kvar behöver de stöd av Sd
3) Sd får inget i utbyte av alliansen och lägger ned sina röster i kammaren
4) De rödgröna får fler röster och vinner.
5) De rödgröna kan likt nuvarande regering inte göra någonting överhuvudtaget om de inte förhandlar med alliansen eller Sd.

Så ser det ut idag och så här som det kommer se ut i framtiden. Alliansen och de rödgröna kommer fortsätta att köpslå med varandra tills de har försvunnit. Risken är stor att de små borgliga partierna försvinner alternativt att vi kommer se en fusion. Jag gissar på att vi kommer få en situation i framtiden där Fp och M är marginaliserade på ”högerkanten” och Sd är tongivande. Så ser det ut i Norge men det innebär inte att Fremskrittspartiet får sitta i en regering eller ens ge sitt stöd till en regering. Ingen vill samarbeta med dem och därför är de politiskt isolerade även om de är det näst största partiet i Norge. Vi kommer även få den utvecklingen i Sverige, där Sd i princip är det stora högerpartiet och de rödgröna med stöd av liberalerna (M och Fp) sitter vid makten. Jag kan inte se längre in i kristallkulan än så här. Sedan kan vad som helst hända med utomjordningar och världskrig.

Jag tror som sagt att vi kommer se en spännande utveckling i riksdagen om Kd försvinner från riksdagen 2014 och C och Fp marginaliseras till 4-5 procent. Allt tyder på att utfallet kommer bli så här. Jag tror vi efter valet 2014 kan sia om framtiden snarare än nu i alla fall då det kommer till detaljer. Jag tror dock att jag har rätt om att vi kommer ha en lång period av minoritetsregeringar. Att S skulle sitta i regering med stöd av V och Sd finns inte på tapeten.

Varken S eller V skulle gå med på detta. Sedan finns det inga skäl för S att söka stöd hos Sd när C, Fp och Mp kommer finns kvar i riksdagen post-2014. Den dagen C och Fp försvinner – och det inte finns ett liberalt stöd att få kommer S vända sig till Moderaterna. Till och med nazisterna, valen 1928, 1932 och 1933 blev motarbetade av etablissemanget in i det sista. Inte för at Sd är nazister, men jag gissar på att Sd inte kommer få inflytande förrän de har 50+ procent alternativt att det kommer in någon annat nationalistparti som är villiga att ge dem stöd.

Intressant. CrispyKreem hypotiserar i denna post om att det kommer räcka med ca. 15% väljarstöd för SD innan de börjar få indirekt genomslag för sin politik. Tror du detta är rimligt? Kommer M och S slutligen att bli tvungen att tänka om i asylfrågan när SD kommer upp i de siffrorna?
Citera
2013-01-10, 19:05
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Jag gissar på att vi kommer få en situation i framtiden där Fp och M är marginaliserade på ”högerkanten” och Sd är tongivande. Så ser det ut i Norge men det innebär inte att Fremskrittspartiet får sitta i en regering eller ens ge sitt stöd till en regering. Ingen vill samarbeta med dem och därför är de politiskt isolerade även om de är det näst största partiet i Norge. Vi kommer även få den utvecklingen i Sverige, där Sd i princip är det stora högerpartiet och de rödgröna med stöd av liberalerna (M och Fp) sitter vid makten.

Fast i Norge har man inte som här en kaotisk situation. Vi befinner oss idag nästan 2 år kvar till valet och problemen blir bara värre. Det är till och med så att problemen inte kommer att peaka utan peka uppåt i all oändlig framtid. Säger man i det läget nej till SD säger man också nej till att ta tag i de konkreta problem som snart när varje svensk mer än någonsin känner av.

Du har troligtvis rätt i att S kommer att vägra samarbeta med SD. Men snabbt efter regeringsbildandet hamnar vi i en speciell situation där man är tvungen till att motivera medborgarna till att förbereda sig för en depression och massarbetslöshet fast orderböckerna är fyllda. Och att det för all framtid kommer att vara så.
Citera
2013-01-10, 19:15
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengeRunflak
"Interkulturalitet" lanserades av en brittisk föreläsare i höstas på den mångkultur-konferans i Surrey som Niklas Bernsand rapporterade från på egna bloggen "Österifrån" (länk nedan)
Göran Rosenberg har ju försökt lansera "pluralism" fast med begränsad framgång hittills.
Citera
2013-01-10, 20:48
Medlem
DogDylan4.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Intressant. CrispyKreem hypotiserar i denna post om att det kommer räcka med ca. 15% väljarstöd för SD innan de börjar få indirekt genomslag för sin politik. Tror du detta är rimligt? Kommer M och S slutligen att bli tvungen att tänka om i asylfrågan när SD kommer upp i de siffrorna?
Genomslag i sin politik kommer SD inte få om du menar att SD förhandlar med de andra partierna. Det är dock så att SD kan ställa till oreda med 15 procent av rösterna. Redan idag tvingar SD de två blocken att samarbeta med varandra, både i riksdagen, landstingen och kommunerna. På det sättet undergräver Sd sina politiska fiender. För Moderaterna har Sd:s inträde i riksdagen kostat dem mycket förtroende. Moderaterna tvingades göra upp med Miljöpartiet och så har missnöjet i M växt mot regeringen Reinfeldt. När Sverigedemokraterna får 15 procent kommer de ha sinnesjuka ekonomiska resurser. Sverigedemokraterna kommer ha hundratals miljoner kronor på banken. Partiet kommer ha råd att investera och bedriva en ordentlig metapolitik. Redan nu växer medlemskaran i både SD och SDU, trots skandalerna.

Vi kan se i Skåne att SD kan få över 15 procent. SD har just nu över 15 procent i sex kommuner. Detta kan jämföras med V som har 15 procent i sju kommuner, KD som har 15 procent i nio kommuner och Fp som har 15 procent i tio kommuner. Miljöpartiet har bara 15 procent i en kommun. SD håller på att etablera sig på kommunalnivå även om vi inte ser siffror på kommunalnivå i närheten av C, M och S så ser det ut som om Sd snart kommer gå om Fp och Kd på kommunalnivå. Troligtvis sker detta under nästa val. Vi får se om vi kan skönja en SD-kommun, där SD får 30-40 procent. Hittills verkar SD inte kunna gå så mycket över 20 procent. Valet 2006 fick SD rekordhöga 22,26 procent i Landskrona. Valet 2010 fick SD bara 15,82 procent. Sd ökade dock i riksdagsvalet i Landskrona i relation till valet 2006. Hur som helst verkar det ju finnas en topp där vid 20 procent som Sd inte har kapacitet att ta sig över förrän partiet har växt i större överlag.
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Fast i Norge har man inte som här en kaotisk situation. Vi befinner oss idag nästan 2 år kvar till valet och problemen blir bara värre. Det är till och med så att problemen inte kommer att peaka utan peka uppåt i all oändlig framtid. Säger man i det läget nej till SD säger man också nej till att ta tag i de konkreta problem som snart när varje svensk mer än någonsin känner av. Du har troligtvis rätt i att S kommer att vägra samarbeta med SD. Men snabbt efter regeringsbildandet hamnar vi i en speciell situation där man är tvungen till att motivera medborgarna till att förbereda sig för en depression och massarbetslöshet fast orderböckerna är fyllda. Och att det för all framtid kommer att vara så.
Problemen blir värre men politikerna vägrar som sagt att ta tag i problem, dvs. inför en reglerad invandringspolitik och avskaffar den normativa mångkulturalismen. Det är dock fel att kalla det för ”vägra”. Politikerna vägrar inte, de vill inte ta tag i problemen eftersom det inte ligger i deras intresse att göra det. Jag är rätt säker på att politikerna kommer säga att Sverige inte befinner sig i en depression, även om vi är mitt upp i den. Vår elit är litet som Bagdad Bob. De fortsätter ljuga, även när det är uppenbart att alla förstår att de ljuger.
Citera
2013-01-10, 20:50
Medlem
DogDylan4.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Göran Rosenberg har ju försökt lansera "pluralism" fast med begränsad framgång hittills.
Göran Rosenberg är en rasistisk nazist-sionist. En sådan som grabbarna (och tjejerna) på Mondoweiss ständigt gör narr av.

Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Mångkulturen är redan avskaffad. Idag hittar du inte många som ens nämner det, de enda tror jag är SDare och SvPare + några andra insnöade marxister som lyckas leta sig upp från källaren på någon folkhögskola. Mångkulturen är död och har varit så ett bra tag, känner inte till någon ledare av vikt som använt ordet på ett par månader om inte ett halvår.

Idag gäller integration som är långt från mångkultur och efter det kommer man att lansera assimilation som ideologi. Efter det kommer man ge upp helt på alla utlänningar. Frågan är endast hur lång tid det tar.

Jag hör "mångkultur" hela tiden. Mångkulturen är inte död och nej, man kommer inte lansera assimilation. Sådana som Göran Rosenberg kommer aldrig acceptera det.
Senast redigerad av DogDylan4.0 2013-01-10 kl. 21:20.
Citera
2013-01-10, 20:54
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Problemen blir värre men politikerna vägrar som sagt att ta tag i problem, dvs. inför en reglerad invandringspolitik och avskaffar den normativa mångkulturalismen. Det är dock fel att kalla det för ”vägra”. Politikerna vägrar inte, de vill inte ta tag i problemen eftersom det inte ligger i deras intresse att göra det. Jag är rätt säker på att politikerna kommer säga att Sverige inte befinner sig i en depression, även om vi är mitt upp i den. Vår elit är litet som Bagdad Bob. De fortsätter ljuga, även när det är uppenbart att alla förstår att de ljuger.
Mångkulturen är redan avskaffad. Idag hittar du inte många som ens nämner det, de enda tror jag är SDare och SvPare + några andra insnöade marxister som lyckas leta sig upp från källaren på någon folkhögskola. Mångkulturen är död och har varit så ett bra tag, känner inte till någon ledare av vikt som använt ordet på ett par månader om inte ett halvår.

Idag gäller integration som är långt från mångkultur och efter det kommer man att lansera assimilation som ideologi. Efter det kommer man ge upp helt på alla utlänningar. Frågan är endast hur lång tid det tar.
Citera
2013-01-10, 21:11
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne

Typiskt journalister, de tror att bara man ger något ett nytt, tjusigt namn så ändras sakens natur. I deras värld finns ingen verklighet, bara den "bild" man förmedlar. Man kan kalla detta politiska projekt "mångkultur", "interkulturalitet", "pluralism" eller vad som helst; projektets följder är och förblir en katastrof.
Citera
2013-01-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Är det bara jag som tycker att de politiska krönikörerna på Aftonbladet har börjat lugna ner sig? Sedan en tid skrivs det inte om mångkultur eller invandring just alls. Det är nog ett par månader sedan rasistkortet spelades ut senast. Till och med kultursidorna har dämpat ner sig. Kanske blir det för dyrt i längden för tidningen att sprida åsikter som bara delas av 1-4% av läsarna. Upplagan sjunker ju hela tiden. Anders Lindberg och Daniel Swedin skriver nu om vanlig dagspolitik.

Min uppfattning är att de snarare gått över till SD i sin utspäda kritik av Centerns idéprogram. Det fanns liksom andra delar i programmet de hade kunnat diskutera, som platt-skatt, men den här gången kritiserade dem invandringspolitiken.

Jag tror SD kan ta mycket fler röster ifrån S, som jag förstått det kommer även deras största väljarstöd därifrån. Det är inte så konstigt heller, om man kollar på SD's politik, det är egentligen lite konstigt att kalla ett nationalistiskt soicaldemokratiskt parti för höger, bara en manöver som egentligen tillåts för att vänstermedia i Sverige bestämt det, för att de tror det är sämre för hur högen uppfattas.
Citera
2013-01-10, 22:16
Medlem
Citat:
Vi vet visst hur Löfven resonerar. Han sitter hellre i en borglig regering alternativt ger en borglig regering stöd än samarbetar med Sverigedemokraterna.

Jag ska inte förlänga den här debatten då jag erkänner att den är off topic och att jag själv startade den. Dessutom lovade jag Siegfrid att inte försvara mina off topic inlägg i all oändlighet.

En sista sak bara, som jag skrev redan i mitt inlägg men som Dogdylan och Starvid ignorerade. Om Löfven är en statsman så tänker han inte bara på att få ihop ett mandat för att regera utan även på den politik som ska göra att han blir omvald 2018. Med S+V+MP+FP kan han inte göra något åt invandringen vilket han (kanske) inser är vår tids ödesfråga. Om han vill få förnyat förtroende 2018 så måste han efter 2014 få till stånd en S+V+SD regering.
Citera
2013-01-10, 22:38
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Genomslag i sin politik kommer SD inte få om du menar att SD förhandlar med de andra partierna. Det är dock så att SD kan ställa till oreda med 15 procent av rösterna. Redan idag tvingar SD de två blocken att samarbeta med varandra, både i riksdagen, landstingen och kommunerna. På det sättet undergräver Sd sina politiska fiender. För Moderaterna har Sd:s inträde i riksdagen kostat dem mycket förtroende. Moderaterna tvingades göra upp med Miljöpartiet och så har missnöjet i M växt mot regeringen Reinfeldt. När Sverigedemokraterna får 15 procent kommer de ha sinnesjuka ekonomiska resurser. Sverigedemokraterna kommer ha hundratals miljoner kronor på banken. Partiet kommer ha råd att investera och bedriva en ordentlig metapolitik. Redan nu växer medlemskaran i både SD och SDU, trots skandalerna.

Vi kan se i Skåne att SD kan få över 15 procent. SD har just nu över 15 procent i sex kommuner. Detta kan jämföras med V som har 15 procent i sju kommuner, KD som har 15 procent i nio kommuner och Fp som har 15 procent i tio kommuner. Miljöpartiet har bara 15 procent i en kommun. SD håller på att etablera sig på kommunalnivå även om vi inte ser siffror på kommunalnivå i närheten av C, M och S så ser det ut som om Sd snart kommer gå om Fp och Kd på kommunalnivå. Troligtvis sker detta under nästa val. Vi får se om vi kan skönja en SD-kommun, där SD får 30-40 procent. Hittills verkar SD inte kunna gå så mycket över 20 procent. Valet 2006 fick SD rekordhöga 22,26 procent i Landskrona. Valet 2010 fick SD bara 15,82 procent. Sd ökade dock i riksdagsvalet i Landskrona i relation till valet 2006. Hur som helst verkar det ju finnas en topp där vid 20 procent som Sd inte har kapacitet att ta sig över förrän partiet har växt i större överlag.

Jag tänkte mest på om M och S (när SD får runt 15%) kommer att bli tvugna att lägga om sin asylpolitik till något i stil med SDs asylpolitik för att stoppa SDs framgångar. D.v.s. inget samarbete eller något, utan slutligen ge ett stort indirekt inflytande från SD genom att forma om sin egen politik utan ett samarbete + eventuella bortförklaringar till varför man gör det som inte ger SD rätt.
Citera
2013-01-10, 23:35
Medlem
Cul.De.Sacs avatar
Man får gnugga sig i ögonen och konstatera att skam kanske trots allt går på torra land.

http://gd.se/ledare/debatt/1.5466092...tionspolitiken

Ytterligare en miljöpartist som kliver fram och lägger huvudet på stocken när hon konstaterar att "enough is enough".

Vilken form av medial helveteseld väntar denna kvinna?
Citera
2013-01-10, 23:41
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cul.De.Sac
Man får gnugga sig i ögonen och konstatera att skam kanske trots allt går på torra land.

http://gd.se/ledare/debatt/1.5466092...tionspolitiken

Ytterligare en miljöpartist som kliver fram och lägger huvudet på stocken när hon konstaterar att "enough is enough".

Vilken form av medial helveteseld väntar denna kvinna?
Vad pratar du om?

Hon talar om integrationspolitik och inte att folket skall få bestämma hur många som kommer eller om de som sitter här och häckar skall åka hem. Hon vill dra ner på takten i ett par år för att sedan dra på full växel igen. Låt er inte luras av dessa utspel. Som det är nu vill makten förhandla med folket om hur många och hur snabbt. Ni kommer inte se någon som skriver om att strömmen skall vändas och man har en netto utvandring på 50.000 om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in