Jag kan bara instämma att om det som tillskrivs Dan Andersson stämmer så är det väldigt stort. Människor bör inte underskatta den här typen av symbolik, även om det låter futtigt, då individer som Andersson är inflytelserika och kan påbörja en politisk kedjereaktion. Jag tror Andersson sätt att gå tillväga är ett visare steg än Glasman's, som direkt angrep problemets kärna i ett enda Alexanderhugg.
Andersson bygger långsamt upp konsensus, och börjar med abstrakt kritik om sammanhållning och social ordning. Även kritik mot multikulturalismen är på sin plats, vilket i vänsterkretsar fortfarande - och alldeles särskilt i Sverige - är mycket kontroversiellt.
När en kritisk massa har nåtts kan debatten så småningom börja luckras upp. Själv tror jag att vänstern håller på många sätt nyckeln till debatten. Det bästa vore en splittring av vänstern, en realistisk och modern Blue Labour variant och den andra får vara de mögliga resterna av HBT/radikalfeminism/mångkultur/massinvandrings-vänstern som kokades ihop i haschtäta dimmor under 60-talet.
På sikt tror jag den enda lösningen är en Israelisk situation där den sistnämnda vänstern blir väldigt marginaliserad, och en mer pragmatisk/identitär vänster återuppstår. Som i Israel.
Å andra sidan så har man den, i mitt tycke, nödvändiga ompositioneringen i den borgerliga debatten så genuina konservativa kan börja ta plats istället för att automatiska stötta (ny)liberalerna som hittills dominerat den svenska 'högern'(som AB och co fortsätter att kalla dem).
Sverige har ingen genuin konservativ kraft ännu, även om SD är närmast, så är de mer pragmatiska socialdemokrater. Inte olikt hur socialdemokratin en gång tedde sig, under Branting, Hansson och Erlander. Om Sverige kan få en konservativ kraft, även om den är en minoritet, tillsammans med splittringen av vänstern så ser läget oerhört mycket ljusare. SD får inte vara det enda människor sätter sitt hopp till. Vi talar om en grundläggande samhällsförändring, som redan är på gång i Europa, och den måste spridas i alla läger. Att bunkra in sig i fasta politiska lägen, där man är mot allt och alla är ingen lösning.
Citat:
Ursprungligen postat av Skrävlaren
det verkar som att Andersson vill att S ska ta SD:s retorik och sedan vänta på att EU:s gemensamma invandringslagar för med sig en något minskad invandring till Sverige. Då slipper hela det politiska etablissemanget från höger till vänster inklusive SD att göra något åt invadringen.
Fast erfarenheten har visat att detta inte lugnar ner situationen utan bara ger SD och dess retorik legitimitet av att ett väldigt stort parti som socialdemokratin ännu är i Sverige använder sig av delar av deras retorik och även politisk utgångspunkt. Det öppnar upp debatten för fler genomgripande reformer. Sen tror jag också som tidigare nämnt att Andersson troligtvis, även om jag erkänner att detta bara är spekulationer, är mer bestämd i dessa frågor än han ger sken av, men han är väl medveten om den kollektiva psykosen som är regel och inte undantag i den svenska debatten, särskilt i dessa frågor.