2013-03-18, 10:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDylan4.0
Jag tror inte heller att media får i genom ökade bidrag. Troligtvis får de sänkt skatt. När staten sänkte bokmomsen gav det inte sänkta priser på böcker däremot gav det ökade vinster till bokförlagen. I synnerhet de stora bokförlagen tjänade grova pengar på att den avskaffades men jag är tveksam om försäljningen av böcker ökade markant. Det var i alla fall så det såldes av politikerna och de stora mediakoncernerna när det begav sig. Dagens Nyheters koncern har inte bara röda siffror men Dagens Nyheters AB verkar vara en katastrof.

Dagens Nyheter AB

Resultaträkning 2011 2010 2009

Omsättning: 1 806 470 1 755 313 1 636 835
Rörelseresultat: -165 572 -107 493 -310 478
Resultat efter finansnetto: -122 062 -131 362 -332 765
Årets resultat: -78 930 -100 282 -254 049

Vad jag kan se så ser inte siffrorna speciellt goda ut i resultaträkningen. Tittar man balansposterna noterar man att Dagens Nyheters moderkoncern Mariebergs AB skjuter in en jävla massa för att få det att gå runt. Vad som är slående är nog nyckeltalen. Dagens Nyheters AB hade 406 anställda för 2009 år men bara 306 anställda för 2011 års. Tidningen har alltså sparkat 1/4 av sin personal. Tydligen skall Bonnier sparka ytterliga 80 journalister i år. Jag gissar på att vid 2014 kommer DN rulla kring 200 medarbetare. En annan spännade sak är genomsnittslönerna hela tiden ökat under 2009, 2010 och 2011. Dagens Nyheter har en genomsnittslön (2011) på 698 000 kronor årligen - vilket för en tidning bör anses vara mycket högt. Jag har för mig att DN visade ett positivt resultat för 2012. Troligtvis kommer vinsten ifrån nedskärningar på DN.

Tittar man på Dagens Nyheters annonsförsäljning AB finner vi vad jag tolkar goda siffror. Det är intressant att det bolaget hade 107 personer 2009, 74 personer 2010 och 69 personer 2011. Lönerna är betydligt lägre än hos journalisterna men ändå höga för att vara ett företag som helt ägnar sig åt försäljning av annonser. Genomsnittslönen 2011 var 523 000.

http://www.ratsit.se/BC/SearchSimple...Dagens+Nyheter

Bernt Hermele, någon fd. journalist och nu mer taxichafför och författare går till attack mot Bonnier i Aftonbladetkultur. Tydligen kommer skall 80 personer få sparken under året. Tydligen gjorde Dagens Nyheter AB en vinst på 80 miljoner. Vad Hermele inte skriver är att

http://www.aftonbladet.se/kultur/article16399828.ab

Artikeln har en del andra intressanta ekonomiska aspekter. Tydligen har Bonnier AB börjat använda sig av bemanningsbolag samt sparkat en stor otrolig mängd anställda. Genom att sparka personer, effektivisera och använda bemanningsbolag sparar man stora mängder pengar. Vinsten kommer alltså inte från ökad försäljning av böcker, tidningar och media. Vinsten kommer primert från att Bonnieranställda får sparken. Heremle skriver:

Jag är som sagt rätt övertygad själv att vinsterna kommer från effektivisering och neddragning av personal. Vinsterna går sedan till aktieutdelning (vilket Heremle är sur för) samt återinvesteringar. Heremle är snorigt dryg. Han skriver så här:

Tydligen är journalister för "fina" och "viktiga" för att betraktas som "vilken hamnsjåare som helst". Hur i helvete är det ett demokratiproblem att journalister sparkas? Fan, en jävla massa människor får inte jobb efter universitetsstudier eller får sparken från alla möjliga håll just nu. Varför är så det så himla synd om journalister? Vi har journalisterna och deras arbetsgivare (Bonnier och Schibsted) att tacka för många av de problemen vi har idag. Varför ska vi vanliga människor tycka synd om dem?

Ja, man märker ju att Reinfeldt är förbannad. Jag menar småpartierna i alliansen, Mp och V ylar ju om att vi skall ha öppna gränser men de vägrar komma ut och erkänna att det är öppna gränser som är målet. Det är bara Centerpartiet som vågade och det drog de mer eller mindre tillbaka. Jag förstår att Reinfeldt är sne. Tänk att jobba och förhandla men den här typen av människor. De undergräver ju riksdagens beslut eftersom de inte vågar stå för sin politik. Reinfeldt gjorde riktigt bra ifrån sig. Kommunistjournalisten åkte på däng.

Det tillhör egentligen tidningsekonomitråden, men att DN likt mång andra lägger annonsförsäljningen i separat bolag är ett sätt att trixa ner annonsskatten något. Sen tar man över vinsten från försäljningbolaget via koncernbidrag till det utgivande bolaget. Du bör alltså lägga ihop försäljingsbolagets och det utgivande bolagets siffror för att få den rätta bilden.
Citera
2013-03-18, 10:15
Medlem
Mijöpartiet förespråkar att det är en skam för Sverige att vi jagar de som vistas illegalt i landet, om de nu tycker om de mångkulturella så varsågod och försörj dessa människor, de papperslösa ska ha rätt till sjukvård, skola, vem betalar jo vi skattebetalare, det sinar väl snart i denna kassakista eller`? pensionärerna får sänkta pensioner, de saknas resurser i skola och omsorg, där ska det snålas, men till den gigantiska apparaten Integration där finns mijardbelopp att tillgå, det måste bli ett slut.
Så fort en politiker vill ha en förändring gällande intergration/papperslösa, så kommer mediadrevet med sin snyftpolitik...........
Citera
2013-03-18, 11:30
Medlem
Bajsolle1s avatar
Axat ur Forum SVIV (utlands svenkar) http://www.sviv.se/index.php/phorum/...55036/i/55036/

"
A State of War http://www.dn.s...ationspolitiken

Enligt DN föreslog regeringen igår att illegala invandrare skall beviljas vård på samma villkor som asylsökande. Förslaget om _obegränsade_ sjukvårdsförmåner kommer att antas eftersom det stöds av en majoritet i riksdagen.

Utspelet är en krigsförklaring, riktad mot svenska utlandspensionärer utan förmåner. Pensionärerna i Thailand och omkring hundra andra länder beskattas i Sverige – men Sverige bekostar inte deras sjukvård, äldrevård eller annan samhällsservice.

Regeringen ser eller låtsas se Ryssland som ett militärt hot och uppför sig som om Sverige redan anslutit sig till NATO. Jag tror inte att Ryssland kommer att invadera Sverige.

En invasion av annat slag förefaller troligare. Ett land som vårdar "papperslösa" i obegränsad omfattning är ett intressant alternativ för flera hundra miljoner vårdbehövande utländska medborgare.

Några miljoner bör kunna ta sig till Sverige.Svenska utlandspensionärer bör se och behandla svenska politiker som oacceptabla hot. Pensionärerna bör mobiliseras."

Hör och häpna ! http://youtu.be/iczGhK4Jzr0

Ännu mer Expressen Bluff Kommer denna till allmänhetens kännedom kommer SD att öka ännu mer Expressens DDR manipulerande , Se själv fixet :

http://youtu.be/0SNdfVyhHW8
Senast redigerad av Bajsolle1 2013-03-18 kl. 11:55.
Citera
2013-03-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Ahh, blonda och blåögda nämns utan att defameras. Det kanske blir, som du antyder, som den ödesdigra 15 maj 2012 då Reinfeldt nämnde "etniska svenskar" i ett neutralt sammanhang. Påföljden blev först en liten mediastorm där Helle Klein ylade om rasism, men slutresultatet blev att etniska svenskars existens erkändes som aldrig förr.

Det här med Billströms uttalande kan bli stort. Vi som har denna hudfärg kan nu gå ut och säga: "Jag är blond och blåögd, har du problem med det?"
Billström är en sköning, han har verkligen släppt spärrarna helt. Saker rör sig så sakta att man inte märker förändringen från dag till dag, men betänk att för 10 år sedan blev det nationellt ramaskri över moderata kommunpolitiker som uttalade sig i den här riktningen, och flera av dem uteslöts ur partiet. Nu har vi en migrationsminister som talar om att "minska volymer", att "papperslösa tar sina barn som gisslan", att det inte är "blonda och blåögda" som gömmer flyktingar... och så har han jämfört papperslösas vägran att lämna landet med att mördare går fria från straff. Om SD hade lite balls skulle Åkesson gå ut nu och fördöma Billströms rasistiska uttalande om blonda och blåögda.
Citera
2013-03-18, 13:01
Medlem
Nytt (för mig) ord för dagen från PK media är talkultur det är folk som inte kan läsa eller skriva analfabeter helt enkelt.Dessa kommer från en "talkultur".Fler som hört ordet ?
Citera
2013-03-18, 13:16
Medlem
Autochthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Billström är en sköning, han har verkligen släppt spärrarna helt. Saker rör sig så sakta att man inte märker förändringen från dag till dag, men betänk att för 10 år sedan blev det nationellt ramaskri över moderata kommunpolitiker som uttalade sig i den här riktningen, och flera av dem uteslöts ur partiet. Nu har vi en migrationsminister som talar om att "minska volymer", att "papperslösa tar sina barn som gisslan", att det inte är "blonda och blåögda" som gömmer flyktingar... och så har han jämfört papperslösas vägran att lämna landet med att mördare går fria från straff. Om SD hade lite balls skulle Åkesson gå ut nu och fördöma Billströms rasistiska uttalande om blonda och blåögda.

Nja, jag tror nog att Åkesson et consortes, såsom brukligt, väljer att spara krutet till ideologiskt avvikande inom partiet.

Intressant uttalande av Billström. Rena "nazismen". DN:s etniska - och numera öppet "agendasättande" - liberaler kanske ser föregångare som Eichmann framför sig?
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggSmartochLat

Billström ser liten och blek ut som en nytvättad Gollum i kostym och skarpt sidljus flankerad av den svenska flaggan, eu-fanan och pardörrar med guldhandtag och speglar. Den hjärtlöse lille byråkraten i de fina salongerna tittar på läsaren utan att avslöja några känslor.

Just det. Den hjärtlöse lille byråkraten Tobias Gollum-Eichmann hatar svartmuskiga och mörkhyade människor.

Och i Stockholms ankdamm är upprördheten stor:
"Storm mot Billström"
"I sociala medier rasar kritiken mot Tobias Billströms uttalande"
"Billström sågas av egna – men hyllas av SD"
Citera
2013-03-18, 13:19
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Nytt (för mig) ord för dagen från PK media är talkultur det är folk som inte kan läsa eller skriva analfabeter helt enkelt.Dessa kommer från en "talkultur".Fler som hört ordet ?

Haha.. jag har sett eufemismen "muntlig tradition" (i stället för analfabetism) i PK media. "Talkultur" är väl en utveckling, som eufemism konsulterna har hittat på.

"Svenskar saknar talkultur" låter ju mycket mer politiskt korrekt än "svenskar kan läsa och skriva".
Citera
2013-03-18, 13:25
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Reinfeldt nu i agenda, kritiserar batixhäxor och syltryggar som inte respekterar de lagar riksdagen stiftat.

Som bonus dyker invandringen upp. Som den känsliga fråga den är kan han inte där slänga skit på de som praktiserar lagarna, men han återkommer till Sveriges invandringspolitik och benämner den som den mest generösa i den utvecklade delen av väst! Inte utan att man blir lite sugen att rösta blått. Vi får väl se vad han hittar på framtill valet. Det syns att han har laddat upp med lite fräscha I&I begrepp som han längtar efter att få släppa ut.

Verkar inte ha blivit någon större diskussion kring detta, men Kleinfeldts utspel känns ganska intressant. Till att börja med har han inget att invända mot REVA, utan inskärper att svensk lag ska följas, oavsett hur mycket drägg i Palestina-sjalar som gnäller på Sergels Torg och hur mycket judiska femtekolonnare sprider destruktion på DN:s ledarsidor (de sistnämnda sakerna sa han inte rätt ut, men kan tolkas in i utsagan ).

Kleinfeldt skjuter därmed ner hela pågående "debatt" om illegala invandrare, utom möjligen själva formerna för identifierandet, vilket närmast är en polisiär taktikfråga. Statsministern är nöjd, glöm er dröm, gå vidare.

När han dessutom i samma anda betonar att Sverige har västvärldens mest generösa flyktingpolitik och att man ska inse detta innan man börjar gnälla, så blir det ju riktigt intressant. Vem riktar han detta till? Mohammed som bor i en skrubb hos sina kusiner? Nej. Snarare ser det ut som ett UP YOURS med riktning Miljöpartiet, vilka som bekant försökt tuffa till sig på sistone, både vad gäller REVA och migrations-samarbetet.

Kleinfeldt, liksom Billström, säger aldrig något slumpartat. Intressant.

PS SvD (troligen TT) satte rubriken "Reinfeldt nöjd med utvisningar" på ovanstående.
Senast redigerad av Fula Gubben 2013-03-18 kl. 13:27.
Citera
2013-03-18, 13:28
Moderator
Diagorass avatar
Citat:

Jag tror han helt enkelt lättar på trycket som kommer från diverse moderata politiker ute i kommunerna. Det är ingen hemlighet att de svenska kommunerna går på knäna för tillfället pga skenande kostnader som är förknippade med flyktingmottagandet. Att Reinfeldt officiellt nonchalerar detta gör nog att en och annan moderat börjar känna frustrationen komma krypandes.
Citera
2013-03-18, 13:33
Medlem
Fula Gubbens avatar
Vanskligt att tolka tecknen i skyn när det är så mycket brus, men nog ser det ut som Måderaterna håller på att flytta sin position vad gäller invandrings-politiken. Baby steps behövs i Sveriges sjuka medie-klimat, men är man regeringsparti så har man ändå relativt god rörelsefrihet.

"Nystarten" för "antirasism" kan därmed bli ett fiasko av storformat, där landets politiska ledning aviserar en rörelse åt motsatt håll mot DN, batikhäxorna och PK-mupparna.

Citera
2013-03-18, 13:36
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon

Och i Stockholms ankdamm är upprördheten stor:
"Storm mot Billström"
"I sociala medier rasar kritiken mot Tobias Billströms uttalande"
"Billström sågas av egna – men hyllas av SD"

Har Billström ordagrant sagt det, som tillskrivs honom?

När jag lyssnade på den intervju, som DN hade lagt ut ovanför artikel ”De flesta bor inte hos de som är blonda och blåögda” så säger Billström, att de flesta får hjälp av personer från "sin egen etniska grupp".

(Jag är helt spiksäker på formuleringen, att de flesta bor hos personer från "sin egen etniska grupp". Däremot är jag inte alldeles säker på hur han tidigare i intervjun beskrev den person, som enl. honom är den bild, som folk felaktigt har av hjälparen.)

När jag skulle lyssna en gång till, för att förvissa mig om, att jag inte missat den formulering, som DN tillskriver honom - så var den utlagda utspelningen borttagen??

VARFÖR?

Ser vi en repris på hur Åkesson skrev, att islam är ett stort hot - och Aftonbladet ändrade till: Muslimerna är ett stort hot?

Säger Billström, att de flesta får hjälp av personer från "sin egen etniska grupp" - vilket DN (Niklas Orrenius) omformar till, att "De flesta bor inte hos de som är blonda och blåögda"?? Jag hoppas, att det inte är så... Hann du eller någon annan lyssna på intervjun, innan DN tog bort den?
Senast redigerad av Meiji 2013-03-18 kl. 14:13.
Citera
2013-03-18, 13:47
Medlem
Citat:
Nu har vi en migrationsminister som talar om att "minska volymer", att "papperslösa tar sina barn som gisslan", att det inte är "blonda och blåögda" som gömmer flyktingar... och så har han jämfört papperslösas vägran att lämna landet med att mördare går fria från straff. Om SD hade lite balls skulle Åkesson gå ut nu och fördöma Billströms rasistiska uttalande om blonda och blåögda.

Hade en SD:are sagt det Billström hade han sannolikt blivit utesluten. I den takten som SD numera rensa ut Sverigevänner så är partiet snart Sveriges mest mångkulturella parti. Vi är således på väg mot ett intressant framtidsscenario där morgondagens moderater kommer att framstå som ett pursvenskt fascistparti - jämfört med SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in