2021-04-08, 20:09
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Misstänker att många är personer som har donerat pengar till Flam vid något tillfälle. Om de nu accepterar att Flam vill utrota svenskarna (vilket åtminstone är fallet utifrån hans egen logik om Israel) så måste de också erkänna för sig själva att de har gjort en vansinnig missbedömning. Sånt tar emot rent instinktivt, det raserar självbilden av att man är intelligent och välinformerad, vilket särskilt för borgare är viktiga dygder.

Så resonerar iallafall jag för att hålla distans till det hela. Man får nöta ned borgarna stegvis, ömsom skälla ut dem och ömsom erbjuda köksutgångar och välvilliga tolkningar.

Nöta ner borgarna? Vad är du själv? Du bara pratar. Är du någorlunda välutbildad vilket jag tror efter många välinformerade inlägg från dig så är du mer eller mindre borgerlig. I någon bemärkelse. Även om du tillhör ytterhögern. Vilket jag också gör på mitt sätt. Sverigevänner är vi alla. MVH
Citera
2021-04-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja det är väl enligt den schablon som gäller att judar är stenhårt etniska när det gäller Israel men förespråkare av en stor flyktinginvandring till länderna i väst som ett straff för Tysklands och Sovjetunionens illgärningar=dubbelmoral. Make the world safe for the Jews, typ. Det ligger en del i det. Men jag är inte säker på att det går att klistra den här schablonen på Aron Flam. Han är väldigt verbal och kan uttrycka sig ironiskt i många sammanhang. Det kan missförstås. Men det behövs mer konkreta bevis för att Aron Flam vill dränka Sverige och svenskarna i mångkulturen. Jag köper det inte.

Att förneka svenskar rätten till sitt egna land, men samtidigt hylla Israels etnonationalism är ingenting annat än rent hyckleri, och ja, svenskfientlighet.

Vi är nog många som kommer ihåg hans famösa svar (till Alexander Bard) gällande skillnaden på svensk, kontra israelisk nationalism-”big diffrence”.
Citera
2021-04-08, 20:20
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Han är sossefientlig. Boken riktar sig till det borgerliga Sverige. De som läser böcker och hatar sossar. Han är inte Sverigefientlig. MVH
Enda här som förfäktar återkommande om "hat retoriken" är det du, knappast någon annan. Varför gör du det? Det hjälper knappast dig heller att måla upp några falska narrativ och potemkinkulisser, det svenska folkhemmet är sprunget ur det svenska, en svensk arbetarklass, vars företrädare fortfarande hyste kärlek, lojalitet och solidaritet mot egen folkstam. Det är DEN lojaliteten och omsorgen Flam angriper, inte dina falska narrativ om något slags "sosseri".
Citera
2021-04-08, 20:31
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Nöta ner borgarna? Vad är du själv? Du bara pratar. Är du någorlunda välutbildad vilket jag tror efter många välinformerade inlägg från dig så är du mer eller mindre borgerlig. I någon bemärkelse. Även om du tillhör ytterhögern. Vilket jag också gör på mitt sätt. Sverigevänner är vi alla. MVH
Jag är antiborgerlig i politisk mening, dvs tror inte att det är en bra idé om en massa makt ligger hos personer vars liv kretsar för mycket kring affärer och personliga ambitioner. Det skapar ett samhälle som är rotlöst, kortsiktigt och överdrivet individualistiskt. Utbildning är helt sekundärt jämfört med konkreta klassintressen här. Har inget emot en bildad borgerlighet och kanske tillhör den själv, men den är inte lämpad att styra. Den bör nötas ned i betydelsen att bli mer ödmjuk inför sin egen förmåga.
Citera
2021-04-08, 20:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag är antiborgerlig i politisk mening, dvs tror inte att det är en bra idé om en massa makt ligger hos personer vars liv kretsar för mycket kring affärer och personliga ambitioner. Det skapar ett samhälle som är rotlöst, kortsiktigt och överdrivet individualistiskt. Utbildning är helt sekundärt jämfört med konkreta klassintressen här. Har inget emot en bildad borgerlighet och kanske tillhör den själv, men den är inte lämpad att styra. Den bör nötas ned i betydelsen att bli mer ödmjuk inför sin egen förmåga.
Jag är böjd att hålla med. Men var hittar vi då denna ödmjuka elit som inte är fixerad vid affärer & politiska ambitioner?
Den enda jag rent objektivt kan komma på är jag själv.
Citera
2021-04-08, 20:41
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Hmm....ja vi tycker nog rätt så lika. Det är viktigt med ödmjukhet. Och att inte ryckas med i framgångshysterin. Alla kan inte bli influencers. Det måste finnas acceptans och respekt för alla människor. Så är det inte idag. Det pratas om att "alla ska med" men man skiter numera i vanligt folk.
Citera
2021-04-08, 20:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Hmm....ja vi tycker nog rätt så lika. Det är viktigt med ödmjukhet. Och att inte ryckas med i framgångshysterin. Alla kan inte bli influencers. Det måste finnas acceptans och respekt för alla människor. Så är det inte idag. Det pratas om att "alla ska med" men man skiter numera i vanligt folk.
"Vanligt folk" är bara i vägen & skall hånas & tryckas ner.
Citera
2021-04-08, 20:57
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag är böjd att hålla med. Men var hittar vi då denna ödmjuka elit som inte är fixerad vid affärer & politiska ambitioner?

Det viktiga är att intressena är motriktade och tar ut varandra. När elitens intressen kommer i självsvängning (värdestegring på fasta tillgångar det allt överskuggande målet, migration medlet, allas-lika-värde den ideologiska överbyggnaden) och får tillgång till moderna kontrolltekniker går det åt h-e.

Du lyssnar på en annan trumslagare.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-04-08 kl. 20:59.
Citera
2021-04-08, 20:58
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är inget man hittar och inget som finns idag. Men alla längtar efter en ickeborgerlig elit: borgarna själva som alltid låtsas företräda någon annan, extremvänstern som idoliserar ädla vildar och så vidare. Det man kan göra är just att vara ödmjuk och ha rimliga förväntningar, så slipper man bli galen.
Citera
2021-04-08, 21:43
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Det är inget man hittar och inget som finns idag. Men alla längtar efter en ickeborgerlig elit: borgarna själva som alltid låtsas företräda någon annan, extremvänstern som idoliserar ädla vildar och så vidare. Det man kan göra är just att vara ödmjuk och ha rimliga förväntningar, så slipper man bli galen.
Att inympa ödmjukhet i sin approach kan många gånger understödja en argumentation, visst, men jag tror inte mer ödmjukhet är det allenarådande svaret, inte inför det oblida öde som annars väntar den svenska folkstammen. Men mot galenskapen kanske :-). Klockan för den svenska folkstammens hela existens är långt mer gången än vad många förstår. Alla tillbuds stående medel har använts i kriget mot Europa och det en gång så vita, traditionella, harmoniskt funktionella Sverige. Big Tech och medias kontrollmekanismer kuvar, shadow bannar och vilseleder folkopinionen, statsapparat och politiker effektuerar och sköter om resten. Återlansera valfritt socialdemokratiskt partiprogram i sin helhet från 40- 50- eller 60-talet och vi har en vinnare. Problemen kommer dock inte låta vänta på sig... kranen är något så in i helvete åtdragen att detta kommer, om det uppmärksammas och plattform upplåtes, kvala in under kolumnen som renaste nazism.
Senast redigerad av 167-steg-kvar 2021-04-08 kl. 22:31.
Citera
2021-04-08, 22:42
Medlem
Diospyross avatar
Citat:

Säger stevenstills som ska stödrösta på folkpartiet i nästa riksdagsval.
Citera
2021-04-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ja det är väl enligt den schablon som gäller att judar är stenhårt etniska när det gäller Israel men förespråkare av en stor flyktinginvandring till länderna i väst som ett straff för Tysklands och Sovjetunionens illgärningar=dubbelmoral. Make the world safe for the Jews, typ. Det ligger en del i det. Men jag är inte säker på att det går att klistra den här schablonen på Aron Flam. Han är väldigt verbal och kan uttrycka sig ironiskt i många sammanhang. Det kan missförstås. Men det behövs mer konkreta bevis för att Aron Flam vill dränka Sverige och svenskarna i mångkulturen. Jag köper det inte.

Det där är en halmgubbe. Han likställer svensk "etnonationalism" med rasism, samtidigt som han helhjärtat stöttar etnonationalstaten Israel, vars uttalade syfte ju är bokstavlig judisk överhöghet/makt/supremati. Det är dubbelmoral i sig, oavsett om han aktivt hejar på den demografiska förändringen eller inte.

Jag tror det är signifikant att Flams svenska fans hejar mer på Flams rätt att heja på sitt lag, än de hejar på sitt eget lag. Förståelsen för Flams judiska ingruppslojalitet sätter den egna svenska preferensen ur spel så till den grad att svensk överlevnadsinstinkt och nationellt intresse mellan Hitler och Stalin blir något klandervärt. Ett stockholmssyndrom där en mytologi om svensk skuld internaliserats till fullo.

Om en jude betedde sig på motsvarande osolidariskt sätt, skulle Flam kalla denne "självhatande", var så säker. Liksom han hade avfärdat varje tegelstensbok om judisk skuld till något historiskt skeende som en hatisk partsinlaga, utan att bekymra sig om att värdera innehållet annat än för att kritisera det.

Ingen Sverigevän tar Flams parti mot hypernationalistiska folkhemssossar för att dessa lotsade Sverige helskinnat genom kriget.

I alla händelser är det uppmuntrande att se att kritiken mot Flam får uttryck utanför tråden och fungerar som en heuristik för vilka som är autentiska svenskpartisaner. #flamärharam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in