2021-03-24, 09:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Kan ni förklara vad ni menar med ordmagi i sammanhanget? Gärna från det perspektivet att ingen i den här tråden är kapabel till ordmagi medan De Blasio skulle vara det, vilket jag antar att innebörden är.

Mängder av arbetsgivare vill det. Det är och blir huggsexa om de relativt få afrosvenskarna de kan få tag i.
Tycker inte konstapeln att det isåfall är lite märkligt med den skyhöga arbetslösheten hos negrer i Sverige?
Citera
2021-03-24, 09:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag antar att de flesta som deltar i tråden är svenskar. Vi är tyvärr dåliga på ordmagi eftersom ett svenskt ideal är sanning.

Ordmagi är bl.a. omtolkning av ett ord för att det ska få en annan mening än vad det betyder. Rasism är ett exempel.
Är inte den gängse betydelsen ungefär att man tror att ord förändrar verkligheten? Alltså att det räcker med besvärjelser och egentliga fantasier, så omformas den fysiska verkligheten efter dem. Det förutsätter väl i så fall att alla är med på att rätta sig.
Citera
2021-03-24, 10:53
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Är inte den gängse betydelsen ungefär att man tror att ord förändrar verkligheten? Alltså att det räcker med besvärjelser och egentliga fantasier, så omformas den fysiska verkligheten efter dem. Det förutsätter väl i så fall att alla är med på att rätta sig.

Nja alla lyssnar och nickar bifall när VD:n uttalar de magiska orden "utsatta" eller "diskriminerade" när svarta ska kvoteras in på arbetsplatsen men en frisk människa förstår att det handlar om offer på det politiskt korrekta altaret. Det är business as usual.
Citera
2021-03-24, 10:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Nja alla lyssnar och nickar bifall när VD:n uttalar de magiska orden "utsatta" eller "diskriminerade" när svarta ska kvoteras in på arbetsplatsen men en frisk människa förstår att det handlar om offer på det politiskt korrekta altaret. Det är business as usual.
Haha, då är jag med! Vet du vad, jag tror vid närmare eftertanke att jag tänkte på "magiskt tänkande".
Citera
2021-03-24, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag antar att de flesta som deltar i tråden är svenskar. Vi är tyvärr dåliga på ordmagi eftersom ett svenskt ideal är sanning.

Ordmagi är bl.a. omtolkning av ett ord för att det ska få en annan mening än vad det betyder. Rasism är ett exempel.

I sådana är det du och ett fåtal andra (oyto) som misslyckas fullständigt med era försök till "ordmagi". Hur många gånger hur framför allt Nix-registret och i mindre omfattning jag påtalat för just dig att "rasism" aldrig någonsin betytt det du försöker få det att betyda? Minst ett tiotal.
Citera
2021-03-24, 12:24
Medlem
Citat:
I sådana är det du och ett fåtal andra (oyto) som misslyckas fullständigt med era försök till "ordmagi". Hur många gånger hur framför allt Nix-registret och i mindre omfattning jag påtalat för just dig att "rasism" aldrig någonsin betytt det du försöker få det att betyda? Minst ett tiotal.

Jag blev själv förvånad att Ottokar tycks ställa ordmagi mot sanning. Kartago är ju onekligen förstört. Och det är olyckligt att internalisera en slags valhänthet som en aspekt av den egna identiteten. Det stämmer ju inte, men kan fungera som en cope. "Vi japaner har det inte i oss att ha kärnvapen, vi står över det."

Sedan är det ju så att det finns ett objektivt, konstant sanningsvärde i ordet "rasist". Illviljan som ordets avsändare hyser mot måltavlan är påtaglig och autentisk. Avsikten är sanningen, det gäller bara att förstå den nivån av kommunikationen. Att svensken i gemen är mystifierad och trollbunden av ordets magi, gör ju inte att konsekvenserna är på låtsas.
Citera
2021-03-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, då är jag med! Vet du vad, jag tror vid närmare eftertanke att jag tänkte på "magiskt tänkande".

Att "gilla läget" i militär mening är ett slags magiskt tänkande som visar på en skillnad mellan pragmatisk och realistisk attityd.
Citera
2021-03-24, 12:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Att "gilla läget" i militär mening är ett slags magiskt tänkande som visar på en skillnad mellan pragmatisk och realistisk attityd.
På pricken. Det där gillar jag verkligen; antagligen för att jag själv internaliserat ett sådant "tänk". Även om det inte påverkar omgivningen i strikt mening kan det vara väldigt produktivt. Alla gånger hellre detta än ett "realistiskt" förhållningssätt som leder till pessimism.
Citera
2021-03-24, 14:21
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Tydligen har Utrikespolitiska institutet i Sverge fått sanktioner mot sig. Ann Linde (S) är tydligen "jätteupprörd".

Apropå Utrikespolitiska institutet så kan det låta så här i deras kommunikation till svenska gymnasieelever:

Citat:
Gymnasiedag: Unga, klimat och mänskliga rättigheter

Unga, klimat och mänskliga rättigheter - kränker stater vår rätt till liv genom att inte minska sina utsläpp tillräckligt?

Hör Isabella Parling, Masterstudent i Mänskliga rättigheter vid Uppsala universitet och praktikant vid UI hösten 2020, föreläsa om stater och medborgares rättigheter och skyldigheter gällande klimatförändringarna.

Efter föreläsningen följer en frågestund som modereras av Ylva Pettersson på UI.

Föreläsningen riktar sig till gymnasieelever och anordnas tillsammans med Sida.

Utsläpp = brott mot de mänskliga rättigheterna minsann.
Skulle verkligen vara intressant att höra hur de lyckats komma fram till detta.
Citera
2021-03-24, 14:52
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tycker inte konstapeln att det isåfall är lite märkligt med den skyhöga arbetslösheten hos negrer i Sverige?
Tjatet ifrån media att man vill spegla verkligheten. Borde inte då medverkan ifrån våra kära minoritetsgrupper vara proportionell då? Inom reklam-/ modebranschen tycks det råda all time high för negern emedan asiaten står trampar farstun.
Citera
2021-03-24, 15:33
Medlem
På expressen.se ligger just nu eller låg alldeles nyss en länk till en video/artikel högst upp på sidan.

Christine, 24, hittades våldtagen och död på hotellrum.

Bild på Christine (vit) och de två misstänkta (afrosvenskar).

Vitpixlingarnas dagar är förbi. Åke Bonnier beordrade personligen webbredaktören att göra så. Eller: Bonnier har minimalt med saken att göra.
Citera
2021-03-24, 15:57
Medlem
McAzs avatar
Citat:
På expressen.se ligger just nu eller låg alldeles nyss en länk till en video/artikel högst upp på sidan.

Christine, 24, hittades våldtagen och död på hotellrum.

Bild på Christine (vit) och de två misstänkta (afrosvenskar).

Vitpixlingarnas dagar är förbi. Åke Bonnier beordrade personligen webbredaktören att göra så. Eller: Bonnier har minimalt med saken att göra.

Nu hände det iof i staterna, hade det varit i Sverige hade bilderna inte visats på samma vis. Då hade det skrivits en artikel om saken med, på sin höjd, en bild på det aktuella hotellet där brottet ägt rum. Har noterat en skillnad avseende detta beroende på om ett brott ägt rum i annat land jämfört med här hemma i Sverige. Förmodligen för att bilder på brottslingar publiceras oftare i andra länder och att svenska medier då känner att de vågar göra detsamma när de skriver om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in