2020-02-03, 21:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Av barn, dårar och judar får man höra sanningen, eller hur nu det gamla ordspråket lyder.
Svensken i gemen är inte ett dugg intresserad av hur det går för invandrarna i skolan. Det enda intresse svenska föräldrar har av skolan är att det går bra för den egna avkomman och att avkomman inte tillåts offras på det mångkulturella integrationsaltaret. Att bussning till de svenska skolorna endast skulle ha marginell effekt är inte helt med sanningen överensstämmande. För de kaozande, studieomotiverade invandrarna skulle den positiva effekten bli marginell ja, det stämmer. För de studiemotiverade svenska barnen skulle dock den negativa effekten bli monumental.

Här visar Samuel till slut upp sitt rätta ansikte. I Samuels värld är det "psykosocialt korrekt" att cyniskt offra framtiden för och kanske även livet på de "rosenkindade" små svenska barnen genom tvångskommendering till närmaste invandrarghetto. Enda anledningen till att förslaget inte framförs synes vara att Samuel mot sin vilja tvingas konstatera att förslaget inte har något folkligt eller politiskt stöd. Om Samuel fått bestämma hade dock tvångsbussningen initierats för länge sedan kan man anta. Ibland är det ganska befriande att på ett oerhört tydligt och uppenbart sätt få klart för sig om den skribent man läser vill en väl eller inte. I Salomons fall behöver ingen svensk tveka över om hans uppsåt är gott eller ondskefullt.

Man kan för övrigt spekulera i hur bussningsprojektet skulle se ut med Samuel som dess huvudarkitekt. Något säger mig att just judiska skolbarn nödvändigtvis måste undantas med hänvisning till en "historiskt svår judisk minoritetsroll som måste vårdas och värnas till varje pris".

https://www.expressen.se/debatt/pa-m...ndrareleverna/

Det är en tydlig text. Svenskarnas barn borde enl. Samuel Schulman självklart offras.

Sista meningen är obegriplig för mig: "För dem är politikernas självbelåtenhet ett skott i natten." "Skott i natten"?

Hittar ngr låttexter för "Skott i natten".

http://nyfiken.net/lajvmusik/index.php/Skott_i_natten

http://www.vikingarock.se/diskografi...t-i-natten.php

Det blir inte begripligare av det. Är det en felskrivning? Ska det vara "skott i nacken"?
Citera
2020-02-03, 21:35
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Av barn, dårar och judar får man höra sanningen, eller hur nu det gamla ordspråket lyder. Åldermannen Salomon konstaterar att på hans tid gick det minsann bra för invandrarna i de svenska skolorna. Tydligen är dock detta ej längre fallet.

Vi inleder med lite självklarheter.

Jajamensan Salomon, precis så är det. De som högst lovsjunger mångkulturens förträfflighet är undantagslöst de som bor längst ifrån mångkulturens destruktiva krafter.

Återigen slår Salomon huvudet på spiken. Svensken i gemen är inte ett dugg intresserad av hur det går för invandrarna i skolan. Det enda intresse svenska föräldrar har av skolan är att det går bra för den egna avkomman och att avkomman inte tillåts offras på det mångkulturella integrationsaltaret. Att bussning till de svenska skolorna endast skulle ha marginell effekt är inte helt med sanningen överensstämmande. För de kaozande, studieomotiverade invandrarna skulle den positiva effekten bli marginell ja, det stämmer. För de studiemotiverade svenska barnen skulle dock den negativa effekten bli monumental.

Här visar Salomon till slut upp sitt rätta ansikte. I Salomons värld är det "psykosocialt korrekt" att cyniskt offra framtiden för och kanske även livet på de "rosenkindade" små svenska barnen genom tvångskommendering till närmaste invandrarghetto. Enda anledningen till att förslaget inte framförs synes vara att Salomon sin vilja tvingas konstatera att förslaget inte har något folkligt eller politiskt stöd. Om Salomon fått bestämma hade dock tvångsbussningen initierats för länge sedan kan man anta. Ibland är det ganska befriande att på ett oerhört tydligt och uppenbart sätt få klart för sig om den skribent man läser vill en väl eller inte. I Salomons fall behöver ingen svensk tveka över om hans uppsåt är gott eller ondskefullt.

Man kan för övrigt spekulera i hur bussningsprojektet skulle se ut med Salomon som dess huvudarkitekt. Något säger mig att just judiska skolbarn nödvändigtvis måste undantas med hänvisning till en "historiskt svår judisk minoritetsroll som måste vårdas och värnas till varje pris".

https://www.expressen.se/debatt/pa-m...ndrareleverna/
Jag tolkar honom annorlunda. Jag tror att det han vill säga är att om bussningarna hade gått åt andra hållet så hade den goda och fina klassen krävt ett stopp för mångkultur för länge sedan.
Citera
2020-02-03, 21:38
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
G W fick väl t o m Carl Persson, den skickligaste rikspolischef som Sverige haft även i beaktande att det är svårt att bedöma polisarbete i ett förändrande Sverige, indirekt på fall när Palme sparkade Carl Persson sedan denne rest tvivel om Geijer, när affären nådde medier vilket G W bär en del av skulden till.
Allt för statsnyttans skull, får man då förmoda?
Eller hur var det Jan Myrdal uttryckte i en intervju, Proletären 2006?

[...]
Redan för en del år sedan hörde jag en ledande socialdemokrat säga att deras ungdomsförbund SSU inte är en rörelse längre; det är en kö – kö till poster.

Ni har kallat den nuvarande svenske statsministern Göran Persson en ”kommunalpolitiker”. Kan ni förklara det?
JM: En kommunalpolitiker i Sverige kan vara så hederlig som hederlighet sträcker sig och göra det bästa av situationen. Men vad han kan göra bestäms alltid ovanifrån, av spelets regler. Göran Persson är ingen man med stora visioner. Han är dessutom tyvärr förtjust i Israel. Det skiljer honom från en föregångare som Olof Palme. Men det leder mig till något som kan förklara Sverige:

Olof Palme var internationellt viktig och intressant som politiker. Inte så att han och jag alltid var överens. Men han hade en vision. Men när man talar om Olof Palme och Sverige måste man komma ihåg tre saker:

• Vi vet alla att Olof Palme är död.
• Vi vet alla att han mördades.
• Vi vet också att det aldrig skedde någon verklig utredning.

Utöver det vet vi ingenting. Varje förklaring är en hypotes. Men det är inte unikt i Sverige. Den största katastrofen de senaste decennierna inträffade natten den 27 september 1994 när m/s Estonia sjönk under en storm i Östersjön och 859 liv gick till spillo.

• Vi vet att Estonia sjönk.
• Vi vet att 859 personer dog.
• Vi vet att regeringarna i Estland, Finland och Sverige beslöt att inte göra en ordentlig undersökning och de förbjöd varje granskning av vraket. Den som försöker riskerar att ställas inför rätta.

Varför de kom fram till detta märkliga beslut vet vi inte. Detta är också Sverige! Eftersom Sverige år ett fritt land finns det meter efter meter med böcker på biblioteken och i bokhandeln med olika spekulativa svar på båda dessa mysterier. Men myndigheterna har stängt dörren till varje verklig kunskap både vad gäller mordet på Olof Palme och Estonias undergång. Efter vad jag förstår för statsnyttans skull.
http://proletaren.se/inrikes/al-inti...d-jan-myrdal-2
Citera
2020-02-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag tolkar honom annorlunda. Jag tror att det han vill säga är att om bussningarna hade gått åt andra hållet så hade den goda och fina klassen krävt ett stopp för mångkultur för länge sedan.

Njaeee, vadå andra hållet? Salomon är ju tydlig med att bussning av invandrare till svenska skolor skulle leda till "fasa" bland svenskarna. Den omvända bussningen leder till ett "ramaskri" istället. Han verkar nog rätt införstådd med att bussning är politiskt omöjligt här och nu. Min tolkning är snarare att om han själv fick välja skulle han föredra bussning av svenskar till ghetton eftersom skadan för svenskarna då blir ännu större. Självklart skulle han försvara sig med att sådan bussning skulle ge en större "integrationseffekt" men i själva verket är det ren sadism vi ser. Min tolkning i alla fall.
Citera
2020-02-03, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är en tydlig text. Svenskarnas barn borde enl. Samuel Schulman självklart offras.

Sista meningen är obegriplig för mig: "För dem är politikernas självbelåtenhet ett skott i natten." "Skott i natten"?

Hittar ngr låttexter för "Skott i natten".

http://nyfiken.net/lajvmusik/index.php/Skott_i_natten

http://www.vikingarock.se/diskografi...t-i-natten.php

Det blir inte begripligare av det. Är det en felskrivning? Ska det vara "skott i nacken"?

Ja det är nog inte svårare än att Salomon stör sig på hycklande politiker som slår sig för bröstet över pisa-resultat samtidigt som invandrarna skjuter ihjäl varandra i ghettona. Salomon lider med invandrarna och anklagar svenskarna.
Citera
2020-02-03, 22:23
Medlem
Marxistallardismen

En stillsam finstämd betraktelse från trådens favorit rasifierade kropp. Den handlar om vikten av att låta de döda begravs de döda.

https://m.soundcloud.com/markus-och-...-psykiskt-doda

Sedan en inte fullt så stillsam film som dykt upp i mitt flöde som handlar om Marxistallardismens machtubername. En tecknad Allard i en Kungstiger.!

https://m.youtube.com/watch?v=Xgr1Ot...ture=emb_title

Och så den roliga historien om en marxist, en rabbin och en Bellman som gick in i en bar för att starta tankesmedja. Jag väntar med spänning på poängen.

Mycket på ett dygn om Marxistallardismen.
Citera
2020-02-03, 22:34
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Korruption är ett val av perspektiv. Ur ett straffrättsligt perspektiv så är han inte korrupt.

Det fina i kråksången är att Bonniers satt upp och vidmakthåller ett system på sin flaggskeppsprodukt Dagens Nyheter som premierar journalister som författar alster som följer agendan. Hans alster publiceras med namn och bild. Han ges utrymme på prominent plats i tidningen och får säkert en bra lön. Han blir därmed också en förebild för andra journalister som, om de vill komma framåt och uppåt, följer Wimans exempel och agendan som Bonniers satt upp för sina media. Följer de inte agendan finns det ingen plats för dem.
Att Björn Wiman gör sin arbetsgivare nöjd betyder inte att hans övertygelse förvridits/korrumperats. Jag är rätt övertygad att han i sin enfald är tämligen nöjd med att få uttrycka sina egna tankar - och få betalt för det! Svårare att förstå är att han arbetsgivare skulle anse att han är en tillgång. Om någonting motsäger hans prestation idén om en konspiration, eller gör den löjlig i sin tafatta implementation.
Citera
2020-02-03, 22:36
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Marxistallardismen

En stillsam finstämd betraktelse från trådens favorit rasifierade kropp. Den handlar om vikten av att låta de döda begravs de döda.

https://m.soundcloud.com/markus-och-...-psykiskt-doda

Sedan en inte fullt så stillsam film som dykt upp i mitt flöde som handlar om Marxistallardismens machtubername. En tecknad Allard i en Kungstiger.!

https://m.youtube.com/watch?v=Xgr1Ot...ture=emb_title

Och så den roliga historien om en marxist, en rabbin och en Bellman som gick in i en bar för att starta tankesmedja. Jag väntar med spänning på poängen.

Mycket på ett dygn om Marxistallardismen.
Den här Allard- och Kyueyuyune-euforin som ger sig till känna i tråden är onekligen frapperande. Är det för att det är något nytt som det är så spännande, eller är det för att herrarna i fråga angriper problemen från vänster? Visst, jag tycker också att de har mycket vettigt att säga, och att de gör det på ett bra sätt, men jag har trots det rätt svårt att förstå mig på hyllningarna. Finns det någon förhoppning i bakgrunden om att landets vänstersympatisörer ska hoppa på detta tåg och lämna Rossana Dinamarca kvar på perrongen tillsammans med bråte och persedlar från den tid som var? Eller är det för att Allard besitter omisskännlig karisma som partiledare och att Malcom är svart? Frågor som tarvar svar.
Citera
2020-02-03, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Att Björn Wiman gör sin arbetsgivare nöjd betyder inte att hans övertygelse förvridits/korrumperats. Jag är rätt övertygad att han i sin enfald är tämligen nöjd med att få uttrycka sina egna tankar - och få betalt för det! Svårare att förstå är att han arbetsgivare skulle anse att han är en tillgång. Om någonting motsäger hans prestation idén om en konspiration, eller gör den löjlig i sin tafatta implementation.

Du utgår som jag ser det från att systemet/ företaget som Wiman verkar inom är neutralt. Vad jag säger är att hela den miljö som Wiman verkar inom är omsorgsfullt konstruerad och noggrant finjusterad sedan många år tillbaka.
Citera
2020-02-03, 23:44
Medlem
fasligts avatar
Det är nog så att alltför många kippabärare blivit alltför obekväma med MENA-ockupanternas extrema volym och därför börjar man på oligarkmedierna vrida lite på styrpulpeten för att förhindra frontalkollision med det massivt kippafientliga "svenska" isberget.

I Expressen får Dan Korn, vältaligt, förklara varför han med lust och glädje låtit sig enrolleras av SD-Karlssons tankesmedja.
Men för dem som fortfarande ser SD som pestsmittat har vi som låtit oss värvas givetvis gjort en dödssynd. SD är ulvar i fårakläder, heter det. De låtsas vara konservativa, för att lura oss andra.

Men låt oss då utgå från att detta stämmer. Mattias Karlsson skulle alltså låtsas för att påverka oss andra. Men är det verkligen troligt att han i så fall skulle påverka alla oss andra? Är det inte mera troligt att han och hans parti blir påverkat? Det tror jag. För den tron är jag beredd att stå upp i den motvind av anklagelser som just nu viner. Jag såg det komma, som det numera heter. Men tror man på en god sak får man ibland ta lite skit.
https://www.expressen.se/kultur/darf...smedjan-oikos/

Ja han har säkerligen sett både det ena och det andra komma i högst otrevlig form, dock inte horder av svenska nazister vad det verkar.

Expressen har satt sin mest vedervärdige blodhund - David Baas - på att infiltrera och avslöja Skråmomormors fortsatta jihadbravader.
Här avslöjas IS-rekryteraren Ulrika Pape av Expressens dolda kamera
Men man vill väl inte bränna alla broar till den subversiva extremismmiljön så för säkerhets skull skyndar man på avslöjandet några veckor så att inte Baastubans scoop ska kunna användas för att få Skråmomormor fälld för brott enligt den nya antiterrorlag som träder i kraft först förste mars.

I januari klubbade riksdagen en ny lag som förbjuder samröre med terroristorganisationer – en lag som börjar gälla 1 mars i år.

Är det brottsligt att bidra med pengar till IS-anhängare som sitter fängslade eller betala pengar för att frita dem som sitter i IS-läger?

– Det går inte att göra retroaktivt. Det gäller inte innan datumet lagen träder i kraft, säger Ranstorp.
https://www.expressen.se/nyheter/har...er&social=twtr

Så snopet. Där sprattlade den riktigt fula fisken på kroken och så släpper Buse-Baas med Expressenredaktionens goda minne tillbaka henne för frisim i Kalifatdrömmarnas vidsträckta hav.

Som grädde på moset tar Wollo bizarro world in en debattartikel från Delmi där tillkortakommandena för återvandringspolitiken är ärende.
DN DEBATT 4/2. Asylsystemets legitimitet utmanas av att betydligt färre än hälften återvänder självmant efter ett avslagsbesked. Från politiskt håll sägs återvändandefrågorna vara viktiga. Men politiker och myndighetsledningar ger inte tillräckliga resurser eller stöd. Regelverket måste bli mycket tydligare, skriver Joakim Palme och Henrik Malm Lindberg, Delmi.

Migranters återvändande till sina ursprungsländer är ett av de hetaste ämnena i migrationsdebatten. Trots det saknas det i stort sett forskning på området. Det finns alltså stora kunskapsluckor att fylla om debatten ska kunna föras på en upplyst grund. I dag publicerar Delegationen för migrationsstudier (Delmi) en rapport om implementeringen av den del av återvändandepolitiken som gäller asylsökande som inte bedömts vara skyddsbehövande. Den ger nya insikter och ställer viktiga frågor till såväl politiker som andra beslutsfattare på området.
[...]
Det finns flera starka skäl att analysera återvändandet för asylsökande som fått avslag. Ett sådant är att politiken syftar till att upprätthålla grunderna för asyl*rätten, det vill säga att människor ska få sin asylansökan prövad under rättssäkra former. Asylsystemets legitimitet utmanas dock av att betydligt färre än hälften återvänder självmant efter ett avslags*besked. Uppenbarligen har tjänste*män och andra på fältet stora svårigheter att implementera återvändande*politiken.
[...]
Återvändande har prioriterats i olika omgångar. Politiker av olika partifärg har gett myndigheter förstärkta uppdrag och tillhandahållit större befogenheter. År 2016 gjorde den dåvarande inrikesministern Anders Ygeman bedömningen att cirka 80 000 asyl*sökande med avslagsbeslut skulle av- eller utvisas från Sverige under de närmaste åren. Arbetet med verkställigheter skulle prioriteras.

Vår rapport visar dock att frågan inte kommit att betraktas som en del av kärnverksamheten inom de båda verkställande myndigheterna, Migrationsverket och Polisen. Statusen för arbetet med återvändande står heller inte i proportion till frågans vikt i regleringsbrev och andra styrdokument.
[...]
En central fråga rör möjligheten att anföra om verkställighetshinder som avser nya omständigheter som inte tidigare prövats i asylprocessen. Denna möjlighet är ett sätt att tillgodose behovet av rättssäkerhet i asylprocessen. Regularisering, att få en ny chans till prövning på andra grunder än skyddsbehov, såsom exempelvis Gymnasielagen 2018, är en möjlighet som uppstått bland annat som ett svar på att gruppen irreguljära migranter växer i omfattning och lever gömda.

Skälen till de regulariseringsbeslut som fattas brukar vara humanitet gentemot en åsidosatt grupp som lever under svåra villkor. Samtidigt ger de incitament att leva irreguljärt i landet i avvaktan på en ny regularisering, eller att det fattade asylbeslutet preskriberas. Spårbytesmöjligheten erbjuder en extra chans att få stanna och hör ihop med politikens mål om etablering på arbetsmarknaden. Signalen från samhällets sida om att man bör arbeta och då får en andra chans, skapar samtidigt en förväntan att få stanna.
[...]
Att asylprocessen i dag innehåller flera olika spår och möjligheter skickar tvetydiga signaler genom systemet, till såväl implementerare som asylsökande vilka fått avslagsbesked. Det urholkar i sin tur systemets legitimitet. I ett flertal styrdokument och propositioner sägs återvändandefrågorna vara viktiga och prioriterade, men lagstiftningen pekar inte alltid åt det hållet och vare sig politiker eller myndighetsledningar tillhandahåller tillräckliga resurser eller stöd.
https://www.dn.se/debatt/asylsysteme...iantType=large

Avslutningsvis har vi Expressen som låter "dissidenten" Johan Lundberg hålla försvarstal för Göteborgssoffan.
De muslimska aktivisterna bakom förtalsstämningen mot Ann-Sofie Hermansson tillhör grupperingar som vill polarisera samhället. Ändå finansieras de av det offentliga.

- När man har byggt upp hela sin karriär på att gapa om att folk är islamofober blir det lätt bisarrt att man går till tingsrätten när någon annan kallar en för extremist, säger litteraturvetaren Johan Lundberg.
Expertvittnet Johan Lundberg, som skrivit boken Ljusets fiender, är gäst i veckans Ledarsnack.

■ Vad är Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén för grupp?

- Det är en grupp som i hög utsträckning har intresserat sig - inte för terrorns offer - utan för terrorlagstiftningens offer. De har dessvärre engagerat sig för personer som tidigare har varit dömda för terrorbrott och personer som sedermera kom att bli dömda för terrorbrott. Munir Awad hade man till exempel ett seminarium om år 2010, bara något år senare dömdes han till ett tolvårigt fängelsestraff för att ha varit med och organiserat ett terrorattentat mot Jyllands-Posten.
[...]
■ Hur har det svenska samhällets reagerat på de här grupperna?

- Samhällets reaktion har varit extremt naiv. Man har skjutit till bidrag från Allmänna Arvsfonden, Folke Bernadotte-akademin, det som tidigare hette Ungdomsstyrelsen och så vidare. De har fått de här bidragen under täckmantel av att ägna sig åt antirasistisk verksamhet.

■ När man lyssnar på de här grupperna handlar det väldigt mycket om vita mot svarta. En flykting från Chile antas ha samma intressen som en somalier i någon slags kamp med svenskarna. Hur ser ideologin ut?

- Mitt intryck är att det är en sorts marxism-leninsm som är den yttersta ideologin. Om man ser på den här Antirasistiska Akademin - som många av de där figurerna tillhör - består den i väldigt hög grad av latinamerikanska marxister. Det grundas i Herbert Marcuse, Frankfurtskolan på 50-60-talen, som skulle uppdatera marxismen.

- Det hade ju inte blivit så som Marx förutspått att arbetarklassen skulle utarmas, det blev precis tvärtom: Medelklassen växte. Var skulle man hitta de här potentiella revolutionärerna? Jo, i det som vi i dag kallar för utsatta områden. Det var till dem man ställde hoppet - och fortfarande ställer hoppet - om revolution.

- När man lyssnar på Fatima Doubakil, som är en av dem som har drivit den här processen mot Hermansson, säger hon att målet med hennes verksamhet är att skapa konfrontation mellan olika grupper och där den ena gruppen är icke integrerade invandrare.
[...]
■ Man ser en del queerteoretiker som försvarar de här kvinnorna som alltså har relativiserat terrorister från organisationer som kastar homosexuella från höga torn i Syrien. Hur får man ihop det?

- Man menar att muslimer uppfattas som annorlunda och att queerpersoner också uppfattas som annorlunda och då tycker man att de har samma intressen. Men överallt där organisationer som Islamiska staten har tagit makten är det så klart HBTQ-människorna som de ger sig på först.

■ Vad är det som gör att samhället har varit så välkomnande mot den här typen av extremism om man jämför med säg högerextremism?

- Jag tror det har att göra med integrationsproblemen. Det kom några personer som hade väldigt enkla lösningar på svåra problemen och då var det lätt att köpa det.
https://www.expressen.se/ledare/leda...har-grupperna/
Senast redigerad av fasligt 2020-02-03 kl. 23:51.
Citera
2020-02-04, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Den här Allard- och Kyueyuyune-euforin som ger sig till känna i tråden är onekligen frapperande. Är det för att det är något nytt som det är så spännande, eller är det för att herrarna i fråga angriper problemen från vänster? Visst, jag tycker också att de har mycket vettigt att säga, och att de gör det på ett bra sätt, men jag har trots det rätt svårt att förstå mig på hyllningarna. Finns det någon förhoppning i bakgrunden om att landets vänstersympatisörer ska hoppa på detta tåg och lämna Rossana Dinamarca kvar på perrongen tillsammans med bråte och persedlar från den tid som var? Eller är det för att Allard besitter omisskännlig karisma som partiledare och att Malcom är svart? Frågor som tarvar svar.

Behållningen är att de skiljer ytan från innehållet. De (eller Malcom gör det, med Markus som bollplank) visar hur ideologi och vardagliga politiska debatter rationaliserar de underliggande materiella omständigheterna och inte utgör saken i sig. Detta är något de är rätt ensamma om att göra på svenska, vilket ger dem många beundrare. Det spelar ingen roll att de bara vidareförmedlar saker som amerikaner skrev för flera år sedan, och enbart ser materiella aspekterna på problem som har fler dimensioner - i de blindas rike är de enögda kungar.
Citera
2020-02-04, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Fantasier.

Det kallas organisations- eller företagskultur. De förhärskande värderingarna inom organisationen. IKEA är ett utmärkt exempel. Dagens Nyheter är ett annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in