2020-09-27, 22:25
Medlem
fasligts avatar
På tal om Södertäljes problem med den syrianska maffian och problemet med etnoaktivistiska journalister så avhandlade panelen i Godmorgon Världen, P1, idag bl a det etnoaktivistiska rasismuppropet på Sveriges Radio. Två av deltagarna (i panelen) var Amanda Sokolnicki och Tove Lifvendal. Lifvendal tyckte inte rasismuppropet var någon bra idé alls - absurt med hudfärgsrepresentation som bygger på kollektiv tillhörighet, bla neo-bla bla-liberalism -, stofilen Olof Abrahamsson tyckte det var heltoppen och Sokolnicki var huvudsakligen positiv. Amanda Sokolnicki fällde en intressant kommentar i det hon vände sig mot upproparnas tolkning av att brukandet av deras kompetens till att fabricera ihop autentiska historier ur verkligheten skulle vara rasistiskt. Mångfald på redaktionerna, menade Sokolnicki, är ren kvalitet men hela poängen försvinner om inte insiderkompetensen används. För mig som syrian, sa Sokolnicki, är det självklart att få frågor om "vad händer med syrianer i Södertälje, för det betyder att jag har större chans att ha ingångar, jag har hört mer saker, jag har, jag känner fler personer, jag känner till området bättre, det är precis därför vi ska ha personer med olika erfarenheter"

Eftersom Amanda Sokolnicki inte skrivit en rad om välfärdsterroristiska syrianska brottssyndikat - trots att hon tydligen ska ha hört om förehavanden från ingruppen, känner folk i ingruppen och har god lokalkännedom i största allmänhet - misstänker jag att man ska tolka henne rent bokstavligt: "vad händer med syrianerna i Södertälje?". Stackarna. Blir utpekade och ännu mer stigmatiserade, det måste Amanda rida spärr mot högst troligtvis. Nu är inte - enligt gängse officiell svensk definition - Amanda Sokolnicki syrian utan svensk, men det hindrade henne inte från att tidigt aktivistengagera sig i att slå ett slag för återupprättandet av morssidans heder.
För ett drygt år sedan ringde en väckarklocka inom 23-åriga Amanda Björkman.
Därför startade hon Sveriges första debattsajt för integrations- frågor. Sajten har fått stort genomslag.

I samband med Amanda Björkmans besök i morföräldrarnas och sin mammas hemby i Syrien 2010 fick hon en helt ny syn på sin morfar och mormor.

– Det var de bästa människor man kan tänka sig . De arbetade hårt, hade mål och ville vara lyckliga. Vad mer kan man begära? Men här var de bara gamla invandrade människor, inga resurser.

Hon menar att hon själv hade sett på dem med ”de där slags ögonen som bara ser varifrån man kommer”.
...
För snart ett år sedan startade hon därför debattsajten Sverigesresurser.se. Där har bland annat förre partiledaren Lars Ohly (V) och integrationsminister Erik Ullenhag (FP) berättat om hur de vill förbättra integrationen.

Amanda Björkmans sajt är Sveriges första inom området.
...
– Men om man löser det [integrationsproblemet] så tror jag att man kan få ut väldigt mycket gott, på arbetsmarknaden exempelvis. De män som var utbildade i min släkt var ingenting värda, inga resurser. De var svetsare eller städare på Scania i Södertälje.

Amanda Björkmans är född i Södertälje, men uppvuxen i Mälarhöjden.

Mamma Münire är syrian, pappa Anders svensk.
...
Sverigesresurser första år har varit över Amandas förväntan – med stor medial uppmärksamhet.

– Det som inte har fungerat är att det är för få aktörer i debatten. Genomslaget inom integrationsvärlden har varit grymt. Men det har varit svårt att nå dem som inte redan är ”frälsta”. Det är målet nu det kommande året.
https://mitti.se/nyheter/amanda-fick...jeholmenalvsjo

De lättlurade dygdesignalisterna nappade direkt (artikeln är från 2012) medan målet var att mala ner vanligt folks ointresserade motstånd. Situationen är väl i stort oförändrat på den punkten men den socioekonomiska skyddsvakten runt syrianer och andra besökare har till nu varit mer kompakt.

Vad sådana som Amanda Sokolnicki aldrig frågar sig är vad det tjänar svenskarna - vars land Sokolnickis morföräldrar tog sig in i och vars folk Sokolnicki inte identifierar sig med trots att hon är född i landet med en svensk förälder - att behandla kriminella invandrare med silkesvantar och förneka den skada de åsamkar svenskarnas land. Svenskar är, precis som syrianer och andra folkslag, huvudsakligen intresserade av sitt eget folk och sitt eget land men det fattar visst inte främlingsaktivister.

Syrianer/assyrier består av 120 000 - 150 000 kroppar i Sverige och rättviserepresenteras korrekt med 1,4 kroppar per hundra av annat slag. Kvoten bussighetsberäknad utifrån det högre antagandet om 150 000 och ändå verkar gruppen klara sin offentlighetsrättviserepresentation utmärkt utan Amanda Sokolnickis approprieringsinfiltration. Massi Fritz, Nuri Kino (eller vad han heter) och KD:s kriminalklansrepresentant i Sveriges Riksdag räcker jättelångt tillsammans med de vanhedrade sossepamparna i Sigtuna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Assyri...aner_i_Sverige

Koreanerna är mycket, mycket välrepresenterade i svensk offentlighet och kanske bidrar det till Lifvendals ovilja att låta sig hudfärgsberäknas för att rättviserepresentationen ska bli korrekt. Svårt att säga vem av Lifvendal och Hübinette som rätteligen kan åberopa sin position med hänvisning till urminnes hävd. Lundberg är för ung för att komma på tal, Lena Sundström kanske har haft sina ståndsprivilegier längst av alla om man tänker efter. Svårt. Sjuk orättviserepresentation. Knappt 11 500 koreaners kroppar finns på svensk mark och de ska således vara i det närmaste osynliga. En enda koreansk kropp på 1000 andra vore den korrekta rättviserepresentationen för den etniciteten, de adopterade inräknade.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sydkoreaner_i_Sverige
Senast redigerad av fasligt 2020-09-27 kl. 22:30.
Citera
2020-09-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills

Jag anser ju att bostadspoltiken i landet har stor skuld till den enorma invandringen men möter sällan förståelse för det. De svenskar som en gång bodde i miljonprogrammen har sett sina barn göra klassresor och utbilda sig och flytta till nybygda villor och bostadsrättsområden som typ Södra Hammarbyhamnen i Stockholm. De vill inte bo i de äldre miljonprogrammen som sina föräldrar. Nya hyresgäster i miljonprogrammen har blivit ett måste för kommunalgubbarna - ofta s-märkta - som sett de kommunala bostadsföretagen som deras barn. De ville inte riva dem, även om jag tror landet hade tjänat på det.

Göran Johansson, Anders Lago och Boel Godner såg till att fylla Hjällbo, Biskopsgården, Ronna och Hovsjö med nya hyresgäster. Som jag ser det har den gamla sociala bostadspolitiken drivit invandringen till landet. Inte den enda faktorn kanske men en viktig och förbisedd faktor. Så ser jag det.
Du har rätt i att invandringen blev ett sätt att befolka miljonprogrammet, men det fetade stämmer inte. Svenskarna ville aldrig bo där, och de senare byggda områdena blev därför i stor utsträckning inte bebodda förrän det fanns en etnisk underklass att placera där.
Citera
2020-09-28, 07:33
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
På tal om Södertäljes problem med den syrianska maffian och problemet med etnoaktivistiska journalister så avhandlade panelen i Godmorgon Världen, P1, idag bl a det etnoaktivistiska rasismuppropet på Sveriges Radio. Två av deltagarna (i panelen) var Amanda Sokolnicki och Tove Lifvendal. Lifvendal tyckte inte rasismuppropet var någon bra idé alls - absurt med hudfärgsrepresentation som bygger på kollektiv tillhörighet, bla neo-bla bla-liberalism -, stofilen Olof Abrahamsson tyckte det var heltoppen och Sokolnicki var huvudsakligen positiv. Amanda Sokolnicki fällde en intressant kommentar i det hon vände sig mot upproparnas tolkning av att brukandet av deras kompetens till att fabricera ihop autentiska historier ur verkligheten skulle vara rasistiskt. Mångfald på redaktionerna, menade Sokolnicki, är ren kvalitet men hela poängen försvinner om inte insiderkompetensen används. För mig som syrian, sa Sokolnicki, är det självklart att få frågor om "vad händer med syrianer i Södertälje, för det betyder att jag har större chans att ha ingångar, jag har hört mer saker, jag har, jag känner fler personer, jag känner till området bättre, det är precis därför vi ska ha personer med olika erfarenheter"

Eftersom Amanda Sokolnicki inte skrivit en rad om välfärdsterroristiska syrianska brottssyndikat - trots att hon tydligen ska ha hört om förehavanden från ingruppen, känner folk i ingruppen och har god lokalkännedom i största allmänhet - misstänker jag att man ska tolka henne rent bokstavligt: "vad händer med syrianerna i Södertälje?". Stackarna. Blir utpekade och ännu mer stigmatiserade, det måste Amanda rida spärr mot högst troligtvis.
En kompis till mig sade för några år sedan när han fick kritik för att han bara hade andrahandsuppgifter i vissa frågor att sådana oftast är bättre än förstahandsuppgifter eftersom den direkt inblandade personen vill försköna eller förbättra sin egen roll i händerna.

Sokolnicki visar hur rätt min kompis hade, ett annat exempel är när Randi Mossige Norgren eller vad hon heter skulle motbevisa andrahandsuppgifterna om terrorrekrytering i Rinkeby genom att fråga de utpekade somalierna direkt
Givetvis nekade de. Givetvis var det andrahandskällan som hade rätt.
Citera
2020-09-28, 07:50
Medlem
longbow4ys avatar
Ett debattinlägg i Expressen närmar sig pudelns kärna, mångkulturens konsekvenser.
Vi får väl inse att ordet mångkultur nu översätts till klaner på mediesvenska.
Klanernas ekobrott hotar grunden för vår välfärd
...
Vålds- och narkotikabrotten är så klart illa. För samhällsekonomin är det dock än värre att betydligt fler klaner sysslar med organiserad ekonomisk brottslighet i stor omfattning.
...
Jag har sedan 2003 arbetat som åklagare med särskild inriktning på organiserad ekonomisk brottslighet. Jag har under åren sett hur vanligt det är att olika familjekonstellationer, som vi kan kalla klaner, tillskansar sig allmänna medel genom organiserad ekonomisk brottslighet.

Det är ingen nyhet. Ekobrottsutredare och åklagare har länge känt till fenomenet.
...
Det är så klart illa att det finns ett 40-tal klaner som väljer att stå utanför samhället och ägna sig åt organiserad vålds- och narkotikabrottslighet. För samhällsekonomin är det dock än värre att betydligt fler klaner sysslar med organiserad ekonomisk brottslighet i stor omfattning, en brottslighet som hotar själva fundamentet för vår välfärd.
...
Det kan handla om en klan som driver företag inom skola, vård och omsorg enbart för klanens medlemmar. Redan genom företagens organisation och målgrupp har klanen valt att stå utanför det svenska samhället.
Dessutom är det mycket vanligt att allmänna medel betalas ut utan att det föreligger ett verkligt behov,
...
Efter mina diskussioner med Försäkringskassan, och med beaktande av vad jag själv upplevt som åklagare, skulle jag bli mycket förvånad om fusket understiger 50 procent av all utbetald assistansersättning. En liten fingervisning om hur verkligheten ser ut är att sedan assistansreformens införande 1994 – vilken möjliggör fusket – har antalet beviljade assistanstimmar per vecka och brukare ökat med över 90 procent.
https://www.expressen.se/debatt/klan...r-var-valfard/

Edit:
Klaner är inte tillräckligt för att beskriva mångkulturens konsekvenser för det stora rånet mot välfärden sker genom fullt lagliga medel. Det mesta av de pengar och resurser som stjäls från svenskarna och ges bort till mångkulturen sker lagligt enligt dagens regelverk.
Vilket är märkligt för det är i praktiken utpressning som sker. Om inte mer resurser ges till "utsatta områden" sker det mer djävelskap. Klassisk utpressning nu i stor skala i en förort nära dig.
En utpressning som nu är institutionaliserad och politiskt accepterad av nästan alla riksdagspartier.
Senast redigerad av longbow4y 2020-09-28 kl. 08:04.
Citera
2020-09-28, 10:59
Medlem
longbow4ys avatar
Ser man på. Håkan Boström får till det i en Ledare i GP som handlar om Ylva Johanssons förslag till ny migrationspolitik i EU. Något som han kallar en papperstiger.
Invandringspolitik är känsligt i alla demokratier. När så många människor kommer på kort tid så blir det en närmast existentiell fråga: vilka ska ingå i ”demos”, det vill säga folket, och kunna vara med och bestämma, det vill säga ”kratos”. Att ha kontroll över den egna befolkningens sammansättning utgör en central del av vad det innebär att vara en suverän stat, i synnerhet kontrollen över hur snabbt denna sammansättning förändras.
...
Problemet med Johanssons ansats är att den försöker lappa och laga en modell som i grunden inte är anpassad till dagens globala förhållanden. Hon vill hålla fast vid ett förlegat asylsystem. Smått cyniskt blir det när hon talar om att ”Europa inte behöver färre flyktingar” – alltså samma Europa som idag betalar Turkiet miljarder euro för att hålla gränsen stängd.
...
Men Europas ledare måste officiellt överge tanken att invandring är svaret på världens lidande. Permanent invandring och akut hjälp till nödlidande är två olika saker som olyckligt blandats samman de senaste 50 åren, men fått märkbara konsekvenser först de senaste decennierna. Vad EU behöver är ett migrationspolitiskt Alexanderhugg – inte ännu en papperstiger.
https://www.gp.se/ledare/ylva-johans...tik-1.34610075
Citera
2020-09-28, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Du har rätt i att invandringen blev ett sätt att befolka miljonprogrammet, men det fetade stämmer inte. Svenskarna ville aldrig bo där, och de senare byggda områdena blev därför i stor utsträckning inte bebodda förrän det fanns en etnisk underklass att placera där.

Du har helt fel i vad du skriver. Förmodligen för att du själv inte var med. Alla de områden som i dag är fyllda med ekonomiska migranter var under 60-70-talet fyllda med svenskar. Att påstå att svenskarna inte bodde i Tensta, Rinkeby o.s.v är osanning.
Citera
2020-09-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Du har helt fel i vad du skriver. Förmodligen för att du själv inte var med. Alla de områden som i dag är fyllda med ekonomiska migranter var under 60-70-talet fyllda med svenskar. Att påstå att svenskarna inte bodde i Tensta, Rinkeby o.s.v är osanning.

Jag såg en dokumentär om när Tensta byggdes på 60-talet och de första flyttade in i miljonprogrammet. Det var helt kritvitt och mestadels äldre svenskar. Även några finnar fanns med bland de nyinflyttade. Det jag minns tydligast från dokumentären var att samtliga som tillfrågades om hur det var att bo i Tensta angav att de hatade det och hade för avsikt att flytta därifrån. Detta trots, vid den tidpunkten, noll förekomst av mångkultur. En uppenbar flopp från dag ett således.
Citera
2020-09-28, 11:43
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ett debattinlägg i Expressen närmar sig pudelns kärna, mångkulturens konsekvenser.
Vi får väl inse att ordet mångkultur nu översätts till klaner på mediesvenska.

Att mångkulturen håller på att förstöra välfärdssamhället är ingen nyhet. Sverige kräver inte att "flyktingar" ska kunna styrka sin identitet. Den totala bristen som samordning mellan myndigheter gör sedan att invandrare kan hämta ut hur många identiteter de vill. Hela systemet är genomruttet.

Citat:
Mannen påstods ha dött i Irakkriget 2005 och familjen har fått efterlevandestöd i över tio år. Men dödsfallet var en lögn. Med ny identitet lever mannen i Sverige.

Miljarder kronor betalas felaktigt ut från det svenska välfärdssystemet varje år. SVT har tittat närmare på fusket mot Pensionsmyndigheten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...d-ny-identitet

Frågan är varför detta kommer just nu. Finns det numera tillräckligt många myndighetspersoner med insikt om förfallet som vågar tala öppet efter att polisledningen lyft på locket?
Citera
2020-09-28, 12:25
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Att mångkulturen håller på att förstöra välfärdssamhället är ingen nyhet.
...
Frågan är varför detta kommer just nu. Finns det numera tillräckligt många myndighetspersoner med insikt om förfallet som vågar tala öppet efter att polisledningen lyft på locket?

Myndighetspersonerna kanske vågar tala ut nu när de ser att polisledningen inte blev kölhalad i medierna. För det är det riktig nya. Mediernas agerande nu när proppen gått och anden är släppt ur sin flaska.

Men vad är det som ändrat mediernas hantering av detta? Vad är det som gör att de inte fortsätter i samma gamla spår med brunsmetning och rent förtal? Är det insikten att de är på väg att förlora sina jobb och att det inte är en merit att ha journalist på sitt CV?

Eller är det så enkelt att det är en förberedelse på en ny migrationspolitik från det eviga regeringspartiet socialdemokraterna?
Citera
2020-09-28, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ser man på. Håkan Boström får till det i en Ledare i GP som handlar om Ylva Johanssons förslag till ny migrationspolitik i EU. Något som han kallar en papperstiger.
Invandringspolitik är känsligt i alla demokratier. När så många människor kommer på kort tid så blir det en närmast existentiell fråga: vilka ska ingå i ”demos”, det vill säga folket, och kunna vara med och bestämma, det vill säga ”kratos”. Att ha kontroll över den egna befolkningens sammansättning utgör en central del av vad det innebär att vara en suverän stat, i synnerhet kontrollen över hur snabbt denna sammansättning förändras.
...
Problemet med Johanssons ansats är att den försöker lappa och laga en modell som i grunden inte är anpassad till dagens globala förhållanden. Hon vill hålla fast vid ett förlegat asylsystem. Smått cyniskt blir det när hon talar om att ”Europa inte behöver färre flyktingar” – alltså samma Europa som idag betalar Turkiet miljarder euro för att hålla gränsen stängd.
...
Men Europas ledare måste officiellt överge tanken att invandring är svaret på världens lidande. Permanent invandring och akut hjälp till nödlidande är två olika saker som olyckligt blandats samman de senaste 50 åren, men fått märkbara konsekvenser först de senaste decennierna. Vad EU behöver är ett migrationspolitiskt Alexanderhugg – inte ännu en papperstiger.
https://www.gp.se/ledare/ylva-johans...tik-1.34610075
Samma funktionella blindhet som vanligt hos förment liberala skribenter. Hade det handlat om att ta hand om flyktingar, skulle man inte ha tagit emot huvudsakligen välfärdsmigranter, huvudsakligen män i vapenför ålder som genom sitt främlingskap och islam hotar att knäcka hela vår civilisation. Har Håkan inte tänkt tanken att politikerna, och globalisterna som köpt dem, vill ha det såhär? Det handlar om att driva fram överstatliga beslutshierarkier, frikopplade från tarvliga folk, medborgare, plebejer och allt vad de kallas. Makt och profit, profit och makt. Politiken handlar bara om att facilitera globalismen i sådana steg att den låter sig genomföras utan alltför mycket folkligt eller organiserat motstånd. Botens förutsättning är att göra en adekvat maktanalys och förstå att politikerna inte vill oss väl.
Citera
2020-09-28, 12:54
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Jag tror att du missade ordet ”ville” i blåbärssylttexten. Det berörde egentligen den första fasen av etablissemangets kamp för rotlöshet: den period då man såg till att de ekonomiska möjligheterna att stanna kvar och leva på sin födelseort försvann, men då bara inom landet.
Bilen är en Volvo årgång -73
Året före det
att vi flytta ned
med möblemang och palter
Bytte plog och harv
och gården vi fått i arv
och korna mot en svarv
Men nu ska vi hem till Alter
Citera
2020-09-28, 14:30
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte fel. Det du beskriver är de förorter som redan fanns när miljonprogrammet påbörjades 1965. Kom ihåg att det avslutades först 1975, trots att ingen ville ha eller behövde lägenheterna.
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
I slutet av 1960-talet rapporterade ett trettiotal allmännyttiga bostadsföretag att de började få svårigheter att hyra ut främst de stora lägenheterna.
...
Bostadsbrist förbyttes på kort tid till bostadsöverskott med tomma lägenheter. Under 1970-talets första hälft ökade antalet tomma lägenheter i reformprogrammets hela bestånd och problemet var inte längre begränsat till vissa orter eller vissa lägenhetsstorlekar.
Lägg till det som även Runningonempty påpekar om att svenskarna absolut inte ville bo i dessa områden, så blir det tydligt varför invandrarna hade en nisch på bostadsmarknaden som stod och väntade på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in