2020-10-29, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det är alltför många i landet Sverige som är investerade i den gällande samhällsmodellen. Medierna och "experterna" som befolkar myndigheterna framförallt. Lägg till alla idealistiska kvinnor i storstäderna. Jag känner ett par. Man får inte ens prata om samhällsproblem eftersom de svenska samhället är det bästa som Gud någonsin skapat. Modernt, inkluderande och omhändertagande. Och framförallt ska det vara antiauktoritärt. Det går inte att diskutera skol-, familje- eller invandringspolitik utan att skygglapparna åker på. De åker på direkt. Man vill inte prata. Men jag kan se svaga öppningar för en återgång till föräldra- och lärarauktoritet på Svenska Dagladets familjesidor. Efter 40 år av antiauktoritär hegemoni vägar man till slut säga att föräldrar har rätt att säga nej när barnen tjatar. Ett myrsteg i rätt riktning. Men det är klart att är man ute på minerad mark blir det väldigt ängsligt. Sverige är nog väldigt speciellt och väldigt illa ute.

Min uppfattning är att liberala tidningar som Göteborgsposten och Expressen svängt ganska snabbt och numera är de förespråkare av batongliberalism med ordning och reda i skolan etc. Bara att läsa rubrikerna för en skärmbild av ledare så ser man omsvängningen.
Citera
2020-10-29, 18:02
Medlem
På tal om batongliberalism ska Nice borgmästare, Christan Estrosi, ha sagt följande i anslutning till den muslimska terrorattacken i Nice:

Citat:
'Enough is enough,' he [Estrosi] said. 'It's time now for France to exonerate itself from the laws of peace in order to definitively wipe out Islamo-fascism from our territory.'

https://www.dailymail.co.uk/news/art...urch-Nice.html

Och som för att befästa poängen twittrade tydligen Malaysias fd. premiärminister att..

Citat:
Muslims have a right 'to kill millions of French people', shortly after a knife-wielding man launched a deadly attack in Nice.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...r-PM-says.html

Då så. Då är det således "fascister" på båda sidor den politiska mittfåra som folkförrädarregimerna runtom i Europa hävdar representera. I tråden om själva attacken låter det som vanligt, ungf. "Bra av Macron att han står upp mot muslimerna"; "Låt kriget komma", etc.

Incoming batongliberalism 2.0?
Citera
2020-10-29, 18:41
Medlem
orrtupps avatar
Vore roligt om tråddeltagarna tog sig tid att lyssna på senaste Hur kan vi där Kasselstrand gästar Modiri för att sedan kommentera.

Bland annat så blir det en lång diskussion om etnicitet där Modiri vad jag förstod medgav att det finns etniska svenskar varpå det blir ett märkligt resonemang om det verkligen behövs etniska svenskar för att bevara den svenska kulturen.

Navid verkar anse att det inte alls behövs och kunde absolut inte förstå varför Gustav hyser sådana idéer, tvärtom verkar Modiri tycka att det är fullständigt befängt!

Själv skulle jag fråga om han då också tycker att samerna är stolliga med sina stenhårda regler kring vem som får kalla sig same eller utöva samisk kultur och bära lappmössa osv.

Jag gissar att hans svar skulle vara att samerna är en liten förtryckt minoritet och därför av någon outgrundlig anledning ska få värna sin etniska särart.

Än så länge är ju minoriteten svenskar en majoritet i större delen av Sverige så därför gäller detta privilegium inte oss men jag antar att när Vi pga den inställningen från såväl Modiri som övriga etablissemanget väl har blivit en minoritet i vårt land så kommer välmenande personer som Navid att tycka att även vi borde ha rättigheter i egenskap av minoritet och ursprungsbefolkning men kommande majoritet kommer knappast att lyssna på drömmare som Modiri så vi lär inte få några rättigheter den dagen.

Vore det då inte bättre att kämpa för vår rätt medans vi är i majoritet?

Sedan tycker jag inte att kasslern lyckades argumentera särskilt väl för svenskarnas rätt att existera som folk tyvärr men enligt min erfarenhet är det mycket svårare att argumentera för självklarheter än att argumentera för onaturliga företeelser så jag kan ha förståelse för att det inte gick så bra.

Varför det är svårare att argumentera för det som är naturligt är en annan diskussion men det är som sagt min tes och jag kan se flera orsaker till detta men det får bli en annan gång om intresset finns.🙂
Citera
2020-10-29, 19:55
Medlem
longbow4ys avatar
Apropå grupptillhörighet mångkultur och assimilering i Europa. Här är några som tar det på största allvar och ser assimilering som ett hot mot sin egna kultur. Där krympandets radikalisering är räddningen tillsammans med nya migranter från Israel.

Europe’s Jewish population down 60% since 1970, as low as it was 1,000 years ago
Bombshell study finds 1.3 million people who describe themselves as Jewish in continental Europe, UK, Turkey and Russia, compared to 3.2 million 50 years ago; number still falling
...
That decline,..., owes mostly to the emigration of more than 1.5 million people following the collapse of the Iron Curtain, their data shows.
...
In particular, the Jewish community of Germany is in a “terminal” state because more than 40% of its 118,000 Jews are above the age of 65, whereas less than 10% are under 15, the study says. This reality, which exists also in Russia and Ukraine, “foreshadows high death rates and unavoidable future population decline,” according to the study.
...
The study also notes that there are an additional 2.8 million people in Europe today who are entitled to immigrate to Israel based on their ancestral Jewish roots — at least one Jewish grandparent — but who are not necessarily Jewish themselves or identify as such.
...
Jews in Europe had grown to constitute 83% of world Jewry in 1900. They now account for merely 9% of the total number of Jews worldwide, according to the study.
...
Intermarriage rates are lowest in Belgium, where just 14% of Jews are estimated to be married to non-Jews. They are highest in Poland, where the equivalent proportion is 76%. The figure was 24% in the United Kingdom, 31% in France and above 50% in Hungary, the Netherlands, Denmark and Sweden.
...
The report’s findings on Germany are remarkable because it had seen an influx of about 200,000 Jews from the former Soviet Union following its collapse in 1990. That wave, as well as the immigration of about 10,000 Israelis, had revitalized German Jewry. But the newcomers have failed to change the community’s demographic trajectory because many of them and their children intermarried, stopped considering themselves Jewish, emigrated elsewhere or died, the study shows.

There are some exceptions to the picture of decline, and all are occurring in countries where the Jewish community has a large Orthodox contingent.
...
In Belgium, where more than half of the country’s 29,000 Jews are Orthodox, 43% Jewish households have at least four children, the study shows.
...
Israelis have been a stabilizing force for the Jewish communities of countries with very small Jewish communities
https://www.timesofisrael.com/europe...and-declining/

Tänk om Sverige skulle göra en liknande rapport om svenskarna i världen.
Citera
2020-10-29, 20:08
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Lägg till alla idealistiska kvinnor i storstäderna. Jag känner ett par. Man får inte ens prata om samhällsproblem eftersom de svenska samhället är det bästa som Gud någonsin skapat. Modernt, inkluderande och omhändertagande. Och framförallt ska det vara antiauktoritärt. Det går inte att diskutera skol-, familje- eller invandringspolitik utan att skygglapparna åker på. De åker på direkt. Man vill inte prata. Men jag kan se svaga öppningar för en återgång till föräldra- och lärarauktoritet på Svenska Dagladets familjesidor. Efter 40 år av antiauktoritär hegemoni vägar man till slut säga att föräldrar har rätt att säga nej när barnen tjatar.

Du får tänka på att skygglapparna inte bara åker på när du berör ett "känsligt ämne", utan även när dessa personer jobbar med barn och ungdomar som ofta har åsikter som inte är PK.

Ett oskyldigt exempel är när lärare och föräldrar hyllade Gretas klimatstrejk. Men för barn var det obegripligt hur Greta som bara gjorde som de vuxna auktoriteterna ville kunde vara en rebell.

Betydligt värre är det när vuxna använder antiauktoritet som en ursäkt för att slippa ansvar. Exempelvis den typen av socialtanter som blundar för invandrarbarn som far illa för de är rädda för att vara rasistiska mot föräldrarna. Eller den typen av lärare som ser mellan fingrarna med mobbning. De ser säkert sig själva som antiauktoritära, men utsatta barn tycker knappast det utan upplever dem som auktoriteter som tar förövarens sida.
Citera
2020-10-29, 20:53
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Så svenskar finns inte? Finns judar, samer, turkar, kurder och iranier? Det skall sägas att du enligt samernas definition kan bli same. Det räcker med att lära sig språket. Du får länka.

Jo svenskar finns tydligen enligt Modiri men vi behövs inte för att upprätthålla svensk kultur, det kan visst vem som helst göra 😲

Om det räcker med att lära sig språket för att bli same? Först tänkte jag utan att läsa på tvärsäkert säga emot eftersom jag tror mig ha bra koll men jag kollade och det står att du måste göra troligt att det talas eller har talats samiska i ditt hem vilket nog är en tolkningsfråga. Jag misstänker att man inte menar att man som icke same kan lära sig språket och sen vara same utan att det verkligen har talats samiska.

Sedan är det en sak att kalla sig same och bo i Stockholm och få rösta i sametinget och något helt annat att bli medlem i en sameby med alla privilegier kring jakt och fiske, där är det stängda dörrar.

Är ju värdelös på att länka med mobilen men Hur kan vi finns överallt på nätet och även på Youtube tror jag.

Sök även på meningar som vem är same så kommer det upp intressanta radioprogram där folk som vill lajva samer får mothugg.

För övrigt så kallar riktiga samer sig för lappar hörde jag en lapp säga en gång.
Citera
2020-10-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jo svenskar finns tydligen enligt Modiri men vi behövs inte för att upprätthålla svensk kultur, det kan visst vem som helst göra 😲

Om det räcker med att lära sig språket för att bli same? Först tänkte jag utan att läsa på tvärsäkert säga emot eftersom jag tror mig ha bra koll men jag kollade och det står att du måste göra troligt att det talas eller har talats samiska i ditt hem vilket nog är en tolkningsfråga. Jag misstänker att man inte menar att man som icke same kan lära sig språket och sen vara same utan att det verkligen har talats samiska. Sedan är det en sak att kalla sig same och bo i Stockholm och få rösta i sametinget och något helt annat att bli medlem i en sameby med alla privilegier kring jakt och fiske, där är det stängda dörrar. Är ju värdelös på att länka med mobilen men Hur kan vi finns överallt på nätet och även på Youtube tror jag.

Sök även på meningar som vem är same så kommer det upp intressanta radioprogram där folk som vill lajva samer får mothugg. För övrigt så kallar riktiga samer sig för lappar hörde jag en lapp säga en gång.

Detta är poddcasten och detta är intervjun med Gustav Kasselstrand

https://www.youtube.com/watch?v=-hPJgQAkA-4

Jag skall lyssna senare. Den liberala bombvänstern på Expressens ledarsida är upprörda för att militanta islamister inte begår terrorbrott i Kina;

Citat:
Gör tankeexperimentet att ett västland – låt säga Frankrike – hade betett sig som Kina gör mot sin muslimska minoritetsbefolkning. Tusentals moskéer har rivits. Det kan räcka med att odla ett skägg, bära slöja eller föda för många barn för att muslimer ska skickas till ”omskolningsläger”. Upp till en miljon uigurer tros ha tvingats till slavarbete och hjärntvätt i dessa brutala läger. Protesterna hade med rätta varit enorma runtom i den muslimska världen. Men nu är det inte Frankrike som förföljer sin muslimska minoritet, utan Kina. Därför är tyst.

(...)

Enligt det senaste Global Terrorism Index dödades 15 952 personer i terrordåd under 2018, vilket är en minskning sedan toppåret 2014. Den främsta förklaringen till nedgången är de militära framgångarna mot IS och Boko Haram. Det understryker det uppenbara: den våldsbejakande islamismen är ett dödligt hot också mot världens muslimer. När får vi se en protestvåg mot dem som på riktigt kränker islam och är vanliga muslimers fiender?

https://www.expressen.se/ledare/varl...t-extremismen/

Kan det möjligen var så att Frankrike deltar i krig/proxy-krig i länder som Elfenbenskusten, Hati, Senegal, Mauritania, Mali, Burkina Faso, Algeriet, Niger, Nigeria, Kamerun, CAD, Tchad, Sudan, Eritrea, Somalia, Etiopien, Tunisien, Libyen, Irak, Syrien, Iran osv. Är det för Frankrikes nästan ovillkorliga stöd till Israel och USA?

Kina är neutrala i Israel-Palestina konflikten och handlar med båda sidor. De handlar med alla muslimska länder. Vare sig det är Iran, Saudiarabien, Syrien eller Oman. Kineserna är också rätt goda relationer till Indonesien, Malaysia, Pakistan, Nigeria och Bangladesh. Faktum är att många muslimska länder har ett rätt gott öga till Kina.

Utrikesminister Wang Yi åker runt jorden med attaché-väska fylld med sockrade handelsavtal som i de flesta fall är mer gynnsamma än vad västvärlden kommer med. Handlar du med USA/EU så följer det med en massa krav, restriktioner och hot. Kina däremot ställer sällan oresonliga krav. Det kan handla om att de får bygga en kommersiell/militär hamn.

Vidare har Kineserna absolut ingen lust att höra en massa tjafsande om Tibet och Xinjiang. Muslimska stater och muslimer förstår mycket väl att Xinjiang är en inrikespolitisk fråga som de inte har att göra med. I synnerhet eftersom Kina inte bryr sig nämnvärt vad muslimer gör i sina hemländer. Kina intervenerar enbart om deras ekonomiska intressen är hotade. Förstör du en kinesisk gasledning eller jävlas med deras handelsskepp så kommer de efter dig men annars bryr Kina sig inte vad du gör. De befinner sig i MENA för olja, gas och handel. De är inte där för att kriga eller skapa oreda som USA/NATO/EU.

Muslimernas relation till Ryssland är också rätt bra eftersom Ryssland också försöker hålla sig neutrala i konflikter de inte har att göra med. Ryssarna ingen lust att dras med i en massa konflikter med den muslimska världen. De försöker spela det geopolitiska spelet snyggt med diplomati och handel. De undviker aggression och hot när det inte direkt berör dem. Detta utöver det faktum att varken Kina eller Ryssland har dörrarna öppna för muslimska migranter. De som migranter som dessa länder släpper in brukar generellt sätt bete sig rätt väl. Varken Kina eller Ryssland ställer inga krav på assimilering (faktum är att dessa två länder inte vill att de skall assimileras) och om dessa migranter beter sig illa så åker de ut. Alla är införstådda med situationen inklusive muslimer.
Senast redigerad av Edgerton 2020-10-29 kl. 22:53.
Citera
2020-10-30, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Vore roligt om tråddeltagarna tog sig tid att lyssna på senaste Hur kan vi där Kasselstrand gästar Modiri för att sedan kommentera.

Bland annat så blir det en lång diskussion om etnicitet där Modiri vad jag förstod medgav att det finns etniska svenskar varpå det blir ett märkligt resonemang om det verkligen behövs etniska svenskar för att bevara den svenska kulturen.

Navid verkar anse att det inte alls behövs och kunde absolut inte förstå varför Gustav hyser sådana idéer, tvärtom verkar Modiri tycka att det är fullständigt befängt!

Själv skulle jag fråga om han då också tycker att samerna är stolliga med sina stenhårda regler kring vem som får kalla sig same eller utöva samisk kultur och bära lappmössa osv.

Jag gissar att hans svar skulle vara att samerna är en liten förtryckt minoritet och därför av någon outgrundlig anledning ska få värna sin etniska särart.

Än så länge är ju minoriteten svenskar en majoritet i större delen av Sverige så därför gäller detta privilegium inte oss men jag antar att när Vi pga den inställningen från såväl Modiri som övriga etablissemanget väl har blivit en minoritet i vårt land så kommer välmenande personer som Navid att tycka att även vi borde ha rättigheter i egenskap av minoritet och ursprungsbefolkning men kommande majoritet kommer knappast att lyssna på drömmare som Modiri så vi lär inte få några rättigheter den dagen.

Vore det då inte bättre att kämpa för vår rätt medans vi är i majoritet?

Sedan tycker jag inte att kasslern lyckades argumentera särskilt väl för svenskarnas rätt att existera som folk tyvärr men enligt min erfarenhet är det mycket svårare att argumentera för självklarheter än att argumentera för onaturliga företeelser så jag kan ha förståelse för att det inte gick så bra.

Varför det är svårare att argumentera för det som är naturligt är en annan diskussion men det är som sagt min tes och jag kan se flera orsaker till detta men det får bli en annan gång om intresset finns.🙂

Tack för tipset Orrtupp. Lyssnade på podden och jag tyckte att att Kasselstrand klarade sig ganska bra.

En av orsakerna till att Kasselstrand inte klarade sig ännu bättre är att han sannolikt inte tränat sin argumentation och mött kvalificerat motstånd. Goda tankar och argument måste slipas många gånger och omformuleras för att nå självklarhet och säkerhet i framförandet.

En annan anledning till att Kasselstrand får svårt att argumentera är att vi lever i den progressiva liberala hegemonin där vissa ord och tankar inte får yttras. Kasselstrand måste åka en komplicerad slalombana nedför berget medan en progressiv liberal kan åka störtlopp utan att behöva bry sig om portarna.
Citera
2020-10-30, 11:21
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
En annan anledning till att Kasselstrand får svårt att argumentera är att vi lever i den progressiva liberala hegemonin där vissa ord och tankar inte får yttras. Kasselstrand måste åka en komplicerad slalombana nedför berget medan en progressiv liberal kan åka störtlopp utan att behöva bry sig om portarna.

Det handlar inte enbart om problemformuleringsinitiativet och ordmagi, utan också om Dunning-Krüger effekten och att bana sig väg i närmast väglöst land. Det är jobbigt att vara osäker (men bara löjeväckande att vara tvärsäker) sa Voltaire och det är det tafatta som är vackert och tillförsikt är något billigt skrev Ferlin.

I Voltaires och Ferlins efterföljd är jag fördomsfull mot tvärsäkra liberaler som andas tillförsikt, men enbart kan presentera önskedrömmar som mål, floskler som medel och bekymmerslöst staplar upp roadkill längs vägen. Av deras frukt skall ni känna dem.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-10-30 kl. 11:26.
Citera
2020-10-30, 11:48
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

I Voltaires och Ferlins efterföljd är jag fördomsfull mot tvärsäkra liberaler som andas tillförsikt, men enbart kan presentera önskedrömmar som mål, floskler som medel och bekymmerslöst staplar upp roadkill längs vägen. Av deras frukt skall ni känna dem.

"Önskedrömmar som mål, floskler som medel och lämnar död efter sig". Och att det är på frukten man känner trädet. Tack för dina ord Greffue!
Citera
2020-10-30, 15:21
Medlem
SuperVitings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Detta.
När alla vet vad som menas men det blir förbjuden ingång. Mot ”onämnbart” finns det färdigsanktionerade svar som inte behöver ha något innehåll, man kan helt sonika tvinga motståndaren in i hörnet via ren aggression, skrika om ”baaarnen”,eller ”mänskliga rättigheter”.
Jmf. Annie till Jimmie: HUR UTTRYCKER DU DIG?

Dessutom är det ett dubbelslipat svärd, för att nå så många (progressiva liberaler) som möjligt tvingas man anamma deras språkbruk, ju längre ut man går desto mer börjar de egna anhängarna knorra om att man ”börjat mjäka ur”.
Citera
2020-10-30, 22:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Dem i tråden som tror att vi inom det befintliga (liberala) systemet kan rädda oss vill jag bjuda på denna text. Tror att ni uppskattar den mer än jag själv; texten är mycket välskriven och i samma anda som Douglas Murrays böcker.
During the reign of liberal democracy (1776-2010), America and the world witnessed a wide spectrum of totalitarian ideologies, movements, and governments, on both the left and the right, as well those not fully illiberal but with authoritarian tendencies. Never, however, did any such movement come close to overturning America’s global power, nor accumulate enough power to cause the guillotine of silence, motivated by fear, to descend onto its own population and institutions. We are in the midst of a Great Silencing, the quashing of all voices from both our present and our past. Liberal democratic America saw both communists and fascists, and many cult-like enterprises large and small, but never did any of them become so powerful as to so completely strangle the public discourse, or to so credibly demand absolute obedience to its core tenets from the entire mass populace, with such totality, as the ideology today known as Wokeness.

We argue that Wokeness is a totalitarian ideology and movement analogous to old-style Communism and Fascism, totalizing mid-century cults such as Scientology, and the present-day totalitarian Islamism of ISIS. If we are to preclude the rise of this new totalitarian form of governance in our country as the successor to the failed neoliberal oligarchical state we have now, it is necessary that we act resolutely while it is still possible to divert it from taking up the central position in our long-term individual and collective futures.

We set forth those characteristics that identify Wokeness as totalitarian, with the understanding that its (lack of) leadership structure, which seems to be a feature of all major 21st-century Western political movements thus far, constitutes an historical exception to the norm. Historically, totalitarian ideologies and movements have not been able to take root except in the presence of already permissive environments of fading or faded authority. While healthy, functioning democracies will automatically repel and reject them outright as preposterous and immediately relegate them to the fringes of the political discourse, in those spaces where Wokeness has taken hold, not only in the United States but throughout the Western world, we no longer have healthy, functioning democracies.

Wokeness is deep into the process of filling the void with objectives and methodologies that bear the classic hallmarks of totalitarianism. Wokeness holds strategic objectives of a grand, civilizational scope that involve the re-structuring, re-definition, and rigid, arbitrary classification of our populace, and with it, the common lens through which we should see ourselves as a society. It employs complex gymnastic contortions of thought and the English language that leave the populace vulnerable to being easily herded into strict, unthinking compliance with its demands. Nothing is left to chance: Woke advocacy is followed up with a feverish societywide indoctrination campaign designed to compel absolute allegiance to its authority, while simultaneously unleashing unto the unwitting populace its brutally efficient deterrence and enforcement mechanisms, designed to close down all possible avenues of conscientious objection and dissenting opinion.

Hallmark #1: Legitimacy and Authority Based on the Arbitrary Dichotomization of the Subject Populace

Wokeness is nothing less than a project to unilaterally tear down, and to re-structure, the entirety of our human environment—this includes all society, culture, customs, ethics, and politics in the United States and across the Western world—to fall into alignment with whatever arbitrary contours it desires. What it desires is to get rid of all of Western civilization, past, present, and future, which it re-names “Whiteness”—the original sin of Woke doctrine, and to which it attaches its own re-defined adjective “racist“—and replace it with “Wokeness,” characterized first and foremost by its own re-defined attribute of “anti-racist,” hence, “anti-Whiteness.”
https://newdiscourses.com/2020/09/gr...talitarianism/
Såvitt jag begriper handlar det här om att samla vidriga mobbartyper som ges makt att egenmäktigt diktera villkoren i offentligheten utan ansvarstagande ledning och tillsyn. I så fall är det givetvis ett säkert sätt att skapa kaos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in