Citat:
Ursprungligen postat av
Runningonempty
Men se där, lite klädsam självkritik från moderathåll kring den invandringspolitik som fördes under Reinfeldt-eran, här från den migrationspolitiske talesperson Maria Malmer Stenergard. Inte en dag för tidigt.Var Maria medveten om att hennes parti förde en oförsvarbar invandringspolitik 2006-2014? Hur kan hon i så fall fortfarande vara kvar i ett sådant parti?
Den frågan kan man ställa till många i Moderaterna. Framförallt till Tobias Billström, han som drogs i smutsen av Äggskallen. Och ändå blev kvar i partiet och riksdagen. Det är pengar det handlar om. Man biter sig så förtvivlat fast vid skattebetalarnas löner att politiken har blivit något sekundärt. Billström inordnade sig krökryggad i Reinfeldts fortsatta öppna hjärtan och lät näbben smattra på om annat.
En parallell fast åt motsatta håll finns i avgående SSU-ordf Philip Botström som Westerholm tar upp i Ledarsidorna.se. Botström var tillskyndare till Löfvens "I mitt Europa bygger vi inga murar" och skrev manifest 2015 om sossarnas och Sveriges ansvar för för att underbygga Löfvens alltid lika kloka budskap,
Men nu har Botsröms väntade lappkast kommit:
Jag äcklas av hyckleriet som jag har mött i migrationsdebatten, där man inte låtsas om de här problemen", säger Botström i en intervju i Expressen häromdagen. Westerholms förklaring till Botströms tvärvändning är - pengar, alltså skattebetalarnas utbetalade löner. Botström, skriver Westerholm, siktar på en riksdagsplats nu när hans SSU-era går mot sitt slut samtidigt som han känner hur vindarna inom partier vänder så smått i flyktingpolitiken.