2020-07-20, 22:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Men du såg väl i vilken kontext det citerade avsnittet ingår?
I Sverige är inte det som föreslås i texten genomförbart, eftersom vi redan har lagstiftning mot HMF.

Varför försöker du tramsa bort budskapet i Unz-artikeln? En läsare i tråden som inte följt resonemanget kan ju tro att det du skriver stämmer. Detta har ingenting med HMF att göra.
Citera
2020-07-20, 22:13
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag kan bara komma på en fördel med att kriget som förs i media istället börjar föras i domstolarna:

Advokaterna skulle byta sida från asylaktivism till rättighetsfetischism.

Ju fler lagar och regler, desto mer fattigdom tror jag nån vis kines sagt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-07-20 kl. 22:17.
Citera
2020-07-20, 22:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag läste en gång om en studie av myror.

Två myrarter bodde nära varandra. De kryllade runt på myrors vis och det hände ofta att de olika arterna kom in på varandras område.

Det reagerade inte myrarterna på innan den andra gruppen nådde 10 %. Då blev det strid.

Jag tror att det finns en inbyggd mekanism hos många arter, även människan, att reagera när en annan grupp verkar börja växa sig så stor att den kan innebära hot. Du reagerar biologiskt på om de ser alltfler främlingar, helt naturligt.

Människan har skapat sig många religiösa sekter vars lära går ut på att motstå saker som ligger i människans natur. Kristendomen vill undertrycka sex, kommunismen privat ägande, vissa islamska riktningar förbjuder musik och PK-ismen vill förbjuda försvar av sitt revir.
Det här är jätteintressant, och jag tror att det fetmarkerade stämmer. Det är hur enkelt som helst att vara öppen och fördomsfri när man rör sig i miljöer som domineras av personer med igenkännbara gester, med samma språk — eller som helt enkelt påminner om dig själv till det yttre.

Jag tror även att fenomenet du beskriver uppkommer på platser där två större grupper kommer i konstant beröring med varandra. Jag menar; om du eller jag åker till Afrika reagerar vi inte på att omgivningen är svart.
Det har helt klart något med kvoten att göra. En liten vit befolkning i ett afrikanskt land kan ju också råka illa ut.

Får mig även att tänka på ett annat fenomen — white flight. Där har ju också någon nisse räknat ut en ungefärlig procentsats avvikare i ett område då den vita majoriteten väljer att fly fältet. Vet inte hur tillförlitligt sådant är, men det finns säkert många exempel på hur växande minoritetsgrupper leder till osämja.
Citera
2020-07-20, 22:25
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Varför försöker du tramsa bort budskapet i Unz-artikeln? En läsare i tråden som inte följt resonemanget kan ju tro att det du skriver stämmer. Detta har ingenting med HMF att göra.
Jag menade bara att särlagstiftning mot judar förhindras av lagen om HMF. Unz-texten kritiserar ju judisk makt specifikt.

Men det går väl att stifta andra lagar mot identitetspolitik generellt, om man vill det... I nuläget tror jag inte att lobbyism för mångkultur bryter mot någon lag. Annars är det fritt fram att hänvisa till lämpligt lagrum.
Citera
2020-07-20, 22:31
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Det här är jätteintressant, och jag tror att det fetmarkerade stämmer. Det är hur enkelt som helst att vara öppen och fördomsfri när man rör sig i miljöer som domineras av personer med igenkännbara gester, med samma språk — eller som helt enkelt påminner om dig själv till det yttre.

Jag tror även att fenomenet du beskriver uppkommer på platser där två större grupper kommer i konstant beröring med varandra. Jag menar; om du eller jag åker till Afrika reagerar vi inte på att omgivningen är svart.
Det har helt klart något med kvoten att göra. En liten vit befolkning i ett afrikanskt land kan ju också råka illa ut.

Får mig även att tänka på ett annat fenomen — white flight. Där har ju också någon nisse räknat ut en ungefärlig procentsats avvikare i ett område då den vita majoriteten väljer att fly fältet. Vet inte hur tillförlitligt sådant är, men det finns säkert många exempel på hur växande minoritetsgrupper leder till osämja.

I Arpifejdens svallvågor skrev Patrik Lundberg (av alla) följande i Expressen:
Det vore enkelt för mig att ta ställning för den ena eller andra sidan och därmed garantera gillamarkeringar och popularitet.

Det vore ännu enklare att skriva att båda sidor har fel och mellan raderna därmed säga att jag är den enda som förstår.

Enklast vore så klart att inte skriva alls, men det är att svika alla läsare som har eldat upp sig och som sannolikt undrar vad debatten egentligen berör.

Ord är förvisso också handling, men för att söka svaret måste vi veta hur människor beter sig. Då räcker det varken att fråga sig själv, ett par kompisar eller att minnas sin partibok och sedan välja vad som är säkrast att tycka.

Vi behöver bara gå några år tillbaka i tiden för att hitta en ledtråd: sommaren 2015 försvarade nationalekonomen Emma Neuman sin doktorsavhandling vid Linnéuniversitetet. Hon undersökte människors flyttmönster i landets tolv största kommuner under åren 1990-2007.

Slutsatsen: infödda svenskar flyttar från områden med många utomeuropeiska invandrare.

Så hur många är för många? Enligt Emma Neumans forskning rör det sig om så lite som tre till fyra procent.

Klass är en faktor. Högutbildade och höginkomsttagare är de första som flyttar, men i stora drag påminner beteendet om det amerikanska fenomenet ”white flight”: att vita flyttar från områden när svarta börjar flytta in.

”Det handlar troligen om oro för områdets kvalitet, skolorna och risken för prisfall, eller att man har negativa attityder gentemot utomeuropeiska invandrare”, sa Emma Neuman till Forskning & Framsteg i samband med sin disputation.
https://www.expressen.se/kronikorer/...leva-nara-dem/

Förfrämligandet behöver inte mycket bränsle.
Citera
2020-07-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Nu viker Löfven ned sig, som väntat. Först var det absolut inga bidrag på 500 miljarder euro, bara lån.
Sedan backade man inför Macron/Merkel till 250 miljarder i bidrag. Sedan blev det 350 miljarder, så kanske 375 och Macron svarade att 400 miljarder är absoluta kravet.
Då blir det 400 miljarder euro.
Då har Löfven och de andra tre kunnat pruta 100 miljarder på ursprungliga 500.
Stort.
"Ja men vi kommer få igenom satsningar på utsläppen och miljön" kontrar Löfvens talesperson.
"Och vi kommer att få beslutanderätt på att bidragen går till det som de skall, nämligen att få igång näringslivet orsakade av pandemin". "Och vi skall se till att rättssäkerhet gäller i hela EU".

Har inte Sveriges näringsliv också drababts av pandemin? Det har undgått mig att det tydligen enligt EU inte gjort det.

Vilka lögner från sossarna. Hans Dahlgren har jag hört hur många ggr som helst i SR/SvT frankt förklara att bidrag kommer Sverige aldrig att godkänna.

Länderna gör nästan vad de vill med bidragen som då Sverige skall vara med om att betala. Det är omöjligt att kontrollera var pengarna går till för EU:s kontrollorgan. Det finns 1000 sätt att trixa och förklara bort. Och miljösatsningarna är oftast bara kostsamt munväder. Och Ungern/Polens s k rättsosäkerhet i sina länder är en liten risk inom EU jämfört med de federala tendenserna i unionen som Macron och Merkel driver. Förslaget om bidrag och lån var ju deras och endast deras och det skall genomdrivas!
Detta var väntat från Paris men mindre väntat att det också skulle komma från Berlin.

Hela grejen är ju vansinnig.

Hur kan man införa åtgärder som ska gälla över flera decennier?

Vem vet vilka nya kriser som kan inträffa fram till 2050? Nya pandemier, värre än corona, krig, kanske med kärnvapen, naturkatastrofer. Då har vi bränt alla resurser på det trots allt relativt lindriga coronan.

Vad gjorde man efter spanska sjukan? Inga miljardtransfereringar. De som hade överlevt kravlade sig upp och fortsatte med sina liv. Som alla människor har gjort i alla tider efter alla katastrofer.

Man vet ju inte hur det kommer att se ut om några år, vilka länder som är rika och vilka som är fattiga? Ett land kan kollapsa illa kvickt. Som Uruguay i början på 1900-talet. Som Sovjetunionen. Ska ett land som blivit fattigt fortfarande behöva skicka pengar till de kanske numera mer välmående länderna?

Man borde åtminstone ha en klausul om att man vid behov kan justera systemet!

Tanken på en Svexit börjar ligga nära.
Senast redigerad av Winston Smith 2020-07-20 kl. 22:50.
Citera
2020-07-20, 22:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag menade bara att särlagstiftning mot judar förhindras av lagen om HMF. Unz-texten kritiserar ju judisk makt specifikt.

Men det går väl att stifta andra lagar mot identitetspolitik generellt, om man vill det... I nuläget tror jag inte att lobbyism för mångkultur bryter mot någon lag. Annars är det fritt fram att hänvisa till lämpligt lagrum.
Poängen är att de externa intressegrupper som vill påverka de demokratiska processerna inte klarar det utan hjälp från insidan. Från tjänstemän, politiker, medier och så vidare. Det är alltså dessa interna aktörers intrång i de demokratiska processerna som behöver stoppas.

I Sverige är det myndigheterna som faktiskt implementerar mångkulturen – detta skulle kunna förhindras genom att använda befintlig lagstiftning.
Citera
2020-07-20, 22:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Poängen är att de externa intressegrupper som vill påverka de demokratiska processerna inte klarar det utan hjälp från insidan. Från tjänstemän, politiker, medier och så vidare. Det är alltså dessa interna aktörers intrång i de demokratiska processerna som behöver stoppas.

I Sverige är det myndigheterna som faktiskt implementerar mångkulturen – detta skulle kunna förhindras genom att använda befintlig lagstiftning.
Nu har du en tydlig linje, Totius! Jag tar inte vidare ställning till den, men du är koncis i och med detta inlägg.
Citera
2020-07-20, 22:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nu har du en tydlig linje, Totius! Jag tar inte vidare ställning till den, men du är koncis i och med detta inlägg.
Jag säger samma sak som jag har gjort hela tiden. Det är du som börjar fatta.
Citera
2020-07-20, 23:10
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:

Forskning om empati:

Citat:
Som ett exempel kan man se att empatiska speglingar av andra personers inre tillstånd vid smärta markant minskar om personen tillhör en annan kulturell grupp eller om vi upplever att personen ifråga varit otrevlig i ett tidigare sammanhang.
Predrag Petrovic´, Känslostormar - Emotionell instabilitet och hjärnan, s.32

Detta tillhör människans känslomässiga reaktionsmönster, sedan kan man hävda hur mycket man vill att det är "fel" på människorna (vilket som bekant skett i årtionden i den allmänna debatten). Utopi versus pragmatism, värdegrundsdemokrati versus yttrandefrihetsdemokrati ..
Citera
2020-07-20, 23:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
I Arpifejdens svallvågor skrev Patrik Lundberg (av alla) följande i Expressen:
Det vore enkelt för mig att ta ställning för den ena eller andra sidan och därmed garantera gillamarkeringar och popularitet.

Det vore ännu enklare att skriva att båda sidor har fel och mellan raderna därmed säga att jag är den enda som förstår.

Enklast vore så klart att inte skriva alls, men det är att svika alla läsare som har eldat upp sig och som sannolikt undrar vad debatten egentligen berör.

Ord är förvisso också handling, men för att söka svaret måste vi veta hur människor beter sig. Då räcker det varken att fråga sig själv, ett par kompisar eller att minnas sin partibok och sedan välja vad som är säkrast att tycka.

Vi behöver bara gå några år tillbaka i tiden för att hitta en ledtråd: sommaren 2015 försvarade nationalekonomen Emma Neuman sin doktorsavhandling vid Linnéuniversitetet. Hon undersökte människors flyttmönster i landets tolv största kommuner under åren 1990-2007.

Slutsatsen: infödda svenskar flyttar från områden med många utomeuropeiska invandrare.

Så hur många är för många? Enligt Emma Neumans forskning rör det sig om så lite som tre till fyra procent.

Klass är en faktor. Högutbildade och höginkomsttagare är de första som flyttar, men i stora drag påminner beteendet om det amerikanska fenomenet ”white flight”: att vita flyttar från områden när svarta börjar flytta in.

”Det handlar troligen om oro för områdets kvalitet, skolorna och risken för prisfall, eller att man har negativa attityder gentemot utomeuropeiska invandrare”, sa Emma Neuman till Forskning & Framsteg i samband med sin disputation.
https://www.expressen.se/kronikorer/...leva-nara-dem/

Förfrämligandet behöver inte mycket bränsle.
Yes. Jag förstår dock fortfarande inte hur Lundberg ger Ivar Arpis belackare rätt — han menar ju att sanningen ligger någonstans mitt emellan två positioner, där åtminstone Arpi hävdar att demografin är en viktig faktor när svensken röstar mot mångkultur, och Arpis motståndare menar att detta är nys (eftersom invandringskritiker klart som korvspad är nazister...?).
Jag syftar inte ens på de reaktioner som texterna väckte: januariavtalets vänninekör målade ut [Kajsa] Dovstad och Arpi som i bästa fall oanständiga och i värsta fall hudfärgsrasister.

Studierna som citeras stödjer däremot Lundbergs egen slutsats att svensken gillar invandrare men inte vill bo bland dem. Och den slutsatsen baserar han på studierna i fråga.

Arpis rasist-skränande antagonister — hur kom de in i bilden? Inget i texten ger dem rätt.

Nåja. Skåpmat.
Citera
2020-07-20, 23:26
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Forskning om empati:

Detta tillhör människans känslomässiga reaktionsmönster, sedan kan man hävda hur mycket man vill att det är "fel" på människorna (vilket som bekant skett i årtionden i den allmänna debatten). Utopi versus pragmatism, värdegrundsdemokrati versus yttrandefrihetsdemokrati ..
Javisst. Att det liberala åsiktsetablissemanget i Sverige (och annorstädes) hyser rätt långtgående planer på att omdana människan kanske inte är någon nyhet.

Så sent som i går postade ju hlewagastir länk till en artikel i Mama (!), där Bilan Osman spånar fritt kring möjligheterna för en modern, antirasistisk mamma att "forma en annan människa" — barnet — på lämpligaste sätt. Annat umgänge än helvitt ingår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in