Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
* 15 sidor, visserligen med stycken men ingen uppdelning i delar med underrubriker...
* Mycket om vad författaren själv gjort och tyckt och trott genom åren.
* Stora hopp i innehållet, bombningar i Sarajevo, Himmelska Fridens torg, en hel massa tänkbara motiv som möjlig livsmedelsexport för USA, en ganska random gallring av det iranska ledarskiktet, arresteringar av Harvard-professorer, "han-som-sa't-han-va't" logik (Trumps anklagelser mot Kina)... Även om bombningen av kinesiska ambassaden var avsiktlig och motiverad, även om Himmelska Fridens torg skedde helt annorlunda, även om en massa andra detaljer är verifierbara - vad har det med ett eventuellt ursprung för Corona-viruset att göra?
* Ingen logisk följd av argument som leder fram till en slutsats. Men som sagt en mängd ovidkommande fakta, eller till och med bara "fakta".
Jag tycker inte det ser trovärdigt ut, utan en massa saker som staplats utan sammanhang för att se ut som ett sammanhang. Alldeles för många varningsflaggor.
Kan ju vara sant för det. Unz kanske bara är en kass skribent.
Har väl svarat Experten på ett sätt som täcker in mycket av det du skriver så jag ska inte upprepa mig i tråden. Men jag vill ändå lyfta fram Imperiets historia och ställning i världen.
Min syn på världen är nog mer präglad av Hobbes än av Frances Fukuyama. Stormakter gör vad stormakternas eliter tycker att de behöver göra. Sovjets politik var ett utslag av vad nomenklaturan tyckte att Sovjet imperiet behövde göra och kärnlandet i det Liberala Imperiet gör vad deras elit tycker att kärnlandet behöver göra. Så vad har kärnlandet gjort genom historien? Ett litet axplock bara:
- Erövrat hela den Nordamerikanska kontinenten från indianerna.
- Försökt erövra Kanada från det Brittiska Imperiet genom krig
- Erövrat hela sydvästra delen av landet från Mexiko genom krig
- Krossat resterna av det Spanska imperiet genom krig under 1800 talet då de bl.a. tog Filipinerna som någon typ av koloni.
- Deltagit i krossandet av det tyska kejserliga imperiet när det såg ut att kunna vinna och dominera Europa
- Krossat Nazityskland när det såg ut att kunna dominera Europa
- Krossat det kejserliga japanska imperiet när det såg ut att kunna dominera Asien
- Fiskat upp resterna av det Brittiska Imperiet och hindrat att britterna och Frankrike behöll t.ex. kontroll över Suez
- Fört krig mot Kina i Korea
- Fört krig i Vietnam på grundval av de då gällande dominoteorin
- Krossat Sovjetimperiet
- och därefter fört en rad liberala krig
Det Liberala Imperiet är en rätt hänsynslös stormakt om det sätter den sidan till som vid det här laget kontrollerar stora delar av mediaflödet och kulturproduktionen i sitt intresseområde. Ett utslag av mjuk makt om man så vill.
Så varför skulle inte de progressiva liberala krafterna ivrigt propagera och arbeta för mångkultur etc. när de har makten i imperiets kontrollrum som t.ex. var fallet under Barrak Hussein Obamas regim? De har ju rätt att bomba skiten ur bönder i Vietnam eller Afghanistan om de tycker att det behövs. Vad hindrar dem att söka styra politiken i progressiv riktning i andra länder. De står ju på rätt sida av historien.
Nu har de upptäckt att Kina håller på att växa sig obehagligt starkt.
EDIT: Jag föreställer mig att trådens giganter och följare är så allmänbildade att jag inte behöver räkna upp alla de statskupper som det Liberala Imperiet organiserat genom åren. Även av demokratiskt valda ledare som senast i Ukraina. Eller varför inte Allende i Chile för de i tråden som är vänster.