2020-04-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det där är helt och hållet felaktigt. Trump gick till val på att avveckla "imperiets politik", vilket han har gjort och försöker göra. Det finns ingen "fålla" han "vallats in i". Senast i förrgår var det exekutiv order om att stänga ner invandring till landet. Han har även avvecklat imperiets politik visavi Iran och Kina. Din beskrivning av situationen med Kina vad gäller Trump är motsatsen till sanningen. Läser man din beskrivning så skulle man kunna tro att det var övriga kandidater och INTE Trump som tjatade om Kina under kampanjens gång. Sanningen är naturligtvis den rakt motsatta. Det är han som drivit Kina-politiken och han fortsätter göra det. Emot det "liberala imperiets" önskningar.

Det här har fortfarande noll och intet med Sveriges politik att göra.

Jag kan bara notera att vi har olika uppfattningar och avböjer respektfullt att fortsätta tråden på denna punkt.
Citera
2020-04-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag kan bara notera att vi har olika uppfattningar och avböjer respektfullt att fortsätta tråden på denna punkt.

Det handlar inte om uppfattningar. Det var Trump som kampanjade mot Kina, vilket ingen annan gjorde. Joe Biden har ett flertal gånger sagt att Kina inte alls är något problem. Det är fakta.

https://www.youtube.com/watch?v=Tb9ibbYKODA
Citera
2020-04-23, 19:51
Medlem
Citat:
Det handlar inte om uppfattningar. Det var Trump som kampanjade mot Kina, vilket ingen annan gjorde. Joe Biden har ett flertal gånger sagt att Kina inte alls är något problem. Det är fakta.

https://www.youtube.com/watch?v=Tb9ibbYKODA

Då har vi helt enkelt missförstått varandra. Jag hävdar inte att Trump någonsin propagerat för tron på den globala liberala världsordningen innefattande internationella institutioner, demokratisk fredsteori och fred genom beroende av fri handel mellan länder. Trump gick till val på "America First".

Vilken politik som en lätt senildement Joe Biden vill föra gentemot Kina har jag ingen uppfattning om.
Citera
2020-04-23, 20:02
Medlem
Citat:
Då har vi helt enkelt missförstått varandra. Jag hävdar inte att Trump någonsin propagerat för tron på den globala liberala världsordningen innefattande internationella institutioner, demokratisk fredsteori och fred genom beroende av fri handel mellan länder. Trump gick till val på "America First".

Vilken politik som en lätt senildement Joe Biden vill föra gentemot Kina har jag ingen uppfattning om.

Nej, inget missförstånd föreligger. Du har påstått att det "lliberala imperiet" är för att konfrontera Kina och "liberala imperie" och att Trump "vallats i i fållan" för att göra det. Och att det "liberala imperiet" har något med Sveriges mångkulturpolitik att göra. Det första är direkt felaktigt, d.v.s motsatsen är sann, och det andra finns det inga bevis eller ens indicier som talar för.
Citera
2020-04-23, 20:05
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Det har aldrig fallit dig in att det finns fler än två åsikter i USA?
Att den djupa staten i USA inte har bara en åsikt?
Citera
2020-04-23, 20:33
Medlem
Citat:
Nej, inget missförstånd föreligger. Du har påstått att det "lliberala imperiet" är för att konfrontera Kina och "liberala imperie" och att Trump "vallats i i fållan" för att göra det. Och att det "liberala imperiet" har något med Sveriges mångkulturpolitik att göra. Det första är direkt felaktigt, d.v.s motsatsen är sann, och det andra finns det inga bevis eller ens indicier som talar för.

Kanske uttrycker jag mig inte alltid så exakt som man skulle kunna önska. Det här är ämnen som man egentligen skulle behöva textväggar för.

Men min poäng är att Trump (och även Obama på sin tid) gick till val på att dra tillbaka den liberala expansiva imperiepolitiken bl.a. genom att utlova tillbakadragande av Imperiets trupper. Som tråden tidigare registrerat så bekände Obama mot slutet av sin tid som president i en djupintervju i New York Times att han fick spö av Blobben och tvingades att föra den utrikespolitik som Blobben föreskrev.

Jag har ju i ett tidigare inlägg t.ex. lyckats påvisa att Imperiet spenderat ca 5 miljarder kr årligen på internationella HBTQ frågor - vilket flera länder motsatt sig (dvs. lagt sig i andra länders interna politik). Det bör väl vara något som styrker en progressiv liberal Imperie agenda kan man tycka. Här i Sverige verkar man hissa regnbågsflaggan oftare än den svenska.

Nu finns inte längre klippet tillgängligt på Youtube där Anders Borg blir utskälld i Almedalen av en rasifierad känd politiker från Imperiet. Det påtalas bl.a. att Sverige måste arbeta för mångkulturen. Men alla som har sett det en gång vet nog vilket jag menar. Så nog har Imperiet under Obama agerat även i Sverige.
Senast redigerad av Ottokar 2020-04-23 kl. 20:45.
Citera
2020-04-23, 20:35
Medlem
fasligts avatar
En liten men viktig nubb i den asylindustriella kistan presenteras av Svenska Yle. En irakier som sökt asyl 2015 tillsammans med två av sina barn fick avslag (troligen för att finska migrationsmyndigheten genomskådade irakierns alldeles för bra asylskälsberättelse) och skickades tillbaka till Irak 2018. Strax därefter påstods att han blivit mördad. Dottern, med hjälp av asylaktivister, drev framgångsrikt fallet mot finska staten. Till nu eventuellt, då det visat sig att irakiern troligen är vid liv och det hela rör sig om avancerat bedrägeri. Den asylaktivistiska prestigeorganisationen tvingas till åtminstone en halv pudel tillsammans med pajasmyndigheten Europeiska människorättsdomstolen.
I november 2019 prickade Europeiska människorättsdomstolen Finland för att ha avvisat en irakier, som mördades strax efter att han återvänt till Bagdad. Nu misstänker Centralkriminalpolisen att domstolens domslut ha baserat sig på falska dokument och att den irakiska mannen fortfarande är vid liv.

Domslutet mot Finland uppmärksammades stort i slutet av 2019, och ledde till att Finland avbröt avvisningar till Irak. Enligt Europeiska människorättsdomstolen hade Finland brutit mot artikel två och tre i europeiska människorättskonventionen, det vill säga punkterna som handlar om rätt till liv och förbud mot tortyr.

Enligt domstolen hade finska myndigheter inte tagit hänsyn till mannens redogörelser över attacker han och hans familj hade utsatts för innan han reste till Finland. Mannen nekades asyl i Finland och tre veckor efter han hade återvänt till Irak mördades han.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...n-vara-vid-liv
Irakiern Ali fick inte asyl i Finland och återvände till Irak, men tre veckor senare mördades han. Nu tror Centralkriminalpolisen ändå att Ali lever och att hans dödsattest var förfalskad.

Centralkriminalpolisen berättade igår onsdag att de har inlett en förundersökning om ett misstänkt fall av grovt bedrägeri och en grov förfalskning. CKP har anhållit en person i Nyland och flera personer har förhörts.

I Svenska Yles dokumentär “Den sökande gråter” berättar Ali om sitt jobb som polis i Irak.

Han jobbade med att utreda korruption och brott mot mänskliga rättigheter. Han berättade att om man sköter sitt jobb på rätt sätt i Irak får man många fiender.

Ali nekades ändå asyl i Finland och återvände till Irak hösten 2017. Enligt dottern Noor sköts han ihjäl i Bagdad tre veckor senare. Alis pappa ska ha identifierat honom på sjukhuset.

Alis dotter Noor har berättat att hon fick faderns dödsattest från ett sjukhus i Bagdad.
...
– Då fanns det inte orsak att ifrågasätta sanningen i den givna informationen. Om det framkommer att polisens misstankar håller streck, det vill säga att vi har fått felaktig information av den klagande, så är det en enorm besvikelse, skriver Flyktingrådgivningens verksamhetsledare Pia Lindfors i ett pressmeddelande.
...
Europeiska människorättsdomstolen prickade Finland i november 2019 för att myndigheterna inte hade tagit hoten som riktats mot Ali på tillräckligt stort allvar.

Domen ledde till att Finland avbröt avvisningarna till Irak.

– Det rör sig naturligtvis om en ytterst allvarlig sak, och det är mycket viktigt att de misstankar som väckts utreds så grundligt som möjligt, säger Pauliine Koskelo, finländsk domare i Europeiska människorättsdomstolen, till Svenska Yle.
...
Finland har möjlighet att be Europeiska människorättsdomstolen att behandla fallet på nytt, om det visar sig att dokumenten varit falska.

Centralkriminalpolisen misstänker alltså att bevisen som använts av domstolen är förfalskade.

– Dokumenten har haft den mest väsentliga rollen här. Det var också dokumenten som var underlag för domstolen. Vi fick bekräftat av irakiska myndigheter att bland annat dödsattesten är förfalskad, säger Jan Aarnisalo på CKP.
...
Centralkriminalpolisen misstänker att Ali fortfarande lever.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...igt-ckp-varken

Bit för bit kastas ljus över den asylindustriella gangsterfabriken där ytterst få producerade enheter har något med flyktingskap att göra. Skamlösa lycksökare och bedragare såväl bland asylanter som bland asylanthanterararna drar evig vanära över den sk internationella - eller numera globala - solidariteten.

Som Enoch brukar skriva: Bit för bit börjar man ...

Ps. Från när det begav sig som bäst från asylisternas synvinkel:
Söndagen den 17 december skjuts en medelålders man ihjäl på Palestinagatan i östra Bagdad. Mannen som heter Ali träffas av tre skott i huvudet och kroppen. Bara tre veckor tidigare har han lämnat Finland där han hade ansökt om asyl men fått negativt beslut.

Alis dotter Noor som är kvar i Finland plockar fram dokumenten. Det är fyra pappersark med stämplar. Tre intyg från polisen om hur det hela har gått till och så själva dödsattesten från sjukhuset.
...
Kroppen fördes till sjukhuset och i plånboken hittades ID-papper som bekräftade Alis identitet. Senare kom Alis pappa för att identifiera honom.

- När jag fick de här dokumenten så skakade jag, säger Noor. Jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Farfar hade varit på sjukhuset och identifierat pappa.
...
- Enligt farfar var det samma milismän som hotat pappa tidigare. Samma män som hotade honom innan vi flydde till Finland hade nu dödat honom.

Ali kom till Finland i september 2015 tillsammans med två av sina barn, Noor och Mustafa. Alis hustru och två yngre döttrar blev kvar i Bagdad.

Kort innan Ali och barnen flydde hade milismännen som hotat honom en längre tid placerat en bomb i hans bil. Bomben hade detonerat precis efter att han stigit ur bilen.

I dokumentären “Den sökande gråter” som journalisten Barbro Björkfelt gjorde för Svenska Yle i augusti 2017 berättar Ali om sitt jobb som polis. Han jobbade med att utreda korruption och brott mot mänskliga rättigheter och sade att om man sköter sitt jobb på rätt sätt i Irak får man många fiender.

- Jag tog mitt jobb på allvar och vägrade att ta emot mutor. Eftersom jag inte tillhör någon milisgrupp finns det folk som ser mig som sin fiende i Irak, förklarar Ali i dokumentären.
...
Efter att en person har fått negativt asylbeslut är alternativen få. Egentligen bara tre: att bli tvångsutvisad av polisen, att stanna i Finland som papperslös och gömma sig för polisen eller återvända så att säga frivilligt med en summa pengar i fickan.

Ali valde det sistnämnda alternativet trots att han var mycket rädd.
...
Dottern Noor tror att också Ali försökte gömma sig när han kom till Bagdad. Hon hade knappt någon kontakt med honom, förutom ett meddelande där han sade att han hade kommit fram.

- Han skrev åt mig så här: “Pappas älskling, hoppas du har det bra, oroa dig inte för mig, jag har kommit tryggt fram. Sköt om dig och flickorna. Var stark, du orkar nog”.

Noor har svårt att orka vara stark, hon säger att hon är rädd och utmattad men kämpar på för flickornas skull.
...
Två veckor senare hittades Noors pappa död. Hon vet inte vad som har hänt hennes mamma och syskon som bodde i huset. Ingen svarar i telefon. Grannen vågar inte tala med henne. Alla är rädda.

Noor är också rädd. Hon har fått negativt asylbeslut både från Migrationsverket och Förvaltningsdomstolen. De anser att hotet mot hennes pappa inte utgör ett hot mot henne. Inte heller det att hon gift sig i Finland med en irakier som har fått asyl är grund för uppehållstillstånd.

Såväl Noor som hennes två små döttrar ska utvisas. Hon tänker ännu överklaga beslutet.

- Jag är rädd och har mardrömmar. Jag är rädd för att också jag dör. De vill döda oss alla.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/...ten-tre-veckor

Noor, avslöjad som simpel lögnerska, bedragerska och asylturist?
Senast redigerad av fasligt 2020-04-23 kl. 20:54.
Citera
2020-04-23, 21:16
Medlem
Citat:
Kanske uttrycker jag mig inte alltid så exakt som man skulle kunna önska. Det här är ämnen som man egentligen skulle behöva textväggar för.

Men min poäng är att Trump (och även Obama på sin tid) gick till val på att dra tillbaka den liberala expansiva imperiepolitiken bl.a. genom att utlova tillbakadragande av Imperiets trupper. Som tråden tidigare registrerat så bekände Obama mot slutet av sin tid som president i en djupintervju i New York Times att han fick spö av Blobben och tvingades att föra den utrikespolitik som Blobben föreskrev.

Jag har ju i ett tidigare inlägg t.ex. lyckats påvisa att Imperiet spenderat ca 5 miljarder kr årligen på internationella HBTQ frågor - vilket flera länder motsatt sig (dvs. lagt sig i andra länders interna politik). Det bör väl vara något som styrker en progressiv liberal Imperie agenda kan man tycka. Här i Sverige verkar man hissa regnbågsflaggan oftare än den svenska.

Ok, men uppenbarligen så lyckas Trump. Iran-avtalet: avslutat. Diverse vapenviloåtgärder vad gäller Afghanistan. Inget krigande i Syrien, i stället tvingar Trump de som faktiskt är parter i målet att ta ansvar för situationen. Vidare har Trump varit på NATO om att USA inte ska ta hela ansvaret för allt. Det här är ren fakta. Det finns inget att diskutera kring det.

Fem miljarder kronor? Det är en spottstyver. Bara Sveriges högre utbildning får mångfalt mer än detta, vi pratar 20 ggr mer, och i den sfären är HBTQ ett absolut krav.

Citat:
Nu finns inte längre klippet tillgängligt på Youtube där Anders Borg blir utskälld i Almedalen av en rasifierad känd politiker från Imperiet. Det påtalas bl.a. att Sverige måste arbeta för mångkulturen. Men alla som har sett det en gång vet nog vilket jag menar. Så nog har Imperiet under Obama agerat även i Sverige.

Någon okänd påstådd poliitiker säger detta, i den situation då invandringen pågår i mycket hög takt till Sverige redan? Vad skulle skälet vara? Inget finns. Och bara Sverige? Nu är det ren verklighetsflykt det handlar om. Igen.
Citera
2020-04-23, 21:38
Medlem
Flyktingar som vapen?

Har denna Harvard rapport från året 2008 varit uppe till diskussion i tråden?

Citat:
Strategic Engineered Migration as a Weapon of War
Author: Kelly M. Greenhill | March 2008
Abstract
In recent years, it has been widely argued that a new and different armament — i.e., the refugee as weapon — has entered the world's arsenals. But just how new and different is this weapon? Can it only be used in wartime? And just how successful has been its exploitation? Using a combination of statistical data and case study analysis, this article tackles these questions and provides a detailed examination of the instrumental manipulation of population movements as political and military weapons of war. In addition to 'mapping the terrain' of the issue by providing a comprehensive typology of the most common means by — and desired ends for — which displaced persons have been used as political and military weapons since the end of the Cold War, the author also provides a portrait of the identities of the kinds of actors most likely to engage in this kind of exploitation. She also proposes an explanation for what motivates them to resort — and apparently increasingly so — to the use of this unconventional policy tool, despite the reputational and potential retributive costs of doing so.

https://www.belfercenter.org/publica...ion-weapon-war

Tillsammans med denna något obskyra synpunkt?

Citat:
And there were also the proxy-war in Ukraine and the refugee crisis: the latter at minimum a fallout of US-Israeli wars in the Middle East and the Zionist assault against Libya; yet not unlikely itself a direct assault against Europe. And not only Willy Wimmer, closest adviser to our old chancellor Helmut Kohl, strongly suspected as much already back in 2015. Wimmer had been part of several war games in Langley in his time in the German government, quite clearly reasoning that in modern warfare you cannot initiate a conflict without knowing where the refugees will go – it is part of the planning process.
Senast redigerad av Ottokar 2020-04-23 kl. 21:45.
Citera
2020-04-23, 22:11
Medlem
Citat:
Fem miljarder kronor? Det är en spottstyver. Bara Sveriges högre utbildning får mångfalt mer än detta, vi pratar 20 ggr mer, och i den sfären är HBTQ ett absolut krav.

Någon okänd påstådd poliitiker säger detta, i den situation då invandringen pågår i mycket hög takt till Sverige redan? Vad skulle skälet vara? Inget finns. Och bara Sverige? Nu är det ren verklighetsflykt det handlar om. Igen.

Det fina med vänsteraktivism är att man lär sig att ställa krav samtidigt som man lär sig hur man ska sticka in sugsnabeln för att få försörjning ur det allmänna. Pengarna som man får från Soros m.fl. är bara det som man kan kalla "såddfinansiering".

Det slog mig att det naturligtvis var fråga om den gamle aktivisten Jesse Jackson som gav Borg en avhyvling året 2011.

Citat:
Jesse Jackson is a left-wing activist, preacher, former associate of civil rights leader Dr. Martin Luther King, Jr., and Democratic Party politician. Jackson was born in 1941 and ordained a Baptist minister in 1968. He ran unsuccessfully for the Democratic nomination for President of the United States in 1984 and 1988, and founded and leads the Rainbow/PUSH Coalition. Left-wing activist Al Sharpton and former Democratic National Committee chairs Ron Brown and Donna Brazile are among the left-of-center political operatives whose careers were heavily influenced by early work for Jackson

En värdig representant för den progressiva delen av Imperiets liberaler. Den förste som körde den intersektionella "Regnbågskoalitionen" som senare blev ABC för de progressiva.
Citera
2020-04-23, 22:11
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Flyktingar som vapen?

Har denna Harvard rapport från året 2008 varit uppe till diskussion i tråden?

https://www.belfercenter.org/publica...ion-weapon-war

Tillsammans med denna något obskyra synpunkt?

Ja, jag har tagit upp den några gånger, t ex här
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Citera
2020-04-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ja, jag har tagit upp den några gånger, t ex här
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Det är fasligt vad glömsk jag är. Tack för nyttig påminnelse.

Men vem och vilka har då intresse av att destabilisera Europa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in