I november 2019 prickade Europeiska människorättsdomstolen Finland för att ha avvisat en irakier, som mördades strax efter att han återvänt till Bagdad. Nu misstänker Centralkriminalpolisen att domstolens domslut ha baserat sig på falska dokument och att den irakiska mannen fortfarande är vid liv.https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...n-vara-vid-liv
Domslutet mot Finland uppmärksammades stort i slutet av 2019, och ledde till att Finland avbröt avvisningar till Irak. Enligt Europeiska människorättsdomstolen hade Finland brutit mot artikel två och tre i europeiska människorättskonventionen, det vill säga punkterna som handlar om rätt till liv och förbud mot tortyr.
Enligt domstolen hade finska myndigheter inte tagit hänsyn till mannens redogörelser över attacker han och hans familj hade utsatts för innan han reste till Finland. Mannen nekades asyl i Finland och tre veckor efter han hade återvänt till Irak mördades han.
Irakiern Ali fick inte asyl i Finland och återvände till Irak, men tre veckor senare mördades han. Nu tror Centralkriminalpolisen ändå att Ali lever och att hans dödsattest var förfalskad.https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...igt-ckp-varken
Centralkriminalpolisen berättade igår onsdag att de har inlett en förundersökning om ett misstänkt fall av grovt bedrägeri och en grov förfalskning. CKP har anhållit en person i Nyland och flera personer har förhörts.
I Svenska Yles dokumentär “Den sökande gråter” berättar Ali om sitt jobb som polis i Irak.
Han jobbade med att utreda korruption och brott mot mänskliga rättigheter. Han berättade att om man sköter sitt jobb på rätt sätt i Irak får man många fiender.
Ali nekades ändå asyl i Finland och återvände till Irak hösten 2017. Enligt dottern Noor sköts han ihjäl i Bagdad tre veckor senare. Alis pappa ska ha identifierat honom på sjukhuset.
Alis dotter Noor har berättat att hon fick faderns dödsattest från ett sjukhus i Bagdad.
...
– Då fanns det inte orsak att ifrågasätta sanningen i den givna informationen. Om det framkommer att polisens misstankar håller streck, det vill säga att vi har fått felaktig information av den klagande, så är det en enorm besvikelse, skriver Flyktingrådgivningens verksamhetsledare Pia Lindfors i ett pressmeddelande.
...
Europeiska människorättsdomstolen prickade Finland i november 2019 för att myndigheterna inte hade tagit hoten som riktats mot Ali på tillräckligt stort allvar.
Domen ledde till att Finland avbröt avvisningarna till Irak.
– Det rör sig naturligtvis om en ytterst allvarlig sak, och det är mycket viktigt att de misstankar som väckts utreds så grundligt som möjligt, säger Pauliine Koskelo, finländsk domare i Europeiska människorättsdomstolen, till Svenska Yle.
...
Finland har möjlighet att be Europeiska människorättsdomstolen att behandla fallet på nytt, om det visar sig att dokumenten varit falska.
Centralkriminalpolisen misstänker alltså att bevisen som använts av domstolen är förfalskade.
– Dokumenten har haft den mest väsentliga rollen här. Det var också dokumenten som var underlag för domstolen. Vi fick bekräftat av irakiska myndigheter att bland annat dödsattesten är förfalskad, säger Jan Aarnisalo på CKP.
...
Centralkriminalpolisen misstänker att Ali fortfarande lever.
Söndagen den 17 december skjuts en medelålders man ihjäl på Palestinagatan i östra Bagdad. Mannen som heter Ali träffas av tre skott i huvudet och kroppen. Bara tre veckor tidigare har han lämnat Finland där han hade ansökt om asyl men fått negativt beslut.https://svenska.yle.fi/artikel/2018/...ten-tre-veckor
Alis dotter Noor som är kvar i Finland plockar fram dokumenten. Det är fyra pappersark med stämplar. Tre intyg från polisen om hur det hela har gått till och så själva dödsattesten från sjukhuset.
...
Kroppen fördes till sjukhuset och i plånboken hittades ID-papper som bekräftade Alis identitet. Senare kom Alis pappa för att identifiera honom.
- När jag fick de här dokumenten så skakade jag, säger Noor. Jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Farfar hade varit på sjukhuset och identifierat pappa.
...
- Enligt farfar var det samma milismän som hotat pappa tidigare. Samma män som hotade honom innan vi flydde till Finland hade nu dödat honom.
Ali kom till Finland i september 2015 tillsammans med två av sina barn, Noor och Mustafa. Alis hustru och två yngre döttrar blev kvar i Bagdad.
Kort innan Ali och barnen flydde hade milismännen som hotat honom en längre tid placerat en bomb i hans bil. Bomben hade detonerat precis efter att han stigit ur bilen.
I dokumentären “Den sökande gråter” som journalisten Barbro Björkfelt gjorde för Svenska Yle i augusti 2017 berättar Ali om sitt jobb som polis. Han jobbade med att utreda korruption och brott mot mänskliga rättigheter och sade att om man sköter sitt jobb på rätt sätt i Irak får man många fiender.
- Jag tog mitt jobb på allvar och vägrade att ta emot mutor. Eftersom jag inte tillhör någon milisgrupp finns det folk som ser mig som sin fiende i Irak, förklarar Ali i dokumentären.
...
Efter att en person har fått negativt asylbeslut är alternativen få. Egentligen bara tre: att bli tvångsutvisad av polisen, att stanna i Finland som papperslös och gömma sig för polisen eller återvända så att säga frivilligt med en summa pengar i fickan.
Ali valde det sistnämnda alternativet trots att han var mycket rädd.
...
Dottern Noor tror att också Ali försökte gömma sig när han kom till Bagdad. Hon hade knappt någon kontakt med honom, förutom ett meddelande där han sade att han hade kommit fram.
- Han skrev åt mig så här: “Pappas älskling, hoppas du har det bra, oroa dig inte för mig, jag har kommit tryggt fram. Sköt om dig och flickorna. Var stark, du orkar nog”.
Noor har svårt att orka vara stark, hon säger att hon är rädd och utmattad men kämpar på för flickornas skull.
...
Två veckor senare hittades Noors pappa död. Hon vet inte vad som har hänt hennes mamma och syskon som bodde i huset. Ingen svarar i telefon. Grannen vågar inte tala med henne. Alla är rädda.
Noor är också rädd. Hon har fått negativt asylbeslut både från Migrationsverket och Förvaltningsdomstolen. De anser att hotet mot hennes pappa inte utgör ett hot mot henne. Inte heller det att hon gift sig i Finland med en irakier som har fått asyl är grund för uppehållstillstånd.
Såväl Noor som hennes två små döttrar ska utvisas. Hon tänker ännu överklaga beslutet.
- Jag är rädd och har mardrömmar. Jag är rädd för att också jag dör. De vill döda oss alla.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106