2020-03-25, 17:00
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag ser att du är en av trådens veteraner - okay, men jag skulle inte tippa att de resonemang du kör här (i dina senaste repliker) utgör en särskilt vanlig inställning ens bland högerdeltagarna här i tråden.

"Inte en särskilt vanlig inställning", väl? Det handlar väl om radikalism kontra reformism. Och om det bästa ska vara det godas fiende. Det tycker inte jag. Har vi eller de nu tagit hit folk från Sudan så är det väl bättre att de tar seden dit de kommer och spelar basket utan huvudbeklädnad. Enkelt sunt förnuft. Kanske rent av en assimilation kan vara möjlig - drömmen må väl få finnas någonstans i bakhuvudet.
Citera
2020-03-25, 17:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
"Inte en särskilt vanlig inställning", väl? Det handlar väl om radikalism kontra reformism. Och om det bästa ska vara det godas fiende. Det tycker inte jag. Har vi eller de nu tagit hit folk från Sudan så är det väl bättre att de tar seden dit de kommer och spelar basket utan huvudbeklädnad. Enkelt sunt förnuft. Kanske rent av en assimilation kan vara möjlig - drömmen må väl få finnas någonstans i bakhuvudet.
Ja, det är ”enkelt sunt förnuft” enligt ditt tankemönster men inte enligt deras. Jag rekommenderar denna rapport från Pew Research Center som är mycket intressant:
The World’s Muslims: Religion, Politics and Society
https://www.pewforum.org/2013/04/30/...iety-overview/

Det här handlar om mer eller mindre oförenliga kulturer och tankemönster. Att önska något annat är bara ett naivt önsketänkande – eller en omöjlig dröm. Men det går inte att bygga ett fungerande samhälle på en omöjlig dröm.
Citera
2020-03-25, 17:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Jag tror att det är en vanlig inställning bland oss som tänkt lite längre än typ SD. Oavsett hur vanlig den är så är den förnuftig, adekvat och korrekt.

Problemet är att vi har tagit hit på tok för många människor från sämre kulturer. Det går inte att via ingrepp som slöjförbud försöka omstöpa dem till kulturella européer. Ett sådant företag kan bara åstadkomma en falsk förhoppning som hämmar insikt.

Det är lite som med narkotikaförbudet. Man kan inte få folk att sluta droga sig genom att gå i konflikt med dem. Det som gäller är att minska förutsättningarna för tillväxten av missbruk. I fallet narkotika är det lite mer komplicerat. I fallet jättemånga invandrare från sämre kulturer är det ganska enkelt. Förvisso är det hemskt och vidrigt och stört att kasta ut gäster som man bjudit in, men all skuld faller på naivitetens företrädare och ingen skuld faller på oss som vill lösa det problem de skapat.

Utan förvissningen om att framsteg - sekulära, ekonomiska, kulturella och vetenskapliga framsteg, ja politiska också - är möjliga, önskvärda, och att detta går bortom att lappa och laga med det samhällsskick, de ledare som finns vid en viss tid och plats - utan framstegstron hade Sverige, och hela Europa, fortfarande suttit fast i den djupaste medeltiden. Eller t o m järnåldern.

Det kanske ni är allright med, men inte jag och inte 99% av alla moderna människor.

Naturligtvis förutsätter iden om framsteg - eller upplysning - att måtten man använder är något annat och mer än vad som kan ge fördelar för vissa aktörer i ett samhälle här och nu, vid en viss godtycklig tidpunkt. Den sortens strävan efter allmängiltiga värdeskalor växte sig stark på 1700-talet men den fanns naturligtvis långt tidigare på en del områden.

Och strävan efter framsteg behöver naturligtvis inte leda till öppna gränser eller till att sharialagar etableras i Sverige. Det finns inget som helst samband där.

Det kanske ni är allright med, men inte jag och inte 99% av alla moderna människor.
Citera
2020-03-25, 17:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills

Negationen "inte" står före tippa men pekar åt ungefär samma håll som du beskriver; det är en fullt möjlig konstruktion.

Jag håller med om att assimilation och kulturmöten är möjliga, till en viss gräns (denna gräns är inte huggen i sten) - men de ska ske på *våra* villkor, på Europas villkor.
Citera
2020-03-25, 17:19
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, det är ”enkelt sunt förnuft” enligt ditt tankemönster men inte enligt deras. Jag rekommenderar denna rapport från Pew Research Center som är mycket intressant:
The World’s Muslims: Religion, Politics and Society
https://www.pewforum.org/2013/04/30/...iety-overview/

Det här handlar om mer eller mindre oförenliga kulturer och tankemönster. Att önska något annat är bara ett naivt önsketänkande – eller en omöjlig dröm. Men det går inte att bygga ett fungerande samhälle på en omöjlig dröm.

Håller med till 100% men det handlar om vad man gör när de väl är här. Inte om vad man tycker. Tycka är lätt.....göra är svårare. MVH
Citera
2020-03-25, 17:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Utan förvissningen om att framsteg - sekulära, ekonomiska, kulturella och vetenskapliga framsteg, ja politiska också - är möjliga, önskvärda, och att detta går bortom att lappa och laga med det samhällsskick, de ledare som finns vid en viss tid och plats - utan framstegstron hade Sverige, och hela Europa, fortfarande suttit fast i den djupaste medeltiden. Eller t o m järnåldern.

Naturligtvis förutsätter iden om framsteg - eller upplysning - att måtten man använder är något annat och mer än vad som kan ge fördelar för vissa aktörer i ett samhälle här och nu, vid en viss godtycklig tidpunkt. Den sortens strävan efter allmängiltiga värdeskalor växte sig stark på 1700-talet men den fanns naturligtvis långt tidigare på en del områden.

Och strävan efter framsteg behöver naturligtvis inte leda till öppna gränser eller till att sharialagar etableras i Sverige. Det finns inget som helst samband där.

Hur kan du dra slutsatsen att det Mjäll skriver på minsta sätt skulle tala mot utveckling och framsteg?
Citera
2020-03-25, 17:21
Medlem
Mjälls avatar
Citat:

Jag tror att du övertolkar lite. Det handlar åtminstone enligt mig och min tolkning av Nix-registrets inlägg inte om att förneka möjligheten till önskvärda förändringar utan endast om att förneka att dessa är "universella" eller rättare sagt allmänmänskliga.

Men även om man tror att exempelvis islam har samma progressiva tendens så kan man tillgodogöra sig Nix-registrets poäng rent praktiskt, såtillvida man förstår att förverkligandet av denna tendens i så fall ligger långt fram i tiden för den kulturen och därmed blir irrelevant för samhällsbygget här idag.

Sen har vi ju hela den fruktansvärda megadata-transhumanism-grejen som gör allt det här lite futtigt tycker jag men det är nog OT.
Senast redigerad av Mjäll 2020-03-25 kl. 17:28.
Citera
2020-03-25, 17:24
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Hur kan du dra slutsatsen att det Mjäll skriver på minsta sätt skulle tala mot utveckling och framsteg?

Jag tror inte han läste in det i mitt inlägg utan i Nix-registrets inlägg som jag försvarade.
Citera
2020-03-25, 17:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag tror inte han läste in det i mitt inlägg utan i Nix-registrets inlägg som jag försvarade.
OK, men inte heller där ser jag något som skulle tala mot utveckling och framsteg – snarare tvärtom. Att försöka implementera en omöjlig dröm som bygger på magiskt tänkande är rimligen ett synnerligen effektivt sätt att hämma/förstöra/sabotera konstruktiv utveckling och nyttiga framsteg. Precis vad som händer i Sverige.
Citera
2020-03-25, 17:42
Avstängd
Citat:

Korrekt uppfattat. Nixen säger klart och tydligt att framsteg inte har någon självständig verklighet; huruvida de syns till beror helt på vem som bedömer dem enligt kortsiktiga, tillfälliga och egennyttiga skalor. Det är kulturrelativism i sin prydno, eller rent av inlånad postmodernism (ett stort hatobjekt för de flesta i denna tråd).
Citera
2020-03-25, 17:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Korrekt uppfattat. Nixen säger klart och tydligt att framsteg inte har någon självständig verklighet; huruvida de syns till beror helt på vem som bedömer dem enligt kortsiktiga, tillfälliga och egennyttiga skalor. Det är kulturrelativism i sin prydno, eller rent av inlånad postmodernism (ett stort hatobjekt för de flesta i denna tråd).
Det finns en poäng i resonemanget. Utveckling inom svensk IT har rimligen inget som helst värde för islamistiska fundamentalister. Ett banalt exempel i all hast men jag tror att du förstår poängen: Vad som är utveckling och framsteg ligger i betraktarens ögon.
Citera
2020-03-25, 17:56
Medlem
Mjälls avatar
Citat:

Denna relativism blir helt olika beroende på om man så att säga erkänner ingruppspreferens eller inte.

Jag är inte historiker men jag uppfattar det som att de flesta folkgrupper har sett sig själva som världens centrum och normen för allting, som en självklar del av sin ingruppspreferens. Det moderna Europa skiljer sig genom sin relativism, som mig veterligen fick fäste under 1500-talet även om den sannolikt existerat som personlig tanke långt dessförinnan. Nu har relativismen underminerat ingruppspreferensen i väst och därmed gjort oss sårbara. Vi behöver återanknyta till självbevarelsedriften men vi ska inte kasta ut bebisen med fostervattnet och överge relativismens insikt för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in