Citat:
Ursprungligen postat av
Mjäll
Jag tror att det är en vanlig inställning bland oss som tänkt lite längre än typ SD. Oavsett hur vanlig den är så är den förnuftig, adekvat och korrekt.
Problemet är att vi har tagit hit på tok för många människor från sämre kulturer. Det går inte att via ingrepp som slöjförbud försöka omstöpa dem till kulturella européer. Ett sådant företag kan bara åstadkomma en falsk förhoppning som hämmar insikt.
Det är lite som med narkotikaförbudet. Man kan inte få folk att sluta droga sig genom att gå i konflikt med dem. Det som gäller är att minska förutsättningarna för tillväxten av missbruk. I fallet narkotika är det lite mer komplicerat. I fallet jättemånga invandrare från sämre kulturer är det ganska enkelt. Förvisso är det hemskt och vidrigt och stört att kasta ut gäster som man bjudit in, men all skuld faller på naivitetens företrädare och ingen skuld faller på oss som vill lösa det problem de skapat.
Utan förvissningen om att
framsteg - sekulära, ekonomiska, kulturella och vetenskapliga framsteg, ja politiska också - är möjliga,
önskvärda, och att detta går bortom att lappa och laga med det samhällsskick, de ledare som finns vid en viss tid och plats - utan framstegstron hade Sverige, och hela Europa, fortfarande suttit fast i den djupaste medeltiden. Eller t o m järnåldern.
Det kanske ni är allright med, men inte jag och inte 99% av alla moderna människor.
Naturligtvis förutsätter iden om framsteg - eller upplysning - att måtten man använder är något annat och mer än vad som kan ge fördelar för vissa aktörer i ett samhälle här och nu, vid en viss godtycklig tidpunkt. Den sortens strävan efter allmängiltiga värdeskalor växte sig stark på 1700-talet men den fanns naturligtvis långt tidigare på en del områden.
Och strävan efter framsteg behöver naturligtvis inte leda till öppna gränser eller till att sharialagar etableras i Sverige. Det finns inget som helst samband där.
Det kanske ni är allright med, men inte jag och inte 99% av alla moderna människor.