2020-04-11, 22:29
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är ju annars ett mycket vanligt grepp i "invandringskritiska" kretsar, som det så fint heter, att vilja gå direkt på roten till det onda och lägga motviljan mot främlingar åt sidan. Om det skrivits bara ännu lite mer om våra stackars diasporafolk och deras offer hade man utan tvekan tänkt att syftet var att kasta utlänningarna under bussen. Det kan som sagt fortfarande vara så, men fan vad rörigt det är.

Fråga dig vad det är för skillnad på socialbidrag (numera aktivitetsstöd) och presstöd? Det är samma försörjningsbörda för svenskarna. Det är bara "untouchableness" (som det heter på skitdålig svenska) som skiljer. Kanske borde vi dra in alla aktivitetsstöd till alla diasporagrupper?
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-04-11 kl. 22:34.
Citera
2020-04-11, 22:38
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Fråga dig vad det är för skillnad på socialbidrag (numera aktivitetsstöd) och presstöd? Det är samma försörjningsbörda för svenskarna.
Ja, att presstödet är ett gissel har vi pratat om tidigare, men just här är jag lite för dum för att förstå vårt du vill komma. Givetvis är pressen ute efter att rädda sitt eget skinn, när det kommer till kritan. Sker det på bekostnad av minoriteterna, som kan tryckas ned i en slug manöver som blottar deras tillkortakommanden? Kanske det, kanske. Mest tycker jag att den mångkulturella bevakningen på temat Covid-19 i Sverige är oerhört tafflig. Det är säkert meningen.

Tillägg! Du la alltså till några meningar, och JA: bort med skiten -- både presstöd och socialbidrag!
Citera
2020-04-11, 22:49
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tillägg! Du la alltså till några meningar, och JA: bort med skiten -- både presstöd och socialbidrag!

Svensk media är inte svensk. Det är närmast en inomjudisk angelägenhet, varför vi ser identitetspolitiska narrativ. Nu när svenskar måste synliggöras synliggörs också den helt galna övervikten för den synliggjorda minoriteten. Sen synliggörs också några minoriteter som gör att den synliggjorda minoriteten också får svårare att "verka men inte synas".

Men medan diaspororna från Afrikas horn skriker om socialbidrag så skriker minoriteten från Medelhavets östra strand om presstöd; men det är samma sak. Den ena minoriteten är inte bättre än den andra ur svensk försörjningssynpunkt. Men den ena minoriteten tycker själv att om är bättre än den andra.
Citera
2020-04-11, 23:08
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Svensk media är inte svensk. Det är närmast en inomjudisk angelägenhet, varför vi ser identitetspolitiska narrativ. Nu när svenskar måste synliggöras synliggörs också den helt galna övervikten för den synliggjorda minoriteten. Sen synliggörs också några minoriteter som gör att den synliggjorda minoriteten också får svårare att "verka men inte synas".

Men medan diaspororna från Afrikas horn skriker om socialbidrag så skriker minoriteten från Medelhavets östra strand om presstöd; men det är samma sak. Den ena minoriteten är inte bättre än den andra ur svensk försörjningssynpunkt. Men den ena minoriteten tycker själv att om är bättre än den andra.
Yes.

Liksom kapitalet, det gränslösa, konglomeraten - globalismen. Öppen svenskfientlighet.
Vad återstår mer än att betyga lojalitet och trohet till värdfolket?

Eller hur är det Oyto brukar uttrycka sig?
Antisemitism är helt enkelt bara att notera, påpeka och protestera mot hur judar som grupp beter sig i förhållande till icke-judar.

Varför är det så fel att bejaka svensk folkrätt när det är helrätt bejaka israelisk- och judars folkrätt?

Omhuldande kulturchauvinism och dubbla måttstockar kommer förr eller senare att bli kontraproduktiv - om den noteras!
Inte annars.
Citera
2020-04-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Tänk vad ett litet ord kan ställa till det för medierna och politikerna.
Ordet vi.
Nu försöker de fylla begreppet vi med någon form av begriplighet men de vet inte riktigt hur då de tidigare valt att exludera nästan alla ur detta vi.

Kvar i deras vi begrepp är en liten vilsen skara som nu visar tendenser på att göra vad som helst för att få vara kvar vid makten.

Se det från andra sidan: ordet vi är kraftfullt när det inte följs av ett subjektiv som talar om vad vi:et åsyftar. Det möjliggör för olika grupper att läsa in det budskap som de vill höra.

När Löven säger vi måste hjälpa varandra och göra uppoffringar i denna svåra tid, då hör Svensson: vi medborgare/invånare måste hjälpa varandra osv.. Abdullah och Fatima hör: svenskarna ska hjälpa varandra och göra uppoffringar. Att samhällets politiska eller ekonomiska elit skulle göra uppoffringar är inget som Svensson kan tänka sig.

När Löven säger: vi har varit naiva - vi såg det inte komma., då hör Svensson: vi politiker - röda liksom blå, ämbetsmän liksom funktionärer - har varit naiva; vi - från medborgaren upp till statsministern - såg det inte komma. Abdullah och Fatima hör: Svenskarna är naiva och såg det inte komma. Att skuldbelägga enskilda individer tycker Svensson är läskigt.
Citera
2020-04-11, 23:09
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:

Fair enough. Vi är överens. Se den här utvikningen som en övning i sokratisk metodik. Jag hade lite svårt att genast koppla pga. antydningar, och du fick utveckla dina tankar om detta.

Det känns som det ligger saker i luften nu. Det skrivs alldeles för mycket om intern-judiska angelägenheter även normalt, men då nyhetsvärdet är lågt för svenskar utan Covid-kris blir ljudet från den judiska trumman desto mer skrällande i dessa tider. Att judarna ska ta extra plats med sina fridlysta ritualer är blott alltför osmakligt när hotet är närvarande och allmänt. Man lyckades visserligen med att inkludera numera bortgångna förintelse-överlevare i den senaste inlagan; ett fint sätt att på judiskt manér väva samman det förgångna med det dagsaktuella. Himla tragiskt att våra döda åldringar nog endast levt högst normala liv i Sverige, jobbat och betalat skatt.
Citera
2020-04-11, 23:14
Medlem
Bäste Oyto,

Nedan mening känns svårbegriplig.

QUOTE]
En svensk tribalist bör alltså önska sig en terrorbalans mellan andra tribalister och aldrig ta ställning för eller mot utan att ta betalt av högstbjudande. [/quote]

Som vanligt saknat jag ett tiotal år i filosofistudier för att till fullo penetrera vad du säger. Men denna mening fann jag särdeles svår att förstå.

Låt oss bryta ned det till min högst begränsade förståndsförmåga. Jag är ju då förstås en svensk tribalist. Jag kan väl köpa det där med att spela ut grupper mot varandra och att minoritetsgrupper spelar ut offerkortet gentemot andra minoritetsgrupper i syfte att mjölka ut så mycket som möjligt från den svenska majoritetsbefolkningen. So far nothing new.

Om låt oss säga Afghaner och Somalier krigar om nytt territorium i "utsatta områden " Vad kan jag vinna på det? Hur tar jag "betalt av högstbjudande"? Vad är det jag ska ta ställning till "för eller emot"? Vilken gruppering jag helst ser vill dö eller vad? Vilken gruppering jag anser göra minst samhällsskada i framtiden? Vem ska jag "hålla på?

Känns som en väldigt svårapplicerad text på en fullt märkbar verklighet.
Citera
2020-04-11, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vägen framåt för Sverige är att bli ett nytt Irak, Syrien eller Libyen. Då inte i dagens meningen som failed states i inbördeskrig, utan som postkoloniala stater med betydande manöverutrymme under den bipolära ordningen som rådde under Kalla kriget. Samma balans som gav Sverige möjligheter till självständighet och egenintresse.

Ja, dessa länder kan själva klösa till sig ett mått av suveränitet i en budgivning mellan det neoliberala imperiet och Mittens rike. En mer multipolär värld där minst två dystopiska kontrollsystem står mot varandra, ger större möjligheter till frihet än en unipolär världsordning. Två teknokratier i rivalitet skapar ett minimum av val som saknas när monopol råder.

Det finns ingen anledning att tillskriva Kina altruistiska motiv till att vilja se stabilitet i sina oljeproducerande satelliter eller förvånas om det neoliberala imperiets marginal kommer tillåtas större nationalism än vi vant oss vid. Det handlar om reaktion och balans.

Det neoliberala imperiets elit kan samtidigt hata europeisk identitetspolitik och se den som ett internt hot som man tvingas acceptera att det är en nödvändig styrka utåt.

En svensk tribalist bör alltså önska sig en terrorbalans mellan andra tribalister och aldrig ta ställning för eller mot utan att ta betalt av högstbjudande. En svensk antikolonialist bör förstå att vi inte sitter ensamma som underkuvade och att likväl som imperier söndrar och härskar, kan deras makthunger och överlevnadsimperativ vändas till egen fördel.

Även ett EU som bejakar Ungern och ser Ryssland som en partner, kan lättare framträda mellan Kina och USA än det kunde ta sig ur USA:s skugga. Uniformt korrumperade politiker och media skapade ett för starkt magnetfält, medan korruption och påverkanskampanjer från flera poler skapar nya möjligheter till dissonans.

Ja här är då Oytos inlägg som jag citerade ifrån. Hustrun hade gjort displayen "corona-säker" så den var svårjobbad..... måste tydligen ha ett lager skit över sig för att fungera.
Citera
2020-04-11, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Känns som en väldigt svårapplicerad text på en fullt märkbar verklighet.

Är inte oytos poäng att Sverige skulle kunna spela ut stormakterna mot varandra för att därigenom hindra att en makt får ett oinskränkt inflytande över vårt land? Liksom dåvarande Siam på 1800-talet spelade ut fransmännen och britterna mot varandra och därigenom lyckades behålla sin suveränitet. Eller som Persien gjorde med ryssarna och britterna under samma tid.
Citera
2020-04-11, 23:48
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Ja här är då Oytos inlägg som jag citerade ifrån. Hustrun hade gjort displayen "corona-säker" så den var svårjobbad..... måste tydligen ha ett lager skit över sig för att fungera.
Inget mindre duger än framtida erkännande, som värdfolk, inte bara som ett folk bland andra folk utan ett värdfolk med exklusiva rättigheter. Diasporagrupper - betygar trohet och lojalitet.

Men vem kan bättre svara än Oyto själv?
Citera
2020-04-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Är inte oytos poäng att Sverige skulle kunna spela ut stormakterna mot varandra för att därigenom hindra att en makt får ett oinskränkt inflytande över vårt land? Liksom dåvarande Siam på 1800-talet spelade ut fransmännen och britterna mot varandra och därigenom lyckades behålla sin suveränitet. Eller som Persien gjorde med ryssarna och britterna under samma tid.
Bäste Selmer,

Detta känns som en diskussion över mitt huvud. Jag passar.
Citera
2020-04-11, 23:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag tror vi kan härleda detta schizofrena mediabeteende till olika saker. Dels vårt deltagande i det liberala imperiet, och dels hur media i imperiets kärnland hanterar krisen. Om vi tittar lite utifrån och in och ser hur USA har betett sig över åren så ser vi att både Bush och Obama och sedemera Trump har en retorik där USA är störst, bäst, vackrast, mest demokratiskt. Helt enkelt oersättligt.

Igen kan utmana USA. Synkronmedia trummar ut detta budskap och i Sverige trycks mångkulturens lov ut i vår media, men USA-bilden som ges är synkron. Störst, bäst, både militärt och ekonomiskt. Oersättligt.

Imperier hotas av två saker, externa eller interna kriser. Externa kriser brukar avses vara militära förluster och nederlag, och med interna kriser brukar avses ekonomisk kollaps.

I goda tider pumpas mångkulturnarrativet ut i vår media, och nu i kristider måste även regimen skyddas och det ska uppvisas nationell enighet och styrka. Fasaden ska hållas upp som visar att vårt land kan styras med bestämd hand när så krävs. Då blir den ”globala” samtidigt som den ”nationella” bilden som förekommer i tidningarna schizofren och obegriplig.

USA och dess ”världsledarskap” i Pax Americana syftar till två saker. Främja USA och främja Israel. För Sveriges del har att vi valde USAs sida i ”kriget mot terrorismen” inte inneburit några fördelar. Vi har blivit ett mini-USA drivet av finansiell girighet, rovkapitalism och ekande tom konsumtionsdriven livsstilsliberalism.

USA har varit på dekis länge med sitt Pax Americana

Precis som USA håller uppe ”USA-bilden” så håller Sverige upp ”Sverigebilden”. Allt är perfekt, vi lovar. Det märktes på att både USA och Sverige initialt nedtonade betydelsen av pandemin.

[...]

Och imperiets synkronmedia klarar inte längre att dölja alla sprickor som krisens ficklampa har belyst. Man försöker upprätthålla bilden av vilka styrkeförhållanden som gäller. Men när allt är sagt och gjort kommer det visa sig att det liberala imperiet drivet av USA och Israel även det var en Potemkinkuliss.

Liberal synkronmedia upprätthåller ett handlingsförlamat imperium byggt av ord; och trots alla ord och värdegrunder och rättighetsdokument består allting av lätt förgängliga ord på lätt förgängliga avsiktsförklaringar. Synkronmedia - och därför svensk media klarar inte längre att gömma undan den här krisens verkningar.

Trots alla fina ord och avsiktsförklaringar dör människor. Och imperiet kan inget göra. För trots alla intelligenta, på guldvåg vägda ashkenaziord är till syvende och sist bara ord - som är värdelösa när det krävs handling.

Därför agerar media schizofrent, för de skall med ord klä imperiets misslyckande som en framgångssaga, och samtidigt också göra det för nationalstaten Sverige för att inte kritisera regeringen. Det gör man efter krisen tänker man sig. Men jag tror att följdverkningarna och styrkeskiftningarna som kommer ske i spåren av krisen kommer att vara så stora så att media inte kommer att kunna köra efter gamla mallar när det här är klart.

Det är därför jag skrivit att samarbeten med CNN, Washington Post, New York Times och andra som svensk media skrutit så stolt över kommer att vara omöjliga att upprätthålla.
Måste passa på att framhålla att det här nog är den skarpaste analys av dagsläget jag läst i denna tråd på bra länge. Att det som utspelar sig i Sverige måste förstås i ett större sammanhang är antagligen de flesta läsare i tråden överens om, liksom att händelser i USA är nyckeln till nämnda förståelse. Enda abret, som jag ser det, är att svenska media är abnormt noga med att dödstalen för Covid-19 slår alla slags världsrekord just i USA, och att det kan ses som ett misslyckande för The Land of the Free, Home of the Brave. Det inarbetade Trump-föraktet tycks inte riktigt vilja släppa taget, trots nyliga spekulationer i tråden om att svenska media kan komma att tvingas kapitulera inför en ny politisk realitet i amerikansk politik, med Trump omvald för en andra mandatperiod och med det demokratiska partiet i djup kris. Är det detta vi ser början på nu, om det faktiskt stämmer att svenska media söker drapera ett större amerikanskt nederlag i bl.a. pandemins tecken i klädsamma omskrivningar? Det framgår ju med önskvärd tydlighet att det går åt pipan "over there", men kanske inte riktigt att det kan tänkas bero på att den amerikanska modellen påminner mycket om den svenska. Man lyfter inte heller fram vilka ödesdigra konsekvenser en riktig jävla påsksmällare i självaste USA kan få på ett globalt plan.

Tänk om det vi anar just nu, med ett visst uppsving för svensk "autonomi" i sosse-statlig tappning, markerar inledningen till ett skifte mot medialt svalare intresse för amerikansk politik -- och större betoning på svensk pragmatism i svenskt egenintresse? Att klippa navelsträngen, och allt det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in