Citat:
Ursprungligen postat av
167-steg-kvar
Yes.
Liksom kapitalet, det gränslösa, konglomeraten - globalismen. Öppen svenskfientlighet.
Vad återstår mer än att betyga lojalitet och trohet till värdfolket?
Eller hur är det Oyto brukar uttrycka sig?
Antisemitism är helt enkelt bara att notera, påpeka och protestera mot hur judar som grupp beter sig i förhållande till icke-judar.
Varför är det så fel att bejaka svensk folkrätt när det är helrätt bejaka israelisk- och judars folkrätt?
Omhuldande kulturchauvinism och dubbla måttstockar kommer förr eller senare att bli kontraproduktiv - om den noteras!
Inte annars.
Citat:
Ursprungligen postat av
Runningonempty
Bäste Oyto,
Nedan mening känns svårbegriplig.
QUOTE]
En svensk tribalist bör alltså önska sig en terrorbalans mellan andra tribalister och aldrig ta ställning för eller mot utan att ta betalt av högstbjudande. Som vanligt saknat jag ett tiotal år i filosofistudier för att till fullo penetrera vad du säger. Men denna mening fann jag särdeles svår att förstå.
Låt oss bryta ned det till min högst begränsade förståndsförmåga. Jag är ju då förstås en svensk tribalist. Jag kan väl köpa det där med att spela ut grupper mot varandra och att minoritetsgrupper spelar ut offerkortet gentemot andra minoritetsgrupper i syfte att mjölka ut så mycket som möjligt från den svenska majoritetsbefolkningen. So far nothing new.
Om låt oss säga Afghaner och Somalier krigar om nytt territorium i "utsatta områden " Vad kan jag vinna på det? Hur tar jag "betalt av högstbjudande"? Vad är det jag ska ta ställning till "för eller emot"? Vilken gruppering jag helst ser vill dö eller vad? Vilken gruppering jag anser göra minst samhällsskada i framtiden? Vem ska jag "hålla på?
Känns som en väldigt svårapplicerad text på en fullt märkbar verklighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Selmer
Är inte oytos poäng att Sverige skulle kunna spela ut stormakterna mot varandra för att därigenom hindra att en makt får ett oinskränkt inflytande över vårt land? Liksom dåvarande Siam på 1800-talet spelade ut fransmännen och britterna mot varandra och därigenom lyckades behålla sin suveränitet. Eller som Persien gjorde med ryssarna och britterna under samma tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
bergsturk
Jag tänker mig något som detta.
Man behöver inte associera till storpolitiken, troliga konspirationer i globalistkretsar, "det liberala imperiet" etc. Tribalismen finns i det lilla. Tribalismen finns i osynliggörandet av det viktiga och i upplyftandet av det oviktiga. Tribalismen är att i varje stund enbart tänka "what's good for the Swedes". Tribalismen finns i när två judar sitter i TV och diskuterar med en svart vad "de vita" är skyldiga honom. Det enda som krävs av oss är egentligen att vi inser att kraften ligger i att bete sig som de. De svenskar som finns kvar och kallar sig "riktiga svenskar" om hundra år är de som kommer ha betett sig på detta vis. Det är vad Darwin, historiska facit, och förnuftet säger. Framtiden får utvisa hur många det blev och var de då bor.
Ni har rätt i respektive tolkningar. Avsikten är att överge rollen som neutral arrangör eller maktlös åskådare för den som kalkylerande matchdeltagare. Att till varje iakttagelse eller analys söka lägga till ett lager av instrumentalitet: Hur använda den och den insikten? Hur forma och tillämpa varje diskussion partiskt egenintresserat. Det är det mångkulturellt kategoriska imperativet:
Att delta. Att göra livet till en partsinlaga.
Det gäller alltså på alla nivåer, från det vardagliga noterandet kring
judar-som-inte-bryr-sig-om-svenskar till geopolitik med avseende på en mer uttalat bipolär och antagonistisk världsordning mellan det neoliberala imperiet och Kina.
Den gemensamma nämnaren är att det intressanta inte är saken i sig, utan sakens användbarhet. För det mesta gör ju dessutom ett intresse för en saks användbarhet att förståelsen av saken blir djupare. Man förstår verkligheten bättre genom att försöka påverka den inifrån, snarare än betrakta den utifrån.
Det som verkar torna upp sig geopolitiskt är som sagt en tydligare rivalitet mellan den tidigare superhegemonen USA och ett Kina som tills helt nyligen var nöjt med att växa i skymundan genom att producera, bygga och köpa upp. Om nu USA vill sätta stopp för den trenden genom protektionism och alliansbyggande, så kommer det i sin tur skapa kinesiska motdrag.
Skillnaden mellan Kinas elit och det neoliberala imperiets ligger nog varken i intelligens eller nationalistisk lojalitet - det är bara det att kinesernas nationella intresse sammanfaller med imperiets väl, medan det neoliberala imperiets tongivande elit sätter en annan lojalitet högre än och i rak motsats till sina majoritetsbefolkningars väl, varför imperiet vansköts å det grövsta.
USA skeppar under rådande pandemi masker till IDF, samtidigt som man instruerar sina egna soldater hur man kan använda en t-shirt som improviserat skydd. Det finns alltså en omsorg, det finns en levande nationalism bland makthavarna - men inte en som fungerar för de europeiska folk som bär upp imperiet. Den europeiska tribalismen är satt ur spel genom indoktrinering och repression, vilket blir en tribalistisk konkurrensfördel inåt för delar av eliten, men en svaghet utåt gentemot intakt kinesisk nationalism.
Här finns en antinationalismens paradox och ansträngda försörjningslinjer. Och möjligheter till postkolonialt manöverutrymme som mer påminner om det under Kalla kriget. Kinas behov av olja sammanfaller med Irans, Iraks och Syriens legitima folkrättsanspråk på suveränitet och mänskliga rättigheter. Rysslands vilja att försvaga EU och/eller EU:s satellitstatus till USA sammanfaller med europeiska folks nationalism i rekyl mot Bryssels/Washingtons imperialism.
I botten ligger alltså det faktum att kollektiv sammanhållning/ingruppslojalitet/nationalism är en styrka och konkurrensnivå
på alla nivåer. Den bästa överlevnadsstrategin blir mycket riktigt det som ständigt återkommer organiskt, eftersom det fungerar. I en lokal eller inrikespolitisk kontext blir det en tvingande nödvändighet att ha en ingrupp i ryggen och interagera med andra ingrupper som allierade eller ovänner. Geopolitiskt är det samma kraftfält och lojaliteter som styr, eftersom de fungerar. Den postidentitärt atomiserade individen eller universella ideologin är en evolutionär återvändsgränd respektive bluff. Det har hela tiden varit det partiska kollektivet som styrt.