2020-04-12, 00:25
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Bäste Oyto,

Nedan mening känns svårbegriplig.
En svensk tribalist bör alltså önska sig en terrorbalans mellan andra tribalister och aldrig ta ställning för eller mot utan att ta betalt av högstbjudande.
Som vanligt saknat jag ett tiotal år i filosofistudier för att till fullo penetrera vad du säger. Men denna mening fann jag särdeles svår att förstå.

Jag tänker mig något som detta.

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Nu verkar nästan ingen ha tittat på klippet, vilket är tråkigt. Flera intressanta perspektiv visar sig bland galenskaperna där, bland annat vissa politikers brinnande längtan efter en post-svensk superstat. Och en grej som oyto borde gilla: det är en timmes babblande om hur hemska SD är och sedan i utfrågningen går Lena Posener Körösi direkt till attack. "Bra bra, men judarna då?". Sedan vidtar fem minuters krumbuktande då alla skall visa hur viktigt det är.

En lika självklar attityd till svenskarna är det som är eftersträvansvärt. Det är ingen jävel som svarar Lena Posener Körösi "jahaaa men vem är EGENTLIGEN jude". Det är ingen som försöker dekonstruera henne. Det är för att hon själv anser det självklart och inte kommer tillåta kritik. På samma sätt bör SD inte fastna i fällan om "vad är svenskt", det är en skitfråga som media kommer vältra sig i. Ett bra svar på den frågan är "vet du inte det? Om du inte vet det så tillhör du antagligen inte min målgrupp, som är det svenska folket. De vet vilka de är".

Man behöver inte associera till storpolitiken, troliga konspirationer i globalistkretsar, "det liberala imperiet" etc. Tribalismen finns i det lilla. Tribalismen finns i osynliggörandet av det viktiga och i upplyftandet av det oviktiga. Tribalismen är att i varje stund enbart tänka "what's good for the Swedes". Tribalismen finns i när två judar sitter i TV och diskuterar med en svart vad "de vita" är skyldiga honom. Det enda som krävs av oss är egentligen att vi inser att kraften ligger i att bete sig som de. De svenskar som finns kvar och kallar sig "riktiga svenskar" om hundra år är de som kommer ha betett sig på detta vis. Det är vad Darwin, historiska facit, och förnuftet säger. Framtiden får utvisa hur många det blev och var de då bor.
Citera
2020-04-12, 00:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Med det första skottet går alla krigsplaner i pappersåtervinningen var det någon tysk militär som sagt. Och med den första viruspandemin löstes alla globalistiska solidaritetspakter upp i luft. Denna till synes kaotiska (och parodiska eftersom den väcker en hel del frågor om levnadsvanor som du skriver och dessutom är ett kattrakande mellan minoriteterna) tävlan i vem det är mest synd om - är det inte bara en förvirrad cover-up (och fingerpekande) för att friskriva sig från ansvar?

Med svag röst: ok då, det var vi som drev igenom och tjänade på gränslöshet och globalisering

Med hög röst: VI DRABBAS VÄRST! (det var "de andra"). "Gjupp mot gjupp", när krubban är tom bits hästarna osv.
... och först nu fattar jag vilken tolkning jag borde gjort här, efter att Nostradumbass hjälpt mig en aning på traven. Det kan ju tänkas att det folk som behandlas i fasligt:s senaste anmälan är lite samma, eh, folk som många av oss gärna förknippar med media. Med den tolkningen blir din text ännu bättre och träffsäkrare. Tror att jag borde gå i pension snart, eller åtminstone sova några dygn.

Komplement för referens:
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
För det första slås man av att den ifrågavarande minoriteten lider skriande brist på jämställdhet, vilket givetvis är oacceptabelt i ett samhälle som menar sig garantera allas lika värde. Det måste prompt vara tio MÄN med på varje begravning. Kvinnor kan tydligen inte anförtros att läsa en väldigt viktig bön. Andra grejer kan man visst krisanpassa, men inte detta. Sedan måste kvinnor ritualbada efter mens i en särskild bassäng innan de får komma sina män nära. Denna ritual har dock krisanpassats så det duger med vanliga badkaret hemma.

För det andra är det märkligt att dessa människor som är så maniskt noga med dokumentation över lidna oförrätter och sina vördade överlevare inte vet riktigt hur många av sina klenodpersoner de förlorat i rådande pandemi.
Förra veckan ägde tio begravningar rum här, nio var coronarelaterade. Minst hälften av dem som dött var Förintelseöverlevare.
Minst hälften, man vet alltså inte så himla noga, eller så skarvar man. Häromdagen när samma historia drogs i ett något mindre format var det flera av sju.

För det tredje, och mest intressant, får vi veta, trösterikt nog, att denna hårt prövade folkgrupps representanter åtminstone efter döden slipper det karaktärsnedbrytande hyckleriet om vilka de är och var de har sina lojaliteter. På kistan strös - innan den sänks i de orenas jord - sand från Israel. Viktigt. Det verkar man inte tumma på, coronakris eller inte.

[...]

https://www.svd.se/smittan-tystar-fo...-sista-vittnen
Citera
2020-04-12, 08:41
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tror vi kan härleda detta schizofrena mediabeteende till olika saker. Dels vårt deltagande i det liberala imperiet, och dels hur media i imperiets kärnland hanterar krisen.
...
Precis som USA håller uppe ”USA-bilden” så håller Sverige upp ”Sverigebilden”. Allt är perfekt, vi lovar. Det märktes på att både USA och Sverige initialt nedtonade betydelsen av pandemin.
...
Och imperiets synkronmedia klarar inte längre att dölja alla sprickor som krisens ficklampa har belyst. Man försöker upprätthålla bilden av vilka styrkeförhållanden som gäller. Men när allt är sagt och gjort kommer det visa sig att det liberala imperiet drivet av USA och Israel även det var en Potemkinkuliss.
...
Därför agerar media schizofrent, för de skall med ord klä imperiets misslyckande som en framgångssaga, och samtidigt också göra det för nationalstaten Sverige för att inte kritisera regeringen. Det gör man efter krisen tänker man sig. Men jag tror att följdverkningarna och styrkeskiftningarna som kommer ske i spåren av krisen kommer att vara så stora så att media inte kommer att kunna köra efter gamla mallar när det här är klart.

Det är därför jag skrivit att samarbeten med CNN, Washington Post, New York Times och andra som svensk media skrutit så stolt över kommer att vara omöjliga att upprätthålla.

Det är det liberala etablissemanget i USA som har problem. Därav paniken i de liberala medierna både i USA och Sverige. Den av synkronmedia presenterade USA bilden stämmer lika lite som den officiella Sverigebilden.
Men för den skull är inte allt i varken Sverige eller USA helt fel. Tvärtom, reaktionerna på de officiella mediebilderna av respektive länder tyder på att motståndet är väldigt starkt mot de progressiva mediernas propaganda.

Att etablissemanget tappat makten över sin version av Pax Americana gör dem desperata och desperata människor gör desperata saker, ja de uppvisar rent av schizofrent beteende då de inte hinner med att kommunicera de pratpunkter som anbefalles utan skjuter från höften.

Det verkar vara det bästa sättet att bekämpa dem systematiskt. Att inte ge dem tid utan att istället mata på med den typ av skitstorm de själva är experter på. Mediedrevet måste vändas så att det är media som blir jagade.

Trump gör det i USA. Därav mediernas fokusering på Trump då medierna förstår att metoden Trump använder är det stora hotet.
I Sverige är det närmaste vi har som använder en liknande metod Hanif Bali och notera hur medierna är livrädda att själva bli utsatta för drev i sociala medier. Det är därför de attackerar Bali direkt.

Anfall ÄR bästa försvar också i mediekrig.

Lite fakta om migrationen sipprar fram under helgen:
Igenbommade gränser och stängda flyglinjer gör att också migrationen in och ut ur Sverige minskar kraftigt i coronans spår.
...
Också antalet personer som söker asyl i Sverige har minskat kraftigt. De senaste månaderna har den siffran legat på runt 450 i veckan, förra veckan var det 200 som sökte asyl och Migrationsverket bedömer att de allra flesta av dem redan befann sig i Sverige.

– Det finns människor som uppehåller sig i Sverige utan tillstånd och som kanske jobbar svart. Förlorar de jobbet kanske de söker asyl i stället och får på så sätt tak över huvudet, åtminstone för tillfället, säger Mikael Ribbenvik.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...r-coronakrisen

Folks om jobbar svart kommer ut som asylsökande.

Är inte detta missbruk det största hotet mot den heliga asylrätten? Det borde vara en pratpunkt för journalisterna.
Citera
2020-04-12, 08:43
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonpard
.

Kort, koncis och kärnfull beskrivning av dagens situation av mediekriget om mångkulturen.
Det har satts en punkt för det kriget i medierna.
Citera
2020-04-12, 09:01
Medlem
longbow4ys avatar
Ett lackmustest för synkronmedia:

Assange är far till två barn födda av en Svensk kvinna som invandrat från Sydafrika.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/a...-pa-ambassaden

Historien innehåller allt för Sverigebilden. Kompetent kvinna, tillika migrant, barn med asylsökande och allt. Allt i ett påskägg.
Här är ett ypperligt exempel på den mångkultur som Sverige officiellt värnar.

Kommer detta anpassas till Sverigebilden eller till imperiets bild av Assange?
Jag gissar att det tar några dagar innan alla hunnit rätta in sig i ledet för den officiella bilden av denna nyhet.
Senast redigerad av longbow4y 2020-04-12 kl. 09:05.
Citera
2020-04-12, 09:23
Medlem
longbow4ys avatar
Sveriges utbildningsminister twittrar om vad som egentligen är viktigt i Coronatider på påskafton:
Tauba Katzenstein överlevde ghettot i Łódź och koncentrationslägren Sachenhausen och Ravensbrück. Hon överlevde Auschwitz. Den 28 mars avled hon i sviterna av covid-19, 94 år gammal. Jag böjer mitt huvud i respekt och lovar: Vi ska föra era minnen vidare.
https://twitter.com/Anna_Ekstrom/sta...18805084393480

En rejäl symbolhandling av regeringen.
Här bejakas mångkulturen. Eller är det bara en kultur som utlovas trohet?

En slump? Tror inte det.....
Citera
2020-04-12, 09:32
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Kort, koncis och kärnfull beskrivning av dagens situation av mediekriget om mångkulturen. Det har satts en punkt för det kriget i medierna.

Jag hoppas som sagt på att efter Coronakrisen kommer det av ren nöd att fokuseras mer på nationalstatens krisberedskap och förmåga att självständigt agera. Jag tror vi kommer att få se lite grötmyndigt gråsosseri igen.

Och som av en händelse...

Citat:

Nu är pratkvarnarnas högkonjunktur slut

Med sport och nöjesliv på paus har en annorlunda lägereld vuxit fram i tv-utbudet.
Först ut på scen kommer Folkhälsomyndigheten – de sakkunniga.
//..//
Tegnell och hans chef Johan Carlson framstår som motsatsen till ängsliga kappvändare. Ingen kan veta om deras analys är korrekt, men alla kan vara säkra på att de tror på vad de säger. De är uppenbarligen beredda att sätta långa karriärers yrkesheder i pant, när det hade varit så enkelt att spela säkert och bara göra lite mer som i andra länder. Folk älskar det. I alla fall till dess att motsatsen har bevisats.

Därefter kommer Socialstyrelsen – genomförarna.
De har fått uppdraget att leda den panikartade upprustningen av vårdens förmåga, och särskilt krisberedskapschefen Johanna Sandwall ger verkligen intryck av att vara i full färd med den saken.
//..//
Det är ett närmast militärt språk – inte en stavelse i onödan, eftersom varje sekund räknas i kampen – som är lätt att förstå och underbart att lyssna på, i alla fall för den som är trött på omständligt pladder.

Sist kommer Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – pratarna.
Det är väldigt svårt att utvärdera MSB:s insatser, eftersom nästan ingen utanför MSB förstår vad de gör. //..// Coronakrisen skiljer stort från smått och ord från handling. I skarpt läge är frågan hur många respiratorer du har i förrådet, inte hur många dialoger du haft om vikten av andning.
https://www.expressen.se/kronikorer/...njunktur-slut/

Säga vad man vill om antihjälten Tegnell, men en sak är då solklar. Han är väldigt svensk. Och ju mer riktiga svenskar med handlingskraft belyses så synliggörs också dem som bara pratat oss in i den nuvarande situationen. Efter den här krisen gissar jag på att vi kommer att få se en utnämning av en ny ÖB - en grå, trist jävel som fyller de militära beredskapsförråden med annat än prideflaggor. Jag lovar att Bydén flaggviftat klart på Pride.

Det kommer politiskt - på det där svenska sättet - ske arbete i det tysta. Mången politisk pratkvarn kommer att bli utbytt. Den här maktförskjutningen, från de svenska pratarna till de svenska genomförarna tror jag bekämpar nuvarande media alldeles utav sig självt. För svensk media gör faktiskt inget annat än pratar. Och för att det ska vara gångbart att prata så behövs det att någon lyssnar. Och ju mindre vi lyssnar på pratarna - desto mindre inflytande får olika lobbygrupper.

Tillochmed Almedalen togs bort. Pratarna behöver inte prata.

Jag tror att vi kommer få se ett internationellt samarbete mer mellan nationalstater än via överstatlighet. Det kommer att leda till det oyto nämde men en ny terrorbalans, så att det liberala imperiet inte har ensidigt inflytande i politik och media.

Dom få ha panik bäst dom vill borta i Washington. Sverige behöver nu inte "pratarna" utan "geomförarna" på nationell nivå, och såna finns det inga varken i Washington DC, i amerikanska lobbygrupper eller i liberal synkronmedia.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-04-12 kl. 09:34.
Citera
2020-04-12, 10:14
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Sveriges utbildningsminister twittrar om vad som egentligen är viktigt i Coronatider på påskafton:
Tauba Katzenstein överlevde ghettot i Łódź och koncentrationslägren Sachenhausen och Ravensbrück. Hon överlevde Auschwitz. Den 28 mars avled hon i sviterna av covid-19, 94 år gammal. Jag böjer mitt huvud i respekt och lovar: Vi ska föra era minnen vidare.

När man läser sådant, liksom artiklarna om att corona "tystar de sista förintelse-överlevarna", får man nästan intrycket att personerna som skriver dessa saker vill hämnas de förolyckade äldre judarna. Nå, sjung då ut om virusets karaktär, varför det sprids och varför man inte lyckats skydda de gamla! Det är väl bara när det kommer till förintelse-överlevarna som man tar till den tillbörligt högstämda ton som stundens allvar kräver. Det är hycklande. Minnet av dessa gamla judar ska man vårda särskilt ömt. Ja, jag tycker som sagt att det närmast låter som man lovar att hämnas dem. Olustigt.
Citera
2020-04-12, 10:52
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
När man läser sådant, liksom artiklarna om att corona "tystar de sista förintelse-överlevarna", får man nästan intrycket att personerna som skriver dessa saker vill hämnas de förolyckade äldre judarna. Nå, sjung då ut om virusets karaktär, varför det sprids och varför man inte lyckats skydda de gamla! Det är väl bara när det kommer till förintelse-överlevarna som man tar till den tillbörligt högstämda ton som stundens allvar kräver. Det är hycklande. Minnet av dessa gamla judar ska man vårda särskilt ömt. Ja, jag tycker som sagt att det närmast låter som man lovar att hämnas dem. Olustigt.

Jag skrev ett inlägg bakåt i tråden om Förintelsens särställning som det absolut grymmaste som hänt, varpå skribenten Tjyvas skrev en "executive summary". Summaryn lyder:

"Förintelsen är den nuvarande världsordningens skapelsemyt".

Faller förintelsen i glömska så faller skapelsemyten för den rådande världsordningen, det är därför det inrättas museum och forum för levande historior i tid och otid. Det är också därför vår regering värnar om Förintelsen, för utan den ingen oersättlig liberal världsordning.

Sen kan man ju undra, det har pekats ut minoriteter som drabbas värst. Först var det den där somaliske läkaren som pekade ut somalier. Sen var det någon annan som pekade ut Syrier/Syrianer. Sen var det någon som pekade ut judarna på Judiska Sjukhemmet.

Jag tror på riktigt att betongsossar kan tänka sig att "offra" några svenska 80-plussare. Dom ska ju ändå dö snart ändå - och då får dom "ta en för laget". Lite svensk gammal hederlig ätterstupepragmatism. Sen säger man att man ska skydda gamla - men har nu misslyckats. Troligen misslyckades man eftersom man aldrig försökte.

Svenskarna är ett kollektivistiskt folk, men våra minoriteter är snöflingor. Det ska pekas ut individuella livsöden för att peka på och förstärka hela gruppens utsatthet. Detta blir som du säger olustigt när svensk kultur påbjuder kollektivism och att vi ska hantera krisen på nationell "makronivå".

Sen ska vi komma ihåg att kosmopolitjudarna på DN var ute och åkte tåg mitt i det italienska coronamolnet; sen gick man väl till Judiska sjukhemmet och intervjuade en förintelseöverlevare när det skulle hetsas lite mot Jimmie Åkesson i någon artikel.

Fast det skreks i media om att "stänga ner Sverige" och att Sverige gör fel. Skulden skuffas alltid över på kollektivet från minoriteterna. I det etiopiska fallet var det Sveriges fel för vi inte byggt tillräckligt bra och många bostäder till etiopierna eftersom det då skylls på "trångboddhet".

Dom flesta svenskarna hanterar krisen att dra sitt strå till stacken. Våra minoriteter har aldrig dragit sitt strå till den svenska stacken. Däri ligger skillnaden, i ansvarskännandet.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-04-12 kl. 11:02.
Citera
2020-04-12, 12:11
Medlem
StuGs avatar
Citat:

Det är onekligen ett religiöst anslag som är kvalmigt i detta.
1900-talet har sett hemska folkmord, varav de värsta har begåtts av Sovjet, Kina och Röda Khmererna men det vi ser här är en minister som knäböjer i ett tempel. När en 94-åring avlider. Vilket 94-åringar har en benägenhet att göra. Är det månne ett inslag av dåligt samvete för att ett antal fullsatta flygplan från Iran landade som en smutsiga bomber rakt i Stockholms "high society"? Är det månne därför Woldermortarskovitj knappar så frenetiskt på tangentbordet? Till skillnad från knivskärningar, våldtäkter, rån och misshandel - som drabbar svensk arbetarklass - tar viruset sig in till högsta våningen i DN-skrapan.

Men, det är ju bara svenskar som är en del av det öppna samhället Woldermortarskovitj?!
Citera
2020-04-12, 12:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag hoppas som sagt på att efter Coronakrisen kommer det av ren nöd att fokuseras mer på nationalstatens krisberedskap och förmåga att självständigt agera. Jag tror vi kommer att få se lite grötmyndigt gråsosseri igen.

Tennisspelaren Jimmy Connors sa en gång att erfarenhet, det får man när det är för sent. Innan "grötmyndigt gråsosseri" åter blir salongsfähigt, passar de gamla osvenskt pratglada damerna och herrarna på att i raketfart tömma kassorna på att kasta goda pengar efter dåliga, dvs söka bevara den dinosauriska näringslivsstruktur som frodades innan pandemin kom som ett kometnedslag.

Det kommer inte att finnas så mycket handlingsutrymme efter räddningspaketen för "grötmyndigt gråsosseri". Tårtan är uppäten, skulderna finns kvar. Idiotin födde galenskap.

När krubban är tom, bits hästarna.
Citera
2020-04-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Yes.

Liksom kapitalet, det gränslösa, konglomeraten - globalismen. Öppen svenskfientlighet.
Vad återstår mer än att betyga lojalitet och trohet till värdfolket?

Eller hur är det Oyto brukar uttrycka sig?
Antisemitism är helt enkelt bara att notera, påpeka och protestera mot hur judar som grupp beter sig i förhållande till icke-judar.

Varför är det så fel att bejaka svensk folkrätt när det är helrätt bejaka israelisk- och judars folkrätt?

Omhuldande kulturchauvinism och dubbla måttstockar kommer förr eller senare att bli kontraproduktiv - om den noteras!
Inte annars.

Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Bäste Oyto,

Nedan mening känns svårbegriplig.

QUOTE]
En svensk tribalist bör alltså önska sig en terrorbalans mellan andra tribalister och aldrig ta ställning för eller mot utan att ta betalt av högstbjudande. Som vanligt saknat jag ett tiotal år i filosofistudier för att till fullo penetrera vad du säger. Men denna mening fann jag särdeles svår att förstå.

Låt oss bryta ned det till min högst begränsade förståndsförmåga. Jag är ju då förstås en svensk tribalist. Jag kan väl köpa det där med att spela ut grupper mot varandra och att minoritetsgrupper spelar ut offerkortet gentemot andra minoritetsgrupper i syfte att mjölka ut så mycket som möjligt från den svenska majoritetsbefolkningen. So far nothing new.

Om låt oss säga Afghaner och Somalier krigar om nytt territorium i "utsatta områden " Vad kan jag vinna på det? Hur tar jag "betalt av högstbjudande"? Vad är det jag ska ta ställning till "för eller emot"? Vilken gruppering jag helst ser vill dö eller vad? Vilken gruppering jag anser göra minst samhällsskada i framtiden? Vem ska jag "hålla på?

Känns som en väldigt svårapplicerad text på en fullt märkbar verklighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Är inte oytos poäng att Sverige skulle kunna spela ut stormakterna mot varandra för att därigenom hindra att en makt får ett oinskränkt inflytande över vårt land? Liksom dåvarande Siam på 1800-talet spelade ut fransmännen och britterna mot varandra och därigenom lyckades behålla sin suveränitet. Eller som Persien gjorde med ryssarna och britterna under samma tid.

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag tänker mig något som detta.

Man behöver inte associera till storpolitiken, troliga konspirationer i globalistkretsar, "det liberala imperiet" etc. Tribalismen finns i det lilla. Tribalismen finns i osynliggörandet av det viktiga och i upplyftandet av det oviktiga. Tribalismen är att i varje stund enbart tänka "what's good for the Swedes". Tribalismen finns i när två judar sitter i TV och diskuterar med en svart vad "de vita" är skyldiga honom. Det enda som krävs av oss är egentligen att vi inser att kraften ligger i att bete sig som de. De svenskar som finns kvar och kallar sig "riktiga svenskar" om hundra år är de som kommer ha betett sig på detta vis. Det är vad Darwin, historiska facit, och förnuftet säger. Framtiden får utvisa hur många det blev och var de då bor.

Ni har rätt i respektive tolkningar. Avsikten är att överge rollen som neutral arrangör eller maktlös åskådare för den som kalkylerande matchdeltagare. Att till varje iakttagelse eller analys söka lägga till ett lager av instrumentalitet: Hur använda den och den insikten? Hur forma och tillämpa varje diskussion partiskt egenintresserat. Det är det mångkulturellt kategoriska imperativet: Att delta. Att göra livet till en partsinlaga.

Det gäller alltså på alla nivåer, från det vardagliga noterandet kring judar-som-inte-bryr-sig-om-svenskar till geopolitik med avseende på en mer uttalat bipolär och antagonistisk världsordning mellan det neoliberala imperiet och Kina.

Den gemensamma nämnaren är att det intressanta inte är saken i sig, utan sakens användbarhet. För det mesta gör ju dessutom ett intresse för en saks användbarhet att förståelsen av saken blir djupare. Man förstår verkligheten bättre genom att försöka påverka den inifrån, snarare än betrakta den utifrån.

Det som verkar torna upp sig geopolitiskt är som sagt en tydligare rivalitet mellan den tidigare superhegemonen USA och ett Kina som tills helt nyligen var nöjt med att växa i skymundan genom att producera, bygga och köpa upp. Om nu USA vill sätta stopp för den trenden genom protektionism och alliansbyggande, så kommer det i sin tur skapa kinesiska motdrag.

Skillnaden mellan Kinas elit och det neoliberala imperiets ligger nog varken i intelligens eller nationalistisk lojalitet - det är bara det att kinesernas nationella intresse sammanfaller med imperiets väl, medan det neoliberala imperiets tongivande elit sätter en annan lojalitet högre än och i rak motsats till sina majoritetsbefolkningars väl, varför imperiet vansköts å det grövsta.

USA skeppar under rådande pandemi masker till IDF, samtidigt som man instruerar sina egna soldater hur man kan använda en t-shirt som improviserat skydd. Det finns alltså en omsorg, det finns en levande nationalism bland makthavarna - men inte en som fungerar för de europeiska folk som bär upp imperiet. Den europeiska tribalismen är satt ur spel genom indoktrinering och repression, vilket blir en tribalistisk konkurrensfördel inåt för delar av eliten, men en svaghet utåt gentemot intakt kinesisk nationalism.

Här finns en antinationalismens paradox och ansträngda försörjningslinjer. Och möjligheter till postkolonialt manöverutrymme som mer påminner om det under Kalla kriget. Kinas behov av olja sammanfaller med Irans, Iraks och Syriens legitima folkrättsanspråk på suveränitet och mänskliga rättigheter. Rysslands vilja att försvaga EU och/eller EU:s satellitstatus till USA sammanfaller med europeiska folks nationalism i rekyl mot Bryssels/Washingtons imperialism.

I botten ligger alltså det faktum att kollektiv sammanhållning/ingruppslojalitet/nationalism är en styrka och konkurrensnivå på alla nivåer. Den bästa överlevnadsstrategin blir mycket riktigt det som ständigt återkommer organiskt, eftersom det fungerar. I en lokal eller inrikespolitisk kontext blir det en tvingande nödvändighet att ha en ingrupp i ryggen och interagera med andra ingrupper som allierade eller ovänner. Geopolitiskt är det samma kraftfält och lojaliteter som styr, eftersom de fungerar. Den postidentitärt atomiserade individen eller universella ideologin är en evolutionär återvändsgränd respektive bluff. Det har hela tiden varit det partiska kollektivet som styrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in