2020-04-11, 11:16
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
För de som söker någon form av stringens och logik i vad medierna rapportera och skriver om i frågan om mångkulturens fördelar och nackdelar i dessa tider måste jag påminna er alla om att medier och politiker skiter i logik. Fullständigt.

Jag tror vi kan härleda detta schizofrena mediabeteende till olika saker. Dels vårt deltagande i det liberala imperiet, och dels hur media i imperiets kärnland hanterar krisen. Om vi tittar lite utifrån och in och ser hur USA har betett sig över åren så ser vi att både Bush och Obama och sedemera Trump har en retorik där USA är störst, bäst, vackrast, mest demokratiskt. Helt enkelt oersättligt.

Igen kan utmana USA. Synkronmedia trummar ut detta budskap och i Sverige trycks mångkulturens lov ut i vår media, men USA-bilden som ges är synkron. Störst, bäst, både militärt och ekonomiskt. Oersättligt.

Imperier hotas av två saker, externa eller interna kriser. Externa kriser brukar avses vara militära förluster och nederlag, och med interna kriser brukar avses ekonomisk kollaps.

I goda tider pumpas mångkulturnarrativet ut i vår media, och nu i kristider måste även regimen skyddas och det ska uppvisas nationell enighet och styrka. Fasaden ska hållas upp som visar att vårt land kan styras med bestämd hand när så krävs. Då blir den ”globala” samtidigt som den ”nationella” bilden som förekommer i tidningarna schizofren och obegriplig.

USA och dess ”världsledarskap” i Pax Americana syftar till två saker. Främja USA och främja Israel. För Sveriges del har att vi valde USAs sida i ”kriget mot terrorismen” inte inneburit några fördelar. Vi har blivit ett mini-USA drivet av finansiell girighet, rovkapitalism och ekande tom konsumtionsdriven livsstilsliberalism.

USA har varit på dekis länge med sitt Pax Americana

Citat:

The faster the Empire was collapsing, the more* Obama or Trump peppered their patriotic flag-waving ceremonies (aka “press conferences”) with references to an “indispensable nation” providing “vital leadership” thanks to its “the best economy in history”, the “best military in history” and even “unbelievable CEOs”, “incredible politicians” and even “incredible conversations”.* The message was simple: we are the best, better than all the rest and we are invincible.

Then COVID19 happened.

http://thesaker.is/nwo-globalism-us-leadership-rip/

Precis som USA håller uppe ”USA-bilden” så håller Sverige upp ”Sverigebilden”. Allt är perfekt, vi lovar. Det märktes på att både USA och Sverige initialt nedtonade betydelsen av pandemin.

Nu har dessa maktförhållanden utmanats av krisen. Ryssland har hjälpt världens bästa nation med materiel till vården genom att skicka två stycken Anotov-124 fraktplan från Moskva till USA. Detta beskrivs som västmedia som en PR-kupp.

https://www.theguardian.com/world/20...supplies-to-us

Citat:

“This is a PR coup for the Russians,” said Alina Polyakova, the head of the Center for European Policy Analysis, a think tank. “The United States has always had the reputation of being the global responsible first responder in moments of crisis and now … you have a situation where an authoritarian state like Russia is providing humanitarian assistance to the most powerful country in the world.”*

https://foreignpolicy.com/2020/04/01...n-coronavirus/

Citat:

Think of the irony!* The country whose economy was supposed to be “in tatters” (Obama) delivers humanitarian aid to the “indispensable nation” (Obama again).* Not only was this aid delivered from a country under US sanctions, the gear delivered was produced by a Russian company also under US sanctions.* The “grateful” US media immediately declared that this was a Russian PR action, especially since 50% of the cargo was paid for by the USA.

http://thesaker.is/nwo-globalism-us-leadership-rip/*

Både USA och EU fallerar att agera kraftfullt.

Vi har sett EU oförmöget att agera, Italien fick ingen hjälp av EU, och Tyskland beslagtog (stal) skyddsutrustning. Det liberala imperiet klarar inte att skydda sina befolkningar i pandemitider.

Citat:

At least in Italy questions began arising why the US, NATO or the EU did absolutely *nothing* to help them when they were in such dire need of help, and why*countries that generously helped were all under sanctions, including Italian ones!* Good questions indeed.* It was answered by Serbian President Vucic who declared that European solidarity was a “fairy tale“.*
He is quite correct, of course.

http://thesaker.is/nwo-globalism-us-leadership-rip/
Och imperiets synkronmedia klarar inte längre att dölja alla sprickor som krisens ficklampa har belyst. Man försöker upprätthålla bilden av vilka styrkeförhållanden som gäller. Men när allt är sagt och gjort kommer det visa sig att det liberala imperiet drivet av USA och Israel även det var en Potemkinkuliss.

Liberal synkronmedia upprätthåller ett handlingsförlamat imperium byggt av ord; och trots alla ord och värdegrunder och rättighetsdokument består allting av lätt förgängliga ord på lätt förgängliga avsiktsförklaringar. Synkronmedia - och därför svensk media klarar inte längre att gömma undan den här krisens verkningar.

Trots alla fina ord och avsiktsförklaringar dör människor. Och imperiet kan inget göra. För trots alla intelligenta, på guldvåg vägda ashkenaziord är till syvende och sist bara ord - som är värdelösa när det krävs handling.

Därför agerar media schizofrent, för de skall med ord klä imperiets misslyckande som en framgångssaga, och samtidigt också göra det för nationalstaten Sverige för att inte kritisera regeringen. Det gör man efter krisen tänker man sig. Men jag tror att följdverkningarna och styrkeskiftningarna som kommer ske i spåren av krisen kommer att vara så stora så att media inte kommer att kunna köra efter gamla mallar när det här är klart.

Det är därför jag skrivit att samarbeten med CNN, Washington Post, New York Times och andra som svensk media skrutit så stolt över kommer att vara omöjliga att upprätthålla.
Citera
2020-04-11, 12:52
Medlem
Vägen framåt för Sverige är att bli ett nytt Irak, Syrien eller Libyen. Då inte i dagens meningen som failed states i inbördeskrig, utan som postkoloniala stater med betydande manöverutrymme under den bipolära ordningen som rådde under Kalla kriget. Samma balans som gav Sverige möjligheter till självständighet och egenintresse.

Ja, dessa länder kan själva klösa till sig ett mått av suveränitet i en budgivning mellan det neoliberala imperiet och Mittens rike. En mer multipolär värld där minst två dystopiska kontrollsystem står mot varandra, ger större möjligheter till frihet än en unipolär världsordning. Två teknokratier i rivalitet skapar ett minimum av val som saknas när monopol råder.

Det finns ingen anledning att tillskriva Kina altruistiska motiv till att vilja se stabilitet i sina oljeproducerande satelliter eller förvånas om det neoliberala imperiets marginal kommer tillåtas större nationalism än vi vant oss vid. Det handlar om reaktion och balans.

Det neoliberala imperiets elit kan samtidigt hata europeisk identitetspolitik och se den som ett internt hot som man tvingas acceptera att det är en nödvändig styrka utåt.

En svensk tribalist bör alltså önska sig en terrorbalans mellan andra tribalister och aldrig ta ställning för eller mot utan att ta betalt av högstbjudande. En svensk antikolonialist bör förstå att vi inte sitter ensamma som underkuvade och att likväl som imperier söndrar och härskar, kan deras makthunger och överlevnadsimperativ vändas till egen fördel.

Även ett EU som bejakar Ungern och ser Ryssland som en partner, kan lättare framträda mellan Kina och USA än det kunde ta sig ur USA:s skugga. Uniformt korrumperade politiker och media skapade ett för starkt magnetfält, medan korruption och påverkanskampanjer från flera poler skapar nya möjligheter till dissonans.
Citera
2020-04-11, 14:01
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Många fler än jag har märkt hur ansiktet på dessa folkuppfostrare omvandlas i våra nya tider.
Från alla håll och kanter uppenbaras de och låter ana - från en oförarglig krönikör som Cecila i Expressen till C J Bonnier – att apokalypsen kan nu stå inför våra dörrar, vilket ställer allt annat i rövläge för dem och de glömmer sin etablerade etik.

De som jobbar inom media är narcissistiska histrioniker, nästan varenda en av dem. De beter sig exakt som man kan förvänta sig. Frågan är bara vartåt det gnälliga moralistiska von oben-perspektivet riktas.

Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
O, axla Svenssons börda:
Ta hit en dryg miljon
Ge straffrabatt, utbildning,
Bidrag, vaccination;
Och när du anar bättring
I Achmeds själ och kropp,
Se nysvensk sed och lättja
Omkullkasta ditt hopp.

Helt otroligt! Glad påsk!
Citera
2020-04-11, 19:40
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tror att man gör sig själv en otjänst om man söker efter ett logiskt mönster, lägger en artikel till en annan, etc. Att helhetsintrycket blir så förvirrande nu antar jag beror på att det inte finns någon gemensam agenda för våra media, utan att de olika åsikter som kommer till uttryck får stå för de journalister som framför dem. Det är alltså mer fruktbart att analysera varje enskilt utspel och se om man eventuellt hittar paralleller till andra utspel publicerade i närtid. På så sätt framträder kanhända någon sorts skiljelinje. I bästa fall.
Hela mediekåren, etablissemanget och samfälligheten har gått all in att förneka någon som helst legitimitet bakom begrepp och innebörd som exempelvis Blut und Boden. Krävs något alldeles extra utöver den vanliga folien, vilja sätta dessa skeenden under några andra kolumner än den önskade agendastyrda.

Under vilken kolumn önskar du sätta de senaste 55 årens framväxande och med tiden unisona svenskhat och anti-nationalistiska strömningar?

Tillfälligheternas - slumpens?

David Schwarz & Inga Gottfarb kanske med tiden blir till framtida mytologiska gestalter?
Senast redigerad av 167-steg-kvar 2020-04-11 kl. 20:16.
Citera
2020-04-11, 20:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Hela mediekåren, etablissemanget och samfälligheten har gått all in att förneka någon som helst legitimitet bakom begrepp och innebörd som exempelvis blut und boden. Krävs något alldeles extra utöver den vanliga folien, vilja sätta dessa skeenden under några andra kolumner än den önskade agendastyrda.

Under vilken kolumn önskar du sätta de senaste 55 årens framväxande och med tiden unisona svenskhat och anti-nationalistiska strömningar?

Tillfälligheternas - slumpens?

David Schwarz & Inga Gottfarb kanske med tiden blir till framtida mytologiska gestalter?
Varför misstolkar du mig med flit? Vill du provocera? Du har läst tillräckligt av mig, och jag av dig, för att vi ska veta var vi har varandra.

Jag skrev inte att en agenda saknas normalt, eller att något skulle vara "tillfälligheter". Jag skrev att det råder förvirring just nu och att media inte vet hur de ska hantera rapporteringen som rör olika minoriteter och deras "utsatthet".

(FB) Jag blir lugn av att läsa när invandrare dör av Corona! - Är jag rasist?
Citera
2020-04-11, 20:19
Medlem
fasligts avatar
Dags för uppsträckning i de offerskapshierarkiska leden? Det kanske inte framgått med önskvärd tydlighet än vilka som är de allra mest drabbade av covid-19? Hursomhelst fläskar SvD i med en rejäl dos semitism idag. Pekoralet har en egen tråd men vissa delar förtjänar att nämnas även i denna.

För det första slås man av att den ifrågavarande minoriteten lider skriande brist på jämställdhet, vilket givetvis är oacceptabelt i ett samhälle som menar sig garantera allas lika värde. Det måste prompt vara tio MÄN med på varje begravning. Kvinnor kan tydligen inte anförtros att läsa en väldigt viktig bön. Andra grejer kan man visst krisanpassa, men inte detta. Sedan måste kvinnor ritualbada efter mens i en särskild bassäng innan de får komma sina män nära. Denna ritual har dock krisanpassats så det duger med vanliga badkaret hemma.

För det andra är det märkligt att dessa människor som är så maniskt noga med dokumentation över lidna oförrätter och sina vördade överlevare inte vet riktigt hur många av sina klenodpersoner de förlorat i rådande pandemi.
Förra veckan ägde tio begravningar rum här, nio var coronarelaterade. Minst hälften av dem som dött var Förintelseöverlevare.
Minst hälften, man vet alltså inte så himla noga, eller så skarvar man. Häromdagen när samma historia drogs i ett något mindre format var det flera av sju.

För det tredje, och mest intressant, får vi veta, trösterikt nog, att denna hårt prövade folkgrupps representanter åtminstone efter döden slipper det karaktärsnedbrytande hyckleriet om vilka de är och var de har sina lojaliteter. På kistan strös - innan den sänks i de orenas jord - sand från Israel. Viktigt. Det verkar man inte tumma på, coronakris eller inte.

Men eftersom det är den genuint obehagliga Negra Efendic som totat i hop detta reportage kan man inte vara säker på att det inte är av ren illvilja dessa föga smickrande egenheter hos egendomsfolket hängs ut till beskådan och slutsatsdragande hos allmänheten. Denna hatpraterska ägnade hela programtiden i sitt sommarprogram för några år sedan åt att vädra sin ohöljda avsky för Sverige och svenskarna samt att hylla sin enastående fantastiska far. Fadern kom, fick vi veta ,till Sverige för att förädla nationen och Negra själv för nu faderns verk vidare. Kanske när denna vedervärdiga Efendic samma reservationslösa hat och avsky mot judar som mot svenskar? Ett exempel som för tanken i den riktningen är att den bosniska muslimkroppen väljer att framhålla den rent löjeväckande detaljen att de döda judekropparna nu måste ligga alldeles ensamma utan sällskap i väntan på begravning.
https://www.svd.se/smittan-tystar-fo...-sista-vittnen
Citera
2020-04-11, 20:24
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Varför misstolkar du mig med flit? Vill du provocera? Du har läst tillräckligt av mig, och jag av dig, för att vi ska veta var vi har varandra.

Jag skrev inte att en agenda saknas normalt, eller att något skulle vara "tillfälligheter". Jag skrev att det uppenbarligen råder förvirring nu och att media inte vet hur de ska hantera rapporteringen som rör olika minoriteter och deras "utsatthet".
Ok, ber ärligt uppriktigt om ursäkt.
Ett svaghetstecken av mig, att alltför ofta "scrolla" förbi vad jag för stunden anser vara av "mindre" intresse. Tror bestämt jag lite slarvigt här blandar ihop dig med någon annan nu.

Mitt fel, sorry.
Citera
2020-04-11, 20:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Ok, ber ärligt uppriktigt om ursäkt.
Ett svaghetstecken av mig, att alltför ofta "scrolla" förbi vad jag för stunden anser vara av "mindre" intresse. Tror bestämt jag lite slarvigt här blandar ihop dig med någon annan nu.

Mitt fel, sorry.
Det är lugnt. Jag blir sällan irriterad på något på FB, men nu blev jag det. Beklagar att jag brusade upp.

Om man inte läser mina tidigare inlägg i tråden de senaste dagarna kan det ju faktiskt låta som jag menar att det inte finns någon agenda generellt, men det jag menar är att de tycks ha problem med samordningen för tillfället. Det är somalier hit och assyrier dit, och så lite judar som grädde på moset. Det enda media lyckats med den gångna veckan är att resa frågor om minoriteternas levnadsvanor. Det går inte så bra för somalierna, assyrierna och judarna. Hur de än gör blir det fel, och journalisterna gör det bara värre.
Citera
2020-04-11, 21:15
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Det enda media lyckats med den gångna veckan är att resa frågor om minoriteternas levnadsvanor. Det går inte så bra för somalierna, assyrierna och judarna. Hur de än gör blir det fel, och journalisterna gör det bara värre.

Jo men nu är det inte sötebrödsdagar för de patriarkalt diskriminerande svenskarna heller. Det gick bra när alla hade jobb, då fick minoriteterna hållas. Men nu när majoritetsbefolkningen riskerar försörjning och bostäder och kronofogden då missljuder det normala minoritetsgnället med avund och krav på att bli särbehandlad. Det klingar illa i svenskens öron, och eftersom krisen måste synliggöra svenskarna så blir alla minoriteter samma skit eftersom dom lever på majoritetsbefolkningen och bråkar om vem det är syndast om.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-04-11 kl. 21:56.
Citera
2020-04-11, 21:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Om man inte läser mina tidigare inlägg i tråden de senaste dagarna kan det ju faktiskt låta som jag menar att det inte finns någon agenda generellt, men det jag menar är att de tycks ha problem med samordningen för tillfället. Det är somalier hit och assyrier dit, och så lite judar som grädde på moset. Det enda media lyckats med den gångna veckan är att resa frågor om minoriteternas levnadsvanor. Det går inte så bra för somalierna, assyrierna och judarna. Hur de än gör blir det fel, och journalisterna gör det bara värre.

Med det första skottet går alla krigsplaner i pappersåtervinningen var det någon tysk militär som sagt. Och med den första viruspandemin löstes alla globalistiska solidaritetspakter upp i luft. Denna till synes kaotiska (och parodiska eftersom den väcker en hel del frågor om levnadsvanor som du skriver och dessutom är ett kattrakande mellan minoriteterna) tävlan i vem det är mest synd om - är det inte bara en förvirrad cover-up (och fingerpekande) för att friskriva sig från ansvar?

Med svag röst: ok då, det var vi som drev igenom och tjänade på gränslöshet och globalisering

Med hög röst: VI DRABBAS VÄRST! (det var "de andra"). "Gjupp mot gjupp", när krubban är tom bits hästarna osv.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-04-11 kl. 21:35.
Citera
2020-04-11, 22:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jo men nu är det inte sötebrödsdagar för de patriarkalt diskriminerande svenskarna heller. Det gick bra när alla hade jobb, då fick minoriteterna hållas. Men nu när majoritetsbefolkningen riskerar försörjning och bostäder och kronofogden då missljuder det normala minoritetsgnället med avund och krav på att bli särbehandlad. Det låter illa i svenskens öron, och eftersom krisen måste synliggöra svenskarna så blir alla minoriteter samma skit eftersom dom lever på majoritetsbefolkningen och bråkar om vem det är syndast om.
Jo, det är lite kymigt för de flesta i dagarna. Lite intressant är det ändå att en svensk individualism kan fungera nödtorftigt som sammanhållande kitt när vi svenskar gnetar på och försöker sköta om oss själva och våra närmaste, till skillnad från "den andre" med sina smittobefrämjande seder och högljudda krav på än det ena, än det andra. Att hålla på och bullra i ett läge där en svensk majoritet är upptagen med sina åtaganden faller inte i god jord. Särskilt inte som det verkar som minoriteterna i fråga erkänner att de har sig själva att skylla. "Vem bryr sig"?
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Med det första skottet går alla krigsplaner i pappersåtervinningen var det någon tysk militär som sagt. Och med den första viruspandemin löstes alla globalistiska solidaritetspakter upp i luft. Denna till synes kaotiska (och parodiska eftersom den väcker en hel del frågor om levnadsvanor som du skriver och dessutom är ett kattrakande mellan minoriteterna) tävlan i vem det är mest synd om - är det inte bara en förvirrad cover-up (och fingerpekande) för att friskriva sig från ansvar?

Med svag röst: ok då, det var vi som drev igenom och tjänade på gränslöshet och globalisering

Med hög röst: VI DRABBAS VÄRST! (det var "de andra"). "Gjupp mot gjupp", när krubban är tom bits hästarna osv.
Så kan det absolut vara, och den strategin är i så fall hyfsat lyckad. Nu är det ju på invandrarna själva som skulden hamnar, och inte på arkitekterna bakom det projekt som begåvat oss med fantastiska företeelser såsom afrikaner i Norden. Det är ju annars ett mycket vanligt grepp i "invandringskritiska" kretsar, som det så fint heter, att vilja gå direkt på roten till det onda och lägga motviljan mot främlingar åt sidan. Om det skrivits bara ännu lite mer om våra stackars diasporafolk och deras offer hade man utan tvekan tänkt att syftet var att kasta utlänningarna under bussen. Det kan som sagt fortfarande vara så, men fan vad rörigt det är. Dessutom orkar svenska folket inte bry sig i nuläget (se mitt svar ovan till Nostra).
Citera
2020-04-11, 22:19
Medlem
longbow4ys avatar
Tänk vad ett litet ord kan ställa till det för medierna och politikerna.
Ordet vi.
Nu försöker de fylla begreppet vi med någon form av begriplighet men de vet inte riktigt hur då de tidigare valt att exludera nästan alla ur detta vi.

Kvar i deras vi begrepp är en liten vilsen skara som nu visar tendenser på att göra vad som helst för att få vara kvar vid makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in