Citat:
Vad alt-right beträffar vet jag inte vad jag ska säga. Det är möjligt att en annan nyfikenhet på rasfrågan kan ha med inflytande från alt-right-rörelsen att göra, eller så är det inte så. Har en känsla av att intresset för alt-right varit minimalt i Norden; Christoffer Dulny och ett par andra nätkrigare räknas tyvärr inte. Jag tänker att sannolikheten i så fall är större att förklaringen ligger i att ras är ett ämne som länge varit tabubelagt, och som man så smått börjat närma sig igen från flera håll när nu referensramarna förflyttar sig nästan oavbrutet. Är det inte mainstream är det systemkritiskt, samt fantasieggande. Det blir dock lite mycket av det goda ibland när utsagor som sägs vara genetiskt säkerställda sprids på forum som Flashback (ex. somaliers superlåga IQ). Det är så klart tillräckligt tydligt ändå att somalier eller araber inte är kul gäster någonstans. Särskilt inte hundratusentals av dem.
Jag har också svårt med begreppet alt-right men jag tycker inte att det självklart ska kopplas till ras. Att så blivit fallet beror väl på att vänstern velat ha det dithän. Ungefär som begreppen nationalism som även det är lite mystiskt. Det är helt otroligt hur vänstern lyckats fula ut vanliga enkla, friska och normala känslor kring vår kultur. För det är det är kultur det handlar om. Inte nation och ras. Vi äldre som är uppväxta på 50-talet har den tiden i gott minne. Vi är demokrater och öppna för förändringar i samhället absolut. Men vi har våra rötter och de går inte att ta bort. Rötterna hittar vi nu i naturen och musiken och på kyrkans julgransplundringar där vi sjunger "jänta och jag" och dansar långdans. Är vi nationalister och rasister som uppskattar det? Jag kan till och med i drömmarna uppleva fragment av Rune Lindströms "Himlaspelet". Är jag nazist?
http://www.svenskfilmdatabas.se/en/i...lm&itemid=4001